محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843182799
حجتالاسلام سلیمانی در سالروز قیام توابین: قیام توابین مورد تأیید امام سجاد(ع) نبود/ «سلیمانبن صرد» در یاری امام زمانش کوتاهی کرد
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجتالاسلام سلیمانی در سالروز قیام توابین:
قیام توابین مورد تأیید امام سجاد(ع) نبود/ «سلیمانبن صرد» در یاری امام زمانش کوتاهی کرد
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: سلیمان بن صرد در جنگ جمل شرکت نکرد و امام علی(ع) او را توبیخ کرد. وقتی سلیمان خواست عذری بیاورد امام (ع) فرمود: نه، تو شک کردی که این جنگ درست است و به همین دلیل نیامدی!
حجتالاسلام جواد سلیمانی امیری عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در گفتوگو با خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس درباره فرا رسیدن سالروز قیام توابین گفت: امام علی (ع) میفرماید: از گذشته تاریخ برای آینده عبرت بگیرید بعضی از قسمتهای تاریخ، شبیه یکدیگرند و آخر تاریخ به اول آن ملحق میشود. وی ادامه داد: با توجه به این فرمایش گوهربار امیرالمومنین(ع) سه نکته به دست میآید: یکی از فواید توجه به تاریخ، عبرت گرفتن است و این موضوع از مقایسه زمان گذشته با زمان حال به دست میآید از این رو اگر مقایسهای انجام نشود عبرتی به دست نخواهیم آورد. نکته بعدی اینکه برای هر مقایسهای باید نقاط شبیه به هم را پیدا کرد؛ برخی از مقاطع تاریخی شبیه به هم هستند و عبرت آموزی برای زندگی جامعه امروزی خودمان از آن مقطع، بیشتر از سایر مقاطع است. * خمیرمایه جدال حق و باطل در قرن اخیر با دعوای هابیل و قابیل شباهت دارد این پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به ملحق شدن ابتدای تاریخ با انتهای آن، اظهار داشت: وقتی تاریخ را تحلیل میکنیم آن جانمایهها و جوهرههای درگیری میان جبهه حق و باطل، پیروزیها و شکستهای جریانها، افراد و گروهها با آنچه که در اوایل تاریخ اتفاق افتاد با مواردی که در ابتدای تاریخ به وقوع پیوست، شبیه به هم هستند. وی تصریح کرد: اگر بخواهیم خمیرمایه دعوای بین جبهه حق و باطل در قرن 20 و 21 را مورد توجه قرار دهیم با دعوای هابیل و قابیل شباهتهایی دارد چون بازیگر تاریخ، انسانها هستند و انسانها فطرتهای همسانی دارند و همگی دارای نفس اماره و لوامه هستند و آزمایشهای الهی نیز در طول تاریخ شبیه به هم بوده است. سلیمانی امیری با بیان اینکه قیام توابین به دنبال قیام کربلا و شهادت ابا عبدالله در عاشورای 61 هجری محقق شد، گفت: این قیام به دست شیعیان کوفه در سال 65 هجری رقم خورد و افرادی مانند سلیمان بن صرد خزائی و مسیب بن نجبه فزاری در این قیام شرکت داشتند. این قیام وقتی دعوت خویش را اعلام کرد تقریبا توانست 40 هزار نیروی جنگی برای خویش جمع کند و با شعار خون خواهی خون سیدالشهدا (ع) و با شعار توبه برای گناه عدم یاری امام حسین (ع) محقق شد. * چگونه «سلیمانبن صرد» در یاری امام زمانش کوتاهی کرد وی با اشاره به شعار توبه از گناه سران این قیام اظهار داشت: یکی از سران قیام توابین در سخنرانی خود میگوید: من شما را به کتاب خدا و سنت پیامبرش فرا میخوانم و به خونخواهی اهل بیت او و جهاد با پیمانشکنان و خارج شوندگان از دین و دعوت میکنم پس اگر کشته شویم آنچه نزد خداست برای پاک سیرتان بهتر است تا بدین وسیله امر حکومت را به اهل بیت (ع) پیامبران باز میگردانیم. وی درباره نحوه توبه کردن افراد حاضر در قیام توابین گفت: پروردگارا من برای گناهانم به سوی تو توبه میکنم و پیریام مرا در میان مردم نمایان کرده است ای پروردگار! بنده نائب خویش را رحم کن و او را بازخواست مفرما که از گناهان خویش پشیمان است و از این رو نام قیام خود را توابین گذاشتند. عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با تأکید بر اینکه ماهیت ظاهری قیام توابین از دفاع برای اهل بیت (ع) و شستن گناهی بود که انجام داده بودند به تحلیل گناه آنها پرداخت و عنوان کرد: آنچه که از تاریخ بر میآید این گناه آن بود که آنها خودشان را مقصر میدانستند که چرا امام حسین (ع) را یاری نکردهاند و دلایلی را برای عدم یاری امام زمان خویش مطرح میکنند، برخی میگویند شاید آنها زندانی بودهاند و یا شاید راهها برای پیوستن به امام حسین (ع) بسته بود اما شواهد نشان میدهد که قضیه با این دلایل قابل تحلیل نیست و انسان نمیتواند قانع شود؛ اگر آنها زندانی بودند چرا احساس گناه میکردند آنها بر این باور بودند که باید توبه کنند و میگفتند ما باید کشته شویم و با کشته شدن خودمان را بشوئیم! وی ادامه داد: نظریه دیگری هم میگوید اطراف کوفه محاصره بود و آنها نتوانستند خود را به حضرت سیدالشهدا(ع) برسانند اما افرادی مانند حبیب بن مظاهر چگونه توانستند خود را به امام (ع) برسانند چرا که همه آنها با هم نامه نوشته بودند. سلیمانبن صرد از سران شیعه بود که همراه حبیببن مظاهر نامه نوشت اما سلیمان بن صرد نامه خود را پیگیری نکرد و این جواب هم قانعکننده نیست. * سلیمان بن صرد خزائی فردی «کثیر الشک» بود و تحلیلهای خود را بر امام زمانش ترجیح میداد سلیمانی امیری درباره اینکه چرا آنها احساس گناه میکردند، خاطرنشان کرد: اگر در میان اصحاب و شیعیان آن زمان، قصیصین و یاران خاص اهل بیت (ع) دقت کنیم اصلا سلیمانبن صرد خزائی از جمله افرادی بود که برخی میگفتند از یاران امام علی (ع) و در جنگ صفین از فرماندهان حضرت بود وقتی امام علی (ع) خواست حکمیت را بپذیرد، با صورتی خونین و زخم خورده جلو آمد وقتی حضرت او را با این وضعیت دید او مورد تجلیل قرار داد و ناراحت بود که چرا کار به این جا رسیده است و در جنگ امام حسن (ع) با معاویه کنار امام مجتبی بود اما شواهدی در زندگیاش وجود داشت که نشان میدهد سلیمان برخی از اوقات تحلیل خود را بر تحلیل امام زمانش و ولی خدا ترجیح میداد. وی یادآور شد: سلیمان بن صرد در جنگ جمل شرکت نکرد و امام علی (ع) او را توبیخ کرد وقتی سلیمان خواست عذری بیاورد امام (ع) فرمود: نه، تو شک کردی که این جنگ درست است یا نه و به همین دلیل نیامدی! و برخی از موارد وجود دارد که نشان میدهد سلیمان در کارهای خود تردید میکرد از جمله این تردیدها تردید در اطاعت محض و تسلیم محض امام زمانش بود. موقعیت دوم، جایی که سلیمان اشتباه کرد و جلوتر از امام زمانش حرکت کرد زمانی بود که امام حسن (ع) صلح را پذیرفت با گلایه به حضرت گفت چرا صلح را پذیرفتی؟! با این صلح ما را ذلیل کردی! * تعبد انسان بصیر او را نجات خواهد داد/ صلح و جنگ با بنی امیه در کارنامه ائمه(ع) وجود دارد عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: همچنین میگویند سلیمان بن صرد، فردی کثیرالشک بود لذا تحلیل مورخان این است که ایشان به دلیل اینکه بعد از اینکه در روز عاشورا نامه برای امام حسین (ع) نوشت شک کرد و شکش باعث شد تا در قیام عاشورا حضور نداشته باشد چراکه مردد بود که آیا کار امام درست یا خیر، آیا بهتر نیست امام حسین (ع) مذاکره کند و یا مذاکره قضایا را حل کند چون تردید در او ایجاد شد از یاری امام (ع) صرفه نظر کرد. وی افزود: سابقه مذاکره با بنیامیه هم در کارنامه امام علی و امام حسن (ع) بود و البته سابقه جنگ با بنیامیه نیز، هم در کارنامه امام علی و هم در کارنامه امام حسن (ع) و همچنین در کارنامه رسول خدا (ص) بود و البته پیامبر اکرم (ص) نیز با بنیامیه صلح کرده بودند. سلیمانی امیری گفت: مؤمن بصیر کسی است که خود را به این بلوغ برساند که اگر امام زمانش تشخیص داد باید با جبهه دشمن بجنگد نباید تردیدی در دلش به وجود آید و نگوید مثلا امام قبلی توافقنامه نوشته بود و صلحنامه امضا کرده بود بهتر نبود ایشان هم توافق کند از این رو یاری امام زمان و ولی فقیهش شک کند. بلکه انسان بصیر کسی است در تصمیمی که امام زمانش می گیرد خود را با او هماهنگ کند. بنابراین اینجا نقطهای است که تعبد انسان بصیر او را نجات خواهد داد. چرا که انسان همواره نمیتواند با تحلیلهای خویش آن افق دید و بینشهایی که ولی فقیه زمانش دارد را درک کند. وی یادآور شد: امروز شاید ولایت فقیه، اصل نوشتن توافقنامه با آمریکا را تأیید کند اما دو سال پیش تایید نمیکرد و یا حتی ممکن است 6 ماه بعد بگوید این توافق مورد قبول نیست و با آنها پشت میز مذاکره ننشیند. * قیام توابین به موقع انجام نشد و امام سجاد(ع) نیز آن را تأیید نکرد عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) اظهار داشت: از آنجایی که عالم سیاست، پیچیدگیهای زیادی دارد و امام زمان و ولی فقیه هست که میتوانند بهترین عمل را در هر لحظهای از تاریخ تشخیص دهند چیست ما چارهای نداریم وقتی به اینجا میرسیم خودمان را متعبد کنیم چون اگر بنا باشد تحلیلهای خود را مبنای عمل قرار دهیم بسیاری از اوقات سردرگم خواهیم ماند. لذا ممکن است وقتی رفتار کنونی امام حسین را با رفتار امام حسن(ع) مقایسه کنیم به تناقض برسیم اما در حالی که امام (ع) میداند چه زمانی، چه رفتاری صحیح است. وی تصریح کرد: حضرت عباس نافذ البصیره بود چون آن شکی که در دل برخی از آل بنیهاشم در یاری کردن امام حسین (ع) ایجاد شد در دل او ایجاد نشد و امام حسین (ع) به این نتیجه رسید که شهادت او بیدارگر مسلمانان و موجب بقای آنها خواهد شد. حضرت ابوالفضل متعبد به حضرت بود و از این رو امام سجاد (ع) فرمود: کان العمی العباس نافذ البصیره. سلیمانی امیری گفت: قیام توابین یک قیامی است که به موقع انجام نشد سران توابین به دلیل اینکه در نقطه حساس تاریخ نتوانستند تصمیم درستی بگیرند و نتوانستند اسلام را آنطور که باید و شاید حمایت کنند از این رو نتیجه در خور و شایستهای نداشت و امام سجاد (ع) این قیام را تایید نکردند. امروز هم باید گوش ما به ولایت فقیه باشد اگر گفت نرمش قهرمانانه، اگر گفت مقاومت مجاهدانه در هر حال بگوییم چشم و ممکن است تصمیم ایشان در هر سالی به مقتضای زمان تغییر هم بکند و این درسی است که ما از این بخش تاریخ میگیریم. انتهای پیام/ک
92/11/12 - 12:24
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]
صفحات پیشنهادی
اول ربیعالثانی؛ سالروز قیام توابین
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲ ۵۱ در این روز در سال 65 ه سلیمان صرد با گروهی از توابین که نام شانزده هزار نفر آنان در دفتر سلیمان ثبت شده بود برای خونخواهی امام حسین ع قیام کردند سلیمان از شیعیان علی بن ابی طالب ع و امام حسن و امام حسین ع بود و در جمیع جنگ ها در رکاب امیرالمؤمنیماجرای ۵۰ ایستگاه در قیامت به روایت امام صادق(ع)
ماجرای ۵۰ ایستگاه در قیامت به روایت امام صادق ع امام صادق ع در روایتی فرمودند قبل از آنکه به حساب و بازخواست خداوند در قیامت کشیده شوید خود را به حساب بکشید چرا که در روز قیامت پنجاه ایستگاه بازرسی است که توقف در هر ایستگاه هزار سال طول میکشد به گزارش خبرنگار آیین و اندیشحجتالاسلام رستمنژاد در گفتگو با فارس: صلح امام حسن(ع) سازش نبود، سوختن و ساختن بود
حجتالاسلام رستمنژاد در گفتگو با فارس صلح امام حسن ع سازش نبود سوختن و ساختن بودعضو هیأت علمی جامعة المصطفی ص گفت به تعبیر آیتالله جوادی آملی امام حسن مجتبی ع سازش نکرد بلکه سوزش کرد یعنی با آن صلح سوخت و ساخت حجتالاسلام مهدی رستمنژاد عضو هیئت علمی جامعة المصطفی صامام حسین(ع) برای گریستن یا تسکین روانی مردم قیام نکرد
امام حسین ع برای گریستن یا تسکین روانی مردم قیام نکرد هدف حرکت امام اصلاح جامعه انسانی و ساماندهی آن بر مسیر عمل به حق و دوری از باطل بود به گزارش نامه نیوز سیدعلیرضا واسعی در خبرآنلانی نوشت در باره امام حسین ع به فراوانی سخن گفته شده و کتابهای زیادی به رشته تحریر در آمدهمادر شهید بروجردی در جوار مزار فرزند: شهدا آگاهند؛ روز قیامت جلوتون رو میگیرن + فیلم
مادر شهید بروجردی در جوار مزار فرزند شهدا آگاهند روز قیامت جلوتون رو میگیرن فیلممادر شهید بروجردی در جوار مزار فرزندش گفت شهدا آگاهند روز قیامت جلوتون رو میگیرن حالا بهت میگم آمریکا اومده دمِ در خانه سراغتون حواستون جمع باشه محمد اگه زنده بود می دونست باید چی کار کندرسها و عبرت آموزیهای قیام امام حسین(ع)
درسها و عبرت آموزیهای قیام امام حسین ع خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه حضرت رقیه س مشهد گفت سه عامل باعث مرگ جامعه است و کار به جایی میرسد که مسلمان در برابر امام زمان وقت خودش میایستد این عوامل عبارتند از جهل و نادانی غفلت و هوای نفس جاودانگی نهضت امام حسین ع به اینبه مناسبت سالروز صلح امام حسن(ع) آشنایی با زمینههای صلح امام حسن(ع) از زبان شهید مطهری
به مناسبت سالروز صلح امام حسن ع آشنایی با زمینههای صلح امام حسن ع از زبان شهید مطهریشهید مطهری میگوید وضع امام حسن با وضع امام حسین کاملا متفاوت و متغایر بود از امام حسین ع تقاضاى بیعت مىکردند اما از امام حسن ع بیعتی نمىخواستند به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فادانستیهای ولایت، غیبت،ظهور و قیام امام زمان (عج ) در آخر زمان
دانستیهای ولایت غیبت ظهور و قیام امام زمان عج در آخر زمان در این گزارش با دانستیهای ولایت غیبت ظهور و قیام امام زمان عج در آخر زمان آشنا میشویم به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران امام زمان حضرت ولی عصر عج روز 15 شعبان سال 255 هجری قمری دیده به جهان گشود &nbهزاران نفر از مردم قم در سالروز قیام 19 دی با رهبر انقلاب دیدار میکنند
رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم هزاران نفر از مردم قم در سالروز قیام 19 دی با رهبر انقلاب دیدار میکنند خبرگزاری رسا ـ رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم از فراهم شدن مقدمات سفر چند هزار نفری مردم قم برای دیدار و تجدید میثاق با رهبری در سالروز قیام خونین مردم قم در 19 دیحجتالاسلام میرزایی مطرح کرد ۲ جریان فعال در دوران حیات امام صادق(ع)/ 3 ویژگی مناظرات پیشوای فقه جعفری
حجتالاسلام میرزایی مطرح کرد۲ جریان فعال در دوران حیات امام صادق ع 3 ویژگی مناظرات پیشوای فقه جعفرییک مدرس حوزه و دانشگاه گفت در مناظرات امام صادق ع با علمای زمان به وضوع ادب رعایت چارچوب علمی و توجه به منطق را مشاهده میکنیم اهمیت منطق خرد و عقل در زندگی ایشان بارز است حروز شمار انقلاب اسلامی/1 کدام قیام را امام خمینی به قیام 15 خرداد شبیه میدانست؟
روز شمار انقلاب اسلامی 1کدام قیام را امام خمینی به قیام 15 خرداد شبیه میدانست حضرت آیت الله العظمی خمینی به مناسبت وقایع 19 دی ماه قم پیامی فرستادند و در این پیام تاکید کردند نهضت اخیر 19 دی که پرتوی از نهضت 15 خرداد است و شعاعش در سراسر کشور نور افکنده خود کوبندگی خاصی دارحجتالاسلام ارباب سلیمانی پیشنهاد داد برپایی نماز جماعت ظهر و عصر بعد از راهپیمایی ۲۲بهمن
حجتالاسلام ارباب سلیمانی پیشنهاد دادبرپایی نماز جماعت ظهر و عصر بعد از راهپیمایی ۲۲بهمندبیر ستاد عالی کانونهای مساجد در دهه فجر گفت مبلغان و ائمه جماعات سعی کنند زمینه برپایی نماز جماعت ظهر روز ۲۲ بهمن را بعد از راهپیمایی این روز همانند روز قدس و روز عاشورا برای عموم مردم فرامسئول ستاد بزرگداشت دهه فجر استان همدان: قیام برای خدا رمز موفقیت امام خمینی(ره) بود
مسئول ستاد بزرگداشت دهه فجر استان همدان قیام برای خدا رمز موفقیت امام خمینی ره بودمسئول ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی استان همدان با بیان اینکه ما نباید ایام پرحادثه و با عظمت انقلاب اسلامی را فراموش کنیم افزود رمز موفقیت امام خمینی ره در پیروزی انقلاب اسلامی قیام برایدیدار گروه کانادایی «شطرنج با ماشین قیامت» با رییس حوزه هنری
فرهنگ و هنر تئاتر دیدار گروه کانادایی شطرنج با ماشین قیامت با رییس حوزه هنری گروهی متشکل از نویسنده کارگردان و بازیگران نمایش شطرنج با ماشین قیامت با رییس حوزه هنری دیدار کردند به گزارش خبرگزاری مهر گروه نمایشی هنرمندان کانادایی «One Light Theater» که با نمبه مناسبت سالروز ورود امام چهار هدف راسخ امام از نگاه شهید مطهری
به مناسبت سالروز ورود امامچهار هدف راسخ امام از نگاه شهید مطهریآیت الله مطهری در بازگشت از سفر فرانسه و دیدار با امام در پاسخ به دوستانش که از او پرسیدند چه دیدی گفت چهار آمن در امام دیدم به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس کتاب پارهای از خورشید که به گفتهها و ناگفتههاهدف امام حسین از قیام اصلاح جامعه اسلامی بود
امام جمعه سیهات عربستان هدف امام حسین از قیام اصلاح جامعه اسلامی بود خبرگزاری رسا ـ امام جمعه سیهات عربستان با اشاره به علل خلقت انسان گفت جامعه اسلامی نیاز به اصلاحات اساسی دارد به گزارش خبرگزاری رسا حجت الاسلام شیخ عبدالجلیل الزاکی امام جمعه سیهات عربستان روز گذشته در مسجدفرانسویها درخشیدند/ «شطرنج با ماشین قیامت» به شیوه کانادایی
فرهنگ و هنر تئاتر حاشیههای نهمین روز تئاتر فجر فرانسویها درخشیدند شطرنج با ماشین قیامت به شیوه کانادایی در نهمین روز از اجراهای صحنهای جشنواره تئاتر فجر نمایش سرایت درد از فرانسه در دومین شب از اجرای خود در تالار قشقایی باز هم با استقبال مخاطبان روبرو شد همچنین قادر آش-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها