تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):چه چيز مانع مى شود كه هر گاه بر يكى از شما غم و اندوه دنيايى رسيد، وضو بگيرد و به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819993718




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه «کاظمی» به وقایع سیاسی اجتماعی یک امت هوشمندانه است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



جلیلی در مراسم بزرگداشت محمدکاظم کاظمی؛
نگاه «کاظمی» به وقایع سیاسی اجتماعی یک امت هوشمندانه است خبرگزاری رسا ـ سعید جلیلی گفت: «کاظمی» یک نگاه هوشمندانه به وقایع سیاسی و اجتماعی یک امت دارد و می‌تواند تشخیص بدهد که چه چیزی را به موقع بیان کند و این فهم دقیق یک شاعر و اندیشمند از ظرایف راه و آسیب‌های مسیر بسیار ستودنی است.



به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت «محمدکاظم کاظمی» شاعر اهل افغانستان شب گذشته در نخلستان اوج برگزار شد.
احمد نور: ملت ایران و افغانستان مشترکات فراوانی دارد و ستون این مشترکات دین و فرهنگ مشترک است
سید احمد نور سفیر افغانستان در ایران شخص دیگری بود که در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: محمدکاظم کاظمی وقتی که زمان و مکان برایش تنگ گرفت، راهی دیار دیگران شد. این همان هجرتی است که ملت افغانستان 4 دهه است آن را تجربه می‌کنند و ملت ما مجبور به هجرت شد.
وی افزود: اکنون که چند دهه از آن هجرت‌ها می‌گذرد، از جایی برای ما عوامل انتحاری می‌فرستند و از جای دیگر برای ما محمدکاظم کاظمی را پرورش می‌دهند، ملت ایران و افغانستان مشترکات فراوانی دارد و ستون این مشترکات دین و فرهنگ مشترک است. ما قرن‌ها با هم مشترک بوده‌ایم و در اثر مهاجرت میلیونی مردم افغانستان به کشور برادر ایران آمیخته‌های اجتماعی و فرهنگی ما را به سمت لهجه مشترک و یکی از ثمره‌های هجرت به جمهوری هم لهجه شدند هم در زبان و هم در فرهنگ است.
سفیر افغانستان در ایران با تشکر صمیمانه از برگزارکنندگان نکوداشت، اظهار داشت: معمولا برای مشاهیر و نخبگان پس از آنکه به دیار بقا بروند نکوداشت گرفته می‌شود ولی این نکوداشت‌ها در زمانی که در بین ما هستند، بسیار قابل تقدیر است و بدون شک کاظمی از جمله مشاهیری در حوزه فرهنگ فارسی است که جایگاه خود را در طی زمان‌ها حفظ خواهد کرد.
جلیلی: یکی از بهترین شعرهایی که در رحلت امام به دلم نشست شعر محمد کاظم کاظمی بود
سخنران دیگر این مراسم سعید جلیلی بود که در ابتدای سخنانش به مراودات سیاسی ایران با افغانستان اشاره کرد و گفت: کمتر ملاقاتی با مسئولان کشور افغانستان داشتم که در آن یادی از این شاعر بزرگوار نشده باشد، هرچند من او را تاکنون از نزدیک ندیده بودم.
وی افزود: چیزی که در مناسبات دو کشور باعث حرکت به جلو می‌شود، میراث مشترک، منابع، دغدغه‌ها و ارزش‌های مشترک است و من به اعتبار مشهدی بودن این توفیق را داشته‌ام که با برادران مهاجر افغانستان آشنایی خوبی داشته باشم و بسیاری از دردهای آن‌ها را درک می‌کنم. ما دو ملت دغدغه‌های مشترکی داریم و تعبیر کاظمی از اینکه شمشیری روی نقشه جغرافیا دوید اما نتوانست جدایی بیندازد، بسیار درست است. ما برای بیان این مشترکات دنبال زبان مشترکی می‌گشتیم که این شاعر بخوبی از پس بیان آن در آمده است و حرف‌ها را با زبان بسیار بلیغی بیان می‌کند.
جلیلی اظهار داشت: یکی از بهترین شعرهایی که در رحلت امام به دل من نشست، شعر محمد کاظم کاظمی بود که این چنین شروع می‌شد، «امشب خبر کنید تمام قبیله را»، شعری که امام را متعلق به همه می‌داند.
وی افزود: اینگونه سخن گفتن‌ها کلام کاظمی را ارزشمند می‌کند و شعر او فقط توصیف و احساس نیست و صرفا به استفاده از آرایه‌‌های ادبی محدود نشده است و آن دردمندی، هوشمندی و انتظارهایی که از یک شاعر می‌رود تا به موقع در مسائل جامعه‌اش ورود پیدا کند، در شعر او دیده می‌شود.
جلیلی با اشاره به شعر بسیار مشهور کاظمی با عنوان «احد» گفت: او یک نگاه هوشمندانه به وقایع سیاسی و اجتماعی یک امت دارد و می‌تواند تشخیص بدهد که چه چیزی را به موقع بیان کند و این فهم دقیق یک شاعر و اندیشمند از ظرائف راه و آسیب‌های مسیر بسیار ستودنی است.
وی افزود: بیان دقیق او از آرمان‌ها و به موقع بیان کردن آنها باعث بصیرت و آگاهی می‌شود و در اینجا به سروده بسیار زیبای او در دوران دفاع مقدس اشاره می‌کند که بخوبی توانسته است آن انتظار واقعی از هنر و ادبیات را برآورده کند و یاد شهدا را زنده نگهدارد و این سروده او که «در آتش چنان سوخت بال و پرت را/که حتی ندیدیم خاکسترت را» بی شک یکی از بهترین اشعاری است که در گرامیداشت شهدا سروده شده است و من بسیار با این شعر ارتباط برقرار می‌کردم.
سعید جلیلی در پایان سخنانش گفت: این‎گونه شعر گفتن از چنین شاعری نشان از لطف الهی، بصیرت و استعدادی دارد که به بهترین شکل ظهور پیدا کرده است و وظیفه خودم می‌دانستم که در این جلسه شرکت کنم و مطمئن هستم با این سرمایه‌های گرانقدر می‌توانیم روزبه‌روز با شتاب بهتری به سوی یک تمدن اسلامی گام برداریم./9598/د102/ج



۱۳۹۲/۱۰/۱۸






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن