تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس با آبى غسل كند كه پيش‏تر در آن غسل شده است و به جذام مبتلا شود، كسى را جز خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799098726




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهید صدر پیشگام تولید علوم انسانی است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



گزارشی از گفت‌وگوی تفصیلی با نظریه پرداز دینی؛
شهید صدر پیشگام تولید علوم انسانی است خبرگزاری رسا ـ حجه الاسلام کریمی نقش علوم انسانی در اجتماع را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: علوم انسانی، هدایت‌گر و سازمان‌دهنده فعالیت‌های جامعه بوده و در ارتقای فرهنگ، نقش اساسی دارد.



خبرنگار اندیشه رسا گفت و گویی با حجت الاسلام دکتر کریمی عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی ترتیب داده است که موضوع آن تولید علوم انسانی می باشد. وی شهید صدر را از جمله معدود کسانی می داند که در این زمینه حرف هایی برای گفتن داشت. مشروح این گفت و گو به زودی از سوی سرویس اندیشه به استحضار علاقمندان خواهد رسید.  تفاوت مبنایی علوم غربی و اسلامیوی در این گفت و گو با بیان اینکه ناکارآمدی علوم انسانی موجود در جوامع اسلامی نسبت به علوم دیگر بیشتر ملموس است گفت: علوم انسانی فعلی در مبانی جهان‌شناختی، انسان‌شناختی و معرفت‌شناختی با علوم انسانی اسلامی، تفاوت‌ دارد.
 
وی با تاکید بر اینکه عالم هستی و همه موجودات، مخلوق خدا بوده و مالک اصلی خداوند است خاطرنشان کرد: محققین در تولید علوم انسانی و در راهکارهایی که برای سعادت انسان ارائه می‌دهند، به این نکته که خداوند خالق است، توجه داشته باشند.
 
استاد حوزه و دانشگاه در مقام بیان تاثیر مبانی در راهکارها، گفت: اگر ما معتقد شویم که انسان علاوه بر زندگی مادی، یک زندگی معنوی و اخروی هم دارد که ارتباط وسیع و گسترده‌ای بین این دو زندگی است، پیشنهادات و نظریاتی که برای طرز زندگی صحیح انسان ارائه می‌دهیم، با زمانی که فقط بعد مادی انسان را ببینیم، متفاوت خواهد بود.
 
وی با اشاره به تفاوت مبانی انسان‌شناختی این علوم تاکید کرد: اگر انسان را صرفا یک موجود مادی بدانیم، مسائل و راهکار‌هایی که ارائه می‌شود، با زمانی که انسان را مادی، معنوی و دارای روح مجرد ماندگار بدانیم متفاوت خواهد بود.
 
حجت الاسلام کریمی مبانی معرفت‌شناختی را از دیگر تفاوت‌های این علوم خواند و ابراز داشت: اگر علاوه بر روش تجربی، روش عقلی را هم راه معرفت انسان بدانیم منابع و مجاری معرفتی، متفاوت‌تر خواهند بود.
 
نقش علوم انسانی در پیشرفت جامعه
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) به ضرورت بیش از پیش تولید علوم انسانی در کشورمان تاکید کرد و عنوان داشت: برای پیشرفت و توسعه، الگوی کاملی لازم است که مقصد و مسیر را روشن کند و علوم انسانی در تعیین این الگو و معیارها، نقش اساسی دارد.
 
حجه الاسلام کریمی نقش علوم انسانی در اجتماع را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: علوم انسانی، هدایتگر و سازمان‌دهنده فعالیت‌های جامعه بوده و در ارتقای فرهنگ، نقش اساسی دارد.
 
وی علوم انسانی را در فهم صحیح دین دخیل دانست و تصریح کرد: در طول تاریخ مسلمانان تنها زمانی در مسیر تکامل مادی و معنوی بودند که به معارف نورانی اسلام، با فهم صحیح عمل کردند.
 
وی با اشاره به اینکه درمان دردهای مادی و معنوی جوامع اسلامی تنها در سایه بهره‌مندی از معارف و دستورات اسلام است عنوان داشت: این امر تنها با نظریه‌پردازی و استراج دیدگاه اسلام در زمینه‌های گوناگون و تولید علم دینی و اسلامی میسر است.
 
وی تدارک مقدمات حیات طیبه و شکل گیری تمدن اسلامی را هدف انقلاب اسلامی ایران دانست و خاطر نشان کرد: فراهم سازی زمینه پیشرفت کشورهای اسلامی در ساحت های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از طریق تولید علوم انسانی با محوریت معارف اسلام ممکن است. 
 
پیشگامان تولید علوم انسانی
دکتر کریمی در زمینه پیشینه تولید علوم انسانی اسلامی، عنوان داشت: این مساله اولین بار در سال 1978م توسط محمد نقیب العطاس مطرح شد و بعد از وی اسماعیل فاروق اندیشمند فلسطینی در آمریکا آن را بسط داد.
 
کریمی در این زمینه، شهید صدر را در بین اندیشمندان شیعی موفق ترین دانست و تاکید کرد: ایشان جز اولین کسانی است که توانسته است جامه عمل به سخنانش بپوشاند.
 
وی روش شهید صدر در تولید علوم انسانی اسلامی را برترین روش خواند و گفت: شهید صدر بر این باور است؛ برای اینکه بتوانیم نظر دین را استخراج کنیم، باید با نظراتی که در‌باره مسئله مورد نظر وجود دارد برخوردی مناسب داشته باشیم.
 976/504/ر


۱۳۹۲/۱۱/۱۵






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن