تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802753314




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تصمیمات 8 سال گذشته برای فضای دانشگاه ها نامناسب بود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تصمیمات 8 سال گذشته برای فضای دانشگاه ها نامناسب بود تهران- ایرنا- مشاور وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری معتقداست تصمیمات اتخاذ شده هشت سال گذشته در آموزش عالی برای فضای دانشگاه ها نامناسب بوده است وتا وقتی ارتباط سالم آزاد در محیط دانشگاه برقرار نشود مطالب علمی هم منتقل نمی شود .


فتح الله امی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا تصریح کرد:عده ای در سال های گذشته از سر دلسوزی، فکر کردند در صورت ایجاد حصر اندیشه در دانشگاه وضعیت کشور بهتر و پایه های نظام مستحکم تر می شود درحالی که برعکس است و اگر اجازه دهند که دانشجویان، استادان، حوزویان و طلاب نظرات خود را بیان کنند این موضوع باعث دوام نظام می شود.
وی گفت : مراکز علمی، چه حوزه و چه دانشگاه باید فضای آزاد اندیشی باشند تا افراد بتوانند نظرات خود را بیان کنند ، شرط اول جایی که مطالب علمی رد و بدل می شود آزادی اندیشه و بیان است.
وی به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی برشکل گیری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: کسانی در گذشته، محدودیت هایی در دانشگاه ها ایجاد کرده و نظرات شخصی خود را به فضای دانشگاه ها تحمیل کردند درحالی که این روش ها نه با نظام جمهوری اسلامی و نه با روح مراکز علمی در ایران سازگار است ، هیچ وقت نمی توانیم در دانشگاه ها ، مراکز علمی و حوزه های علمیه حصر اندیشه ایجاد کنیم.
استاد دانشگاه تربیت مدرس بر لزوم فراهم شدن فضای مناسب در دانشگاه ها و مراکز علمی به منظور برقراری و تقویت ارتباط میان استاد و دانشجو تاکید کرد.
از نظر وی شرط لازم فضای علمی، آزاداندیشی است و همین شرط و ضرورت موجب شده که در مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به راحتی نظرات در دانشگاه بیان شود.
وی خاطرنشان کرد: ایجاد آزاداندیشی در محیط دانشگاه از تاکیدات حضرت امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری بوده و هست و شخصیت فرهیخته ای همچون استاد شهید مطهری معتقد بود که حتی مکاتب الحادی هم باید در دانشگاه مورد بحث ، بررسی و مداقه قرار گیرد.
مشاور وزیرعلوم به دیدار خود با مرحوم حاج آقا مصطفی خمینی، فرزند بزرگوار حضرت امام در سال 1356 اشاره کرد و گفت: در آن سالها که جرقه های تشکیل حکومت اسلامی در کشور زده شده بود در دیداری با مرحوم حاج آقا مصطفی، نظر ایشان را درباره وضیت آزاد اندیشی در حکومت اسلامی جویا شدم.
وی ادامه داد: فرزند امام راحل (ره) در جواب سوالم، موضوع سیستم های اطلاعاتی را مطرح کرده و گفتند که باید سیستم اطلاعاتی در کشور راه اندازی شود که در جامعه حضور داشته و نظرات، انتقادات و خواسته های مردم را بشنوند و به مدیران کلان منتقل کنند.
امی افزود: حاج آقا مصطفی معتقد بودند درصورت وجود خفقان در جامعه، حرف های مردم در دل آنها می ماند و به تدریج موجب بروز اتفاقات ناگواری در جامعه می شود و همچنین اعتقاد داشتند که مدیران درصورت اطلاع از خواسته ها و انتظارات مردم، زودتر به فکر و چاره اندیشی می افتند و جلوی لطمات اجتماعی گرفته خواهد شد.
این استاد دانشگاه، تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر رواج کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها را در راستای طرح مشکلات و چاره اندیشی منطقی و کارشناسی برای آنها برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: برپایی کرسی های آزاد اندیشی و جلسات نقد و مناظره در مراکز دانشگاهی درصورت طرح نظرات موافق و مخالف و ارائه راهکار برای حل معضلات، بسیاری از چالش های اجتماعی را مرتفع خواهد ساخت.

** برخورد با تخلفات استادان و دانشجویان از جنبه حقوقی و متناسب با جرم باشد
مشاور وزیرعلوم درخصوص محرومیت از تحصیل یا تدریس برخی دانشجویان و استادان طی سال های گذشته و روند بازگشت به کار آنها گفت: رسیدگی به تخلفات استادان و دانشجویان باید از جنبه حقوقی صورت پذیرد و جریمه آن مطابق قانون باشد.
وی نظام آموزش عالی و دانشگاه های کشور را یکی از پاک ترین نهادهای کشور خواند و گفت: میزان تخلفات اخلاقی و مالی در دانشگاه ها بسیار ناچیز بوده و بنیاد دانشگاه ها براساس پاکی بنا گذاشته شده است.
امی، خلاف های اندکی که در محیط های دانشگاهی مشاهده می شود را به گرد و غباری بر روی آب زلال تشبیه کرد.
وی ادامه داد: چنانچه یک فرد در دانشگاه، مرتکب تخلف اخلاقی و مالی یا حتی سیاسی شد و یا خط قرمزهای نظام را زیرپا گذاشت باید متناسب با جرمش تنبیه شود ولی نباید طوری رفتار کرد که دانشجو یا استاد به خاطر ابراز یک عقیده خاص یا داشتن دیدگاه سیاسی متفاوت، از تعلیم و تعلم باز بماند و از دانشگاه اخراج شود.
امی وجود فضای باز در دانشگاه ها را لازمه بالندگی محیط های علمی دانست و گفت: فضای دانشگاه باید به گونه ای باشد که استادان، احساس امنیت شغلی داشته باشند و نگران حاشیه های سیاسی نباشند.
فراهنگ(4)**1055**1601**
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




12/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن