تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819659228




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خوش بینی توأم با تردید آمریکا نسبت توافق هسته ای


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



خوش بینی توأم با تردید آمریکا نسبت توافق هسته ای
این موضع گیری دوگانه را در اظهارات جی کارنی سخنگوی ˈکاخ سفیدˈ که روز دوشنبه در واکنش به اقدام عینی ایران در عمل به توافق ژنو ایراد شد به وضوح می توان دریافت.




  به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، شبکه الجزیره در بخش اخبار روزنامه های امروز درمقاله ای در "واشنگتن پست" به قلم "جیسون رضاییان" و "آن گیران" اشار کرد که در آن آمده است: دولت باراک اوباما تحت تاثیر فشارها ی داخلی و خارجی(اسرائیل) رویکرد دوگانه "خوش بینی توأم با تردید" را در مسیر توافق هسته ای ایران می پیماید.     افزود: ایران روز گذشته حساس ترین بخش برنامه هسته ای خود را که غنی سازی 20درصدی اورانیوم بود به حال تعلیق در آورد و در مقابل قدرت های جهانی، بخشی از تحریم ها که اقتصاد ایران را فلج کرده است از میان بر داشتند.  

این نخستین گام در راه اعتماد سازی با چشم انداز حصول یک توافق نهایی بر سر مشاجره هسته ای ایران است.  

با گام هایی که برداشته شد قدری از محدودیت ها علیه ایران سبک می شود و در مقابل هم ایران متعهد به محدود ساختن برنامه هسته ای اش می شود.  

واشنگتن پست می افزاید: آمریکا، شکاک اصلی برنامه و ادعاهای هسته ای ایران و نیزهدایت کننده اصلی تحریم های بین المللی علیه این کشور با احساس و رویکرد دو گانه ˈخوش بینی توأم با تردیدˈمسیر توافق هسته ای را می پیماید.  

این روزنامه می نویسد: واشنگتن ضمن آنکه توافق هسته ای را "گامی مهم رو به جلو" می نامد اما درعین حال هشدار می دهد تحریم های لغو شده هر زمان که ایران از عمل به تعهداتش سرپیچی کند مجددا به جریان خواهد افتاد.  

این موضع گیری دوگانه را در اظهارات جی کارنی سخنگوی ˈکاخ سفیدˈ که روز دوشنبه در واکنش به اقدام عینی ایران در عمل به توافق ژنو ایراد شد به وضوح می توان دریافت.    

کارنی اعلام کرده قدرت های جهانی امروز به حکم تعهداتشان طبق توافق های به عمل آمده جزیی ترین تحریم ها را بر می چینند اما همزمان ما به تقویت تحریم ها در مدت دوره شش ماه توافق موقت ادامه خواهیم داد.  

واشنگتن پست اشاره می کند که در واقع این رفتار دوگانه "خوش بینی توأم با شکاکی" دولت اوباما حربه ای است برای آسوده کردن خاطر منتقدان داخلی آن و اسرائیل که می گویند توافق هسته ای بسیار برای تهران سخاوتمندانه است.    
کنگره هم با همین رویکرد سخت در تلاش است تا تحریم هایی جدیدعلیه ایران وضع کند اما دولت اوباما با جدیت تمام مقابل آن ایستاده است و می گوید تا زمانی که آمریکا و سایر قدرت های غربی می کوشند با ایران به توافقی پایدار برسند این اقدام ضرورت ندارد.  

یکی ازاصول قابل بحث طبق توافق ژنو این است که درچارچوب لغو تحریم ها ایران حدود 2/4 میلیارد دلار از دارایی های توقیف شده اش را باز پس می گیرد.  

اما این میزان دارایی عودت داده شده به ایران فقط جزیی کوچک از میلیاردها دلار دارایی توقیف شده ایران است که در اثر تحریم ها در بانک های خارجی در توقیف مانده است.  

یکی از مقامات بر جسته دولت اوباما اعاده این میزان دارایی ایران را "قطره ای به درون سطل" نامیده است.  

این مقام آمریکایی بدون ذکر نام می گوید: با کاهش اندک تحریم ها ایران به طور جدی قادر نیست به صحنه تجارت بین الملل باز گردد چرا که تحریم نفت همچنان به قوت خود باقی است و در اثر آن در این مهلت شش ماهه توافق، ایران حدود30 میلیارد دلار از دست خواهد داد.    

ایران دو سال است که از تجارت قانونی نفت خود محروم مانده است.  

روزنامه واشنگتن پست افزود: اما گزارش ها حاکی از تمایل شدید اروپا و بخش های تجاری سایر کشورهای جهان برای بازگشت به بازار تجارت ایران است و این یعنی اینکه آمریکا از این پس دردشمنی سرسختانه اش با ایران رها خواهد ماند.  

مقامات آمریکایی بدون ذکر نام اشاره می کنند که با توافق های فنی به عمل آمده و نیز به لطف مذاکرات پشت پرده با ایران، قدری از سختی کار دولت اوباما برای فرو نشاندن خشم تندروها در داخل سبک شد و در آمریکا اکثریت سناتورهای هر دو جناح مصمم به اعمال تحریم های جدید علیه ایران هستند.  

یکی از این مقامات می گوید هرگامی که ما امروز بر می داریم عزم جدی مان را برای عمل به توافق ژنو ثابت می کند و ترتیبات انجام گرفته در توافق هر آنچه را که می خواهیم به ما داده است.  

واشنگتن پست افزود: برای اولین بار طی یک دهه گذشته راه پیشرفت رو به جلوی ایران برای رسیدن به توانمندی تولید سلاح هسته ای مسدود شده است.  

این روزنامه آمریکایی به نقل از وی می نویسد: کاملا واضح است که ما باید همه چیز را به بوته آزمایش بگذاریم و این پیشرفت در سرانجام کارهمه آنچه را که می خواهیم به ما خواهد داد یعنی همان توافق جامع و فراگیر که تضمین می دهد ایران نمی تواند سلاح بسازد.  

این مقام آمریکایی به این نکته هم اشاره هم می کند که گفت و گوهای هسته ای موضوعی مستقل از سایر موضوعات سیاسی آمریکا و جهان است از جمله مذاکرات صلح سوریه که در شرف برگزاری است.  

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، تهران نیز واکنشی دوگانه به تعلیق غنی سازی داشته است.  

روزنامه "وطن امروز" وابسته به جناح محافظه کاران روز دوشنبه تعلیق غنی سازی را "هولوکاست هسته ای" خطاب کرد و "حسین شریعتمداری" سردبیر روزنامه "کیهان" نوشته آنچه که ما آن را متوقف کرده ایم نه تنها قابل قیاس با آنچه که به دست آورده ایم نیست بلکه بسیار هم کمتر از آن چیزی است که آن را وضعیت برد- برد می خوانیم.  

روزنامه کیهان زبان گویای محافظه کارترین نیروها درون دستگاه حاکمیت ایران است که البته انتقاد از این توافقنامه توسط این روزنامه و محافظه کاران غیرمنتظره هم نبود.  

مخالفان روحانی و رویکردهای نزدیک باغرب هم شگفت انگیز است که تا به امروز نسبتا به این توافق سکوت اختیار کرده اند.  

احمد توکلی یکی از نمایندگان محافظه کار مجلس ایران روز دوشنبه در مجلس اشاره کرد که توافق هسته ای دارای دو مشکل عمده است.  

وی افزود: اول اینکه تناقضات زیادی درمتن توافق نهفته است وما به سختی می توانیم امیدوار باشیم منافع ملی ما در آن لحاظ شده است و دوم اینکه ما به عنوان مسئولان کشور نباید نقاط ضعف خود را آشکار سازیم تا دشمنان از آن بهره برداری سیاسی نکنند.  

با وجودهمه مخالفت های قوی و پرهیاهوی محافظه کاران ایران توافق هسته ای مورد حمایت بسیاری از شخصیت های سیاسی کلیدی و مردم عادی این کشور قرار دارد.    
مردم آرزوی آن را دارند که تحریم ها کاهش یابد و درد و رنج اقتصادی که عمیق ترین فشار آن بر دوش لایه های میانی جامعه وارد می شود از بین برود.  

به یمن این توافق، بازارهای مالی ایران به جنبشی محسوس درآمده و پول ملی ایران "ریال" هم روزدوشنبه به میزان 2درصد ارزشش در مقابل دلار بالا رفت.  

روزنامه واشنگتن پست همچنین با اشاره به پس گرفتن دعوت نامه ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو2 افزود: سازمان ملل روز دوشنبه دعوتش از ایران برای شرکت در مذاکرات صلح سوریه را به خاطر مخالفت ایران با طرح انتقال قدرت در سوریه پس گرفت.   511   برای دیدن اخبار رسانه های انگلیسی و رسانه های عربی کلیک کنید




۱۳۹۲/۱۱/۱ - ۱۴:۱۲




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن