تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه مؤمن بيمار شود سپس خداوند شفايش دهد، آن بيمارى كفّاره گناهان گذشته و پندى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804412577




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عربستان برای مقابله با ایران از چین موشک خریداری کرده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مجله آمریکایی: عربستان برای مقابله با ایران از چین موشک خریداری کرده است تهران-ایرنا- یک مجله آمریکایی اعلام کرد که عربستان به منظور مقابله با ایران در معامله ای مخفیانه که با واسطه گری سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) انجام شده، اقدام به خرید موشک بالستیک از چین کرده است.


نشریه نیوزویک در گزارشی در این زمینه نوشت: سیا با برگزاری نشست های محرمانه با مقامات نیروی هوایی عربستان، بر جزییات فنی خرید موشک های بالستیک ˈایست ویندDF-21ˈ نظارت داشته است.
به نوشته این مجله، با نزدیک شدن ایران و غرب به توافق هسته ای نشانه های آمادگی عربستان برای ارتقای سامانه موشکی خود با نظارت دقیق واشنگتن بروز یافته است.
این روزنامه به نقل از منابع اطلاعاتی آگاه نوشت: عربستان در سال 2007 در معامله ای مخفیانه موشک های بالستیک را از چین خریداری کرد که مورد تایید واشنگتن قرار گرفت، به شرط این که کارشناسان فنی سیا از مجهز نبودن آن به کلاهک هسته ای اطمینان حاصل کنند.
به گفته کارشناسان، این نوع موشک میان برد با سوخت جامد نسخه ارتقای یافته ˈدی اف - 3 اسˈ است که عربستان در سال 1988 به صورت مخفیانه از چین خریداری کرده بود.
به گفته ˈجفری لوئیسˈ مدیر مرکز جیمز مارتین در زمینه مطالعات عدم گسترش تسلیحات هسته ای در موسسه مطالعات بین الملل ˈمونتریˈ، این موشک ها که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) آن ها را ˈسی اس اس -5 اسˈ می نامد، هرچند برد کمتری دارند، اما دقت بالاتری دارد.
وی مدعی شد که این موشک ها برای هدف قرار دادن ˈاهداف ارزشمندی هم چون کاخ های ریاست جمهوریˈ کارایی دارند.
ˈخالد بن سلطانˈ شاهزاده سعودی و فرمانده نیروی هوایی ریاض در سال 1996 در کتاب خاطرات خود نوشت: دقت پایین موشک های دی اف 3 اس در جنگ اول خلیج فارس برای مقابله با موشک های اسکاد حکومت ˈصدام ˈ دیکتاتور سابق عراق، ضعف این نوع موشک را نشان داد.
با پایان این جنگ، سعودی ها به دنبال موشک های قوی تری بودند و در صدد خرید آن از چین بر آمدند اما بر خلاف سال 1988 که اقدام به خرید مخفیانه موشک های دی اف 3 اس کردند این بار تصمیم گرفتند آمریکا را مطلع کنند و سیا در این زمینه به آنها کمک کرد.
به گفته یکی از مقامات مطلع به نیوزویک، سیا و افسران نیروی هوایی عربستان در مجموعه جلسات محرمانه ای در طول بهار و تابستان سال 2007 روش های مختلف خرید موشک های چینی از سوی عربستان را بررسی کردند.
مقام مذکور به دلیل این که این معامله هنوز هم محرمانه است خواست نامش فاش نشود، افزود: دو تحلیل گر آمریکایی سپس به عربستان سفر کردند و پس از انجام بررسی های لازم از عدم قابلیت آنها برای حمل کلاهک هسته ای اطمینان حاصل کردند.
مقامات سیا و مقامات کنونی و سابق کاخ سفید از اظهار نظر در این باره خودداری کرده اند و مقامات سفارت های چین و عربستان در واشنگتن نیز از پاسخگویی به درخواست نیوزیوک برای اظهار نظر در این باره اجتناب کردند.
گزارش ها درباره ارتقای ناوگان موشکی عربستان موضوع جدیدی نیست.
ˈجاناتان شوکˈ تحلیلگر سابق سازمان سیا که مدیریت گزارش اطلاعاتی از عربستان را بین سال های 2005 تا 2007 بر عهده داشت، در سال 2010 در کتابش عنوان کرد که عربستان با رضایت مخفیانه دولت ˈجورج بوشˈ رئیس جمهوری سابق آمریکا در دسامبر سال 2003 از چین، سامانه موشکی بالستیک خریداری کرده است.
مترجمام**9158/1275
http://www.newsweek.com/exclusive-cia-helped-saudis-chinese-missile-deal-227283
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




14/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن