تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس براى كسب رضايت خدا و آگاهى در دين قرآن بياموزد، ثوابى مانند همه آنچه كه به ف...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803623781




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تهران؛ مقصد هیات های تجاری غرب


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سفر کاروان اقتصادی فرانسه به ایران تهران؛ مقصد هیات های تجاری غرب تهران- ایرنا- گشایش فصلی تازه در روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران سبب شده تا مسیرهای رفت و آمد هیات های گوناگون سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی بین تهران و پایتخت های اروپایی در روزها و هفته های جاری و آتی پر ترددتر از پیش شود.


پس از یک دوره طولانی کشمکش و اختلاف های فزاینده بین تهران و کشورهای اروپایی بر سر فعالیت های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران، به نظر می رسد آسمان تیره و ناپایدار مناسبات 2طرف در حال آفتابی شدن است.
در این پیوند، دستیابی تهران و اعضای گروه 1+5 در ژنو به موافقتنامه ای در زمینه فعالیت های هسته ای ایران را باید نقطه آغاز پدیداری فضای جدید دانست.
هر چند حل و فصل مسالمت آمیز اختلاف های هسته ای جمهوری اسلامی ایران و قدرت های جهانی بویژه چهار کشور غربی حاضر در گروه 1+5 هنوز در مراحل نخستین قرار داشته و تا دستیابی به توافقی جامع و نهایی بین 2طرف راه زیادی باقی مانده، اما با این حال، روند رو به جلو گفت و گو ها امیدهای فراوانی را برای کسب توافق یاد شده به وجود آورده است.
افزون بر حفظ حقوق بنیادین کشور در زمینه فعالیت های صلح آمیز هسته ای، همانگونه که «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران پس از ثبت توافقنامه ژنو تصریح داشته بود، «شکسته شدن سازمان تحریم» را می توان از مهمترین پیامدهای توافق یاد شده به شمار آورد؛ سازمانی که پیش از این از سوی کشورهای غربی برای در هم شکستن مقاومت ملی ایرانیان سامان یافته و چالش هایی را در روابط خارجی و در پی آن کارکرد ساختار اقتصادی جمهوری اسلامی ایران پدید آورده بود.
یکی از مهمترین این چالش ها را می توان به کاهش شدید تعاملات اقتصادی ایران و کشورهای اروپایی مربوط دانست؛ کشورهایی که پیش از شروع یک دهه کشمکش هسته ای، در چارچوب اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری کشورمان بوده و از مهمترین مبادی سرمایه گذاری خارجی و نیز کسب فناوری های جدید به شمار می رفتند.
البته اختلاف های روز افزون بر سر حقوق و فعالیت های هسته ای ایران که به برقراری ساز و کارهای تحریم از سوی دولت های غربی علیه کشورمان منجر شد، تنها برای یک طرف چالش زا نبود و بسیاری از شرکای اقتصادی تهران را از مزایای چشمگیر تعاملات و همکاری های سودآور محروم ساخت.
همین مساله سبب شد تا حتی با تعلیق بخشی از تحریم ها برای دوره ای 6ماهه، شرکت ها و بنگاه های اقتصادی اروپایی با امید به ثمربخشی کامل گفت و گوهای هسته ای و فرو ریختن سازمان تحریم، اشتیاق فراوانی نسبت به ترمیم مناسبات اقتصادی، تجاری، مالی و فنی با ایران از خود بروز دهند.
همچنین، این بنگاه ها و شرکت ها، ضمن چشم انتظاری برای فراهم آمدن فرصتی به منظور بازگشت به دوران پیشاتحریم، در اندیشه استفاده بیشینه از فضای کنونی، مسیر رقابت اقتصادی را می پیمایند. در این ارتباط، خبرهای روزهای گذشته و جاری را می توان شاهد این مدعا بر شمرد.

** هیات فرانسوی؛ نخستین کاروان بزرگ اقتصادی اروپا در ایران
ورود کاروان بزرگ اقتصادی فرانسه به ایران را می توان نخستین نشانه از تحقق زود هنگام پیش بینی منطقی «اما بونینو» وزیر امور خارجه ایتالیا، به شمار آورد.
بونینو که پس از امضای موافقتنامه ژنو، به عنوان نخستین مقام عالی رتبه اروپایی در روزهای پایانی آذرماه به تهران سفر کرد، چندی پیش در نشست مجمع جهانی اقتصاد در «داووس» سوییس اظهار داشت با تعدیل تحریم ها، بزودی صفی از کشورها برای ورود به ایران تشکیل خواهد شد.
هر چند به گفته بونینو، ایتالیا تلاش کرده نسبت به رقیبانی چون فرانسه و انگلیس هوشیارتر عمل کند، اما حضور چند روزه هیات اقتصادی فرانسه در ایران، گویای درهم فشردگی رقابتی است که وزیر امور خارجه ایتالیا بدان اشاره کرده است.
در چارچوب هیات یاد شده، نمایندگان نزدیک به یکصد شرکت مهم فرانسوی پس از ورود به تهران در روز دوشنبه چهاردهم بهمن ماه، بررسی زمینه های گسترش روابط و رایزنی ها برای آغاز همکاری با بخش های مختلف اقتصادی ایران را دنبال خواهند کرد.
در فهرستی که گروه «مدف» (MEDEF) به عنوان بزرگترین تشکیلات بخش خصوصی فرانسه از شرکت های حاضر در این هیات منتشر کرده، می توان نام مهمترین شرکت های اقتصادی فرانسه را مشاهد کرد که در زمینه هایی چون انرژی، حمل و نقل دریایی و هوایی، بهداشت و درمان، ساخت و ساز و توسعه شهری، مخابرات، تولید و انتقال برق و صنایعی چون خودرو سازی، نساجی، الکترونیک و ... فعالیت دارند.
نمایندگان شرکت های فرانسوی با مدیریت «پاتریک بلن» رییس انجمن خودروسازان و «تیه ری کورتین» از مدیران ارشد مدف به احتمال زیاد افزون بر رایزنی با مدیران شرکت ها و بنگاه های ایرانی، با مسوولان دولتی چون وزیران صنعت، معدن و تجارت و نیز نفت دیدار خواهند کرد.
نکته قابل تامل در این میان، هشدارهایی است که مقام های آمریکایی در آستانه سفر هیات اقتصادی فرانسه به تهران مطرح کرده و شرکت های فرانسوی را به برخورد احتیاط آمیز با مساله همکاری های اقتصادی با ایران فراخوانده اند.
در این پیوند، روزنامه فرانسوی «فیگارو» با اشاره به دعوت هشدار آمیز جمعی از صاحبان صنایع و شرکت های این کشور به سفارت آمریکا برای سنگ اندازی در مسیر همکاری های اقتصادی تهران- پاریس، تصریح داشته که آمریکایی ها رقابت ناسالمی را با فرانسوی ها بر سر بازار ایران آغاز کرده اند.
فیگارو همچنین نوشت با وجود مواضع سرسختانه «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه، در گفت و گوهای ژنو، ظرفیت های بسیاری برای گسترش همکاری بین شرکت های ایرانی و فرانسوی در زمینه های مختلف بویژه صنایع نفت و گاز و نیز خودروسازی وجود دارد.
ایران در روزهای پس از تعلیق بخشی از تحریم ها، تنها مورد توجه شرکت های فرانسوی نبوده است. خبرگزاری «فاکس نیوز» دوم بهمن ماه در گزارشی با عنوان «شتاب صاحبان مشاغل اروپا به سمت ایران با امید معاملات جدید پس از تعلیق تحریم ها» به رقابت های بنگاه ها و شرکت های برتر اروپایی از کشورهایی چون فرانسه، آلمان و هلند برای حضور موثر در بازار پرکشش ایران اشاره کرده است.
از این رو، چندان دور از انتظار نیست که از پس هیات فرانسوی، بزودی کاروان اقتصادی دیگر کشورهای اروپایی نیز رهسپار ایران شوند.
** رفت و آمدهای دیپلماتیک بین ایران و کشورهای اروپایی
افزون بر دیدار بونینو از تهران، حضور هیات های پارلمانی اتحادیه اروپا، ایتالیا و انگلیس را می توان از جمله کنشگری های دیپلماتیک اروپایی برای ترمیم روابط سیاسی با تهران برشمرد. به دنبال سفر هیات های پارلمانی یاد شده بود که کشورهایی نظیر ایرلند و کانادا نیز خواستار گسیل گروه های پارلمانی خود به ایران شدند.
اما جدیدترین میهمان دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، «کارل بیلدت» وزیر امور خارجه سوئد، است که همزمان با هیات فرانسوی به تهران می آید.
بیلدت در آستانه سفر به تهران با تاکید بر اهمیت بین المللی و نیز آگاهی از ویژگی های تاریخی و فرهنگی ایران، هدف خود از حضور در کشورمان را پشتیبانی از گشایش دیپلماتیک و همکاری های ایران با جامعه بین المللی عنوان داشته است.
پس از وزیر امور خارجه سوئد، به احتمال زیاد و بر پایه اعلان برخی منابع دیپلماتیک، «رادوسلاو سیکورسکی» وزیر امور خارجه لهستان، نیز ابتدای هفته دوم اسفندماه راهی تهران خواهد شد تا با مقام های ایرانی در مورد گسترش روابط 2کشور به دیدار و گفت و گو بنشیند.
پیش از این، «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز از سفر به ایران خبر داده که تاریخ آن هنوز به طور دقیق مشخص نشده است.
** جمع بندی
همانطور که اشاره شد، در روزهای گذشته مسیرهای منتهی به تهران از جمله پر ترددترین محورهای دیپلماتیک بوده است. در برابر سفرهای دیپلماتیک مسوولان جمهوری اسلامی ایران به نشست های جهانی چون مجمع جهانی اقتصاد در داووس و نشست امنیتی مونیخ، برخی از مقام های ارشد دولت های مختلف نیز به تهران آمده یا در آستانه سفر به ایران هستند.
این آمد و شدهای دیپلماتیک از دید بسیاری از ناظران، افزون بر زمینه سازی تعامل سازنده با جهان به عنوان یکی از مهمترین دستورکارهای دولت یازدهم، می تواند فرصت ها و مزایای قابل توجهی را در زمینه های گوناگون برای کشور به بار آورده و راه تقویت جایگاه منطقه ای و جهانی جمهوری اسلامی ایران و تحقق منافع و اهداف ملی را بیش از پیش هموار کند.
از محمد کاظمی - گروه تحقیق و تفسیر خبر
تحقیق**9279**1358
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




14/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن