تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819641784




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چگونه در تلاقي سياست و علم و فرهنگ به «مرز بودگي» برسيم؟


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: چگونه در تلاقي سياست و علم و فرهنگ به «مرز بودگي» برسيم؟
يك استاد دانشگاه گفت: معتقد نيستم پايين بودن سرمايه اجتماعي يك چيز ذاتي است و امكان ترميم آن وجود ندارد؛ كما اين‌كه در دوران اصلاحات بهبود يافت و اميدواريم در اين دوران نيز بهبود يابد همان‌گونه كه انتخابات امسال اين اميد را در اذهان به وجود آورد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه اصفهان، هادي خانيكي در سومين نشست از سلسله جلسات شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات اصفهان با موضوع «جامعه مدني» با اشاره به فضاي تركيبي سياست، علم و فرهنگ اظهار كرد: نهادهاي مدني در ايران گسسته است و فضاي سياست، دانشگاه و روشنفكري تلاقي كمي با هم دارند.

وي دكتر شريعتي را يك شخصيت در مرز بودگي معرفي كرد و افزود: امروز بايد نقاط تلاقي سياست، علم و فرهنگ را بيابيم و به يك در مرزبودگي كه هيچ جا نيست و همه جا هست برسيم.

وي با اشاره به هنجاري كه مي‌گويد علمي بودن برابر است با سياسي نبودن افزود: اين يك واقعيت نامطلوب است و همانگونه كه يك شاعر بايد به دانشگاه ورود پيدا كند يك سياستمدار و مدير اجرايي نيز بايد به دانشگاه راه يابد اما نه اين‌كه‌ به اعتبار سياستمدار بودن بتواند از امتياز دانشگاهي بودن برخوردار شود. متاسفانه در 8 سال گذشته فراوان ديديم از قدرت سياسي امتياز دانشگاهي گرفته شد و متقابلا برخي اخراج و بازنشسته پيش از موعد شدند.

اين استاد دانشگاه تأكيد كرد: بايد تلاقي سه ساحت؛ دانشگاه، فرهنگ و سياست را بيابيم به گونه‌اي كه كمترين لطمه‌اي به يكديگر بزنند و در اين تلاقي‌ها وضعيت جامعه مدني و سرمايه‌هاي اجتماعي در كشور را بررسي كنيم.

معاون وزير علوم در سال‌هاي 76 تا 83 به نحوه شكل‌گيري جامعه مدني در كشور اشاره كرد و گفت: در زمان قاجار زمينه‌هاي سنتي شكل‌گيري جامعه مدني در ايران وجود داشت و در زمان تجدد رضاشاه اين زمينه‌ها نابود شد و زمينه‌هاي مساعد در تجدد نيز شكل نگرفت و در جامعه مدني ايران با خلا نهادهاي مدني مواجه شديم و از اين رو هيچ كدام از نهادهاي مدني كشور از عمر طولاني و عنصر تداوم برخوردار نيستند به گونه‌اي كه جامعه، كوتاه مدت باعث انباشت تجربه از نسلي به نسل ديگر نمي‌شود و از اين رو سنت پايداري نداريم و در هر دوره آن‌چه كه در دوره قبل انجام شده نابود مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه «خلا نهادهاي مدني باعث ضعف در گفت‌وگو و كاهش مهارت، دانش و ارزش گفت‌وگويي است» افزود: در فهم گفت‌وگويي بايد توان گفت‌وگويي را بالا ببريم نه تنها توانايي زبان ارتباطي بلكه بايد قدرت فرهنگي و اخلاق گقت‌وگويي نه به معناي بردباري و اين‌كه ديگران را فقط تحمل كنيم بلكه با ديگران كار كنيم را نيز گسترش دهيم.

وي در ادامه ضعف در مدنيت را منجر به ضعف در گفت‌وگو دانست و تصريح كرد: ضعف در گفت‌وگو نيز به ضعف در سرمايه‌هاي اجتماعي منجر شده است.

اين استاد دانشگاه معتقد است: جامعه ايران جامعه‌اي است كه دچار انسداد و اختلال گفت‌وگويي شده است به گونه‌اي كه حرف يكديگر را به خوبي نمي‌فهميم و از اين رو نرخ طلاق بالاست و اين موضوع در حوزه سياست و فرهنگ هم ديده مي‌شود؛ اگرچه ايران كشوري بود كه خود گفت‌وگوي تمدن‌ها را مطرح كرد، اما به جرأت مي‌توان گفت كه جزء پنج كشوري هستيم كه گفت‌وگوي تمدن‌ها را جدي نگرفتيم.

وي «اعتماد اجتماعي، مشاركت مدني، پيوندهاي بين فردي، همبستگي و انسجام اجتماعي و حمايت‌هاي اجتماعي دولت» را مولفه مهم در سنجش سرمايه اجتماعي برشمرد و در عين حال ابراز عقيده كرد: سرمايه اجتماعي در كشور رو به نزول است.

وي در ادامه به تشريح روابط اجتماعي در ايران پرداخت و اظهار كرد: با حركت از سطح خانواده به سطح ملي روابط اجتماعي كمتر مي‌شود، بگونه‌اي كه مي‌توان گفت سرمايه اجتماعي درون گروهي(قديمي) بيشتر از سرمايه اجتماعي بين گروهي (جديد) است. علت اين موضوع هم فرسايش سرمايه اجتماعي قديم و جايگزين نشدن سرمايه جديد است. اين موضوع منجر به خلا سرمايه اجتماعي و نهادهاي مدني شده است.

وي با انتقاد از نرخ نفوذ شبكه‌هاي مجازي و تلويزيون نسبت به روزنامه و كتاب ادامه داد: بدقوارگي و ناهمگني در مصرف رسانه‌ها ضعف نهادهاي مدني و حتي ضعف سرمايه اجتماعي را تشديد كرده است. در جامعه امروز ما حتي مكان گفت‌وگو و امكان گفت‌وگو نيز فراهم نيست به گونه‌اي كه دوستان اصلاح‌طلب به تازگي فضايي را براي گفت‌وگو فراهم ديده‌اند. اين فضا براي خودشان نيز فراهم نبود چه برسد به اين‌كه با اصولگرايان گفت‌وگو كنند.

وي «بدقوارگي در مصرف رسانه و ناهمگن بودن نظام رسانه‌اي، قطبي شدن جامعه مدني و جامعه شبكه‌اي، گسست در توانش گفت‌وگو و ارزش و مهارت كار جمعي و عدم پيوستگي بين نهادهاي مدني قديم و نهادهاي مدني جديد» را از عوامل ضعف در سرمايه اجتماعي برشمرد.

اين استاد دانشگاه گفت: معتقد نيستم پايين بودن سرمايه اجتماعي يك چيز ذاتي است و امكان ترميم آن وجود ندارد، كما اين‌كه در دوران اصلاحات بهبود يافت و اميدواريم در اين دوران نيز بهبود يابد همان‌گونه كه انتخابات امسال اين اميد را در اذهان به وجود آورد.

وي خاطرنشان كرد: توجه به قدرت نهادهاي مدني يك اقدام سياسي نيست بلكه يك اقدام فرهنگي و اجتماعي و حتي ديني است كه نياز به تمرين مهارت و بينش دارد.

كد خبرنگار: 13013

انتهاي پيام

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن