واضح آرشیو وب فارسی:فارس: هنرمند قطاعی:
مهمترین ویژگی هنر قطاعی در جنبة آذینی و چشمنوازی آن است
هنرمند قطاعی مهمترین و جالبترین ویژگی هنری قطاعی در جنبه آذینی و آرایشی و چشم نوازی آن است که در آیات قرآن استفاده میشود.
به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران به نقل از روابطعمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20، چنگیز سلیمانزاده هنرمند قطاعی در اختتامیه نمایشگاه هنر قطاعی که در مجتمع فرهنگی ـ هنری شیخ صدوق (ره) برگزار شده بود در ارتباط با این هنر اظهار داشت: «قطاعی» یکی از هنرهای دستی و کهن ایران زمین بودهکه در این زمان کمتر کسی از تاریخچه و سرنوشت استادان این هنر آگاه است. هنرمند قطاعی گفت: مهمترین و جالبترین ویژگی این هنر در جنبة آذینی و آرایشی و چشمنوازی آن است. از اینرو در متن برخی قرآنها و دیوانها، از آغاز تا انجام هنر کاغذگری به انجام رسیده است که نمونهای از حد اعلای حوصله و پرکاری و دقت و ظرافت است. سلیمانزاده با اشاره به صحبتهای مرحوم دکتر بیانی ذکر کرد: مرحوم دکتر بیانی سالها پیش یادآوری کرده بود کهیک مجله از قرآن کریم در کتابخانه «سرکاری» رامپور هندوستان نگهداری میشود که به لحاظ هنر قطاعی،کاری بیمانند و سخت شگفتانگیز است. این هنرمند در خصوص هنر قطاعی(کاغذ بری) بیان کرد: قطاع به این صورت است که نخست ابیات یا بیتی از نگاشتهای را بر روی کاغذ الوان طرح میافکند و سپس آن را با دقت کامل از زمینه صفحه جدا میسازد، به طوری که اطراف و کرسیهای خط هیچگونهخدشهای پیدا نکند. آنگاه این خط بریده شده را بر روی صفحهای دیگر که عموماً دارای لونی دیگر بوده است سوار میکند و میچسباند، گاهی زمینه صفحه نخست که خط را از آن جدا کرده است، هم به مانند قطعه خطی دیگر میکند که به این کار قطاعی میگویند. وی با اشاره به شعر آصفی در خصوص هنر قطاعی افزود: «آصفی» به هنر قطاعی چنین اشاره دارد که (خطی که یار تراشیده نو برون آمد/ شد آصفی پیِ قطع تو جهت قاطع). سلیمانزاده با اشاره به اینکه هنر قطاعی تنها مخصوص خط نیست، ذکر کرد: عمل قطاعی تنها در مورد خط معمولنبوده، بلکه در خصوص تصویر و نقش و نگاهها نیز رواجداشته است. وی با توجه به کاغذ بری در تعریف مرحوم یحیی ذکاء تصریح کرد: مرحوم یحیی ذکاء در تعریف خود از «کاغذبری» آورده است کاغذبری یکی از رشتههای ظریف و دقیق و زیبای هنری است که در آن هنرمند پس از طراحی رویکاغذ ساده یا رنگین، نقش را با مقراض (قیچی) یا کارد مخصوص (شفره) آنچنان با دقت و ظرافت از میان کاغذ در میآورد که شکل اصلی خود را کاملاً نگاه میداشت و با چسبانیدن آن بر زمینهای به رنگ دیگر، خود را همچون قطعهای خوش یا نقاشی زیبا نشان میداد. این هنرمند با اشاره به تعریف قاطع بیان کرد: قاطع به کسی میگفتند که قطاعی کرده است. عدهای از مذهبّان و کتابسازان که در این فن تسلط داشتند به ایننام خوانده میشده و یا خودشان، خود را به آن منسوبمیداشتهاند، مانند مولانا قاطعی مجلد. انتهای پیام/2462/س
92/11/06 - 08:46
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 212]