تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  بنر تستی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803067638




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دورويي آشكار غرب در مورد مسئله حقوق بشر/ بزرگترين ناقضان حقوق بشر كيستند؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: دورويي آشكار غرب در مورد مسئله حقوق بشر/ بزرگترين ناقضان حقوق بشر كيستند؟
كسانيكه بدون ارائه هيچ گونه شواهد محكمي ايران را به نقض حقوق بشر متهم مي‌كنند، خودشان به نقض حقوق اساسي شهروندان خود متهم هستند.


به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه تحليلي "گلوبال ريسرچ" در مقاله‌اي به قلم كوروش ضيابري مي‌نويسد: اكنون كه ايران از طريق يك ديپلماسي پويا در مذاكرات هسته‌اي در حال بازسازي روابط بين المللي خود است و وجهه خوبي را به عنوان يك ابرقدرت نوظهور در منطقه به دست آورده، آمريكا و متحدان آن از اين موضوع بسيار خشمگين و عصباني هستند و قصد دارند كه به بهانه حقوق بشر، جمهوري اسلامي را تحت فشار قرار داده و قدرت تحمل آن را بسنجند.

*** تصويب قطعنامه ضدايراني با هدف تضعيف مذاكرات هسته‌اي ايران

روز چهارشنبه، 18 دسامبر، مجمع عمومي سازمان ملل، قطعنامه‌اي را كه از سوي دولت كانادا پيشنهاد شده بود، در محكوميت ايران به خاطر نقض حقوق بشر در اين كشور، تصويب كرد. 83 كشور به نفع اين قطعنامه و 36 كشور عليه آن راي دادند و 62 كشور باقيمانده ديگر نيز به اين قطعنامه راي ممتنع دادند.

تصويب اين قطعنامه ضد ايراني كه نتوانست راي اكثريت را از 193 كشور عضو سازمان ملل از آن خود كند، بلافاصله به دنبال مذاكرات حساس و بسيار چشمگير بين ايران و 6 قدرت برتر جهان، بر سر برنامه هسته‌‌اي ايران صورت گرفت. مخصوصا پس از آنكه ايران و 1+5،‌ «برنامه اقدام مشترك» را در 24 نوامبر 2013 به تصويب رساندند كه طبق آن، در ازاي آزاد سازي برخي از تحريم‌هايي كه در سال‌هاي اخير بر ايران تحميل شده، محدوديت‌هايي بر بخش‌هاي خاصي از برنامه هسته‌اي ايران اعمال مي‌شود.

*** قطعنامه جديد سازمان ملل، تنها به افزايش احساس بي‌اعتمادي ايراني‌ها به آمريكا و ساير كشورهاي غربي كه به نفع اين قطعنامه راي داده‌اند، منجر خواهد شد

چنين قطعنامه‌اي كه در شرايط حاضر كاملا نامربوط و ناخوشايند به نظر مي‌رسد، بر مذاكرات مهم نمايندگان ايران و 5 عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل، به همراه آلمان، كه در سطح كارشناسي جهت يافتن پايه‌هاي عملي براي پيشبرد پيمان ژنو صورت مي‌گيرد، به طور انكارناپذيري اثر سوء داشته و تنها به افزايش احساس بي‌اعتمادي ايراني‌ها به آمريكا و ساير كشورهاي غربي كه به نفع اين قطعنامه راي داده‌اند، منجر خواهد شد.

*** كسانيكه ايران را به نقض حقوق بشر متهم مي‌كنند، خودشان به نقض حقوق اساسي شهروندان خود متهم هستند

تمام اعضاي اروپايي مجمع عمومي سازمان ملل، به اين قطعنامه راي مثبت داده‌اند، در حاليكه برخي از خود آنها متهم به نقض حقوق اساسي شهروندان خود هستند. صرف نظر از آسيبي كه اين قطعنامه به تجديد روابط ايران و غرب، كه دولت جديد ايران به رهبري حسن روحاني خود را به انجام آن متعهد كرده است، وارد مي‌كند، اين قطعنامه به وضوح رويكرد رياكارانه و فريبكارانه برخي از اين كشورها را نسبت به مسئله حقوق بشر، روشن مي‌سازد.

به نظر مي‌رسد كه برخي از قدرت‌هاي غربي سعي دارند تا از موضوع حقوق بشر، به عنوان بهانه‌اي براي پيشبرد برنامه خود در منزوي ساختن كشورهاي مستقلي چون ايران استفاده كنند. جالب اينجاست كه آنها هيچگونه شواهد محكمي براي اثبات ادعاهاي خود ارائه نداده‌اند و به جاي توسل جستن به بيانيه‌هاي عمومي، به شيوه خود، آنچه را كه به آن نقض حقوق مردم ايران مي‌گويند، محكوم مي‌كنند.

*** غرب چشمان خود را به نقض حقوق بشر در عربستان و كشورهاي عربي هم پيمان خود، بسته است

آنها آشكارا چشمان خود را به نقض شديد حقوق اقليت‌هاي مذهبي و قومي و همچنين زنان در كشورهايي كه با آنها هم پيمان هستند، از جمله عربستان سعودي، بحرين، يمن و مصر بسته‌اند و همه چيز را به گونه‌اي وارونه جلوه مي‌دهند كه افراد ساده لوح باور كنند كه اين واقعا ايران است كه حقوق مردم خود را نقض مي‌كند.

اما دليل اين موضوع چيست؟ پاسخ به اين سوال ساده است. تاييد تعهد يك كشور به چنين ارزش‌هايي از جمله حقوق بشر، به اتحاد با قدرت‌هاي زورگويي كه خود را تنها مدافعان و پيشگامان حقوق بشر مي‌دانند، بستگي دارد. اگر كشوري جزو متحدان و دوستان اين قدرت‌ها باشد، مورد ستايش آنها قرار خواهد گرفت و اگر جزو دشمنانشان محسوب شود، آنها نهايت تلاش خود را به كار مي‌بندند تا اين كشور را زير پا له كنند.

*** كانادا يكي از بزرگترين ناقضان حقوق بشر است

دولت كانادا كه پيش‌نويس قطعنامه سازمان ملل عليه ايران را تنظيم كرده بود، خود يكي از بزگترين ناقضان حقوق بشر در جهان غرب به شمار مي‌رود. سازمان عفو بين الملل در دسامبر 2012، طي گزارشي اعلام كرد كه كميته‌هاي مربوط به مبارزه با تبعيض نژادي و جلوگيري از شكنجه و آزار و دفاع از حقوق كودكان، طيف وسيعي از چالش‌هاي جدي مربوط به حقوق بشر را در كانادا، به خصوص در مورد مردم بومي اين كشور، گزارش كرده‌اند.

اين گزارش مي‌افزايد: «تمام ارزيابي‌ها در خصوص حقوق اراضي و قراردادها، سطح فقر، متوسط طول عمر، خشونت عليه زنان و دختران، سطح بسيار نامناسب دستگيري و زنداني كردن افراد و يا دسترسي به خدمات دولتي مانند تامين مسكن، خدمات درماني و بهداشتي، آموزش و پرورش، آب و حمايت از كودكان، نشان مي‌دهند كه مردم بومي سراسر كانادا با بحران شديد حقوق بشر مواجه هستند.»

*** رفتار توهين آميز سفارتخانه‌هاي كانادا با متقاضيان ويزاي اين كشور

مدت زيادي است كه مردم سراسر دنيا كه به هر دليلي قصد سفر به كانادا دارند، به نحوه برخورد سفارتخانه‌هاي كانادا در كشورهاي مختلف با متقاضيان ويزا، معترضند؛ چرا كه آنها به گونه‌اي تحقيرآميز و توهين كننده با اين افراد برخورد مي‌كنند. حتي در ايران، جايي كه دولت كانادا سفارتخانه خود را در 7 سپتامبر 2012، به طور يكجانبه تعطيل كرد، متقاضيان ايراني ويزاي كانادا، همواره از رفتار بي‌ادبانه كاركنان سفارت و اينكه اين سفارت به دلايل سياسي، صدور ويزاي آنها را به تعويق مي‌انداخت و خود اين منجر به بروز مشكلات جدي براي كساني كه در تاريخ معيني قصد سفر به كانادا داشتند، مي‌شد، ابراز نارضايتي مي‌كردند. به علاوه، كانادا به طرزي وحشتناك، حقوق جوامع بومي و زنان را نقض مي‌كند.

*** زنان بومي كانادا، قربانيان خشونت خانگي

طبق گزارشي منتشر شده از سوي «انجمن زنان بومي كانادا» در سال 2012: «زنان بومي در زندگي روزمره خود، همواره با خشونت مواجه هستند... طبق آمار گوناگون، زنان بومي كانادا، نسبت به جمعيت كلي زنان در اين كشور، دائما نرخ بالايي از خشونت خانگي را تجربه مي‌كنند. در مقايسه با آمار كلي كه يك زن از هر ده زن را شامل مي‌شود، دست كم يك نفر از هر سه زن بومي كانادا، توسط شريك جنسي خود، مورد آزار و سوءاستفاده قرار مي‌گيرد. البته برخي از آمارها، حاكي از خشونت جنسي عليه هر 9 زن از 10 زن كانادايي است. برآورد مي‌شود كه از هر 5 زن بومي كانادايي، حداقل 4 نفر، در كودكي شاهد خشونت خانگي بوده و يا آن را تجربه كرده‌اند.»

***61 درصد از زنان بومي و 50 درصد از زنان غيربومي كانادا مورد سوءاستفاده جنسي قرار گرفته‌اند

اين گزارش مي‌افزايد كه در زمان مذكور، «تحقيقي از سوي «خدمات تاديبي كانادا» نشان داد كه سوءاستفاده در زندگي زنان بومي، در مقايسه با زنان غيربومي كانادا، بخش گسترده‌تري را شامل مي‌شود. اين تحقيق نشان داد كه 90 درصد از زنان بومي و 61 درصد از زنان غيربومي، در زندگي خود مورد آزار فيزيكي قرار گرفته‌اند، در حاليكه 61 درصد از زنان بومي و 50 درصد از زنان غيربومي نيز مورد سواستفاده جنسي قرار گرفته‌اند.»

كانادايي‌هاي بومي، علاوه براين، در سال‌هاي اخير با انواع ديگري از تبعيض و بي‌عدالتي روبه رو بوده‌اند اما هيچ قطعنامه‌اي از سوي مجمع عمومي سازمان ملل در دفاع از حقوق آنها و محكوم كردن ظلم و ستمي كه عليه آنها صورت مي‌گيرد، صادر نشده است.

*** وضعيت اسفبار حقوق بشر در عربستان

همين روال در ميان متحدان آمريكا در خاورميانه، كه مطمئنا جزو بزرگترين ناقضان حقوق بشر در دنيا هستند، ادامه دارد اما به لطف «دلبستگي پرشور» خود به آمريكا، جنايات آنها ناديده گرفته مي‌شود.

در عربستان سعودي، جايي كه زنان اجازه رانندگي ندارند و تنها 5 درصد از نيروي كار اين كشور را تشكيل مي‌دهند، حقوق بشر آشكارا نقض مي‌شود اما از سوي قدرت‌هاي بزرگ دنيا و سازمان‌هاي بين المللي، در اعتراض به نقض حقوق بشر در عربستان هيچ صدايي بلند نمي‌شود. در عربستان سعودي، زنان و مردان اجازه ندارند كه در ادارات دولتي در كنار هم كار كنند. حتي پيش از سال 2008، زنان براي ورود به هتل‌ها و يا اقامت در آپارتمان‌هاي مبله، نيازمند ارائه اجازه نامه از سوي سرپرست مرد خود بودند. در حال حاضر نيز، هر زني كه قصد دارد به مدت چند روز در يك هتل اقامت كند، بايد نزديك‌ترين ايستگاه پليس را از رزرو اتاق و مدت اقامت خود، مطلع كند.

*** نقض حقوق اقليت‌هاي مذهبي در عربستان

عربستان كشوري مسلمان و يكي از بنيانگذاران سازمان همكاري اسلامي است اما حتي سعودي‌هاي شيعه كه حدود 10 تا 15 درصد از جمعيت كل اين كشور را تشكيل مي‌دهند،‌ از حقوق اساسي خود، از جمله انجام اصول ديني و مذهبي مربوط به خود در ملاء عام، خواندن نماز به سبك شيعيان و بازديد از آرامگاه بستگان و خويشان از دنيا رفته خود، محروم هستند.

در دسامبر 2012، نيروهاي سعودي به خانه‌اي در استان «الجوف» هجوم برده و 41 نفر را كه براي «برگزاري جشن كريسمس نقشه مي‌كشيدند»، بازداشت كردند. آزادي‌هاي شهروندي، سياسي و آزادي مطبوعات، در عربستان سعودي در وضعيت اسفبار و رو به افولي به سر مي‌برد. كوچكترين انتقاد از مجلس عربستان و دولت، مي‌تواند به زنداني شدن و يا حتي اعدام خبرنگاران منجر شود.

*** دورويي آشكار غرب در مورد مسئله حقوق بشر

اينگونه بي‌عدالتي‌ها و تبعيض‌ها در كشوري صورت مي‌گيرد كه نزديك‌ترين متحد آمريكا در خاورميانه و يكي از شركاي تجاري عمده آن در كل قاره آسيا است.

اوضاع حقوق بشر، در بحرين و يا يمن نيز در شرايط بهتري قرار ندارد. فعالان بحريني و حاميان حقوق بشر، صدها مورد از اعدام‌هاي فراقضايي، بازداشت غيرقانوني و بدرفتاري با منتقدان رژيم آل خليفه، مخصوصا به دنبال قيام مردم اين كشور در فوريه 2011 را در اين كشور پادشاهي كوچك خليج فارس، گزارش كرده‌اند.

نقض حقوق بشر در اين كشورهاي عربي كه آمريكا و دولت‌هاي غربي با آنها اتحاد‌ استراتژيك دارند، بدون هيچ زحمتي ناديده گرفته مي‌شود. اين امر حاكي از دورويي آشكار غرب در مورد مسئله حقوق بشر است.

*** مردم سراسر جهان به درك جديدي از ايران به عنوان عضوي صلح طلب و مفيد در جامعه بين الملل رسيده‌اند

ايران پيشرفت‌هاي زيادي در مورد مسئله حقوق بشر داشته است اما هيچ كس اين موضوع را تاييد نمي‌كند. البته، آنچه كه كانادا، آمريكا و شركاي اروپايي آنها را همانند سال‌هاي 2011 و 2012 به تصويب قطعنامه‌اي در محكوم ساختن ايران به خاطر به اصطلاح نقض حقوق بشر سوق داده، اين نيست كه آنها واقعا به حقوق مردم ايران اهميت مي‌دهند، بلكه اين به خاطر بد جلوه دادن ايران و تبليغات منفي عليه اين كشور و تضعيف موقعيت آن در عرصه بين الملل است و همچنين مقابله با اين حقيقت كه مردم سراسر جهان به درك جديدي از ايران به عنوان عضوي صلح طلب و مفيد در جامعه بين الملل رسيده‌اند؛ كشوري كه آماده رفع نگراني‌هاي كشورهاي دنيا در مورد فعاليت‌هاي هسته‌اي خود است.

انتهاي پيام/

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن