تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804549452
![نمایش مجدد: نقش برجسته و کتیبه داریوش اول | سفر و گردشگری در ایران refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
نقش برجسته و کتیبه داریوش اول | سفر و گردشگری در ایران
واضح آرشیو وب فارسی:سیری در ایران: در 30 کيلومتري شرق کرمانشاه و در ارتفاع صد متري از زمین بر روي صخره اي آهکی، داريوش پادشاه مقتدر هخامنشی کتيبه و نقش برجسته مشهور خود را حک کرده است که تا سال 1835 کسي از متن کتیبه آگاه نبود. سراب بيستون محل اطراق کاروان ها در دورانهاي مختلف بوده است براي همين کسان زيادي کتيبه و نقش برجسته داريوش را ديده و شرحي از آن را در سفرنامه ها يا خاطراتشان آورد اند. قديمي ترين منبع موجود در این زمینه گفته هاي ديودور سيسيلي است که در قرن اول پيش از ميلاد اين حجاري را به الهه سميراميس و صد نيزه داري که اطرافش را گرفته اند نسبت داده و گفته است بدستور سميراميس در زير نقش برجسته نوشته اي با حروف سرياني نقل کرده اند ديودور با تکيه بر نوشته کتزياس چنين آورده است که این صخره مکان مقدسي بوده و به زئوس خداي بزرگ یونانيان تعلق داشته است. ايزيدور خاراکسي جغرافيدان باستان درباره راه کاروان روي که از شرق بابل تا مرزهاي خاوري امپراطوري روم کشيده شده شرحي نوشته و در آن بيستون را باپتانا در ناحيه کامبادنا ناميده و مي نويسد در باپتانا نوشته و تصويري از سميراميس است. با وجود اختلاف نام بيستون با باپتانا که ايزيدور از آن ياد کرده در يکي بودن آنها کمتر مي توان ترديد داشت چون در کتيبه داريوش از ناحيه کامپادنا در سرزمين ماد در محل کتيبه نام برده شده است . ابن حوقل آنرا نقش مکتب خانه اي مي داند که معلم براي تنبيه شاگردانش تسمه اي در دست دارد. گاردان جهانگرد فرانسوي در سال 1794 میلادی اين نقش را پيکره دوازده حواري مسيح دانست و تصوير فروهر را به مسيح نسبت داد. کرپورتر در سال 1818 حدس زد که اين نقش ها پيکره شلم نصر و دو سردار و ده سبط ( قبيله ) اسرائيل است که به اسارت افتاده اند. خطر صعود از کوه مانع از آن مي شد که کسي به کتيبه نزديک شود. کرپورتر تا نيمه راه صعود کرد و طرحي از پيکره ها کشيد. او درباره خطر بالا رفتن از کوه مي گويد ” هيچ زماني بدون بيم مرگ از آنجا نمي توان بالا رفت ” . اولین بار هنری .ک. راولینسون در سال های 37-1835 میلادی (دوره حکومت محمدشاه قاجار) و سال های 1844و 1847 میلادی (دوره حکومت ناصرالدین شاه قاجار) کتیبه را از نزدیک بررسی و از قسمتی از آن رونوشت تهیه کرد. وی در سال های 1851-1849 میلادی کتابی با نام کتیبه های میخی فارسی در بیستون نوشت و با رمزگشایی متن فارسی باستانِ کتیبه بیستون که به خط میخی نگاشته شده، راهگشای کشف خطوط عیلامی، بابلی و هموار کننده مسیر مطالعات آشورشناسی گردید. در واقع وی متون فارسی باستان و بابلی را خواند ولی متن عیلامی به عهده ادوین نوریس گذاشته شد که آن را در سال 1855 میلادی به چاپ رساند. در سال 1282 شمسی یا 1903 میلادی ابراهم. و. ویلیام جکسون استاد دانشگاه کلمبیا دومین کسی بود که از کوه بیستون بالا رفت و کتیبه داریوش را مورد بررسی قرار داد و برخی از خطاهای راولینسون را در قرائت علایم میخی اصلاح کرد. در سال 1283شمسی یا 1904 میلادی از سوی موزه بریتانیا هیأتی به سرپرستی لئونارد ویلیام کینگ و رگینالد کمپل تامپسون به بیستون آمدند و توانستند از نقطه ای هفتاد متر بالاتر از کتیبه پایین آمده و بخش هایی از متن خوانده شده توسط راولینسون را اصلاح کنند ولی متأسفانه این هیأت موفق به نسخه برداری مجدد از کتیبه نشدند. در سال 1948 میلادی جورج. جی کامرون همه کتیبه را نسخه برداری کرد. وی نسخه اول متن عیلامی را که تا آن زمان ناخوانا مانده بود را نیز نسخه برداری نموده و توانست شمار دیگری از واژه ها و حروف خوانده نشده را قرائت کند و با خمیر کائوچو از نشانه ها قالب گیری نماید. همچنین کامرون موفق شد از پایین کتیبه راهی برای رسیدن به آن پیدا کند. متأسفانه تصادفاً قالب متن بابلی به سختی آسیب دید و وی قالب دیگری از این متن تهیه نمود. در سال 1950 رولند.گ.کنت متن فارسی باستان را ویراستاری کرد که متن، ترجمه انگلیسی، واژه نامه و گرامر را نیز دربر داشت و از آن زمان تاکنون ویرایش های مختلفی از متن های فارسی باستان، ایلامی و بابلی چاپ و منتشر شده است. نقش برجسته بر سطحي به طول 6 متر و عرض يا ارتفاع 20/3 متر حجاري شده است. در سمت چپ نقش برجسته، تصویر تمام قد داریوش به ارتفاع 78/1 متر حجاری شده است. وی تاج کنگره داری بر سر، پیراهن بلندی بر تن دارد. ریش او مجعد و چهارگوش است. دست راست پادشاه به نشانه پرستش به سوي فروهر بلند شده است. فروهر که نماد اهورامزدا است روبروي پادشاه قرار دارد و حلقه اي در دست چپ گرفته و دست راست خود را مانند پادشاه بلند کرده است اين حرکت ظاهراً علامت دعاي خير است . يک ستاره هشت پر درون دايره بالاي کلاه تقريباً استوانه اي شکل فروهر ديده مي شود که همين نقش هم در تاج کنگره دار زيبايي که بر سر داريوش است ، ديده مي شود . شايد بدين وسيله داريوش اهورائي بودن خود را نشان مي دهد. داریوش پای چپ را بر روی سینه گئومات مغ – شورشی مشهوری که بردیا برادر کمبوجیه شاه هخامنشی را به قتل رسانده و خود را شاه نامیده بود – نهاده است. وی در دست چپ کمانی دارد که در فرهنگ ایران باستان نشانه پادشاهی است و دست راست را به احترام به سوی فروهر بالا برده است. در پشت سر داریوش «وینده فره نه» کماندار و «گئوبروه» نیزه دار مخصوص پادشاه و دو تن از کسانی که شاه را در قتل گئومات یاری کرده اند، ایستاده اند. در مقابل داریوش نه اسیر با گردن و دست هایی از پشت بسته نقش شده اند در بالای سر هر کدام از این اسیران ، در زیر تنه گئومات و نیز بر روی دامن لباس اسیر سوم نام و نقش پادشاه شورشگر ، جایی که در آن شورش کرده و محل سرکوب شورشی ذکر شده است. این اسیران به روایت کتیبه کسانی هستند که به دروغ خود را شاه نامیده اند و عبارتند از: گئومات مغ، آسینه خوزی، ندیت بئیر بابلی، مرتیه پارسی، فرورتی مادی، چیسمه تخمه اسگرتی، فراد مروزی، وهیزاد پارسی و ارخ ارمنی. این کتیبه 22 متر طول و 8/7 متر عرض دارد که به خط میخی و سه زبان فارسی باستان، عیلامی و اکدی یا بابلی نو نگاشته شده است. متن فارسي باستان در زير نقوش در 5 ستون به طول 23/9 و عرض یا ارتفاع 63/3 متر و 414 سطر قرار دارد. متن عیلامی در دو نسخه شامل593 سطر و هشت ستون تحریر شده است. در سمت راستِ نقوش بخشی از این کتيبه به طول 60/5 و عرض يا ارتفاع 70/3 نقر گردیده و بقيه آن در سمت چپ در امتداد متن فارسي باستان به طول 67/5 و عرض 63/3 متر قرار دارد. متن اکدی در یک تک ستون در سمت چپ نقش برجسته ها بر لبه پیش آمده صخره قرار گرفته است و ترجمه پاراگراف 69-1 فارسی باستان را در بر داشته و شامل 112 سطر است. علاوه بر سه متن اصلی ، 11 کتیبه کوچک بر صخره داریوش نگاشته شده که مربوط به داریوش و دشمنان اسیر شده وی است. این کتیبه ها تا جایی که فضا اجازه می داده نزدیک به شخصی قرار گرفته اند که به آنها تعلق دارد.
![نقش برجسته و کتیبه داریوش اول کتیبه داریوش نقش برجسته و کتیبه داریوش اول](http://seeiran.ir/wp-content/uploads/2014/01/کتیبه-داریوش.jpg)
![نقش برجسته و کتیبه داریوش اول بیستون 1 620x465 نقش برجسته و کتیبه داریوش اول](http://seeiran.ir/wp-content/uploads/2014/01/بیستون-1-620x465.jpg)
![نقش برجسته و کتیبه داریوش اول بیستون 3 620x386 نقش برجسته و کتیبه داریوش اول](http://seeiran.ir/wp-content/uploads/2014/01/بیستون-3-620x386.jpg)
![نقش برجسته و کتیبه داریوش اول بیستون 4 620x464 نقش برجسته و کتیبه داریوش اول](http://seeiran.ir/wp-content/uploads/2014/01/بیستون-4-620x464.jpg)
![نقش برجسته و کتیبه داریوش اول کتیبه داریوش 1 620x197 نقش برجسته و کتیبه داریوش اول](http://seeiran.ir/wp-content/uploads/2014/01/کتیبه-داریوش-1-620x197.jpg)
![نقش برجسته و کتیبه داریوش اول کتیبه داریوش 2 620x205 نقش برجسته و کتیبه داریوش اول](http://seeiran.ir/wp-content/uploads/2014/01/کتیبه-داریوش-2-620x205.jpg)
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیری در ایران]
[مشاهده در: www.seeiran.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]
صفحات پیشنهادی
نقش برجسته بلاش | سفر و گردشگری در ایران
در دامنه کوه بیستون و در چهار صد متری شمال شرقی نقش برجسته گودرز تخته سنگ چهار ضلعی نامنظمی به بلندی 5 2 متر دیده می شود که در سه وجه آن نقوش حجاری شده ای با برجستگی کم قرار دارد نقش میانی بلاش شاه اشکانی را به حالت تمام رخ به طول 180 سانتیمتر نشان می دهد او گردنبندی بر گرنقش برجسته مهرداد دوم | سفر و گردشگری در ایران
در پایین نقش برجسته و کتیبه داریوش اول نقش برجسته ای در قابی مستطیلی به طول 73 6 متر و عرض 48 3 متر بر کوه بیستون نقر شده که متعلق به مهرداد دوم شاهنشاه مقتدر اشکانی است که از سال 123قبل از میلاد تا 87 قبل از میلاد بر امپراطوری وسیعی حکم می راند این نقش برجسته در حدود سال 100تمرکز بر بازاریابی و تبلیغات اولویت نخست گردشگری ایران است | سفر و گردشگری در ایران
تاریخ خبر ۱۳۹۲ ۱۰ ۹ – معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در دیدار با رییس انجمن دوستی ایران و سوییس بهره مندی از ظرفیت های بین المللی به منظور تمرکز بر بازاریابی و تبلیغات صنعت گردشگری کشور را از اولویت های کاری پیش رو اعلام کرد به گزارش روابط عمومیبررسی نقش امنیت در توسعه گردشگری | سفر و گردشگری در ایران
از ضروریات زندگی امروز وجود امنیت در سطح جوامع می باشد صاحبنظران امنیت را به دو بخش امنیت ملی و خارجی تقسیم می کنند که امنیت داخلی را مربوط به عوامل داخلی می دانند و تهدید دولت های دیگر را در خارج از مرزهای جغرافیایی را در حوزه امنیت خارجی برمی شمرند امنیت و گردشگری دو مقوله واجنگل اولنگ | سفر و گردشگری در ایران
جنگل اولنگ در ۸۰ کیلومتری شمال شرق شاهرود واقع شده و از مناطق نمونه گردشگری مصوب شهرستان شاهرود محسوب می شود این جنگل دارای درختان جنگلی متنوع و تنوع جانوری است این جنگل از جاده شاهرود به آزاد شهر با مختصات جغرافیایی ۵۷ و ۵۴ تا ۱۲ و ۵۵ شرقی و ۴۲و ۳۶ تا ۵۰ و ۳۶ عرض شمالی قرار دنقش صنعت گردشگری بر متغیرهای اقتصادی | سفر و گردشگری در ایران
جهانگردی پدیدهای است که از دیر باز در جوامع انسانی مختلف وجود داشته اما با ورود به عصر مدرن به صورت یک صنعت سودآور در آمده و موردتوجه بسیاری از کشورهای دنیا قرار گرفته است که هر ساله با رشد و توسعه این صنعت چند وجهی مواجه بوده ایم با نگاهی گذرا به در آمدهای جهانگردی کشورهای مگردشگری بیمارگونه ” سلامت ” در شمال | سفر و گردشگری در ایران
آلودگی کلانشهرها از یکسو و طبیعت بکر و پرجاذبه مازندران از سوی دیگر شرایط این استان را برای توسعه گردشگری سلامت خاص و ویژه کرده است گردشگری که اینک به دلیل نداشتن متولی اسیر بی تدبیری است به گزارش خبرنگار مهر مازندران به دلیل برخورداری از موقعیت بسیارمناسب گردشگری ازجمله جنگزمین گردشگری یا ژئوتوریسم | سفر و گردشگری در ایران
زمینگردشگری یا ژئوتوریسم به انگلیسی Geotourism از دو بخش ژئو و توریسم تشکیل شدهاست بخش ژئو جاذبههای زمین شناسی ژئومورفولوژی و میراث معدنکاری را شامل میشود و بخش توریسم آن به عنوان موضوعی چند رشتهای تمامی زیرساختهای صنعت گردشگری از جمله تفسیر مدیریت اقامت تورها وRقنات قصبه گناباد ، قدیمیترین قنات جهان است؟ | سفر و گردشگری در ایران
مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت برای تکمیل پرونده ثبتی قنات قصبه گناباد در فهرست میراث جهانی یونسکو و اثبات اینکه این قنات قدیمی ترین قنات جهان است گمانه زنی باستانشناسی آغاز شده است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسان رضوی و بهژئوتوریسم در ایران | سفر و گردشگری در ایران
عوامل پیدایش تنوع زمین شناختی در ایران برای تشکیل تنوع زمین شناختی Geodiversity تنوع و دگرگونی توسط فرایندهای بیرونی و درونی لازم است فرسایش آتشفشانها چینخوردگیها و گسلهها گنبدها و بلورهای نمکی و همچنین تپههای مرجانی عامل پیدایش رخنمونها اشکال و جلوههای زمین می شوندآش ماستی سبزوار | سفر و گردشگری در ایران
آش ماستی یکی از انواع غذاهای سنتی و محلی سبزواریها است مواد لازم برای ۴ تا ۶ نفر ماست پرچرب ۵۰۰ گرم رشته ۲۰۰ گرم اسفناج یا برگ چغندر ۵۰۰ گرم تره ۱۵۰ گرم نعنا ۵۰ گرم نمک و فلفل به میزان لازم طرز تهیه اسفناج خرد کرده را با مقداری آب جوش نیم پز کنید سپس رشته را به آپلیس برای فروش مجازی سفر وارد عمل میشود | سفر و گردشگری در ایران
تاریخ خبر ۱۳۹۲ ۱۰ ۱۳ – بیشتر از دو ماه پیش سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اسامی ۵۳ آژانس و سایت غیرمجاز را که تور اجرا میکنند به ادارهی اماکن ناجا اعلام کرد تا پلمپ شوند ولی حالا مدیر امور مراکز و خدمات گردشگری این سازمان در عین حال که از نتیجهی این اقدتولیدات بسته بندی صنایع دستی آماده توزیع بین استانها | سفر و گردشگری در ایران
تاریخ خبر ۱۳۹۲ ۱۰ ۱۰ – مدیرکل آموزش و حمایت از تولید معاونت صنایع دستی گفت تولیدات بستهبندی صنایع دستی آماده توزیع بین استانها است کامران سبزه میدانی در گفتگو با میراث آریا chtn افزود با توجه به اهمیت بستهبندی درارتقائ کیفیت عرضه و صادرات محصولات صنایع دستی تولیدا-
گوناگون
پربازدیدترینها