محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803064928
![نمایش مجدد: هر سریال بلندی، فاخر نیست/ ضرورت و چالشهای تولید سریالهایی با قسمتهای زیادی refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
هر سریال بلندی، فاخر نیست/ ضرورت و چالشهای تولید سریالهایی با قسمتهای زیادی
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: تاریخ انتشار: 1 بهمن 1392 ساعت 00:34 | شماره خبر: 1353062434484853462
![](http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1392/09/17/635220595045545957.jpg)
واژه «سریال» یا «مجموعه نمایشی» از حیث مفهومی واجد معنایی طولانی و بلند است، اما از منظر رسانهای تاکنون ادامهدار بودن یک مجموعه نمایشی معنا شده است. البته از حیث نظری میتوان برای هر کدام از ساختارهای نمایشی تلویزیون، مفهوم مشخصی تعریف کرد. خیلی از مواقع با مجموعههایی روبهرو میشویم که چند قسمتی هستند و «مینیسریال» نام دارند. اگرچه یک الگوی تقسیمبندی در سازمان صدا و سیما، سریالها را به الف، ب، جیم، الف ویژه و فاخر تقسیم میکند، اما به نظر میرسد هنوز تعریف و تصور روشن و مشترکی بین صاحبنظران درباره معیار این تقسیمبندی وجود ندارد. مثلا یک سریال 60 قسمتی لزوما یک سریال فاخر نیست یا سریالی که بر مبنای سریال الف ویژه تصویب و بودجهبندی میشود شاید نتواند به شاخصهای سریال فاخر دست یابد. واقعیت این است که خیلی از این مفاهیم انتزاعی است و در فرآیند تولید و پخش ماهیت، کارکرد و اثربخشی آنها قابل ارزیابی است. با این حال به نظر میرسد فارغ از کم و کیف این سریالها و حدود تعاریف آنها، ساخت مجموعههای بلند تلویزیونی در شرایط حاضر ضرورتی رسانهای ـ فرهنگی است و این به آن معنا نیست که لزوما به سراغ سریالهای تاریخی ـ مذهبی برویم و یک سریال بلند صرفا به این مضامین ختم نمیشود. همین قصههای اجتماعی زندگی روزمره مردم و مسائل و دغدغههایی که سویه عمومی و همگانی دارد، اگر در بستر یک درام جذاب بازنمایی و روایت شود، میتواند مخاطبان زیادی را جلب کند. بیشتر سریالهای معروف تلویزیونهای دنیا که برخی از آنها در تلویزیون خودمان نیز به نمایش درآمده، مجموعههای بلند و طولانی هستند که مسائل انسانی و بشری یا اتفاقات روزانه جامعه را روایت میکنند و خیلی هم مخاطب دارند. اگر مجموعههای طولانی مثل جومونگ و جنگجویان کوهستان ساخته میشود که وجهه اساطیری ـ تاریخی دارد، سریالهایی مثل سالهای دور از خانه یا همان اوشین هم تولید میشود که قصه زندگی یک زن را در مدتی طولانی روایت میکند و همین مجموعه در ایران به یکی از پرمخاطبترین مجموعههای نمایشی تاریخ تلویزیون بدل میشود. سریال صد قسمتی یعنی صد شب حضور در خانه مخاطب و صد شب با او بودن، یعنی بهترین و اثرگذارترین راه برای گفتن یک حرف، یعنی کاراترین ابزار نشر فرهنگ که رسانه تاکنون از آن غفلت ورزیده است. البته خوشبختانه علی دارابی معاون سیما در نشستی که با کارگردانهای مجموعههای نمایشی تلویزیون داشت، بر لزوم ساخت و تولید سریالهای بلند و طولانی تاکید کرد و از حمایت و سیاست سازمان بر تولید این گونه آثار گفت و مصداق آن را هم مجموعه در دست تولید «کیمیا» دانست؛ مجموعهای که به تعبیر بعضیها ازجمله خود معاون سیما یک «اوشین ایرانی» است و حتی به عوامل این مجموعه توصیه کرد، برای تولید این مجموعه، سریال ژاپنی «سالهای دور از خانه» را بازبینی کنند. کیمیا نخستین سریال صد قسمتی رسانه ملی است که اتفاقا شخصیت اصلی و محوری آن هم یک زن است. در خلاصه داستان این مجموعه آمده است: «تحولات جامعه، پدر و دختری را مقابل هم قرار داده است. دختر خانواده که کیمیا نام دارد، پرسشگر است و معترض و در مقابل او پدری قرار دارد که نظامی، منضبط و پایبند به قانون است. سیر حوادثی که در زندگی این خانواده رخ میدهد، آنها را درگیر توطئه و دسیسهای بزرگ و شیطانی میکند و کیمیا با تلاشی خستگیناپذیر درصدد نجات خانواده برمیآید و به این ترتیب او به زنی مقاوم و استوار تبدیل میشود؛ زنی مشابه هزاران زن ایرانی مسلمان که برای حفظ خانواده از هیچ تلاشی فروگذار نمیکنند.» در واقع کیمیا تصویر و روایتی تازه از سریالسازی در رسانه ملی است که مثل مجموعههای خانوادگی دیگر مثلا 20 ـ 30 قسمتی نیست و پخش آن که شروع شود، مخاطب را زود رها نمیکند. این ساختارشکنی و نوآوری یک ضرورت بوده و قابل ستایش است، اما باید به دشواریها و چالشهای موجود در فرآیند تولید چنین مجموعههای بلندی نیز واقف بود و به گونهای آن را مدیریت کرد که اثر بخشی هزینه ـ فایده آن قابل دفاع باشد. مجموعههایی که به تعبیر برخی باید آنها را منظومههای تلویزیونی دانست نه سریال! مثلا این که این مجموعهها باید ازحیث جذابیت و تعلیقآفرینی بویژه درروایت قصه و شخصیتپردازی واجد قابلیتهای بالایی باشند تا در مخاطب ایجاد انگیزه کنند که این قصه را دنبال کند و طولانی بودن داستان به کشدار و ملالانگیز بودن آن ختم نشود. مخاطب ما تاکنون با یک سریال خانوادگی و زن محور صد قسمتی ایرانی روبهرو نبوده و بالطبع مدیران سازمانی و سازندگان این اثر نیز تجربه و سابقه ذهنی از واکنش مخاطب نسبت به این گونه منظومهها ندارند. لذا تولید این آثار به دقت و درایت هنرمندانه نیازمند است. منظومههای تلویزیونی به دلیل حجم بالای تولید، زمانبر بودن، تعدد بازیگران و عوامل و بیش از همه اهمیت اثر و دامنه تاثیرگذاری باید به عنوان طرحهای ملی نگریسته و تعریف شوند و این مستلزم همکاری بین بخشی و حمایت نهادهای فرهنگی ـ اجتماعی و حتی مراکز اقتصادی از رسانه ملی است. منظومهها و سریالهای بلند تلویزیونی نه لزوما به دلیل حجم و ابعاد تولید بلکه از بابت اهمیت سوژه و رسالت فرهنگیشان نباید صرفا برای سرگرمی و پر کردن آنتن تولید شوند، هرچند تلویزیون هم متولی مطلق این آثار نیست و نهادهای فرهنگی ـ اقتصادی دیگر هم باید گوشهای از کار را بگیرند و در یک همافزایی رسانهای ـ فرهنگی از این مجموعهها حمایت کنند. این همکاریها دستکم میتواند در وجوه سختافزاری این آثار صورت گرفته، از حیث مادی و فنی پشتیبانی شود. در ابعاد نرمافزاری هم، تحقیق و پژوهش علمی موثق میتواند روشنگر راه تولید چنین مجموعههایی باشد تا در نهایت اگر قرار است یک سریال صد قسمتی با هزینه بالای مادی و معنوی ساخته شود، صددرصد به اثربخش و سودآوری فرهنگی آن مطمئن بود. با توجه به رقابت در جهان رسانهای امروز و نقش رسانهها بویژه رسانههای نمایشی در زیست ـ جهان انسان معاصر و قدرت شبکههای ماهوارهای ـ که با اثرگذاری مخرب سریالها، یک تهدید جدی محسوب میشوند رسانه ملی باید در جهت تولید منظومههای تلویزیونی با قدرت و صلابت حرکت کند و در همکاری و هماندیشی با نهادهای فرهنگی مرتبط و همافزایی سازمانی، در این عرصه پرقدرت ظاهر شود. سیدرضا صائمی / جام جم
1 بهمن 1392 ساعت 00:34 | شماره خبر: 1353062434484853462
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]
صفحات پیشنهادی
ضرورت توسعه و تكميل زنجيره هاي توليد دربخش دام و طيور آذربايجان غربي
ضرورت توسعه و تكميل زنجيره هاي توليد دربخش دام و طيور آذربايجان غربي اروميه ـ خبرنگار اطلاعات رئيس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي بر لزوم توسعه و تكميل زنجيرههاي توليد بخش دام و طيور در استان تاكيد كرد و آن را يكي از مهمترين برنامهها و سياستهاي كاري سازمان در سال جاري برشضرورت دفاع توام از حقوق مصرف كننده و توليد كننده
ضرورت دفاع توام از حقوق مصرف كننده و توليد كننده معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت معدن و تجارت بايد ساز و كار مناسب براي دفاع توام از حقوق مصرف كننده و توليد كننده برقرار كنيم و بپذيرم در اين دفاع تضادي وجود ندارد به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران يونس حسن سينكيبررسي چالشهاي فني سامانه ثبت آني/ ضرورت تخصيص بودجه براي اجراي اين سامانه
بررسي چالشهاي فني سامانه ثبت آني ضرورت تخصيص بودجه براي اجراي اين سامانه مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي چالشهاي فني سامانه ثبت آني را بررسي كرد به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي دفتر مطالعات ارتباطات و فناوريهايكليشههايي كه بايد بشكندچالشهاي ساخت توليدات سينمايي ديني در پايتخت معنوي كشور
كليشههايي كه بايد بشكندچالشهاي ساخت توليدات سينمايي ديني در پايتخت معنوي كشور ساخت توليدات سينمايي با موضوعات ديني و رضوي در مشهد پايتخت معنوي ايران چنگي به دل نميزند اين در حالي است كه قرار است در سال 207 اين شهر به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام معرفي شود به گزارش خبرگزاريضرورت تبدیل جامعه از مصرف کننده به تولید کننده
جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۷ ۳۱ یک استاد دانشگاه گفت برنامه راهبردی حضرت خدیجه بر مبنای اقتصاد پاک بود و با نگاه به آینده و نخبه شناسی بود به گزارش خبرنگار سرویس زنان خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه اصفهان دکتر قربان محمد پورقاز در چهارمین همایش ملی بانوان با موضوع آموزههایی ا«معماي مطربان پريشان» يكي از توليدات فاخر گروه هنري سايه است
معماي مطربان پريشان يكي از توليدات فاخر گروه هنري سايه است گروه هنر گروه هنري سايه همواره سابقه و اصرار بر توليد آثار فاخر نمايشي مناسبتي و ديني داشته است نمايش معماي مطربان پريشان يكي از اين توليدات است كه تا پايان ماه صفر در تالار انديشه حوزه هنري اجرا ميشود حميد افسرديويد ممت سراغ مينيسريال مذهبي رفت/ 7 گناه مرگبار در دست توليد
ديويد ممت سراغ مينيسريال مذهبي رفت 7 گناه مرگبار در دست توليد در حالي كه مينيسريالهاي تلويزيوني با موضوع مذهبي در حالت اوج خبرسازي خود قرار دارند شبكه فاكس با ديويد ممت برنده دو جايزه پوليتزر همتيم شده تا ميني سريال جديد 7 گناه مرگبار را توليد كند به گزارش خبرگزاري مهرجلالي: فشار رواني زيادي را تحمل کرديم
جلالي فشار رواني زيادي را تحمل کرديم سرمربي تيم فوتبال تراکتورسازي تبريز گفت بعد از شکست خانگي مقابل سپاهان فشار رواني زيادي را تحمل کرديم مجيد جلالي در نشست خبري پيش از بازي با مس کرمان گفت 3 امتياز مسابقه اهميت حياتي دارد ما بازي سختي با مس داريم بعد از باخت مقابل سپاهان فموسيقي عزاداري فقط نوحهخواني نيست/ ضرورت بازگشايي موسيقي محرم و صفر
موسيقي عزاداري فقط نوحهخواني نيست ضرورت بازگشايي موسيقي محرم و صفر پژوهشگر موسيقي نواحي كشورمان معتقد است چهره موسيقي محرم و صفر نيازمند بازگشايي و بررسي مجدد توسط اهالي موسيقي است كه بدانيم نياكان درباره مساله عزاداري حضرت سيدا الشهدا چقدر زيبا شناسانه و هنري برخورد كردند هوشتاکید وزیر خارجه ایتالیا بر ضرورت حضور ایران در نشست ژنو 2
تاکید وزیر خارجه ایتالیا بر ضرورت حضور ایران در نشست ژنو 2 وزیرخارجه ایتالیا بر ایفای نقش اساسی توسط ایران به منظور حل بحران سوریه تاکید کرد و گفت تمام کشورهای حاضر در منطقه برای حل بحران سوریه باید حضور داشته باشند و تلاش میکنیم خواسته خود را در این باره برای حضور ایران در ژنوسریالی جذاب برای نوروز 93
سریالی جذاب برای نوروز 93 تاکنون حضور بازیگرانی چون بهاره رهنما بهنوش بختیاری و سوسن پرور در این سریال قطعی شده است به گزارش نامه نیوز به نقل از شبکه ایران علیرضا سبطاحمدی که تهیهکنندگی سریال نوروزی شبکه دو را عهدهدار است گفت اکنون در مرحلهی پیش تولید این مجمقاتل سریالی بازداشت شد!؛ عکس
قاتل سریالی بازداشت شد عکس فرد 55 ساله معروف به دیو سنت ولنتاین در دهه 1980 میلادی دو روسپی و یک همجنس باز را به قتل رسانده بود به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز به نقل از شبکه یورونیوز یک «قاتل سریالی» در ایتالیا با سوءاستفاده از مرخصی زندان و ربودن یک خودرو بهعکس های سریال سرزمین کهن
عکس های سریال سرزمین کهن نیکی کریمی و شهاب حسینی در سریال سرزمین کهن پژمان بازغی نیکی کریمی عکسهای سریال سرزمین کهن تصاویر سریال سرزمین کهن عکسهای سریال سرزمین کهن شبنم قلی خانی و شها-
گوناگون
پربازدیدترینها