تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):در هر جمعه، اندكى از سبيل و ناخن‏هاى خود را بگير، و اگر هم چيزى وجود نداشته باشد، آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814659226




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تغذيه در آموزه‏هاي ديني؛ غذای حلال و حرام


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تغذیه در آموزه‏های دینی؛ غذای حلال و حرام
قرآن
رهنمودهای اسلام در رابطه با تغذیه، تنها سلامت جسم را تضمین نمی ‏کند، بلکه تضمین کننده ی سلامت روح انسان‏ ها نیز می‏ باشد. از آن جایی که عقل و علم به همه ی رازهای آفرینش احاطه ندارد، ممکن است حکمت برخی از رهنمودهای اسلام برای دانش امروز مجهول باشد، ولی این به معنای بی ‏دلیل بودن آن رهنمودها نیست؛ چنان چه فلسفه ی تعدادی از احکام اسلام در گذشته ناشناخته بود و امروز، علم به راز آن ها پی برده است. این مقاله به اختصار به برخی از رهنمودهای اسلام در رابطه با "غذاهای حلال و حرام" و اهمیت غذای حلال در جهان امروز می ‏پردازد.غذای حلالامام رضا علیه‏ السلام در روایتی می ‏فرمایند: "خداوند تبارک و تعالی هیچ خوردنی و نوشیدنی را حلال نکرده مگر آن که در آن منفعت و مصلحت بوده است و هیچ خوردنی و نوشیدنی را حرام نکرده مگر آن که در آن زیان و نابودی و فساد بوده است. پس هر چیز سودمند و نیروبخش جسم که باعث تقویت بدن می ‏باشد، حلال شده و هر چیزی که قوای جسمانی را از بین ببرد و یا موجب مرگ شود، حرام است." (مستدرک الوسایل، جلد 16، صفحه 233)نخستین و مهم ‏ترین رهنمود اسلام درباره ی مواد غذایی مصرفی این است که "حلال" باشند؛ بدین معنا که:* مشروع باشد و در راه تهیه ی آن حقوق دیگران تضییع نشده باشد.* پاک بوده و از آنچه پاک است تهیه شده باشد. به عبارت دیگر، از آنچه اسلام ممنوع کرده (مانند گوشت مردار یا گوشت حیوانات حرام گوشت) نباشد.* برای مصرف ‏کننده زیان بار نباشد.* در ظروف طلا و نقره صرف نشود یا سفره ‏ای که مشروبات الکلی در آن قرار دارد، نباشد.غذای حرامخداوند خوردن اجزای بدن بعضی حیوانات و خوردن برخی گیاهان را برای ما حرام کرده است. خوردن حیوانات مرده، ماهی ‏های بدون فلس و پرندگانی که چنگال دارند، جایز نیست. همچنین خوردن بخش ‏هایی از بدن حیوانات حلال‏ گوشت، مانند: خون، نخاع، مثانه، طحال و کُره ی چشم حرام است. در بین گیاهان نیز تمام میوه‏ ها، سبزی ‏ها، مغزها و دانه‏ ها و حبوبات حلال‏ هستند، به جز آن هایی که زیان ‏آور و سمی هستند. همچنین خوردن آن چه متعلق به دیگران است، بدون رضایت آن ها، و نیز چیزی که خمس یا زکات آن پرداخت نشده است، و خوردن گوشت خوک و نوشیدن مشروبات الکلی نیز حرام است. در ادامه برخی از آیات قرآن در رابطه با "خوردن گوشت خوک و مشروبات الکلی" و بعضی مضرات مصرف آن ها بیان می ‏شود:گوشت خوک:خداوند در قرآن صریحا به "حرمت خوردن گوشت خوک" اشاره کرده است:"خوردن گوشت مُردار، خون و گوشت خوک بر شما حرام است." (سوره مائده آیه 3)* بیماری ‏هایی که از طریق انگل‏ هایی به نام "بالانتی دیوم" (Balantidium ) که در امعای خوک موجود است و "کرم کدوی خوک" که در عضلات و مغز خوک وجود دارد و "کرم تری شینوز" (Trichinose ) که در گوشت خوک است، به انسان منتقل می ‏شود، علی‏ رغم شیوع آن در تمام دنیا، خصوصاً آمریکا و اروپا، در کشورهای مسلمان به دلیل حرام بودن گوشت خوک بسیار نادر است. * در ضمن به دلیل میزان بالای چربی و اسید اوریک موجود در گوشت خوک، ابتلا به بیماری‏ هایی مانند تصلب شرایین، نقرس و مسمومیت غذایی در مصرف ‏کنندگان این گوشت زیاد است.* حتی اگر با اعمال فرآیند حرارتی یا برودتی بتوان میکروب ‏ها را از بین برد، اثر یا خاصیت طبیعی غذاها که به سردی و گرمی معروف شده است، از بین نمی‏ رود و با مصرف گوشت خوک که حیوانی کثیف، شهوت ران و پُرخور است، این خصوصیات به انسان منتقل شده و سبب زایل شدن مقام انسانیت از جهات مختلف می ‏شود و یکی از علت‏ های حرمت آن، همین موضوع می ‏باشد.مشروبات الکلی:در مورد حرمت نوشیدن مشروبات الکلی نیز آیات 90 و 91 سوره مائده و آیه  219 سوره بقره تصریح دارد. * خداوند در سوره مائده شراب را پلید و نوشیدن آن را از اعمال شیطان ذکر کرده که نوشیدن آن، موجب ایجاد دشمنی و کینه بین افراد، فراموشی یاد خدا و نماز می‏ شود. * مصرف مشروبات الکلی عوارض نامطلوب متعددی نیز بر بدن دارد. از جمله سبب آسیب‏ های مخاطی مری، کاهش حرکت معده و افزایش ترشح اسید معده، کاهش جذب آب و ویتامین‏ها و اسیدهای آمینه، بزرگ شدن کبد و جمع شدن چربی در بافت ‏های کبد و در نهایت تخریب کبد می‏ شود. * همچنین موجب اختلال شخصیت، فراموشی‏ های موقت، هذیان و بدگمانی نسبت به اطرافیان، برخی اختلال ‏های روانی، ضعف عضلانی و اشکال در عضلات چشمی می ‏شود.فراگیر شدن غذای حلال در جهان امروزی
حلال
در حال حاضر غذاهای حلال در بسیاری از کشورها شناخته شده است که ریشه ی اصلی آن در خاورمیانه و آسیا می ‏باشد. در اروپا( با پنجاه میلیون مسلمان)، آمریکا و استرالیا هم این روند دیده می ‏شود. همچنین تولید غذای حلال در رستوران ‏های پیشرفته غیراسلامی نیز مورد توجه قرار گرفته است؛ به‏ عنوان مثال در چندین فرودگاه شهر مسکو رستوران حلال دایر شده که حتی غیرمسلمانان هم به استفاده از آن تمایل دارند. در حال حاضر کشور مالزی به عنوان شاخص‏‏ ترین کشور مسلمان در زمینه ی تجارت مواد غذایی حلال در جهان شناخته شده است. البته این دسته از تولیدات شامل کالاهایی می ‏شوند که در آن ها موادی که از نظر دین اسلام حرام هستند، استفاده نشده است(مثل گوشت خوک و الکل)؛ اما نکته دیگر این که تولید و ارائه ی آن هم باید طبق قوانین اسلامی باشد، (مثلا دام باید در کشتارگاه‏ها به صورت کاملا اسلامی ذبح گردد).هم اکنون تقریبا 70 درصد از مسلمانان جهان به دنبال استانداردهای حلال می‏ باشند و به احتمال زیاد این میزان در آینده افزایش می‏ یابد. نکته ی مهم این است که اقلام غذایی که به طور صحیح و پیشرو به عنوان حلال ارائه می ‏شوند، اطمینان مصرف‏ کننده را جلب خواهند کرد. در واقع نشان یا گواهی حلال، خود یک بیمه یا اطمینان بیشتر برای کالا خواهد بود.اقدامات انجام شده در ایراندر کشور ما، کانون انجمن ‏های صنفی صنایع غذایی با همکاری مرکز تحقیقات و اطلاع ‏رسانی اتاق‏ اسلامی، اطلاع‏ رسانی به انجمن ‏های صنفی صنعت غذا و تمرکز بر موضوع تجارت مواد غذایی حلال را در دستور کار خود قرار داده است و ده‏ها واحد صنایع غذایی و خدماتی در نوبت ارزیابی و بازرسی جهت دریافت نشان و گواهی حلال می ‏باشند. در این راستا اولین همایش غذای حلال در فروردین ماه سال 1387 در تهران برگزار شد که در پایان این نوشتار به برخی از مفاد قطعنامه آن اشاره می‏ شود:* تشکیل شورای سیاستگذاری متشکل از کلیه سازمان ‏ها، انجمن‏ ها و ارگان ‏های ذیربط و مرتبط با امر غذای حلال.* تدوین نظامنامه جامع غذای حلال که در برگیرنده کلیه امور مربوطه باشد.* تشکیل انجمن تولید کنندگان غذای حلال.* جمع‏ بندی و تدوین فتاوای فقها در مورد غذاهای حلال.* تدوین قوانین و مقررات و ضوابط مربوط به اعطای نشان حلال. * صدور نشان حلال به صورت منسجم و از طریق یک مرکز واحد.مهندس مسعود خبازی - کارشناس صنایع غذاییدنیای تغذیه*مطالب مرتبط:تغذیه در آموزه های مذهبی اسلاممستحبات و مکروهات غذا خوردنتغذیه از نظر قرآن کریمتغذیه در قرآن و حدیث(قسمت اول) و (قسمت دوم)موضوع غذا خوردن در قرآنتأثیر تغذیه بر اخلاقطب غذا از منظر امام صادق (ع)رهنمودهای اسلام درباره خوردن غذابخش تغذیه و سلامت تبیان 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 445]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن