تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيبايى مرد به شيوايى زبان اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803626617




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سه وزیر دولت روحانی زیر تیغ استیضاح و سوال/ 320 سوال از وزرا در سه ماهه اول عمر دولت


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
سه وزیر دولت روحانی زیر تیغ استیضاح و سوال/ 320 سوال از وزرا در سه ماهه اول عمر دولت

سه وزیر دولت روحانی زیر تیغ استیضاح و سوال/ 320 سوال از وزرا در سه ماهه اول عمر دولت
وزیر نفت و علوم باید پاسخگوی سوال نمایندگان باشند و استیضاح وزیر صنعت هم با 16 محور ارائه شد به گزارش نامه نیوز، تهران امروز نوشت:

سه وزیر دولت روحانی در معرض استیضاح و سوال نمایندگان قرار گرفته اند.فرجی دانا به دلیل انتصاب‌هایش در وزارت علوم و بیژن نامدار زنگنه به خاطر عدم دریافت قیمت واقعی گاز از پتروشیمی در معرض سوال نمایندگان قرار گرفته اند و باید در صحن پاسخگوی نمایندگان باشند. در این میان اما بحث استیضاح محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت ،معدن و تجارت با جدیدت بیشتری از سوی نمایندگان دنبال می‌شود. این استیضاح از سوی نمایندگان که با 16 سوال از وزیر یک‌شنبه آینده تقدیم هیات رئیسه می‌شود. نمایندگان طراح خواستار پاسخگویی وزیر درباره نا‌بسامانی های بازار و گرانی کالاهای اساسی شده‌اند.


فرجی دانا احضار شد

اولین وزیری که بحث سوال نمایندگان از او در بهارستان مطرح شد فرجی دانا وزیر علوم بود. او که به دلیل انتصاب هایش در وزارت علوم و بازگرداندن دانشجویان ستاره‌دار به مدار تحصیل مورد انتقاد نمایندگان قرار گرفت، هیچ پاسخ قانع کننده ای به خانه ملتی ها نداد و حتی پای وزیر اطلاعات را نیز به مجلس باز کرد تا او نیز به پاسخگوی انتقاد نمایندگان به استعلام‌های انجام شده از این وزارتخانه باشد.با این وجود هنوز جنجال بر سر این ماجرا ادامه دارد و قرار بر این شد تا یک‌شنبه آینده فرجی دانا در صحن علنی حاضر شده و به سوال 22‌نفر از نمایندگان پاسخ دهد.


عدم دریافت قیمت واقعی

روز گذشته همچنین طرح سوال از بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت به‌علت دریافت نکردن قیمت واقعی گاز از پتروشیمی‌ها برای اعلام وصول و بررسی‌های نهایی تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است. موید حسینی صدر که طراح سوال از زنگنه است درباره این سوال به تسنیم گفته بود:« با اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال‌های اخیر، قیمت خوراک پتروشیمی‌ها تغییری نکرده و در اغلب موارد نیز قیمت واقعی خوراک از آنها دریافت نمی‌شود که اینها مهم‌ترین محورهای طرح سوال از زنگنه است. دریافت نکردن هزینه قانونی خوراک گاز از پتروشیمی‌ها مهم‌ترین علل طرح سوال از وزیر نفت است، در حال حاضر قیمت واقعی گاز از پتروشیمی‌ها دریافت نمی‌شود که ما در این سوال خواهان بررسی هستیم.اگر قیمت واقعی گاز از پتروشیمی‌ها دریافت شود، مبلغی حدود 2 یا 3 هزار میلیارد تومان برای کشور و وزارت نفت زمینه سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند.»



استیضاح وزیر صنعت

طرح استیضاح محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت ، معدن و تجارت اما جدی‌تر از دیگر وزرای کابینه دولت یازدهم پیگیری می‌شود. نابسامانی بازار، گرانی کالاهای اساسی، تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی، عدم اجرای برنامه مدون در راستای نجات صنعت کشور، اظهارنظرهای غیر کارشناسی و ایجاد تورم در بازار و به‌خصوص بازار خودرو، واردات بی‌رویه خودرو و کالاهای لوکس خارجی، عدم حمایت از تولید ملی، استفاده از مدیران بازنشسته، ناکارآمد و مسئله‌دار، حذف مدیران باتجربه، عدم اعتقاد به استفاده از نخبگان جوان و به حاشیه‌ راندن نیروهای توانمند، گستردگی وزارت صنعت و عدم توانایی وزیر با توجه به کهولت سن، عدم توجه به مناطق ویژه اقتصادی که هنوز عملیات‌ اجرایی آنها آغاز نشده، ناکارآمدی بسیاری از مدیران کل صنعت، معدن و تجارت و نیز عدم عزل آنها از مهم‌ترین موارد طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با 16 سوال است. سیدمحمد بیاتیان عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس به تسنیم گفت: «طرح استیضاح وزیر صنعت در حال حاضر دارای 50 امضا از سوی نمایندگان مردم در خانه ملت است که اگر اعضای کمیسیون کشاورزی نیز به این طرح بپیوندند، تعداد امضاها به بیش از 70 امضا خواهد رسید.این طرح در روز یک‌شنبه هفته آینده تقدیم هیات رئیسه مجلس می‌شود.»وی می‌گوید: «اعضای کمیسیون کشاورزی فعلا برای استیضاح نعمت‌زاده دست نگه داشته‌اند که به همین دلیل ما برای تقدیم آن به هیات رئیسه مجلس تا روز یک‌شنبه آینده، دست نگه داشته‌ایم، اما قطعا این استیضاح انجام می‌شود. براساس اصلاحیه‌ای که در آیین‌نامه مجلس صورت گرفته، اگر حتی یک نماینده نیز خواهان استیضاح هر کدام از وزرا باشد، این استیضاح انجام می‌شود.»


چرا پاسخ ندادید؟

علاوه بر این عدم پاسخگویی رحمان فضلی به نامه نمایندگان تهران نیز برای وزیر کشور دردسر ساز شد و روز گذشته حسین طلا نماینده تهران در اخطاری با استناد به اصل 88 قانون اساسی و همچنین مواد 209 و 210 آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: «امروز نمایندگان مجلس به مشکلات شهر تهران اقرار کردند و بالاخره نمایندگان شهر تهران نیز باید مشکلات این شهر را پیگیری کنند. در همین راستا بنده 2 سوال از وزیرکشور داشتم که طی نامه‌هایی به تاریخ 8 مهر و 26 مهرماه سال‌جاری مطرح کردم، اما متاسفانه به هیچکدام از این نامه‌ها پاسخ ندادند. مجددا سوالی را در مجلس مطرح کردم که هیات رئیسه در تاریخ 28 آبان‌ به کمیسیون‌های شوراها و امنیت ملی ارجاع دادند که وقتی پیگیری کردم، در ابتدا بعضا اطلاعی‌ نداشتند و بعد هم گفته شد که وزیر کشور برای معارفه استانداران در مسافرت هستند و در تهران حضور ندارند.» وی گفت: «اکنون هم به موضوع بودجه سال 93 رسیدیم و کمیسیون‌ها بحث بودجه را پیگیری می‌کنند و وقتی هم که درخواست دارم که سوال بنده از وزیر کشور را در دستور قرار دهند، می‌گویند بررسی‌ لایحه بودجه مهم‌تر است. بنابراین ما کی باید مشکلات شهر تهران را پیگیری کنیم؟»



به سوال‌ها توجه نمی‌شود

مطرح شدن سوال‌‌ها و استیضاح وزرا در مجلس در حالی صورت گرفت که نادر قاضی پور از عدم توجه کمیسیون‌ها به طرح سوال از وزرا انتقاد داشت. او در تذکری با استناد به ماده 209 آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: بنده و همکارانم چندین سوال از وزیر نیرو در ارتباط با دریاچه ارومیه و از وزیر اقتصاد در مورد صندوق توسعه ملی و بورس طرح کرده‌ایم اما هنوز این سوالات در کمیسیون‌های مربوطه مطرح نشده است. محمد رضا باهنر نایب رئیس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر گفت: این تذکر موبوط به کلیه کمیسیون‌ها می‌شود که سوالات از وزرا را در زمان خود مطرح کنند. اما آیین‌نامه مفری نیز برای نمایندگان‌سوال کننده قرار داده و اگر کمیسیون‌ها در زمان مقرر سوال را در دستور کار قرار ندهند، باید سوال به صحن مجلس بیاید و مستقیما مطرح شود.



320سوال از وزرا

با وجود اینکه حسن روحانی رئیس جمهور بارها تاکید کرده است که سوال و انتقاد از دولت حق نمایندگان است اما به نظر می‌رسد دولتی ها چندان هم از طرح سوال و استیضاح وزرا دل خوشی ندارند. چندی پیش مجید انصاری نماینده پارلمانی دولت حجم سوال‌ها از وزرا در سه ماه اول کار دولت را 320 سوال مطرح کرده بود.وی بر این عقیده است که این تعداد سوال غیر متعارف بوده و اکثر پرسش ها منطبق بر آیین نامه و قانون اساسی نیست؛ بسیاری از سوال ها مربوط به وظایف وزیر نبوده و شاید از وظایف و اختیارات وزیر یا دستگاه دیگری بوده است. با این وجود نمایندگان بر این موضع تاکید دارند که مجلس به عنوان قوه مقننه وظیفه نظارت بر اجرای درست قوانین از سوی دولت را بر عهده دارد و راهکار مجلس برای این مهم دعوت از نماینده در کمیسیون، طرح سوال و استیضاح از وزرای کابینه است. از این رو این نگاه موشکافانه و تاکید بر سوال و استیضاح را حق خود می‌دانند و وزرا نیز طبق قانون باید به سوال نمایندگان پاسخ دهند.






1392/10/5





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن