محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832285104
پس از بهشت و جهنم، آخر کار انسان کجاست؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
پس از بهشت و جهنم، آخر کار انسان کجاست؟
آیا در یک جا ماندن انسانی که میل به بینهایت دارد، تکراری نمیشود و دیگر آن که آیا ممکن است که یک جهنمی، اهل بهشت شود؟
به گزارش سرویس دینی جام :
آخر کار انسان کجاست؟
اگر نگاه به آن عالَم نیز نگاه مادی و فیزیکی باشد، قطعاً این سۆال پیش میآید که آخرش کجاست؟ یا آخر کار انسان کجاست؟ چرا که عالم ماده محدود است و به بیان امیرالمۆمنین علیهالسلام: «هر محدودی قابل شمارش است»؛ چنان چه برای طبیعت آخری بیان شده است، چه در علوم قرآنی و چه در علوم تجربی. اما اگر نگاه عاقلانه، حکیمانه و غیر مادی، یعنی معنوی باشد، آخری ندارد، چنان چه هیچ یک از امور غیر مادی آخر ندارند.
انسان میتواند با استناد به آیات قرآن کریم و یا تجربیات عملی بگوید که آخر خورشید خاموش شدن است و یا آخر زمین متلاشی شدن در فضاست، اما در معنویات چنین نمیباشد؛ آخر علم کجاست؟ آخر زیبایی کجاست؟ آخر قدرت کجاست؟ آخر ثروت و غنا کجاست و ...؟
بدیهی است که حدّی ندارند، چرا که اینها همه کمالات هستند و تجلی آن هستی محض. «کمال حقیقی» همان الله جلّ جلاله میباشد که محدود به حدّی نیست. لذا سیر تکاملی بشر نیز چون «انّا الیه راجعون» است، حدّی ندارد که بدان متوقف شده و بگوید این آخرش است. هر چه رشد کند، هر چه بیشتر وجودش تجلی کمالات گردد، باز به پایان یا آخر نمیرسد. چنان چه هیچ کس نمیتواند در این عالم (یا حتی عالم دیگر) به آخر علم یا ثروت و غنا برسد و اگر تمامی علوم و سرمایهها را نیز یک جا جمع کنند و به کسی بدهند، باز هم جای بیشتر شدن دارد و آخرش نیست. پس فرض آخر و پایان، یک خطای تصور ذهنی است و نه یک ضرورت عقلی.
آیا یک جا ماندن بیمیلی (زدگی) نمیآورد؟
البته که یک جا ماندن، بیمیلی و زدگی میآورد. آن هم برای انسانی که به قول شما، میل به بینهایت دارد. اما دقت شود که یک جا ماندن یعنی «سکون»، که عاقبت موجب فساد نیز میشود (همان دلزدگی خود نوعی فساد در شوق است)، اما در بهشت سکونی نیست که خستگی و دلزدگی بیاورد، بلکه «ثبات» است و معنای این دو خیلی با هم فرق دارد.
انسان از این که مثلاً ده ساعت روی یک صندلی بنشیند و به یک منظره نگاه کند، خسته و دلزده میشود، اما هیچگاه از ثبات وجودی خود یا ثبات عقل و ایمانی خود، خسته و دلزده نمیشود.
متأسفانه، اغلب ما مردم (مسلمان یا اهل کتاب و معتقد به بهشت و جهنم)، نه جهنم را درست شناختهایم و نه بهشت را؛ لذا گمان میکنیم که بهشت یعنی کاخی در وسط یک جنگل سبز و مملو از انواع و اقسام خوردنیها، نوشیدنیها، لباسها و تجویزها و سایر لذاتی که برای بدن بهشتی است.
شباهتهایی بین این عالم و آن عالم هست و البته تفاوتهایی هم وجود دارد. اما همین شباهتها سبب میشود تا شناخت و درک عالم دیگر برای ما در این عالم، ممکن و میسر گردد
در این عالم انسان هم لذت مادی دارد و هم لذت معنوی، این دو از هم جدا هستند، هر چند که در امتداد یک دیگر باشند و یا در یک دیگر تأثیر بگذارند. به عنوان مثال: تناول یک غذای خوب و خوش مزّه، بسیار لذت (مادی) دارد، اما به هیچ وجه با لذت «لقای محبوب»، هم سنخ و قابل قیاس نیست، و اگر آن غذای خوب در کنار یار میل شود، لذتش چند برابر شده و دیگر قابل توصیف نمیباشد.
بهشت نیز همینطور است. لذت اکله، اشربه، حور و قصور یک لذت است، اما لذت لقاء الله، وصال محبوب و قرار گرفتن در «عند ملیک مقتدر»، یک لذت دیگر است.
دقت شود که نعمات بهشتی، سفرهی محبوب است برای عاشق از سفر رسیده، نه این که هدف و مقصود و محبوب همان باشد.
پس، بهشت یک جا ماندن، یک جا ساکن شدن، مدتی طویل خوردن و آشامیدن و تزویج نیست که دلزدگی بیاورد، بلکه ثباتِ بدون تزلزل، بدون دغدغه، بدون خطر، بدون احتمالات و ...، در مسیر رشد و کمال همیشگی است که بسیار لذت بخش، شورآفرین و شوقآور میباشد و این سیرِ کمالی، پایانی ندارد.
آیا جهنمی، اهل بهشت میشود؟
هم بهشت طبقات و درجات دارد و هم جهنم. اما تفاوت سیر در این طبقات و درجات در این است که کسی که وارد بهشت شد، هیچگاه از آن اخراج یا خارج نمیشود، اما دلیلی نیست که هیچ کس در هیچ شرایطی از جهنم خارج نگردد.
بدیهی است که انسان دارای باورهای اعتقادی و نیز رفتارهای عملی میباشد. پس هر کدام ثواب یا عقاب مخصوص خود را دارند. از این رو کسانی که در زندگی دنیوی اعتقادی به پروردگار عالم، مبدأ و معاد، نبوت و ولایت نداشتند، در این دنیا سیر قهقرایی طی کردهاند و خداوند متعال برای آنان «خلود = جاودانگی» در جهنم را وعید داده است، اما اگر کسانی اعتقادات درستی داشتهاند، ولی در عمل درگیر گناهانی شده بودهاند که هر چند آنها را به کفر نکشانده است، اما با عذابهای مرگ، قبر، برزخ پاک نشده و یا قابل شفاعت نیز نگردیدهاند چه؟ از یک سو به خاطر اعتقاداتشان لایق بهشت میباشند و از سوی دیگر به خاطر کردارشان لایق جهنم میگردند.
مرحوم علامه حلّی، برای خروج مۆمنین گناهکار جهنمی و ورودشان به بهشت دو دلیل اقامه مینماید:
1. انسانی که هم ایمان و عمل صالح دارد و هم گناه، به خاطر ایمان و عمل خویش مستحق پاداش است و به خاطر انجام گناهش مستحق عذاب است و در نتیجه اگر اول وارد بهشت شود برای دریافت پاداش اعمال و بعد جهنم رود درست نیست.
به اتفاق مسلمین کسی از بهشت آخرتی خارج نمیشود و اگر برعکس شود که اول جهنم رود و بعد از مدتی وارد بهشت شود این مشکلی ندارد و مورد نظر ما میباشد، صورت سوم این است که عذاب و پاداش با هم باشند که این امکان ندارد و محال است، تنها راه همان راه دوم است.
2. دلیل دوم این است که بر خداوند قبیح است که بنده خود را به خاطر یک خطا و یا چند خطا که از او سر زده، با این که ایمان و عمل صالح دارد برای همیشه در جهنم نگهدارد و با کسی که در تمام عمر مشرک و کافر بوده است یکجا عذاب نماید و امر قبیح و زشت نسبت به خداوند محال است و از او صادر نمیشود.(کشف المراد، همان، ص 414).
در نتیجه ممکن است اگر شیعه از گناه خویش توبه نکند و شفاعت و دستگیری او را نکند مدتی در جهنم بماند و بعد از پاک شدن نجات یابد.
* در قرآن کریم، برای 13 جرم و معصیت (که کفر و شرک در رأس آنها قرار داده است)، خلود در جهنم تصریح شده است:
1. کافران (آل عمران116) - 2. مشرکان (نحل29) - 3. منافقان (مجادله17) - 4. مرتدان (آل عمران86-88) - 5. تکذیب کنندگان آیات الهی (اعراف36) - 6. دشمنان خدا و پیامبر(ص) (توبه63)
7. ظالمان و ستمگران (شوری45) - 8. اشقیاء (هود106-107) - 9. آنها که غرق در گناهند (بقره81) - 10. قاتل مومن (نساء 93) - 11. رباخواران (بقره 275) - 12. سبک اعمالان (مومنون102-103) - 13. گنهکاران به طور عام (جن23).
اما از سوی دیگر میفرماید که خداوند متعال به غیر از شرک، هر گناهی را که بخواهد میبخشد و او عادل است، به هیچ کس، اندک ظلمی نمیشود:
«إنَّ اللّهَ لاَ یغْفِرُ أَن یشْرَكَ بِهِ وَیغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن یشَاءُ وَمَن یشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِیمًا * أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ یزَكُّونَ أَنفُسَهُمْ بَلِ اللّهُ یزَكِّی مَن یشَاءُ وَلاَ یظْلَمُونَ فَتِیلًا» (النساء، 48 و 49)
ترجمه: مسلماً خدا این را كه به او شرك ورزیده شود نمى بخشاید و غیر از آن را براى هر كه بخواهد مىبخشاید و هر كس به خدا شرك ورزد به یقین گناهى بزرگ بربافته است * آیا به كسانى كه خویشتن را پاك مى شمارند ننگریستهاى [چنین نیست] بلكه خداست كه هر كه را بخواهد پاك مى گرداند و به قدر نخ روى هسته خرمایى ستم نمىبینند».
براساس روایتی كه از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است، انسانها در قیامت سه دستهاند : یك دسته انسانهاییاند كه در عالم حشر در آن هنگام كه مردم درگیر مواقف و عوالم حشرند، تحت سایه خداوند و در جوار قرب حقند و نیاز به طی آن عوالم و مواقف ندارند چون آن مراحل را در این دنیا پشت سر گذاشتند.
گروهی دیگر انسانهاییاند كه باید از حساب و عذاب بگذرند كه از جمله آن جهنم موقت است تا پس از پس تطهیر و تسویه در عالم قیامت به خدا برسند و عدهای دیگر انسانهاییاند كه چون مجموع وجودشان رو به غیر خدا داشته و در حال فرار از خدا بودهاند به قعر جهنم فرو خواهند رفت، (بحارالانوار، ج 7، ص 183، روایت 31).
بنابراین عدهای مستقیم وارد بهشت و بهشتها میشوند، عدهای پس از گذر از مواقفها و از جمله جهنم موقت وارد بهشت میگردند و عدهای نیز در جهنم جاودانه خواهند بود.
به بیانی دیگر: همه كسانی كه وارد جهنم میشوند برای همیشه در جهنم نخواهند بود و تنها عدهی خاصی مانند كافران برای همیشه در جهنم خواهند بود، (ر.ك: آیتالله مكارم شیرازی، پیام قرآن، ج 6، ص 483، دار الكتب الاسلامیه).
۱۳۹۲/۱۱/۱۴ - ۱۶:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]
صفحات پیشنهادی
نرم افزارهای کاربردی برای آخر هفته +دانلود
نرم افزارهای کاربردی برای آخر هفته دانلود برنامه های کاربردی از جمله مهمترین اجزای تلفن های همراه هستند که به بخشی جداناپذیر از آن ها تبدیل شده اند این نرم افزارها در مواقع ضروری به کمک ما می آیند به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران تلفن های همراه دارای سیستم عامل هایچه میشود که یک ورزشکار به سیم آخر میزند!
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۰۹ ۱۳ ملیپوش سه گانه ایران گفت به سیم آخر زدم که سه گانه را کنار بگذارم اما دیدم در صورت خداحافظی تمام زحماتم بر باد میرود سلمان تیموری که پس مسابقات جهانی دوگانه کلمبیا زمزمههای خداحافظی او از سه گانه به گوش میرسید در گفتوگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاریآخرین تاریخ اعتبار کارتهای پایان خدمت قدیمی
آخرین تاریخ اعتبار کارتهای پایان خدمت قدیمی جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا آخرین تاریخ اعتبار کارتهای پایان خدمت قدیمی را اعلام کرد آفتاب سردار ابراهیم کریمی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به روند تعویض کارتهای معافیت و پایان خدمت قدیمی با کارت هوشمند اظهار کرد پایان انفسهای آخر دورکاری
نفسهای آخر دورکاری مصوبهای که با شتاب متولد شد با عجله به اجرا رسید و ابتدا با سرعت و سپس با کندی پیش رفت حالا موعد خداحافظیاش نزدیک شده است مصوبه دورکاری که دولت دهم در تابستان 89 تصویبش کرد و در پاییز آن سال به اجرا رساند حالا مصوبهای رو به افول است که مسئولان دولت جدیدتحليل جايگاه نيروي انساني در كسب و كار
تحليل جايگاه نيروي انساني در كسب و كار برنامه تجربههاي اقتصادي به بررسي جايگاه نيروي انساني در كسب و كار اختصاص دارد به گزارش حوزه رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی رادیو اقتصاد منابع انسانی مهمترین و با ارزش ترین سرمایه های یک سازمان اداره کارخانه و ی12 بهمن،آخرین ثبتنام دوره های کاردانی علمی کاربردی حین کار غیرحضوری
دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱ ۴۵ پذیرش دوره های کاردانی علمی کاربردی حین کار غیرحضوری بهمن ماه سال 1392 تا روز شنبه 12 بهمن ماه ادامه خواهد داشت به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا پذیرش دوره های کاردانی علمی کاربردی حین کار غیرحضوری بهمن ماه سال 1392 در دو رشته مدیریت خانواده در سراسرآخرین تاریخ اعتبار کارت های پایان خدمت
آخرین تاریخ اعتبار کارت های پایان خدمت جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا آخرین تاریخ اعتبار کارتهای پایان خدمت قدیمی را اعلام کرد خبرگزاری ایسنا جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا آخرین تاریخ اعتبار کارتهای پایان خدمت قدیمی را اعلام کرد سردار ابراهیم کریمی با اشاره بآنکارا صدور قطعنامه الزامآور درباره اوضاع انسانی سوریه را خواستار شد
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹ ۰۸ وزیر خارجه ترکیه با اشاره به خطرات سلاحهای شیمیایی از شورای امنیت خواست قطعنامهای الزامآور در خصوص اوضاع انسانی سوریه صادر کند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از پایگاه خبری پانوراما احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه در سخنان خروباتهای انساننمای خدمتکار!
روباتهای انساننمای خدمتکار محققان دانشگاه هایدلبرگ آلمان مشغول ساخت روبات هایی انسان نما هستند روبات هایی که قرار است خدمه انسان باشند و زندگی او را آسانتر کرده و یا حتی سلامت او را در مواقع اضطرار تضمین کنند آفتاب ممکن است در آینده کارهایی مانند خاموش کردن آتش سوزی ها جستعمه رهبر کره شمالی کجاست؟ / روحانی که روی منبر آموزش کاربردی سلاح داد / نامه یک ایرانی حامی تحریم به اوباما
گزيدهای از اخبار روز فضای مجازی عمه رهبر کره شمالی کجاست روحانی که روی منبر آموزش کاربردی سلاح داد نامه یک ایرانی حامی تحریم به اوباما عقبنشینی سناتورهای دموکرات آمریکا از اعمال تحریم بر ایران هلاکت تروریست سعودی یک ساعت بعد از ورود به سوریه پوستر پاپ فرانسیس به عنوانآزمون کارشناسی ارشد علمی کاربردی اردیبهشت برگزار میشود
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۰ ۴۱ آزمون دوره های کارشناسی حرفه ای ارشد و مهندسی فناوری ارشد سال 1393 دانشگاه جامع علمی کاربردی اردیبهشت ماه سال آینده برگزار میشود به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا مهلت ثبتنام دوره های کارشناسی حرفه ای ارشد و مهندسی فناوری ارشد سال 1393 دانشگاه جامع علمیاصلیترین کار انسان آگاه، تقویت احساس مسئولیت است
یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱ ۴۳ رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره گفت تمام علوم باید در سایه و شعاع دین قرار داشته باشد و دین باید تعیین کند که با دوست و دشمن چگونه برخورد شود که این مسائل را علما بیان میکنند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا آیتاللهآمار گیری کاربران ici شروع شد/ اعلام نتایج آمار ها در اردیبهشت سال 93
مجری نظام پایش شاخصهای فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور اعلام کرد آمار گیری کاربران ici شروع شد اعلام نتایج آمار ها در اردیبهشت سال 93 رئیس مرکز برنامهریزی و نظارت راهبردی فناوری اطلاعات و مجری نظام پایش شاخصهای فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور گفت طرح آمارگیری استفاده خانوادههانگلیس ژن انسانها را دستکاری میکند/ تولد اولین نوزادان تراریخته
دانش و فناوری انگلیس ژن انسانها را دستکاری میکند تولد اولین نوزادان تراریخته این روزها خبر از تولید محصولات دست ورزی شده ژنتیکی زیاد به گوش می رسد ولی خبر تولد انسانهای دست ورزی شده اندکی دور از ذهن است انگلیس قصد دارد تا بهار سال آینده امکان تولد نوزادان دست ورزی شده را فراهم12 بهمن،آخرین مهلت ثبتنام دورههای علمی کاربردی حین کار غیرحضوری
دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱ ۴۵ پذیرش دوره های کاردانی علمی کاربردی حین کار غیرحضوری بهمن ماه سال 1392 تا روز شنبه 12 بهمن ماه ادامه خواهد داشت به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا پذیرش دوره های کاردانی علمی کاربردی حین کار غیرحضوری بهمن ماه سال 1392 در دو رشته مدیریت خانواده در سراسرجای خوش بانوان جودوکار ایران در مکانهای آخر ردهبندی جهان
جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱ ۴۲ جودوکاران زن ایران همچنان در مکانهای آخر ردهبندی فدراسیون جهانی قرار دارند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در نخستین ردهبندی اعلام شده از سوی فدراسیون جهانی جودو در سال 2014 همچنان سه بانوی ایران در آن حاضرند که در مکانهای آخر جا خوش کردهمدل ایستادگی ایران به خارج از مرزها صادر شده است/ خوزستان کاروانسرای بهشت
استانها جنوب خوزستان جلیلی در اهواز مدل ایستادگی ایران به خارج از مرزها صادر شده است خوزستان کاروانسرای بهشت نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت مدل ایستادگی ملت ایران آنقدر مترقی بوده که امروز به خارج از مرزها صادر شده است به گزارش خبرنگار مهر سعید جلیلی-
گوناگون
پربازدیدترینها