تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835189028




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«بحران خاموش»؛ مستندی در ذمِّ موسیقی سخیف!


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



«بحران خاموش»؛ مستندی در ذمِّ موسیقی سخیف!
درحقیقت سازنندگان «بحران خاموش» به خوبی به اهمیت موضوع فیلم شان پی برده و می دانند که اگر بتوانند حق مطلب را درخصوص بحث تاثیر موسیقی در تربیت کودکان و رفتارهای نادرست تربیتی که از این مسئله نشئت می گیرد، ادا کنند،




  به گزارش جام به نقل از بولتن، بلاخره پس از اتمام اکران های یک هفته ای چهارمین «جشنواره مردمی فیلم عمار» آیین اختتامیۀ این جشنواره در سالن اصلی سینمافلسطین و با حضور جمعی از علاقمندان، شرکت کنندگان، شخصیت های مطرح هنری و فرهنگی و خانواده های محترم شهدا برگزار گردید.   با به پایان رسیدن اکران فیلم های جشنوارۀ عمّار، ما نیز قصدداریم هم پا و همراه عزیزان مان در جشنوارۀ عمّار که کار اصلی خود را تولید آثاری با کیفیت حداکثری در راستای اهداف جشنواره اعلام کرده اند و برگزاری اختتامیه جشنواره را به عنوان شروع و آغاز کارشان می دانند، قصدداریم درحوزۀ کاری خودمان با پرداختن به پاری نکات و مسائل تحلیلی تر در حد وسع و بضاعت مان و نیز بنابه میزان حوصلۀ مخاطبان این پایگاه خبری، به تولید مطالب و مقالات تحلیلی با رویکرد بازخوانی کیفی آثار جشنوارۀ چهارم، جهت نیل به سطح کیفی متعالی در جشنوارۀ پنجم همت گماشته و در روزهای آتی مسائلی را طرح نماییم.   بنابه برنامه ریزی های صورت گرفته و برای رسیدن به این مقصود، سعی خواهیم کرد، از یک سو به نقد و بازخوانی برخی آثار به نمایش درآمده در جشنواره پرداخته و از دیگرسو با نگاهی انتقادی برخی زوایای ساختاری جشنوارۀ مردمی عمّار را بررسی کنیم و همچنین با دعوت از اهالی فن و نیز دبیران و برگزارکنندگان این حرکت جهادی فرهنگی به بحث و هم صحبتی با ما و شما مخاطبان محترم، مسیر را برای رسیدن به هدف مان هموار سازیم.   برای شروع این پرونده، در این نوشته سعی خواهیم کرد با نگاهی به فیلم مستند«بحران خاموش» به عنوان مستندی با لحن انتقادی که در بخش "نقد درون گفتمانی" جشنوارۀ چهارم به نمایش درآمد، این پروندۀ چالشی را با طلبِ یاری از خداوند متعال بگشاییم.   «بحران خاموش» مستندی 30دقیقه ایست که به همّت "خبرگزاری دانشجو" و توسط سیّدمحمّدعلی دری نیا با رویکردی انتقادی به مسئائل تربیتی کودکان، شیوه های مرسوم و بعضاً نادرست برخورد والدین، مربیان مهدکودک و درنهایت مجریان تلوزیونی و برنامه های کودک رسانۀ ملّی را زیر سوال برده و به درستی این مسئله را به عنوان معضلی بسیارجدی در جامعه مطرح می نماید.   شاید مهم ترین و درست ترین ویژگی «بحران خاموش» را باید در این نکته جستجو کرد که فیلم برخلاف بسیاری از آثار مشابه، موضوع اش را به صورت جزئی و درخصوص مسئلۀ "موسیقی" و نقش تربیتی آن در روانشناسی کودک مطرح کرده و از شاخ و برگ دادن های اضافی به مسئله خودداری می کند.   درحقیقت سازنندگان «بحران خاموش» به خوبی به اهمیت موضوع فیلم شان پی برده و می دانند که اگر بتوانند حق مطلب را درخصوص بحث تاثیر موسیقی در تربیت کودکان و رفتارهای نادرست تربیتی که از این مسئله نشئت می گیرد، ادا کنند، کار بزرگی انجام داده و برای تعالی ارزشی و کیفی کارشان، به هیج وجه نیاز به ورود به مسائل و جزئیات دیگر ندارند.   «بحران خاموش» پس از طرح سوال اساسی فیلم با دقت و ظرافت به سراغ کارشناسان، مجریان برنامه های کودک تلوزیون، مدیران مهدکودک ها و برخی از والدین رفته، در هرگام ضمن اشاره به نقش مهم این اشخاص در برخورد و رفتار تربیتی نادرست آنان، بعضاً همدلانه با توجیه هایی که از سوی آنان صورت می گیرد، همراه شده و سعی می کند شخص یا گروه خاصی را مقصر و مسبب این انحراف نشان ندهد اما فیلم به هیج وجه حاضر نمی شود از نگاه انتقادی اش دست برداشته و با لاپوشانی مسئله را ختم به خیر کند.   با این همه «بحران خاموش» را نمی توان به عنوان مستندی عمیق و تکان دهنده دسته بندی کرد و اتفاقاً فیلم برخلاف نگاه دلسوزانه و صمیمی اش، از نوعی سطحی نگری در تشریح مسائل رنج برده و برای نمونه در جای جای فیلم، موسیقی بد و ناسالم برای کودکان را به نوعی موسیقی شاد و پرهیجان و آن چنان که در فیلم بازگو می شود، "موسیقی تند" تقلیل داده و دقایقی قابل توجهی از فیلم صرف این می شود که «بحران خاموش» از زبان اشخاص مختلف به مخاطبش بگوید، ما مخالف شادی و نشاط کودکان و جامعه نیستیم؛ اما نمی توانیم خطرات احتمالی "موسیقی تند" برای کودکان را نادیده بگیریم.   درخصوص کیفیات بصری و از آن مهم تر فرم و ساختار نیز فیلم کاملاً از خلاقیت تهی است و کیفیت ضعیف فیلم که احتمالاً از فقر امکانات تصویربرداری و تجربۀ اندک نورپردازی سینما ناشی می شود، «بحران خاموش» را تا حد یک گزارش آماتور از مهدکودک های تهران پایین می رود. همین جا بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که فیلم با نمایش فضای 3 مهد کودک در تهران(بنابر آن چه در تیتراژ فیلم اشاره می شود) سعی درتعمیم دادن این فضا به فضای کلّی مهدکودک های امروزی دارد.   با این همه، از نکات مثبت«بحران خاموش» فارغ از نگاه شجاعانه و بی رحم فیلم به این معضل اجتماعی، مصاحبه های بی تعارفی ایست که به خصوص با برخی از مجریان مرد برنامه های کودک مثل"عموهای فیتیله ای"(حمید گلی و علی فروتن) انجام گرفته است. همچنین «بحران خاموش» توانسته با استفادۀ به جا و حساب شده از برخی از صحنه ها و شکار برخی لحظات و صحبت های برخی دیگر از مجریان همچون"عموپورنگ"(داریوش فرضیایی) و"خاله شادونه"(ملیکا زارعی) دیدگاهش درخصوص موضوع فیلم را به تماشاگر معرفی و القا کند.   البته فیلم در بعضی دقایق با نگاهی مغرضانه و رویکردی موردی، رو به لحنی تاحدودی کینه توزانه و انتقام جویانه در قبال اشخاص آورده و به آسانی جایگاه بلند و مشرفش را با اولیت دادن به لذّت انتقاد مستقیم از شخصی حقیقی، ازدست می دهد و هدف و رسالت اصلی اش، که همانا ریشه یابی و یاری به ریشه کنی بحرانی اجتماعیست را فراموش می کند.   «بحران خاموش» همچنین در ادامۀ نمایش برنامه های تلوزیونی، نگاهی نیز به برنامه های ماهواری و به خصوص برنامۀ تقلیدی "آکادمی موسیقی گوگوش" شبکۀ "من و تو" انداخته به درستی به برخی از تاثیرات منفی و مخرب این برنامه ها در تربیت کودکان اشاره نموده و نشان می دهد، لوح سفید و پاک کودکان چگونه و تا چه میزان آمادۀ نقش پذیری از هر محرک بیرونی است و معتقد است در این زمینه، بی توجهی والدین نقش اساسی در بروز رفتارهای ناهنجار کودکان دارد.   به هر تفسیر«بحران خاموش» دست بر روی موضوعی گذاشته که علی رغم اهمیت شایان توجه اش، کمتر به آن پرداخته شده و درحقیقت این فیلم توانسته "بحران" و معضلی عمیق و تاثیرگذار در جامعه را که به خاطر ویژگی فرهنگی بودنش، طبیعتاً پنهان و "خاموش" نیز هست، علنی نموده و بحث و گفتگویی چالش برانگیز را به راه انداخته، درنتیجه مسئولین و مدیران کلان فرهنگی را به واکنشی سریع و اساسی در قبال این مسئله وادارد.
   




۱۳۹۲/۱۰/۲۲ - ۱۵:۲۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن