تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803901058




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سر اردوغان جايزه آمريكا براي سعودي‌ها/ دسيسه خارجي كه براي ضربه زدن به دولت انكارا چيده شد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: سر اردوغان جايزه آمريكا براي سعودي‌ها/ دسيسه خارجي كه براي ضربه زدن به دولت انكارا چيده شد
فساد گسترده آن هم در كشورهاي جهان سوم مانند تركيه چيز جديدي نيست زيرا فساد در جهان امروز تقريبا همه گير شده است. ظاهر امر عطش و اشتهاي زياد براي كسب سريع پول و ثروت بدون هيچ تلاشي است ولي باطن و حقيقت آن اين است كه از فساد با هدف نفوذ در بدنه و ساختار بسياري از كشورها و ضربه زدن به جايگاه حكومتها بهره‌وري مي‌شود مانند چيزي كه در تركيه رخ داده است.
سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران گزارش مي‌دهد، در تاريخ معاصر ناظران ملاحظه مي‌كنند كه چگونه از فساد براي نابودي امپراطوري ها و رژيم هاي قدرتمند با كمترين هزينه استفاده شد. شرايط اتحاد جماهير شوروي و كشورهاي موجود در فلك آن ( جمهوري هاي سابق شوروي ) نيز چنين بود تا جايي كه فساد مخفي از منظر بين المللي به يكي از علل اصلي فروپاشي اين اردوگاه بزرگ تبديل شد.

فساد در آمريكاي لاتين نيز بسياري از حكومت ها را سرنگون كرد. در كشورهاي عربي نيز رژيم هايي هستند كه غرق در فساد مي باشند. در واقع منظومه جهاني فساد اين حكام را به غرق شدن در فساد فرا مي خواند. تا زماني كه تاريخ مصرف آنان گذشت از اهرم مبارزه با فساد عليه آنان استفاده شود چيزي كه در حق حسني مبارك ديكتاتور مخلوع مصر و زين العابدين بن علي رييس جمهوري مخلوع تونس رخ داد.

*** تركيه و فساد... توطئه خارجي يا واقعيت داخلي

در تركيه نيز امروز بمبي تحت عنوان فساد منفجر شده است و تركش هاي آن وزيران كابينه ، فرزندان آنان ، افسران پليس و مقامات امنيتي را هدف قرار داده است. ولي هيچ كسي نمي تواند كشف رسوايي فساد مالي در تركيه را به دلايل علني نسبت دهد. شخصي كه به افشاي اطلاعات درباره پرونده فساد جديد در تركيه پرداخته است و در پي آن بازداشت ها و مصادره هايي در پي داشته است فتح الله غولان است. مبلغ اسلامي كه در دانشگاه پنسلوانيا آمريكا تدريس مي كند و ارتباط بسيار نزديكي با مقامات كاخ سفيد دارد. وي يكي از شاخص ترين حاميان حزب عدالت و توسعه در سه دوره اخير انتخابات است. انتخاباتي كه اين حزب توانست اكثريت پارلماني را كسب كند.

در چنين شرايطي سوالاتي مطرح است و آن اين كه آيا غولان موضع مواجهه و برخورد با رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه را در دستور كار قرار داده است. بدين علت كه اردوغان خيلي دچار نخوت و غرور شده است و ديگر شخصيت سياسي مطيع اوامرش ( غولان ) نيست.؟ يا اين كه شرايط بسيار خطرناك تر است و آن اين كه به گفته برخي كارشناسان غولان ممكن نيست اين اطلاعات را بدون اجازه آمريكا منتشر كند به خصوص اين كه بسياري از اين اطلاعات را مراكز جاسوسي و اطلاعاتي آمريكا در اختيار وي گذاشته اند؟

*** عربستان و آمريكا در پس پرده تحولات تركيه

كارشناسان و ناظراني كه مسايل تركيه را پيگيري مي كنند سوالي دارند اين كه آيا واشنگتن و غولان در صدد سرنگوني حكومت اردوغان به دلايل مختلفي هستند و شايد مهمترين آن اين است كه كاخ سفيد در صدد كسب رضايت عربستان است. عربستاني كه از اخواني بودن اردوغان و بلندپروازي هاي وي كه مي خواهد « خليفه مسلمانان » باشد سخت بيزار و خشمگين است؟

برخي ديگر از تحليلگران بر اين باورند كه واشنگتن مجبور شد موافقتنامه هسته اي با ايران را امضا كند زيرا در صدد ورود به جنگ جديد در منطقه نيست بنابراين تلاش مي كند به هر طريقي دل مقامات آل سعود را كه از امضاي اين موافقتنامه ناراحت شده بود به دست آورند و تا حد زيادي آنان را راضي نگه دارند. بنابراين مي توان گفت كه سر اردوغان جايزه راضي كردن رياض است عربستاني كه ناخرسندي خود را از نقش آفريني گروه اخوان المسلمين در منطقه به خصوص نقش اردوغان در حمايت از اين گروه مخفي نكرده است.

از سوي ديگر عربستان سال هاي طولاني است كه در مناطق مختلفي از جهان با ايران دست و پنجه نرم مي كند و در همه موارد از جمله در عراق ، لبنان ، فلسطين ، يمن ، افغانستان و تازه ترين آن ها در سوريه طرف بازنده بوده است. آل سعود كينه زيادي از ايران به خصوص بعد از پيروزي انقلاب اسلامي دارند بنابراين از نظر سعودي ها تحريم هاي تحميلي بر ضد ايران در حال پايان دادن به عمر حكومت در اين كشور بود ولي تركيه كه فقط به منافع خود در منطقه فكر مي كند با دور زدن تحريم ها بدون توجه به تحريم ها و هشدار هاي جامعه بين المللي به مبادلات تجاري و بازرگاني با ايران ادامه داده و باعث شده است نظام حاكم بر ايران نه تنها از بين نرود بلكه هر روز مقاوم تر و جسورتر از قبل ظاهر شود. در واقع كاخ سفيد معتقد است كه روح تجاري اردوغان بر تعهدات سياسي اش غلبه يافته است و بايد ادب شود. برخي بر اين باورند كه رسوايي مالي صورت گرفته در تركيه ، اين كشور را بار ديگر در ورطه اعتراضات گسترده مردمي قرار دهد و محبوبيت اردوغان را بيش از پيش كاهش دهد.

*** پيش بيني تحليلگران درباره آينده تركيه

بنابراين آيا تركيه و منطقه صحنه تغيير و تحولات تازه اي است كه اردوغان از گردونه تحولات سياسي خارج و به جاي وي عبدالله گل رييس جمهور به شخص اول كشور تبديل خواهد شد.؟ عبدالله گلي كه در طول سه سال گذشته سكوت اختيار كرده است و اگر سخناني ايراد كرده لحن وي با اردوغان و احمد داوود اوغلو وزير امور خارجه وي به طور كلي متفاوت بوده است. يا اين كه ما شاهد يك تحول سياسي عجيبي خواهيم بود كه در آن حزب « عدالت و توسعه » از مسند قدرت در تركيه خارج مي شود البته اين بار بدون وقوع هيچ كودتايي؟

در اين چارچوب تحليلگران مسايل تركيه با توجه به اين كه انتخابات رياست جمهوري و پارلماني اين كشور نزديك است پيش بيني مي كنند اقدام غولان در افشاگري عليه مقامات دولتي تركيه تاثير بسزايي در برچيدن بساط از زير گام هاي حزب عدالت و توسعه داشته باشد و وي ( غولان ) اشاره مي كند به طرفداران بي شمار خود كه در انتخابات آتي به اردوغان و حزبش راي ندهند و به جاي او به مخالفان ؛ ملي گراها ، لاييك ها و چپگراها ، علويون و كردها راي بدهند.

اگر اين شگفتي رخ بدهد ( حزب عدالت و توسعه ) در انتخابات بعدي تركيه راي نياورد در واقع مي توان گفت كه اردوغان بهاي خطاها و اشتباهاتش را در قبال بحران سوريه يا در قبال تحولات مصر مي دهد.

راستي آيا اردوغان دست از سياست‌هاي غلط خود در منطقه بر مي دارد يا اين كه بر مواضع اشتباه قبلي خود پافشاري مي كند و بيشتر و بيشتر در ورطه و گرداب موجود غرق مي شود.؟

گزارشي از سيد محمد مسعودي علوي

انتهاي پيام/

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن