تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غذا خوردن نزد مصيبت‏زدگان و با خرج آنان، از رفتارهاى جاهليت است و سنّت پيامبر صلى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818972988




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«بابک زنجانی»؛ مردی برای تمام فصول/ جوان سوپرمیلیاردر ایرانی پای ثابت فسادهای اقتصادی ایران و ترکیه


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
«بابک زنجانی»؛ مردی برای تمام فصول/ جوان سوپرمیلیاردر ایرانی پای ثابت فسادهای اقتصادی ایران و ترکیه

«بابک زنجانی»؛ مردی برای تمام فصول/ جوان سوپرمیلیاردر ایرانی پای ثابت فسادهای اقتصادی ایران و ترکیه
زنجانی، صاحب ثروت 25 هزار میلیارد تومانی، به سبک و سیاق گذشته که خود را «بسیجی اقتصادی» و اقداماتش را در جهت «حماسه‌ی اقتصادی» خوانده بود امروز خود را «سرباز جسور ولایت» و نه جرثومه فساد می‌داند.

خدیجه غبیشاوی،  آن روزهایی که محمود احمدی نژاد، از قریب‌الوقوع بودن افشای نام مفسدان اقتصادی می‌گفت و تاکید می‌کرد که نام آنها را در جیب خود دارد، بابک زنجانی 2 میلیارد دلار پول نفت فروخته شده ایران را در حساب‌های بانکی خود خوابانده بود و با دریافت سهل مجوز تجارت خارجی به مبادلات طلا و خرید فروش نفت می‌پرداخت.


روزهایی که بابک زنجانی با هنرمندان و ورزشکاران کشور عکس یادگاری می‌انداخت، با دختران تاجیک می‌رقصید و کانتینرهای حامل شمش طلا مرزهای ترکیه به سمت ایران را سپری می‌کردند، روزهای که بابک زنجانی به اعتبار و حمایت احمدی‌نژاد و مشایی پانزده شرکت مهم سازمان تامین اجتماعی را یکجا خرید؛ احمدی‌نژاد، دولتش را پاک‌ترین دولت تاریخ ایران می‌خواند و می‌گفت من الان دست می‌کنم توی جیبم و لیست مفسدین اقتصادی را در می‌آورم.


دقیقا در همان روزهایی که احمدی نژاد، هاشمی را متهم به دزدی می‌کرد و همه اصلاح طلبان را فاسد و رشوه‌گیر می‌دانست، آقای ضراب مجوز هشت شرکت بزرگ فولاد را از دولت عدالت مهرورز و عدالت گستر ایران گرفت. این را بگذارید کنار تمامی مفاسد اقتصادی 8 سال اخیر از فساد 3 هزار میلیاردی و پرونده بیمه تا تامین اجتماعی و اختلاس‌های مناطق آزاد. صدها میلیارد دلار پول‌های گم شده‌ای که معادل کل بودجه 8 سال اداره کشور در دوران جنگ یا فروش نفت 6 سال دولت هاشمی یا 4 سال دولت خاتمی می‌شود.


زنجانی طی روزهای گذشته و پس از آنکه از سوی دولت یازدهم و وزارت نفت تحت فشار قرار گرفت، پول نفتی که در اختیار داشت را با یک فقره چک به مبلغ 2 میلیارد دلار به حساب دولت ریخت.  12 نفر از پارلمان نشینان اما از آنجایی که طی هفته‌های گذشته تصمیم به شکستن سکوت خود در قبال مسائل کشور گرفته‌اند، در نامه‌ای خطاب به روسای سه قوه، نسبت به عواقب اهمال در برابر پرونده های فساد به ویژه پرونده «بابک زنجانی» هشدار دادند.


نکته قابل توجه آن است که چرا نمایندگان این هشدارها و این فریادها را در دوران احمدی نژآد که تمامی زمینه‌ها را برای فعالیت افرادی همانند «بابک زنجانی» فراهم کرده بود، بر سر دولت نزدند و چرا کمیسیون اصل 90 مجلس که اقدامات زنجانی را «خدمات خوب» توصیف کرده و از عدم وجود سند و ادله از فساد زنجانی گفته بود، اکنون سکوت اختیار کرده است.


بابک زنجانی نیز به سبک و سیاق گذشته که خود را «بسیجی اقتصادی»خوانده بود، نامه‌ای به بهارستان نشین‌ها نوشت و خود را قهرمان خواند و تاکید کرد: «تمام زندگی و آبرو و زحماتم را برای آبادی کشورم و خط ولایتم بکار بردم.» زنجانی تلاش نمایندگان در جهت «جرثومه فساد» خواندن خود را اینگونه پاسخ داد «شرمنده شما هستم که باعث شدم با قصاص قبل از جنایت اخرتتان را به دنیایتان بفروشید. من جرثومه فساد نیستم، قهرمانم»


پای زنجانی به زلزله سیاسی ترکیه باز می‌شود؟


با برملا شدن بزرگترین فساد مالی تاریخ ترکیه، کمتر کسی فکرش را می کرد که باز هم نام «بابک زنجانی» مرد حاشیه ساز تجارت، اقتصاد و ورزش ایران در چند ماه گذشته مجددا به میان بیاید و «رضا ضراب» یکی از متهمان اصلی این پرونده زنجانی را «رئیس» خود بنامد.


در آستانه 3 ماه مانده به برگزاری انتخابات شوراها در ترکیه، زلزله سیاسی حزب حاکم «عدالت و توسعه» به ریاست «رجب طب اردغان» تکان داد. ماجرا از آنجایی شروع شد که سه شنبه هفته پیش به یکباره ماموران پلیس آنکارا و استانبول در یک عملیات هماهنگ و با حکم جلب دادستانی ترکیه دهها نفر را به اتهام فساد مالی، دریافت رشوه و پولشویی دستگیر کردند. در میان 52 فرد دستگیر شده نام دو تن از فرزندان وزرای مستعفی کشور و اقتصاد ، وزیر محیط زیست، رییس "هالک بانک" و نیز یک تاجر سرشناس ایرانی به نام «رضا ضراب» به اتهام پولشویی و انتقال طلا و ارز به ایران نیز دیده می شد.


رقم اعلام شده برای جمع پولشویی انجام شده قریب به 90 میلیارد یورو است. بخشی از این رقم شامل پول ها و طلاهایی است که گفته می شود ضراب با دادن میلیون ها دلار رشوه به فرزندان وزرای کشور و اقتصاد ترکیه و دیگر مقامات این کشور به ایران منتقل کرده و این گونه تحریم های مالی و بانکی علیه ایران را دور زده است.


رضا ضراب، یکی از اضلاع این فساد مالی، در نخستین بازجویی خود اعلام کرد که رئیس من «بابک زنجانی» است و بار دیگر نام این میلیاردر جوان که به تازگی تصاویر رقصش با دختران تاجیک نیز منتشر و در رسانه های اجتماعی دست به دست می شد را بر سر زبان‌ها انداخت. 


براساس گزارش رسانه های ترکیه ایمیل‌های ردو بدل شده بین ضراب و زنجانی، ‌این ایرانی ثروتمند قصد سفر به ترکیه و دیدار با ضراب را در هتلی لوکس در آنتالیا در هفته گذشته داشته است. به گفته پلیس، بابک زنجانی و رضا ضراب هیچ‌وقت تلفنی صحبت نمی‌کردند و ارتباط‌شان فقط از طریق ایمیل بوده است. براساس این گزارش، ‌زنجانی قرار بوده که با استفاده از یک پاسپورت جعلی از طریق بیروت وارد آنتالیا شود، اما او سفر خود را بعد از عملیات پلیس در ترکیه لغو می‌کند. بنا بر این گزارش ها ضراب و زنجانی نخستین بار سال‌ها پیش در تبریز با یکدیگر ملاقات کردند و ضراب از آن پس برای زنجانی کار می‌کرده است.


امری که با واکنش تند زنجانی مواجه شد و  وی در صفحه فیس بوکش در این باره نوشت: «در زندگی ام تنها چند بار رضا ضراب را دیده ام و در مورد فعالیت های تجاری ضراب هیچ اطلاعی ندارم و از کارهای که کرده اطلاعی ندارم.»


فلش بک به عقب؛مروری بر همه آنچه طی 8 سال گذشته بر زنجانی گذشت


در یکشنبه سیاه مجلس در کنار فاضل لاریجانی در اتاق سعید مرتضوی و در ویدئویی که احمدی نژاد در صحن به نمایش گذاشت بار دیگر چهره او دیده شد، بار دیگر نامش از سوی مسعود میرکاظمی وزیر نفت سابق در جریان رای اعتماد به وزرای کابینه یازدهم شنیده شد و سپس، بیژن نامدار زنگنه اعلام کرده که زنجانی 42 ساله 2 میلیارد دلار به وزارت نفت ایران بدهکار است.


نخستین هفته پس از تعطیلات عید 92، آمریکا تحریم‌های جدید اقتصادی را علیه ایران اعمال کرد و «بابک زنجانی» را به عنوان یک تاجر ایرانی با اتهام ارائه کمک‌های مالی به شرکت نفتی ایران در فهرست سیاه قرار داد.


زنجانی از معدود کسانی است که به عنوان فردی غیر دولتی و غیرنظامی در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا قرار گرفته بود. وی از آن زمان علنا به عرصه سیاسی کشور قدم گذاشت. در فهرست تحریم‌های اروپا آمده بود «بابک زنجانی» در حال کمک به نقض مقررات مربوط به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران و در حال فراهم کردن کمک‌های مالی به دولت ایران است. زنجانی یکی از عناصر کلیدی ایران در معاملات نفتی و نقل و انتقال پول‌های نفتی ایران است. زنجانی مالک گروه سورینت در امارات بوده و برخی از شرکت‌های تحت مدیریت وی به عنوان کانالی برای پرداخت نفتی ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند.»


این جوان، که از وی با نام اختصار «ب.ز» نیز یاد می شود، در یکشنبه سیاه مجلس نیز در کنار «فاضل لاریجانی» و «سعید مرتضوی» در ویدئویی که محمود احمدی نژاد به نمایندگان مجلس نشان داد، دیده شد. ویدئویی که پخش ان در مجلس با واکنش ها و انتقادات بسیاری مواجه و سخنان تند علی لاریجانی را در پی داشت.


زنجانی از آن زمان به بعد خود در شبکه بی بی سی و شرکت هایش در صدا و سیمای کشور به کثرت دیده می‌شدند. وی در گفت‌وگوی با بی.بی.سی فعالیت‌های اقتصادی خود را شرح داد و شرکت‌های وابسته به وی در صدا و سیمای ایران دست به تبلیغ گسترده زده و حتی امکان اسپانسری مسابقات تلویزیونی با موضوع آشپزی را کسب کرده‌اند و هواپیمایی وابسته به وی در تبلیغاتی با زمان زیاد به توضیح مسیرهای پروازی خود پرداخت.


شهرت زنجانی با خرید باشگاه ورزشی راه‌آهن تهران و حضور در عرصه فوتبال بیشتر شده است. وی هم اکنون مالک و رئیس هیئت مدیره باشگاه ورزشی راه آهن تهران است و شایعاتی درباره روابط خوب وی با علی دایی، سرمربی وقت راه آهن نیز بر سر زبان ها افتاده بود.


پس از انتخابات 24 خرداد و روی کار آمدن دولت روحانی بابک زنجانی اما یکی از شخصیت هایی است که به شدت مورد انتقاد وزرای نفت کنونی و سابق کشور در نوع فعالیت هایش در زمینه نفتی قرار گرفته است.


سید مسعود میرکاظمی رئیس کمیسیون انرژی مجلس اواخر مرداد ماه از یک تبانی 2.8 میلیارد دلاری در فروش چند محموله نفت و فرآورده‌های نفتی ایران با همکاری شرکت نیکو و فردی به نام "ب . ز" خبر داده بود ودر جلسه رای اعتماد به کابینه یازدهم نیز در سخنانی به بابک زنجانی تاخت.


پروژه تجاری- اداری خیابان ایران زمین واقع در شهرک قدس(غرب) تهران، متعلق شرکت ستسا از زیرمجموعه های هلدینگ سورینت به ریاست بانک زنجانی، از جمله دیگر موضوعاتی بود که پای این میلیاردر ایرانی را به رسانه ها باز کرد. هر چند او اصرار دارد که این پروژه را به پایان می‌رساند اما برخی از نهادهای قانونی وابسته به شهرداری با ادامه این پروژه مخالفت کرده‌اند.


وی در پرونده ایران زمین به فساد اداری متهم شد و به سبک واکنش های گذشته خود، گفت: «سورینت اجازه زورگویی و حرف غیرمنطقی به هیچ‌کس نخواهد داد و کسی نمی تواند حماسه اقتصادی موظف شده امسال را که به عهده مردم و سرمایه‌گذاران است به پوچی ببرد.»


بابک زنجانی در این باره گفت: «پروژه ایران زمین با سرعت پیش خواهد رفت و سلیقه و احترام به عقاید مسوولین واجب است ولی قبلا باید فکر می کردند و مجوز نمی‌دادند.» زنجانی تاکید کرد: «بعد دو سال که ٤٠٠ میلیارد تومان نقد گرفتند و رای کمیته داده‌اند و ٤٧٠٠٠ کامیون خاکبرداری شده و ٩٠٠ میلیون یورو هزینه شده، امکان این زورگویی‌های سیاسی وجود ندارد.»


زنجانی روز گذشته نیز در اقدامی نمایشی از تقبل هزینه درمان دانش آموزان حادثه دیده شین آباد خبر داد. این اقدام در حالی صورت می گیرد که طی چند روز گذشته ماجرای دختران شین آبادی با تجمع آنها در مقابل نهاد ریاست جمهوری در اعتراض به عدم پرداخت هزینه های درمانی شان بر سر زبان ها افتاده است.  اقدامی که بی شک زنجانی از آن در راستای تطهیر و بازسازی چهره پرحاشیه خود بهره گرفته است.










1392/10/8





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن