محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832314708
گزارشی از نخستین پیشنشست همایش اندیشههای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان
واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
گزارشی از نخستین پیشنشست همایش اندیشههای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان خبرگزاری رسا ـ نخستین پیشنشست همایش اندیشههای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان با عنوان «نقش عقل و نقل در تفسیر قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)» پیش از ظهر امروز برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش بینالمللی اندیشههای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان از 24 تا 26 آبان ماه 1393 با همکاری بیش از 25 مرکز علمی و پژوهشی داخل و خارج از کشور برگزار خواهد شد که نخستین پیش نشست این همایش با عنوان «نقش عقل و نقل در تفسیر قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)» پیش از ظهر امروز در تالار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.در این نشست حجتالاسلام والمسلمین محمود رجبی قائممقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، حجتالاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی مدیر گروه فلسفه مؤسسه امام، حجتالاسلام سید یدالله یزدانپناه، مدیر گروه عرفان مؤسسه امام، حجتالاسلام غلامعلی عزیزیکیا عضو هیأت علمی مؤسسه امام، حجتالاسلام یعقوب جعفری استاد حوزه علمیه و حجتالاسلام محمد عشایریفرد، استاد حوزه و دانشگاه سخنرانی کردند.حجتالاسلام والمسلمین محمود رجبی، قائممقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در نخستین پیش نشست همایش اندیشههای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان با عنوان «نقش عقل و نقل در تفسیر قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)» گفت: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان از آرای فلسفی که مورد اتفاق نیست استفاده نکرده، مگر اینکه این آراء بدیهی عقلی یا نظریه قطعی عقلی باشد.مرحوم علامه در تفسیر خود پایبند به این بود که از بدیهی عقلی تبعیت کندوی با بیان اینکه مرحوم علامه در تفسیر خود پایبند به این بود که از بدیهی عقلی تبعیت کند، افزود: مقصود از عقل به عنوان منبع در تفسیر المیزان این است که از معرفت بدیهی یا برهانهای آشکار با مقدمات بدیهی استفاده کنیم.قائممقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: علامه طباطبایی خود در تفسیر آیاتالاحکام و آیات معاد و قصص قرآن بر نیازمندی به احادیث معصومان تأکید کرده و در عملیات تفسیری نیز بدان اقرار داشته است، ولی باید گفت که این روش در همه آیات کاربرد نداشته و باید از احادیث معصومان نیز استفاده شود.در ادامه نشست حجتالاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی، مدیر گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه قوه ادراک انسان مسائلی را به صورت قطعی و یقینی در مییابد به طوری که احتمال خلاف در آنها نمیدهد، خاطرنشان کرد: منظور از عقل منبع نیز همین است و این مطلب بدیهی است که اگر این عقل بخواهد کنار گذاشته شود به وحی کننده دسترسی پیدا نخواهیم کرد.وی ادامه داد: عقل منبعی است که اگر کسی بخواهد با او به مبارزه برخیزد نمیتواند منطقاً به سراغ او برود و ما نیز برای رسیدن به این منبع، باید از ابتدا در کلاس عقل زانو بزنیم تا عقل دست ما را در دست رسول اکرم(ص)، قرآن شریف و روایات اهل بیت بگذارد. مدیر گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه عقل به ما میگوید خدایی وجود دارد و خدایی که ما را آفریده، برای هدفی این کار را کرده است، یادآور شد: با توجه به اینکه چیزی در انسان وجود ندارد که همه عوامل سعادت و بدبختی خود را تشخیص دهد، ضرورت دارد فرستادهای آن مسأله را برای انسان بیان کند.عقل دارای ارزش بسیاری است و ما را به وحی میرساندحجتالاسلام والمسلمین فیاضی با بیان اینکه عقل دارای ارزش بسیاری است و ما را به وحی میرساند، تصریح کرد: با این وجود نمیتوانیم بعد از رسیدن به وحی بگوییم عقل طریق غیر معتبری است و باید آن را رها کرد.در بخش بعدی نشست، حجتالاسلام غلامعلی عزیزیکیا، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه علامه طباطبایی(ره) سنت قطعی معصومان را از منابع تفسیری قرآن میداند، گفت: ایشان به نقش روایات پیامبر اکرم(ص) و اهلبیت(ع) در تفسیر اقرار دارد.وی افزود: علامه طباطبایی(ره) شخصیتی بودند که به احادیث اهل سنت نیز بها میدادند و قائل به این بودند که اگر کسی به سنت قطعی تفسیر نکند، این همان تفسیر به رأی محسوب میشود که نزد بزرگان مورد مذمت قرار گرفته است. علامه طباطبایی بر این باور بود که باید بر اساس روش اهلبیت(ع) سراغ قرآن رفتعضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه علامه طباطبایی افزون بر اثبات و پذیرش نقش تبیینی و توضیحی برای احادیث معصومان(ع)، آنها را دربردارنده روش صحیح تفسیر هم میداند، اظهار داشت: علامه بر این باور است که باید بر اساس روش اهلبیت(ع) سراغ قرآن رفت و انتخاب تفسیر قرآن با قرآن نیز بر همین اساس بوده است.وی خاطرنشان کرد: منبع بودن احادیث به معنای عدم امکان فهم غیر معصومان از قران و الزام به رجوع به معصومان(ع) در همه سطوح و مراحل فهم نیست، آری اخباریان بر این نظرند و برخی از افراطیان اخباری همه آیات قران را برای غیر معصوم در حد معما میپندارند و روی سخن علامه نیز با چنین افرادی است.حجتالاسلام عزیزیکیا ادامه داد: از سوی دیگر اگر چه علامه روش تفسیر قرآن با قران را برگزیده و با الهام از احادیث معصومان تفسیری همسو با آن ارائه داده و به این سبب غیر شیعه راه گریزی در برابر آن ندارند؛ امام همانگونه که خود درباره تفسیر آیاتالاحکام و آیات معاد و قصص قرآن بر نیازمندی به احادیث معصومان(ع) تأکید کرده و در عملیات تفسیری نیز بدان اقرار داده، این روش در همه آیات کاربرد نداشته و به ناچار باید از احادیث معصومان نیز بهره برد.وی با اشاره به اینکه علامه نه تنها از احادیث تفسیری بهره برده، بلکه برای استفاده عامتر از احادیث ذیل آیات، به تفکیک و طبقهبندی آنها پرداخته است، گفت: به اعتقاد علامه بیشتر احادیث ذیل آیات غیر تفسیری بوده و بخشی از آنها به تطبیق آیات بر اشخاص(معصوم یا غیر معصوم) پرداخته و به جریالقران نام بردار است و بخش دیگری نیز از باطن آیات سخن میگوید.تفسیر المیزان همچون دریا استحجتالاسلام یعقوب جعفری، محقق و پژوهشگر تاریخ و استاد حوزه علمیه سخنران دیگر این نشست بود که با اشاره به نقش منابع تاریخی در تفسیر قرآن، افزود: تفسیر المیزان همچون دریا است و این نشان از علامه بودن آیتالله طباطبایی دارد که جامع بین عقل و نقل هستند.وی با بیان اینکه علامه طباطبایی(ره) چندان به تاریخ اعتماد نداشتند و این بیاعتمادی در جای جای المیزان دیده میشود، بیان داشت: علامه معتقد است اعتمادی به تاریخ نیست و مورخ نمیتواند بیطرف باشد و حقایق را آن گونه که هست نقل کند.این استاد حوزه علمیه یادآور شد: علامه قائل بر این مطلب است که تاریخ اگر از منابع درستی همچون قرآن، روایات اهلبیت(ع) و روایات صحیحه نباشد قابل اعتماد نیست.وی با بیان اینکه علامه با سوء ظنی که به تاریخ دارند در تفسیر المیزان وارد مسائل تاریخی نشدهاند، تصریح کرد: در مواردی هم که آیات اقتضای مسائل تاریخی را دارد، ایشان مطالب اندکی را در این راستا مطرح کردهاند و بیشتر به منابعی که از معصومان(ع) رسیده توجه نشان دادهاند.حجت الاسلام جعفری ادامه داد:علامه طباطبایی دو عامل را دلیل فساد در کتابهای تاریخی میدانند، یکی اینکه چون حاکمان به مورخان سلطه داشتند، آنها نیز غالبا تاریخ را به نفع حاکمان نوشتهاند و دوم اینکه مورخان به دلیل گرایش به فرقههای مختلف قابل اعتماد نیستند.قرآن کتاب تاریخ نیست و نباید انتظار داشت به طور مفصل درباره اتفاقات تاریخی توضیح دهدوی به نظر علامه طباطبایی درباره تاریخ در قرآن اشاره کرد و اظهار داشت: علامه طباطبایی(ره) بیان میکند که قرآن کتاب تاریخ نیست و نباید انتظار داشت به طور مفصل درباره اتفاقات تاریخی توضیح دهد، همانگونه که در قرآن دیده نمیشود که داستانی به صورت کامل مطرح شده باشد.وی با اشاره به ذکر منابع در تفسیر المیزان، اظهار داشت: در قالب تفاسیر قرآن منابع ذکر نشده است ولی علامه طباطبایی(ره) همه مطالب را در تفسیر المیزان با ذکر منبع نقل کرده و از منابع اهلبیت(ع) و اهل سنت نیز در تفسیر المیزان استفاده کردهاند.مرسلات و روایات نقل شده از رسول گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) مهمترین منابع در تفسیر المیزاناین محقق و پژوهشگر عرصه تاریخ با بیان اینکه در تفسیر المیزان منابع بسیاری ذکر شده است، افزود: عمدهترین منابعی که در تفسیر المیزان به آنها استناد شده از مرسلات و روایات نقل شده از رسول گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) هستند.وی گفت: کتب عهدین(تورات و انجیل) یکی دیگر از منابعی است که علامه در تفسیر المیزان از ان استفاده کرده است و در موارد بسیاری به صورت مستقیم از این کتب مطلب نقل کرده و حتی برخی از مطالب ذکر شده در این کتب را نیز مورد نقد و بررسی قرار داده است.وی استفاده از تحقیقات معاصر را نیز از منابع مورد استفاده علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان دانست و خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی به تحقیقاتی که در عصر خودشان از سوی افراد در مسائل تاریخی مطرح میشده نیز توجه داشتند و برخی از آنها را استفاده و برخی را نیز نقد میکردند.علامه طباطبایی از کتب بلاغت به دانش بلاغت گذر کرده استدر ادامه نشست، حجتالاسلام محمد عشایری فرد، استاد حوزه و دانشگاه به تبیین مسائلی با عنوان «نقش علوم بلاغی در تفسیر قرآن» پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از خصوصیات علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان این است که از کتب بلاغت به دانش بلاغت گذر کرده است.وی تصریح کرد: علامه طباطبایی(ره) در دانش بلاغت قاعده افزایی داشته و نسبت به مطالب تفسیری نیز ژرفا بخشی خاصی را مدنظر قرار دادهاند و در تفسیر المیزان از معناشناسی مصدر مضاف استفاده کرده است.استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در نقد ادبی جهان علامه طباطبایی نخستین کسی است که تصویر را با صوت ادغام کرده است، یادآور شد: علامه متوجه این مطلب شده بود که در یک متن زیبا تفسیر تخیلی با یک ذوق تخیلی میتواند میکس شود.وی با تأکید به زیباشناسی علامه طباطبایی(ره)، افزود: علامه طباطبایی(ره)، قائل بر این مطلب شد که ترکیب و صوت در قرآن زیاد است و هیچ چیزی مثل قول و امثال را نباید در آیههای قرآن قرار داد، چون این کار آهنگ و حلاوت آیات را بهم میریزد.در بخش پایانی نخستین پیش نشست همایش اندیشههای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان با عنوان «نقش عقل و نقل در تفسیر قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)»، حجتالاسلام سید یدالله یزدانپناه، مدیر گروه عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه فیلسوفان مسلمان از عنوان هستی شناسی قدسی استفاده میکنند و حقایق مطرح شده در قرآن را دور از هر گونه خطا دانسته و آن حقایق را قدسی میدانند، گفت: مفسر قرآن زمانی که از فلسفه استفاده میکند در جایی که احساس کند با نقل قطعی سازگار نیست هیچ گاه فلسفه را در تفسیر راه نمیدهد و عقل و فلسفه قطعی را وارد کار خود میکند که علامه طباطبایی این گونه عمل میکرد.مدیر گروه عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: مسائلی چون علیت اصولی مسلم است که در کار تفسیر از سوی فلسفه وارد میشود و دستهای از مباحث فلسفی نیز به صورت عقل قطعی نیست اما دیدگاهی است که در فلسفه پدید آمده و میتواند در فضای تفسیر به عنوان یک روش که سبب استنطاق از قرآن شود، ورود پیدا کند./907/ز501/ن
۱۳۹۲/۱۰/۲۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]
صفحات پیشنهادی
نخستین پیشنشست همایش اندیشههای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان برگزار شد
پیش از ظهر امروز نخستین پیشنشست همایش اندیشههای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان برگزار شد خبرگزاری رسا ـ نخستین پیش نشست همایش بینالمللی اندیشههای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان از سوی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره برگزار شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا نخستین پاندیشههای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان از آغاز تاکنون
گزارش یک همایش اندیشههای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان از آغاز تاکنون خبرگزاری رسا ـ دبیر اجرایی همایش بینالمللی اندیشههای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان با ارائه گزارشی از همایش علامه طباطبایی گفت شناسایی و تبیین اندیشههای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در حوزه علومپس از بررسي آثار در بخشهاي مختلفبرترينهاي نخستين همايش «وقف و رسانه» در استان سمنان تجليل شدند
پس از بررسي آثار در بخشهاي مختلفبرترينهاي نخستين همايش وقف و رسانه در استان سمنان تجليل شدند برترينهاي نخستين همايش وقف و رسانه در استان سمنان پس از بررسي آثار در بخشهاي مختلف تجليل شدند به گزارش خبرگزاري فارس از استان سمنان نخستين همايش وقف و رسانه در استان سمنان ازبا حضور متخصصاني از سراسر كشورنخستين همايش كاربران كاشت حلزون شنوايي در خوزستان آغاز شد
با حضور متخصصاني از سراسر كشورنخستين همايش كاربران كاشت حلزون شنوايي در خوزستان آغاز شد نخستين همايش كاربران كاشت حلزون شنوايي با حضور متخصصاني از سراسر كشور در خوزستان آغاز به كار كرد به گزارش خبرگزاري فارس از اهواز نخستين همايش كاربران كاشت حلزون شنوايي صبح امروز با حضور متخصنخستين همايش تجليل از پژوهشگران، ناشران و مراكز تهرانپژوهي برگزار ميشود
نخستين همايش تجليل از پژوهشگران ناشران و مراكز تهرانپژوهي برگزار ميشود نخستين مراسم تجليل ازپژوهشگران ناشران و مراكز تهران پژوهي همزمان باهفته پژوهش و به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان تهران چهارشنبه 27 آذرماه برگزار ميشود به گزارش خبرگزاري فارس اين مراسم با هدف اپيام آيتالله طباطبايينژاد به همايش و سوگواره رضويون در هرند
پيام آيتالله طباطبايينژاد به همايش و سوگواره رضويون در هرند گروه خبرنگاران افتخاري مصطفي مرادي هرندي آيتالله طباطبايينژاد نماينده ولي فقيه و امامجمعه اصفهان در پيامي به همايش و سوگواره رضويون در آستان مقدس امامزاده اسحاق ع هرند اين همايش را باعث تكريم از اهل بيت ع و همظهر امروزنخستين همايش منطقهاي مقالهنويسي در اروميه برگزار شد
ظهر امروزنخستين همايش منطقهاي مقالهنويسي در اروميه برگزار شد نخستين همايش منطقهاي مقالهنويسي در اروميه برگزار شد به گزارش خبرگزاري فارس از اروميه اولين همايش منطقهاي مقالهنويسي در آذربايجان غربي ظهر امروز به صورت استاني به منظور روز پژوهش با حضور رئيس اداره آموزش و پرورشعضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي: برنامه پنج ساله شهرداري تهران واقع گرايانه و بدون بلندپروازي است/شهرداري
عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي برنامه پنج ساله شهرداري تهران واقع گرايانه و بدون بلندپروازي است شهرداري پايتخت در بين نهادهاي خدمات رسان بهترين عملكرد را داشته است خبرگزاري آريا-عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي شهرداري تهران را موفق ترين نهاد در بين سازمان ها و نهادهانخستين همايش علوم زمين و نقش معدن در اقتصاد گيلان
نخستين همايش علوم زمين و نقش معدن در اقتصاد گيلان نخستين همايش علوم زمين و نقش معدن و صنايع معدني در توسعه اقتصادي گيلان در لاهيجان برگزار شده است به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رشت رئيس سازمان نظاممهندسي معدن گيلان گفت اين همايش به مدت دو روز برگزار ميشود و موضوع هاينكوداشت زندهياد دكتر كاظم معتمدنژاد در دانشگاه علامه طباطبايي
نكوداشت زندهياد دكتر كاظم معتمدنژاد در دانشگاه علامه طباطبايي سرويس فرهنگي هنري همايش علمي بزرگداشت زندهياد استاد دكتر كاظم معتمدنژاد با عنوان فرزانه فروتن در دانشكده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد به گزارش خبرنگار ما در ابتداي اين مراسم دكتر پناهي رئيس دانبا حضور اصحاب رسانه استان سمناننخستين همايش «وقف و رسانه» فردا در سمنان برگزار ميشود
با حضور اصحاب رسانه استان سمناننخستين همايش وقف و رسانه فردا در سمنان برگزار ميشود نخستين همايش وقف و رسانه در استان سمنان با حضور اصحاب رسانه سمنان و به همت اداره كل اوقاف و امور خيريه استان روز پنجشنبه برگزار ميشود به گزارش خبرگزاري فارس از استان سمنان مديركل اوقاف ونخستين همايش بينالمللي ياران صلوات در كتابخانه ملي برگزار مي شود
نخستين همايش بينالمللي ياران صلوات در كتابخانه ملي برگزار مي شود به مناسبت ميلاد نبي مكرم اسلام حضرت محمد ص نخستين همايش بين المللي ياران صلوات چهارشنبه 25 دي ماه 92 در سازمان اسناد و كتابخانه ملي برگزارمي شود به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سدر مشهدنخستين همايش ملي توسعه پايدار به كار خود پايان داد
در مشهدنخستين همايش ملي توسعه پايدار به كار خود پايان داد نخستين همايش ملي توسعه پايدار با رويكرد بهبود محيط كسب و كار در مشهد به كار خود پايان داد به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد نخستين همايش ملي توسعه پايدار با رويكرد بهبود محيط كسب و كار كه در محل اتاق بازرگاني صنايع معادن و-
گوناگون
پربازدیدترینها