تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):درهاى گناهان را با استعاذه (پناه بردن به خدا) ببنديد و درهاى طاعت را با بسم اللّه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819457816




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مردم گیلان از تکرار تجربه تلخ تخریب سقف خانه ها جلوگیری کنند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کارشناسان با بارش برف سنگین هشدار دادند؛ مردم گیلان از تکرار تجربه تلخ تخریب سقف خانه ها جلوگیری کنند رشت - ایرنا - کارشناسان هشدار دادند با وجود بارش برف سنگین، مردم گیلان با برف روبی سقف خانه ها از وارد آمدن خسارت بیشتر و تکرار تجربه تلخ ˈ بحران سفید ˈ در سال های 83 و 86 جلوگیری کنند .


تجربه تلخ وارد آمدن خسارت های هنگفت ناشی از تخریب سقف خانه ها بر اثر بارش برف سنگین در سالهای 83 و 86 هنوز در خاطره مردم گیلان زنده است این در حالیست که با وجود بارش برف سنگین طی روزهای اخیر در صورت بی توجهی مردم و عدم برف روبی به موقع سقف منازل این حادثه تلخ در شرف تکرار است .
به گفته کارشناسان سقف های چوبی بخصوص سقف هایی که موریانه زده باشند ، تاب مقاومت در مقابله با سنگینی برف را ندارند و در صورت غلفت و عدم برف روبی بر سرصاحبان خانه فرو خواهند ریخت .
وزن برف در گیلان به دلیل رطوبت بالای هوای استان گیلان سنگین تر از برف مناطق خشک است و در صورت برف روبی نکردن خطر خرابی سقف خانه وجود دارد این بی توجهی در سال های 83 و 86 تبدیل به یک فاجعه شد که از آن به بحران سفید یاد می کنند .
بر اساس محاسبات انجام گرفته هر متر مکعب برف در گیلان حدود 400 کیلو وزن دارد در حالیکه این وزن در استانهای خشک کشور بسیار کمتر از این است و این به این معنی است که اگر مساحت سقف یک خانه 100 متر مربع باشد و بر روی آن نیم متر برف نشسته باشد وزن آن حداقل حدود 20 تن است ( معادل وزن یک تریلی با بار ) این در حالی است که هم اکنون در بیشتر نقاط استان گیلان در دو روز گذشته بیش از این میزان برف باریده است .
بارش برف در گیلان که از دو شب گذشته آغاز شده تا یکشنبه ارتفاع آن در مناطق کوهستانی بیش از یک متر و در مناطق جلگه ای بین 35 سانتیمتر تا نیم متر گزارش شده است .
با توجه به اینکه هواشناسی گیلان ادامه بارش برف را تا سه روز آینده پیش بینی کرده است ، شهروندانی که سقف خانه ها و واحدهای آنها چوبی و قدیمی است باید پیشگیری های لازم برای جلوگیری از مشکلات بیشتر و شکستن سقف بام منازل خود بعمل آورند .
مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری رشت در این باره گفت : قبل از اینکه سقف واحدهای مسکونی مردم در شهر رشت دچار خسارت بیشتری شوند شهروندان باید با رعایت مسایل ایمنی حتما نسبت به برف روبی سقف منازل اقدام کنند .
علی مقصودی با اشاره به ضعیف بودن سقف های چوبی واحدهای مسکونی و تجاری در مقابل سنگینی برف افزود : فقط حدود 200 هزار واحد مسکونی در شهر رشت وجود دارند که سقف اکثر این واحدها شیروانی و چوبی کم تحمل هستند .
وی از شهروندان خواست با روش های درست نسبت به برف روبی پشت بام منازل خود اقدام کنند و حتما خود را به یک محافظ نگهدارنده محکم ببندند تا از سقوط آنها جلوگیری شود .
وی اظهارداشت : سازمان آتش نشانی رشت با شروع بارش برف سنگین از دو شب گذشته بطور کامل در آماده باش بسر می برد و سه دستگاه برف روبی در سطح شهر فعال است و خودروهای سنگین راه باز کن بطور مداوم در تردد هستند تا از جمع شدن و یخ زدن برف در جاده ها جلوگیری شود .
گیلان طی 50 سال اخیر چند برف سنگین از جمله برف سال 1351 را در خاطره خود دارد و تجربه های تلخ برف های سال های 83 و 86 نیز هنوز از ذهن گیلانیان پاک نشده است .
براساس برآوردها ، در اثر بارش برف سنگین سال 1383 به حدود 60 هزار واحد مسکونی در شهر ها و روستا های گیلان خسارت وارد شد که به 11هزار واحد مسکونی شهری و روستایی بیش از 60 درصد و به 49 هزار واحد شهری و روستایی زیر 60 درصد خسارت وارد شد .
میانگین ارتفاع برف در بهمن ماه سال 83 در شهرستان رشت دو متر و در مناطق کوهستانی گیلان تا چهار متر هم رسید . ک/4
604/619
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




13/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن