محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842285462
چهره ماندگار نقاشی: برای تامین مخارج کرم زیبایی میفروختم
واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: چهره ماندگار نقاشی: برای تامین مخارج کرم زیبایی میفروختم
استاد حبیبالله آیتاللهی میگوید تفاوت میان توازن و تعادل در نقاشی از جمله مطالبی است که کمتر کسی برای دانشجویان توضیح میدهد.
آفتاب: به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از فرهنگستان هنر، صبح یکی از آخرین روزهای پاییز 92، فرصتی دست داد تا در منزل هنرمندی به دیدارش برویم که وقتی سفره دلش را برایت میگشاید، از طعم رنگارنگ گفتههایش سیر نمیشوی. مردی که در آخرین ماه سال1313 در خطه شهرآشوبان، شیراز، به دنیا آمد و با قلمموی رنگ و حکمت به زندگی هنرمندان بعد از خود، جان داد. صلابت تخت جمشید، در نگاه شرقیاش استوار بود و عطر شادیبخش اسفند در کالبد بیانش گرمابخش لحظهها میشد. ستایشگر زیبایی بود و هنوز هم برای کشف زیبایی بیمنتها جستجو میکرد. تا ساعتی پس از ظهر، مهمان منزل او بودیم و درکمال صداقت و صراحت میزبان پرسشهایم شد. گفتوگوی زیر، به مناسبت بزرگداشت نیم قرن خلق و خلاقیت موثر حبیبالله آیتاللهی، بهانهای شد برای ملاقات با چهرهماندگار هنرهای تجسمی کشور، که همچنان ستایشگر زیباییهاست. کمی در مورد خانواده و نگاه ایشان در آغاز کار هنری، برایمان بگویید. خانواده من از پنج سالگی مرا به مکتبخانه فرستادند و فضل خدا بر این بود که از کودکی به دلیل هوش و حافظه خوبی که داشتم، در هر مکتبی که حاضر میشدم، میرزای آنجا جوابم میکرد و به پدرم میگفت که حبیب از حد این مکتب جلوتر است. وقتی به دبستان رفتم و هنوز هفت ساله هم نشده بودم، بهراحتی روزنامه کیهان و اطلاعات را میخواندم و در همان اول و دوم دبستان، توانایی خواندن کتابها را داشتم. از کودکی به زیبایی علاقه داشتم و به همیندلیل، در دبستان به من لقب "ستایشگر زیباییها" را داده بودند. این عشق و دلبستگی، سبب شد تا سعی کنم زیبایی را در ذهنم حفظ کنم. از همان دوره دبستان، برای بچهها از روی طراحیهای کتابهای درسی، نقاشی میکردم و به آنها میفروختم. از سالهای کودکی، برای تامین مخارج تحصیلم، از پدرم پولی نمیگرفتم. پدر من با اینکه مجتهد بود، با نقاشی کردن من مخالف نبود. ولی عدهای مدام به او میگفتند، که چرا اجازه میدهی پسرت نقاشی بکشد و اینکار حرام است. در نهایت، پدرم گفت: از نظر من حرام نیست ولی چون پسر من مقلد آقای بروجردی است، فتوای ایشان را در این زمینه جویا میشویم. آیتالله بروجردی در جواب سوال ایشان نوشتند، کراهت بعید نیست یعنی، ممکن است مکروه باشد، ولی حرام نیست. در شیراز که بودم، مخفیانه نزد یکی از شاگردان کمالالملک، بهنام صدر شیرازی، تذهیب و تشریع را کار کردم. چرا مخفیانه؟ به این دلیل که او نمیخواست کسی از نقاشی کشدن پسرِ پدر من، خبردار شود. میترسید این کار برای پدرم، دردسر ایجاد کند. یک نفر دیگر هم که در شیراز نقاشی پشت شیشه کار میکرد، به من چیزهایی مثل رنگسازی و قلمموسازی را یاد داد. زمان دانشجویی مخارجتان را چگونه تامین میکردید؟ زمانی که در دانشکده هنرهای زیبا درس میخواندم، برای تامین مخارجم کارهای زیادی میکردم. طراحیهای توریستی، پرتره کشیدن از بچههای دانشکده و ساختن رنگ برای دانشجویان، از کارهایی بود که باعث ارتزاق من میشد. به علاوه، دوستی داشتم که دانشجوی داروسازی بود و به من طریقه ساختن کرم زیبایی صورت را یادداد. من از این حیث هم، درآمد کسب میکردم و کرمهای دستسازم را به همه زنان فامیل میفروختم. وقتی نفر اول کنکور دانشکده هنرهای زیبا شدم، در رشته داروسازی نیز پذیرفته شدم ولی پدرم در نامهاش برایم نوشت؛ پسرم، استخاره من حاکی از آن است که تو رشته مورد علاقهات را دنبال کنی. چه شد که تصمیم گرفتید، همزمان در رشته ادبیات هم تحصیل کنید؟ زمانی که من دانشجوی سال اول بودم، برادرم سال دوم رشته ادبیات را میگذراند. مرحوم معین به او گفته بود که به حبیب بگو، میخواهم او را ببینم. وقتی نزد ایشان رفتم، به من توصیه کرد که در دانشکده ادبیات ثبتنام کنم. گفتم: من کنکور ادبیات ندادهام. معین گفت: من حق وتو دارم و یک توصیهای نوشت که سبب شد دانشکده ادبیات پذیرایم شود. این شد که من کارشناسی ادبیات را در سال 1337 و کارشناسی دانشکده هنرهای زیبا را در سال 1338 گرفتم و سال 1339 هم عازم فرانسه شدم. از آن دوران خاطره بهخصوصی دارید، که برایمان بازگو کنید؟ من زمانی که 19 ساله بودم، در شیراز عاشق دختری شدم و تصمیم گرفتم که بورس تحصیلی را کنار بگذارم و با او ازدواج کنم. از پدرم که موضوع عاشقشدنم را نمیدانست، خواستم تا با قرآن مشورت کند. پدرم گفت: جواب استخاره خیلی بد است و من معتقدم که به فرانسه بروی و هنرت را کامل کنی. وقتی عازم فرانسه بودم، پدرم نصیحتی به من کرد: "اول اینکه هرکجا هستی خدا را فراموش نکن. دوم اینکه: بدان که راز موفقیت در 3 نکته است: توکل به پروردگار، پشتکار و اعتماد به نفس. سوم: این سخن حضرت علی(ع) را آویزه گوشت کن: " انسان ممکن است به موفقیت نرسد ولی هرگز شکست نمیخورد." پس اگر موفق نشدی، دلسرد نشو و آنقدر تلاش کن تا به خواستهات برسی." من پندهای پدر را همیشه برای شاگردانم بازگو میکنم و همه توفیقاتم را مدیون دعای او هستم. ایشان در یکی از سفرهای خانوادگی به مشهد مقدس، خطاب به من گفت: از حضرت رضا(ع) خواستم که تو همیشه از سایر همقطارانت سر باشی و این اهمیت دعای والدین است. سهم تعلیم استادان در خلق آثار و نگاه شما به هنر نقاشی چقدر است؟ تاثیر بسیاری از استادانم گرفتهام. وقتی در دانشکده هنرهای زیبا درس میخواندم، برخی معلمها عادت داشتند، به جای هنرجویی که مبحث را درک نمیکرد، خودشان کار میکردند و من از این روش اصلا خوشم نمیآمد. در پاریس، «سودابه گنجهای» من را با استادی به نام «سوبِروی» آشنا کرد. او سبک کوبیسم کار میکرد و بعد از اینکه روشش را دیدم، به خانم گنجهای گفتم: این استاد در منجلاب کوبیسم مانده و با تغییرات نقاشی در اروپا، هنوز در آن سبک دست و پا میزند. نفر بعدی «شاپلان میدی» بود. او را هم نپسندیدم، چون دیدم برای شاگردانش نقاشی میکند و به گنجهای گفتم: این استاد نوچهپرور است. استاد بعدی «بریان شوون» بود و او هم روش تدریس نفر قبلی را داشت. تا اینکه روزی نزد «لوگو» رفتم. او عادت داشت، کارتهای دعوت نمایشگاههای مختلفی که برایش فرستاده میشد را در جیبش میگذاشت و همیشه به همراه داشت. وقتی سر کار دانشجو میآمد، آنها را بیرون میآورد و میگفت: باید اینطور کار کنی. یکبار کسی از او پرسید، که چرا کارت را به آیتاللهی نمیدهی؟ لوگو در جواب گفت: چون او باید خودش باشد و این شیوه، برای من لذتبخش بود. در آرتدکو هم اگر احساس میکردم، معلمی میخواهد نظر خودش را به من تحمیل کند، کارم را به او نشان نمیدادم. جالب است که بدانید در آنجا نحوه آموزش، به گونهای متفاوت بود. مثلا در یک هفته از صبح تا ظهر فقط طراحی کار میکردیم و بعدازظهرها، به آموزش معماری داخلی مشغول میشدیم. در هفتههای بعد هم برنامه درسی به همین منوال، تغییر میکرد. این روش تا پایان سال سوم ادامه داشت و سال چهارم، تخصصی میشد که من معماری داخلی را انتخاب کردم. از سبک و سیاق تدریس «پرفسور لوگو» بیشتر برایمان بگویید. اولین باری که لوگو سرکارم حاضرشد، خطاب به من گفت: تو تخته رنگت خیلی شرقی است و اگر میخواهی هنر فرانسه را بیاموزی، باید آن را عوض کنی. خیلی کم صحبت میکرد و شاگردانش را به گونهای روانکاوی میکرد. دیگربار که من نقاشی سادهای از نمای میز و صندلی و سیم برق کشیده بودم، متوجه شد که من عاشق هستم. خطاب به بچهها گفت: آیتاللهی در این تابلو، همه ویژگیهایش را گذاشته و روح لطیف و ساده این نقاشی، روح هنرمند عاشق است. آیا شما هم در تدریس، از روش او پیروی میکنید؟ من هم شیوهای شبیه او در کلاسهایم دارم. در جلسه اول توضیح میدهم که در کار عملی، اگر اشتباهی داشته باشید، به شما میگویم ولی اگر اشکالی ندیدم، چیزی نمیگویم و میروم. پس به خودتان اعتماد داشته باشید و ادامه دهید. در کلاسها، مباحثی که استادان دیگر به آنها نمیپردازند را برای دانشجویان عنوان میکنم. مثلا تفاوت میان توازن و تعادل از جمله مطالبی است که کمتر کسی برای دانشجویان توضیح میدهد. توازن به معنی همسنگی عناصر در طرفین یک محور عمودی و تعادل، همسنگی عناصر در محلشان در صفحه است. همچنین، سعی کردهام به گونهای شاگردانم را تعلیم دهم که از کسی تقلید نکنند. در حال حاضر، تمامی شاگردان مطرح من، از هیچ جریان خارجی تبعیت نمیکنند و همه شخصیت هنری مستقل خودشان را دارند. مواجهه شما با پایاننامهها و رسالههای دانشجویان چگونه است؟ روش تحقیق را من به گونهای میپردازم،که دانشجو پس از آن در پژوهش مشکل زیادی نداشته باشد. جالب است که خاطرهای را در اینجا برایتان تعریف کنم. روزی، یکی از شاگردانم که روی موضوع «فره در هنر ساسانی» پژوهش میکرد، رسالهاش را به اینجا آورد. من به او گفتم: خانم، کنار پای شما، سطل آشغال است. لطفا این اوراق را در سطل بیندازید. خیلی ناراحت شد و گریهاش گرفت. آن روز از او خواستم که دوباره از ابتدا شروع کند و او هم قانع شد که صلاحش در آغاز کار مجدد است. دوباره به طور جدی روی پایاننامه تمرکز کرد و برای دفاع حاضر شد. استاد داوری که دانشگاه برای رساله ایشان معرفی کرده بود، از اسطورهشناسان شهیر کشور است و پس از مطالعه این پژوهش، ابراز رضایت بسیاری داشت و طی نامهای پیشنهاد جذب این دانشجو را برای تدریس به ریاست دانشگاه نوشت. این شیوه را من در فرانسه یاد گرفتم چون آنزمان در کشور ما، رساله نوشتن به شیوه امروزی متداول نبود. در سال 1349 اولین کسی بودم که در دانشگاههای ایران، به تدریس روش تحقیق پرداختم. بعد از من «طاهره خدادوست» در دانشگاه علوم ارتباطات، روش تحقیق و گزارشنویسی را آموزش داد و پس از او، «حمید مصدق» در دانشگاه کرمان، مقدمهای بر روش تحقیق نوشت. با توجه به تخصص کمنظیر شما در رنگشناسی،چگونه رنگشناسی را تدریس میکنید و دانشجویان را با طیفهای مختلف رنگ آشنا میکنید؟ سعی میکنم رنگهای مکمل را در طبیعت به بچهها نشان دهم. مثلا، مکمل رنگ سبز، سرخابی است و بعضی اوقات برای نشان دادن این رنگ، بچهها را به جایی میبرم که خاک داشته باشد و از دل آن، کرم خاکی را بیرون میکشم و اینگونه مقدمات آشنایی با رنگ سرخابی را فراهم میکنم. یا مکمل رنگ زرد، لاجوردی است و بعضی به اشتباه، بنفش را مکمل آن معرفی میکنند. برای نشاندادن طیفِ رنگِ زرد خورشید، برگهای گل آفتابگردان خیلی مناسب است و هر زردی را نمیتوان به حساب این طیف رنگ گذاشت. به نظر شما آموزش مبانی نظری هنری چقدر اهمیت دارد؟
شروع مبانی نظری این است که نقطه، خط و غیره را توضیح دهی و در کتاب مبانی نظری هم همین روش را پیش گرفتهام. ولی در کلاسها از ابتدا تعریف نقطه و خط را نمیگویم. چون هنر، ابتدا در ذهن هنرمند آفریده می شود و بعد ملموس میشود. به قول «مرحوم معین»، تصویر ذهن هنرمند، انگاره است و بعد از اینکه عینی شد، تبدیل به نگاره میشود. یا به قول «ملاصدرا»، آنچه در ذهن ایجاد میشود، تصور است و پس از عینی شدن، تصدیق میشود. فضای آموزشی دانشگاههای کشور را چگونه میبینید؟ سمینارها و همایشهای مختلفی به این منظور برگزار میشود. ولی، همان کسانی که این فضا را ایجاد میکنند، تغییری در نگاه خود نسبت به آموزش نمیدهند. من بارها با قلم و زبان مطرح کردهام که نباید بعد از سیواندی سال، برنامه آموزش دانشگاههای کشور ما همان شیوه نخستین باشد. از طرفی، جو دانشگاههای ما، بیشتر مادی شده و آموزش عالی کمتر صورت میگیرد. در بعضی از رشتههایی که دانشجو میپذیرند، افراد متخصص آن حوزه را در کشور نمیبینیم. مثلا ما هنوز متخصص فرش نداریم و یکی از دانشگاهها، قصد دایر کردن مقطع دکترای فرش را دارد! نگاه شما به نقد هنری چیست؟ تمام رفتارهای انسانی، به نقد نیاز دارند. نقد، جداکردن سره از ناسره است و خداوند، طبیعت انسان را طوری آفریده که توان خوبی و بدی در نهاد همه وجود دارد. در قرآن میفرماید: "فالهمها فجورها و تقواها" یعنی، فجور و بدیها را به او الهام کردیم. بعد میگوید: آنان که تقوا پیشه کنند، رستگار میشوند و آنان که بدی پیشه کنند، زیانکارند. در دین ما، امر به معروف و نهی از منکر نوعی نقد است. منتهی در کشور ما نقد پذیرا نشده و بعضی تحمل شنیدن آن را ندارند و وقتی آثارشان با دید نقادانه بررسی میشود، موضع میگیرند. در صورتیکه، هنرمند با نقد به نقاط ضعف و قوتش پی میبرد. البته از آنطرف هم بعضی منتقدان، به جای نقد، فحشنامه به برخی هنرمندان تحویل میدهند و در عوض، از دوستانشان و کسانی که مورد علاقهاشان هستند، دائم تعریف و تمجید میکنند. علت علاقه شما به پرداختن به آثار و تالیفات «کاندینسکی» چیست؟ کاندینسکی، به گونهای تحول اساسی در هنر ایجاد کرد. قبل از اینکه به نقاشی رو بیاورد، دکترای حقوق داشت و با ملیت روسی، زبان آلمانی و فرانسه را به خوبی میدانست. با مشاهده آثار امپرسیونیستها در یکی از نمایشگاههای روسیه، به نقاشی علاقمند میشود و با درجه استادی دانشگاه مسکو، کارگر چاپخانه میشود تا چاپ رنگی را یاد بگیرد. بعد از آشنایی با چاپ رنگی، استادی دانشگاه را رها میکند. در یکی از مدارس ملی آلمان، دو سال آموزش نقاشی میبیند و پس از آن، به دلیل اینکه روش معلم خودش را درست نمیدانست، مدرسه نقاشی دایر میکند و به تدریس میپردازد. تا اینکه «والتر گروپیوس»، برای کادر آموزشی باهاوس، هنرمندانی را فرا میخواند که بتوانند آزادمنشانه آموزش دهند. از این جمله، کاندینسکی را دعوت میکند و در جلسهای که تشکیل میدهند، گروپیوس به «پل کله» میگوید: شما قصد تدریس چه درسی را دارید؟ او میگوید: شناخت طبیعت و نقاشی از روی طبیعت. از کاندینسکی میپرسد: شما چطور؟ او در جواب میگوید: من فراسوی طبیعت را آموزش خواهم داد. این جمله، معرف نقاشی است که عارفانه به زندگی نگاه میکند و دنبال کشف فراسوی مادیت است و در جستجوی حقیقت، به آنسوی دیوار هم سرک میکشد. ذهنیت هنر تجریدی، تحول عظیمی در هنر اروپا ایجادکرد. تالیفات کاندینسکی، بسیار به هنرمندان آنزمان کمک میکند و کتاب «نقطه، خط، گستره» تاثیر بسزایی در شیوههای نقد و زیباییشناسیهنر در اروپا گذاشت. آموزشهای او، «پل کله» و «پیت موندریان» را هم متحول کرد. من به این دلیل به ترجمه آثار او میپردازم که هنرجویان، با پایه و اساس موضوعات هنری آشنا شوند و دستآوردهای کاندینسکی، برایشان راهگشا باشد.
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]
صفحات پیشنهادی
استاندار كرمان تاكيد كردضرورت تامين منابع مالي پروژههاي كرمان
استاندار كرمان تاكيد كردضرورت تامين منابع مالي پروژههاي كرمان استاندار كرمان گفت تامين منابع مالي طرحها و پروژههاي استان كرمان از برنامههاي ضروري است به گزارش خبرگزاري فارس از كرمان عليرضا رزمحسيني ظهر امروز در نشست مشترك با رئيس و مجمع نمايندگان استان تامين منابع مالي طاعطاي جايزه نقاشي هنگ كنگ به 2 كودك كرمانشاهي
اعطاي جايزه نقاشي هنگ كنگ به 2 كودك كرمانشاهي كرمانشاه واحد مر كزي خبر اجتماعي 2 كودك كرمانشاهي جايزه نقاشي هنگ كنگ را از آن خود كردند مديركل كانون پرورش فكري استان كرمانشاه گفت اشكان عباسي كودك هفت ساله و پارسا جمشيد پور كودك 10 ساله از ميان شركت كنندگان 52 كشور جهان امديركل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كرمانشاه خبر دادجايزه نقاشي هنگكنگ در دستان دو كودك كرمانشاهي
مديركل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كرمانشاه خبر دادجايزه نقاشي هنگكنگ در دستان دو كودك كرمانشاهي مديركل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان كرمانشاه گفت دو كودك كرمانشاهي در ميان شركت كنندگان 52 كشور جهان جايزه بينالمللي نقاشي هنگكنگ را بهدست آوردند رضا موزونيدبير بنياد ملي چهرههاي ماندگار كشور تأكيد كرداهميت به امر پژوهش و بهرهبرداري درست از ظرفيتهاي پژوهشگران
دبير بنياد ملي چهرههاي ماندگار كشور تأكيد كرداهميت به امر پژوهش و بهرهبرداري درست از ظرفيتهاي پژوهشگران دبير بنياد ملي چهرههاي ماندگار كشور بر توجه بيشتر به امر پژوهش و تحقيق تأكيد كرد و گفت بايد از ظرفيتهاي پژوهشگران و پتانسيلهاي آنان استفاده درست و بهينه كرد به گزارش خباستاندار کرمان: آیتالله هاشمی شخصیتی ماندگار در تاریخ ایران است
استاندار کرمان آیتالله هاشمی شخصیتی ماندگار در تاریخ ایران است استاندار کرمان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری آیتالله هاشمی را یکی از ستونهای انقلاب و یاران نزدیک امام ره عنوان کردهاند گفت آیتالله هاشمی رفسنجانی شخصیتی ماندگار در تاریخ این سرزمین محسوب میشود آفتاب علدو كودك كرمانشاهي جايزه نقاشي هنگ كنگ را گرفتند
دو كودك كرمانشاهي جايزه نقاشي هنگ كنگ را گرفتند مديركل كانون پرورش فكري استان كرمانشاه گفت دو كودك كرمانشاهي از ميان شركت كنندگان 52 كشور جهان جايزه نقاشي هنگ كنگ را به خود اختصاص دادند به گزارش باشگاه خبرنگاران كرمانشاه رضا موزوني گفت اشكان عباسي كودك هفت ساله و پارسا جمشيمديرعامل آب منطقهاي كرمانشاه: تامين منابع مالي سدهاي مخزني كرمانشاه از طريق فاينانس انجام بگيرد
مديرعامل آب منطقهاي كرمانشاه تامين منابع مالي سدهاي مخزني كرمانشاه از طريق فاينانس انجام بگيرد تامين منابع مالي سدهاي مخزني در استان كرمانشاه ميتواند از طريق فاينانس انجام گيرد مديرعامل آب منطقهاي كرمانشاه تامين منابع مالي سدهاي مخزني كرمانشاه از طريق فاينانس انجام بگيرد ايمسئولان براي ماندگاري و تامين معيشت مرزنشينان راهكار اجرايي ارائه بدهند
مسئولان براي ماندگاري و تامين معيشت مرزنشينان راهكار اجرايي ارائه بدهند بيرجند- خبرگزاري مهر استاندار خراسان جنوبي گفت مسئولان استان در زمينه ماندگاري اشتغال و تامين معيشت مرزنشينان راهكار اجرايي ارائه بدهند تا براي استان منابع درآمدي ايجاد شود و فقط به ارائه گزارش عملكرد اكتفكسب ديپلم افتخار مسابقه نقاشي بلغارستان بوسيله كودكان كرمانشاهي
كسب ديپلم افتخار مسابقه نقاشي بلغارستان بوسيله كودكان كرمانشاهي مديركل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان كرمانشاه گفت هفت نفر از كودكان اين استان در پانزدهمين مسابقه بين المللي نقاشي نوا زاگورا كشور بلغارستان موفق به دريافت ديپلم افتخار شدند به گزارش باشگاه خبرنگاران ككرمانشاه قادر به تامين 10 درصد از غذاي كشور است
كرمانشاه قادر به تامين 10 درصد از غذاي كشور است كرمانشاه - خبرگزاري مهر استاندار كرمانشاه گفت در صورتي كه بخش كشاورزي استان حمايت و تقويت شود كرمانشاه قادر خواهد بود 10 درصد از غذاي كشور را به تنهايي تامين كند به گزارش خبرنگار مهر ابراهيم رضايي ظهر چهارشنبه در مراسم گشايش كن230 كيلومتر از ريلهاي راه آهن كرمان فرسوده است/ لزوم تامين اعتبار براي نوسازي ريلها
230 كيلومتر از ريلهاي راه آهن كرمان فرسوده است لزوم تامين اعتبار براي نوسازي ريلها كرمان – خبرگزاري مهر مديركل راه آهن استان كرمان با اشاره به عمر بالاي يك سوم از خطوط ريلي در استان كرمان گفت نو سازي اين بخش از راه آهن كرمان ضروري است به گزارش خبرنگار مهر مهرداد پارسيار عصرچهره ماندگار علمي كشور:بايد به سمت كيفيسازي پژوهشها حركت كنيم
چهره ماندگار علمي كشور بايد به سمت كيفيسازي پژوهشها حركت كنيم چهره ماندگار علمي كشور گفت بايد به سمت كيفيسازي پژوهشها حركت كنيم به گزارش خبرگزاري فارس از خرمشهر اميدعلي كرمزاده ظهر امروز در آيين افتتاح هفته پژوهش و فناوري كه با حضور اساتيد دانشجويان و مسئولان شهري آباداناستاندار كرمانشاه:امكان تامين 10 درصد غذاي كشور در كرمانشاه وجود دارد
استاندار كرمانشاه امكان تامين 10 درصد غذاي كشور در كرمانشاه وجود دارد استاندار كرمانشاه گفت با توجه به بخش كشاورزي و بهرهوري مناسب از ظرفيتهاي موجود امكان تامين 10 درصد غذاي كشور در استان كرمانشاه وجود دارد به گزارش خبرگزاري فارس از كرمانشاه ابراهيم رضاييبابادي پيش از ظهر-
گوناگون
پربازدیدترینها