تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى‏گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803894258




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

يك جلسه علني مجلس به موضوع آلودگي هوا اختصاص داده شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: يك جلسه علني مجلس به موضوع آلودگي هوا اختصاص داده شود
رييس فراكسيون محيط زيست مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد كرد كه در يك جلسه علني در مجلس شوراي اسلامي دغدغه‌هاي نمايندگان درباره محيط زيست و آلودگي هوا مطرح شود و متوليان امر هم بگويند كه چرا نسبت به كاهش بار آلودگي و جلوگيري از تخريب محيط زيست اقدام نكرده‌اند.

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: هر سال وقتي با پديده وارونگي هوا مواجه مي‌شويم و تهران تحت تاثير اين موضوع قرار مي‌گيرد يادمان مي‌افتد كه اين موضوع مهم است اما بايد در اين رابطه فكري اساسي كنيم.

وي افزود: من امسال ملاقاتي با رهبري داشتم و از ايشان استمداد كردم كه علاوه بر مدنظر قرار دادن مسائل توسعه‌اي و اقتصادي در نامگذاري سال‌ها، سالي را به نام سال انس و آشتي با طبيعت نامگذاري كنند تا در آن سال و سال‌هاي بعد همه در فكر اين باشند كه برنامه‌هايي را در جهت آشتي با طبيعت به مرحله اجرا درآوردند. ايشان هم از اين موضوع استقبال كردند و گفتند كه توصيه‌هايي درباره عدم قطع درختان داشته‌اند و از اين كه به توصيه‌هاي‌شان به طور كامل عمل نمي‌شود گلايه‌مند بودند.

وي تاكيد كرد: اهتمام به مساله جلوگيري از تخريب محيط زيست و طبيعت بايد با اراده و نظر مقام معظم رهبري و همه اركان حكومت باشد؛ زيرا يك دستگاه نمي‌تواند در اين رابطه كاري انجام دهد.

رييس فراكسيون محيط زيست گفت: پيشنهاد من اين است كه جلسه‌اي علني با حضور همه متوليان و دست‌اندركاران امر اعم از سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت بهداشت، وزارت جهاد كشاورزي، وزارت صنعت، وزارت نفت، شهرداري‌ها و همه اين‌هايي كه تكاليفي طبق قانون داشته‌اند كه از بار آلودگي‌ها بكاهند و جلوي تخريب محيط زيست را بگيرند، برگزار شود تا نمايندگان با تريبون باز دغدغه‌هاي‌شان را بگويند و آن‌ها هم استدلال‌شان را مطرح كنند تا بفهميم چه كسي و به چه علت قانون را اجرا نكرده و افكار عمومي هم مطلع شود.

وي تاكيد كرد: اين مطالبه به خواست جدي از سوي مردم است و ما به عنوان حاكميت حق نداريم نظم، آسايش و امنيت مردم را بهم بريزيم. اين‌كه مكررا مدارس را تعطيل كنيم يا طرح زوج و فرد خودروها را از درب منزل اجرا كنيم باعث مي‌شود مردم از كارهاي‌شان باز بمانند.

وي با اشاره به راهكارهايي از جمله تعطيلي مدارس و زوج و فرد كردن خودروها براي كاهش آلودگي‌ هواي تهران، تصريح كرد: اين راحت‌ترين راه است اما چاره‌اي هم نيست و ما ناگزيريم اين كار را انجام دهيم.

تابش اصلاح نگاه نمايندگان به محيط زيست را خواستار شد و افزود: سال گذشته در چنين روزهايي جلسات متعددي با كارشناسان داشتيم و مواردي را كه خيلي حاد و شاذ بود رصد كرديم. در نتيجه طرحي را با قيد دو فوريت به مجلس ارائه كرديم كه متاسفانه دوفوريت و يك فوريت آن به تصويب نرسيد. در حالي كه اگر مواردي كه در اين طرح آمده بود به مرحله اجرا در مي‌آمد امروز شاهد اين وضع ناگوار نبوديم.

وي با اشاره به مخالفت مجلس با كاهش زمان معاينه فني خودروها از پنج سال به دو سال تاكيد كرد: بدتر از آن اين كه در مجلس جمعي از نمايندگان طرحي دارند كه دولت در قبال انجام تعهداتش نسبت به پيمانكاران و پرداخت بدهي آن‌ها اراضي زيادي از منابع طبيعي را به آن‌ها واگذار كند كه لابد آن ها بروند و اين جنگل و مراتع را به فضاهاي مسكوني و تجاري تبديل كنند! اين نگاه واقعا خطرناك است و دردي از گره فرو بسته محيط زيست كشور دوا نمي‌كند.

وي با تاكيد بر «لزوم مسووليت‌پذيري دستگاه‌هاي متولي محيط زيست و همچنين اعلام برنامه‌هاي آن‌ها در اين زمينه»، گفت: آن‌ها بايد بگويند كه چه كاري قرار است انجام دهند؟ چرا انتقال صنايع آلاينده انجام نشده است؟ چرا هر كس پول و پارتي دارد و دستش به مسوولين مي‌رسد صنايع را به بيرون منتقل نكرده است؟ چرا برخي صنايع آلاينده كه بعضا دولتي هم هستند هنوز به فعاليت شان ادامه مي‌دهند؟ چرا فيلتر نصب نكرده‌اند؟

چرا آلودگي‌هاي‌شان را كاهش نداده‌اند؟ چرا خودروهاي فرسوده كه قرار بود از رده خارج شوند همچنان مشغول به فعاليت هستند؟ چرا فرودگاه مهرآباد به بيرون از تهران منتقل نمي‌شود در حالي كه هر هواپيما در هر نشست و برخواستش معادل هزار خودرو آلودگي ايجاد مي‌كند؟ چرا اراضي كه تونل باد استان تهران است ساختمان‌هاي مرتفعي ساخته مي‌شود كه تهران را خفه خواهد كرد؟ چرا در رابطه با ريزگردها در داخل درخت كاري نشده و در خارج اقدامي براي انجام پروتكل‌هاي بين‌المللي انجام نشده است؟

رييس فراكسيون محيط زيست همچنين گفت: ما نمي‌خواهيم كسي را متهم كنيم اما مردم ما هم گناهي نكرده‌اند و صاحب حق هستند و ما به عنوان متوليان حكومت بايد نسبت به آن‌ها پاسخگو باشيم. قطعا افكار عمومي هم از هر طرح زيست محيطي كه بخواهد به مرحله اجرا درآيد، حمايت مي‌كند.

وي با بيان اين‌كه «مردم نسبت به سلامت خود و فرزندان‌شان حساس هستند»، اظهار كرد: ما با پشتوانه افكار عمومي مي‌توانيم بسياري كارهاي بزرگ را سامان دهيم اما اين اراده بايد در مجلس و دولت وجود داشته باشد. ما هم نبايد همه تقصيرها را متوجه دولت و ساير دستگاه‌هاي متولي بدانيم. بلكه بايد همه با هم كار كنيم و اگر خلاء قانوني است آن را رفع كنيم. البته من كمتر خلاء قانوني را در اين زمينه موثر مي‌دانم و معتقدم اگر همان قوانين قبلي اجرا شود مي‌توانيم به جايگاه خوبي برسيم.

وي خاطرنشان كرد: طبيعت، مهد و گهواره آرامي براي مردم است تا بتوانند همه فعاليت‌هاي خود را سامان دهند. آن‌هايي كه مي‌گويند توسعه و محيط زيست با هم قابل جمع نيست جهان غرب را مدنظر قرار دهند. آن‌جا مهد صنعتي شدن بوده چطور است كه آن‌ها بهترين توليدات كشاورزي و دامي را دارند، به جنگل‌كاري‌هايشان اضافه شده و از نظر صنعتي هم در صدر قرار دارند. البته طبيعت و اقليم خشك ما هم مزيد بر علت است اما مي‌توانيم با راهكارهايي جلوي اين تخريب وسيع محيط زيست را بگيريم.

تابش در بخش ديگري از اين گفت‌وگو اصل 50 قانون اساسي را مورد اشاره قرار داد و گفت: اين اصل جزء مترقي‌ترين اصول در قوانين اساسي بسياري از كشورها حتي كشورهاي توسعه يافته است و از اين جهت ممتاز است كه محيط زيست را فقط براي نسل فعلي نمي‌داند بلكه آن را متعلق به نسل آينده نيز مي‌داند و متولي حفاظت از محيط زيست را هم نه يك دستگاه يا يك فرد خاص بلكه وظيفه عمومي تلقي كرده است و بستر پيشرفت و حياط يك كشور را مرهون محيط زيست سالم مي‌داند.

وي ادامه داد: متاسفانه ما در همه كشورها فراتر از ظرفيت زمين به آن بار تحميل مي‌كنيم. مثلا جمعيت كره زمين در حال حاضر 7 ميليارد نفر است در حالي كه زمين ظرفيت اكولوژيكي تحمل بيش از 4 ميليارد نفر جمعيت را ندارد و اين بارگذاري اضافي تخريب را به دنبال دارد، هوا و خاك آلوده مي‌شود، جنگل‌تراشي مي‌شود و منابع آبي با نقصان مواجه خواهد شد.

وي تصريح كرد: مساله‌اي كه در محيط زيست ايران و مشخصا در تهران اتفاق مي‌افتد در نتيجه تصميم‌گيري‌هاي غلط و بارگذاري اضافه بر زمين طي دهه‌هاي گذشته است. ما در اين زمينه قانون كم نداريم بلكه از رژيم گذشته قوانيني داشته‌ايم و داريم، اگرچه ممكن است اين قوانين نيازمند حك و اصلاح باشد، ممكن است مسائلي در دنياي جديد حادث شده باشد كه جامعه بين‌المللي به آن پرداخته و ما در آن زمينه ها قانون نداريم و بايد قانون وضع كنيم اما اگر قوانين گذشته را به درستي اجرا مي‌كرديم امروز شاهد اين وضع نبوديم.

تابش معتقد است: هر دقيقه و ساعتي كه در جلوگيري از تخريب محيط زيست تاخير داشته باشيم با چالش‌هايي مواجه خواهيم شد كه ديگر پيامد آن صرفا زيست محيطي و اقتصادي نيست بلكه در آينده نزد يك با چالش‌هاي سياسي و بعضا امنيتي مواجه مي‌شويم.

وي گفت: وضعيت تالاب‌ها، زاينده رود، كارون و ريزگردها كه سپهر 25 استان كشور را درمي‌نوردد نشان مي‌دهد اگر براي مقابله با اين پديده‌ها اقدامي نكنيم در آينده نزديك مخاطرات بسياري را در حوزه اجتماعي و فرهنگي شاهد خواهيم بود.

انتهاي پيام

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن