تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802959198




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت به كارگران هم سبد كالا مي‌دهد؟


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: دولت به كارگران هم سبد كالا مي‌دهد؟
در حالي كه يك مقام مسوول وزارت كار از قطعي شدن اختصاص سبد كالا به كارگران خبر داده است، فعالان و نمايندگان گروههاي كارگري چنين خبري را تاييد نكرده و اميدوارند كه دولت در جامعه هدف مدنظر خود گوشه چشمي هم به كارگران بياندازد.

به گزارش ايسنا، ‌پنجم آذرماه سال جاري بود كه رييس جمهوري از اختصاص دو سبد كالايي به اقشار ضعيف و كم درآمد تا پايان سال خبرداد و اعلام كرد كه دولت اعتبارات لازم براي اين كار را تامين كرده و از طريق وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را به اجرا در خواهد آورد، به فاصله چندي محمد باقر نوبخت - معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهوري - از توزيع بسته حمايتي دولت در ماههاي بهمن و اسفند خبرداد و مشمولان و گروههاي هدف مورد نظر دولت براي دريافت اين سبد كالايي را افراد تحت پوشش كميته امداد و سازمان بهزيستي، مستمري بگيران دولت و بازنشستگان تامين اجتماعي اعلام كرد كه اندكي بعد دانشجويان متاهل، خبرنگاران و طلاب نيز به اين گروه افزوده شدند.

خبر توزيع سبد كالايي كارگران را دلگرم كرد

اعلام خبر توزيع سبد كالايي و ذكر مشمولان دريافت آن، اگرچه مشخصا نام كارگران را در خود نداشت اما موجب دلگرمي جامعه كارگري شد و اميد ميليونها كارگر ايراني به تحقق وعده‌هاي دولت يازدهم را افزايش داد.

بي ترديد جامعه كارگري به عنوان قشري زحمتكش و مظلوم كه همواره در عرصه‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي و اقتصادي حضور فعال داشته و سهم بالايي از توليد ملي و بازار كار را به خود اختصاص داده‌ است‌ نمي‌تواند از دايره گروههاي هدف مدنظر دولت كه اقشار كم درآمد و مستضعف جامعه به شمار‌ مي‌روند، مستثنا باشد؛ با اين وجود نمايندگان گروههاي كارگري خبر اختصاص دو سبد كالايي به كارگران را تاييد نكرده يا دست كم با ديده ترديد به آن مي‌نگرند اما اميدوارند كه دولت تدبير و اميد با توجه به تاكيدي كه بر اعطاي اين سبد كالا به اقشار آسيب پذير و ضعيف دارد و همچنين كاهش قدرت خريد كارگران و افزايش هزينه‌هاي زندگي آنان، در اين دايره گوشه چشمي هم به كارگران بياندازد.

در همين رابطه رييس اتحاديه كارگران قراردادي و پيماني كشور از نحوه توزيع اقلام مصرفي و كيفيت آن اظهار بي اطلاعي كرده و مي‌گويد: با وجود اعلام خبر اختصاص دو سبد كالايي هنوز از نحوه توزيع آن، مقدار و نوع كالاها بي اطلاعيم و تنها خبر اختصاص آن به اقشار كم درآمد را شنيده‌ايم.

فتح الله بيات درباره اقشار ضعيف و مشمول دريافت سبد كالايي مي‌گويد: اقشار كم درآمد جامعه، حقوق بگيراني در قالب جامعه كارگري هستند و اگر حدود 12 ميليون نفر بيمه شده تامين اجتماعي را در نظر بگيريم غالب آنها حداقل بگير محسوب مي‌شوند.

وي مي‌افزايد: چنانچه دولت مصمم است تا در قالب سبد كالا كمكي به اقشار محروم و كم درآمد بكند اين كمك بايد كارگران، حداقل بگيران و بيمه شدگان تامين اجتماعي را هم شامل شود.

وزارت كار از طريق تامين اجتماعي كارگران را شناسايي كند

رييس اتحاديه كارگران قراردادي و پيماني كشور معتقد است كه تعداد كارگران بيمه شده تامين اجتماعي از طريق ارسال ليستهاي بيمه به سازمان تامين اجتماعي مشخص است و وزارت كار مي‌تواند با استفاده از ليست تامين اجتماعي افراد نيازمند و مشمول دريافت سبد كالايي را شناسايي كند.

اين فعال كارگري در عين حال نقدي هم به توزيع سبد كالايي دارد و مي‌گويد: اگر گروه هدف مورد نظر دولت تنها نيازمندان كميته امداد و سازمان بهزيستي است ضرورتي ندارد كه اين كار از طريق وزارت كار دنبال شود زيرا سازمانهاي مذكور مي‌توانند به راحتي اعضاي تحت پوشش خود را حمايت كنند، هر چند كه اجراي طرح بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد.

شناسايي كارگران از طريق تامين اجتماعي امكانپذير است

از نگاه اين فعال كارگري جريان اختصاص سبد كالايي دولت، ‌تنها بازنشستگان تامين اجتماعي را شامل نمي‌شود بلكه تمام كارگران و شاغلان تامين اجتماعي هم كه از حداقل حقوق برخوردارند بايد در اين طرح ديده شوند.

اما ابوالفضل پوروفايي‌ - عضو هيات مديره كانون عالي شوراهاي اسلامي كار كشور - تشكيل هرگونه جلسه توجيهي يا مذاكره با كانون به منظور پرداختن به موضوع سبد كالا را رد كرده و مي‌گويد: تاكنون مشورتي براي شناسايي گروههاي آسيب پذير كارگري از سوي مقامات وزارت كار صورت نگرفته است.

وي مي‌افزايد: در طول سالهاي گذشته اختصاص سبد كالا در چند نوبت و به مناسبتهاي مختلف صورت گرفت اما هر بار كارگران از دريافت آن محروم مي‌شدند و با وجود آنكه اين مساله را به دولتهاي قبل گوشزد مي‌كرديم اما متاسفانه در حد حرف و شعار باقي ماند و به نتيجه نرسيد.

تاكيد بر قرار گرفتن كارگران در زمره گروههاي هدف

رييس كانون شوراي اسلامي كار استان مركزي در عين حال از دولت يازدهم مي‌خواهد تا چنانچه در نظر دارد سبد كالايي به دست اقشار كم درآمد و ضعيف برسد كارگران را هم در زمره گروههاي هدف قرار بدهد.

به گفته وي گروههاي كارگري حداقل دستمزد را مي‌گيرند و با كمترين ميزان مزد شرايط سخت زندگي را تحمل‌ مي‌كنند كه بي شباهت به معجزه نيست!

اين فعال كارگري ابراز اميدواري مي‌كند كه وزير كار كه خود از بدنه كارگري است و شناخت كافي از مسايل و مشكلات كارگران دارد تمهيداتي بيانديشد كه سبد كالاي دولت به كارگران نيازمند هم تعلق بگيرد.

به گزارش ايسنا،‌ ‌با توجه به ارزشگذاري دو سبد كالايي دولت به ميزان 66 هزار تومان (هر سبد 33 هزار تومان) و اختصاص آن به گروههاي كم درآمد و ضعيف و همچنين امكان محاسبه كارگران بيمه شده تامين اجتماعي بر اساس ليستهاي موجود در سازمان تامين اجتماعي، ‌شايسته است كه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با شناسايي گروههاي آسيب پذير كارگري بخش اعظمي از كارگران را از مزاياي اين طرح بهره‌مند كند؛ درصورتي كه سبد كالايي دولت بين كارگران نيز توزيع شود و دولت كارگران را به جمع گروههاي هدف مورد نظر خود راه بدهد، كارگران و حداقل بگيران تا حدودي از دغدغه تامين معاش و فشار هزينه‌هاي زندگي در روزهاي پاياني سال و ايام عيد رهايي يافته و قدرت خريد بيشتري احساس خواهند كرد.

جمعه 6 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن