تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804022483




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نصرالله تاجیک سفیر سابق در اردن: نمره دولت قبلی درروابط بین‌الملل صفر بود/ احمدی نژاد به وزارت خارجه اعتماد نداشت


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
نصرالله تاجیک سفیر سابق در اردن: نمره دولت قبلی درروابط بین‌الملل صفر بود/ احمدی نژاد به وزارت خارجه اعتماد نداشت

نصرالله تاجیک سفیر سابق در اردن: نمره دولت قبلی درروابط بین‌الملل صفر بود/ احمدی نژاد به وزارت خارجه اعتماد نداشت
رییس‌جمهور پیشین نه به وزارت امور خارجه اعتمادی داشت و نه به نظرات کارشناسی آنان توجهی می‌کرد. یک دستگاه موازی چند نفره راه انداخته بود و خود را از عقل و نظرات کارشناسی محروم کرده بود.
به گزارش نامه نیوز، روزنامه اعتماد گفت وگویی با نصرالله تاجیک سفیر سابق در اردن درباره سیاست خارجی دولت گذشته انجام داده است. *کارکرد اصلی سیاست خارجی که روابط خارجی در حقیقت بخشی از آن تلقی می‌شود و در واقع ادامه سیاست داخلی محسوب می‌شود باید اتخاذ مواضع راهبردی باشد تا باعث ایجاد قدرت برای کشور شود.  * متاسفانه دولت پیشین اعتقادی به ادبیات بین‌المللی نداشت، البته در ادبیات سیاست داخلی نیز چندان نمره قابل قبولی نمی‌گیرد. در حالی که جمهوری اسلامی ایران باید براساس تجربیات انباشته شده در طی این مدت 34 سال، حجم و قدرت خود، انعطاف‌پذیری راهبردی، پذیرش قواعد منطقی یا روند علمی علت- معلولی سیاست خارجی و فهم جریان هایی که در حوزه روابط بین‌الملل ساری و جاری هستند بر اساس کار کارشناسی شده، اهداف متنوعی را در پرتو یک راهبرد مشخص، شفاف و اعلام شده در قبال تحولات بین‌المللی طراحی و دنبال کند.
* در دولت قبل فضای تنفسی نه‌تنها برای روابط خارجی بسته شده بود و کلیت روابط خارجی ما به دو سه مقوله محدود و نوعا شعاری محدود شده بود بلکه سیاست خارجی کشور هم قفل شده بود.
* رییس‌جمهور پیشین نه به وزارت امور خارجه اعتمادی داشت و نه به نظرات کارشناسی آنان توجهی می‌کرد. یک دستگاه موازی چند نفره راه انداخته بود و خود را از عقل و نظرات کارشناسی محروم کرده بود. بیشتر سیاست‌هایی که در دولت قبل انجام شد شعاری، احساساتی و توهمی بود نه عقلی و کارشناسی شده. هرگونه مشکل و نقصان در وزارتخانه‌های داخلی چون باید خدمتی به مردم ارائه دهند خیلی زود عیان می‌شود ولی درباره سیاست خارجی و این وزارت شاید دهه‌ها باید بگذرد تا نتایج اقدامات در سیاست خارجی مشخص شود.
* دولت کنونی تا حدی اشکالات دولت قبلی را ندارد. قرار است با استفاده از بدنه کارشناسی کشور که هزینه سنگینی روی دوش ملت است، نخبگان، دانشگاه و بر اساس موازین خرد جمعی کار کند. این دولت از یک پایگاه مشخص تحول‌خواهانه و اصلاح‌طلبانه برخوردار است که نه‌تنها مقابل تغییرات مقاومت نمی‌کند بلکه خواهان استفاده از فرصت‌های تغییر در صحنه‌های سیاست داخلی و خارجی است. بدنه و رهبران اصلاح‌طلب هم دارای دیدگاه مشخص و نظریه‌پردازی کاملا روشن هستند و از این دولت برای تغییر وضعیتی که دولت پیشین در سیاست خارجی که بحث ما است به وجود آورده است حمایت می‌کنند. عملکرد نسبی دولت در این مدت با توجه به مشکلاتی که پیش پای دولت بود قابل قبول است.

*باید به دولت وقت داد و جناح مقابل هم فراموش نکند که مملکت را در چه وضعیتی به این دولت تحویل داده است ولی به عنوان منتقد منصف فعالیت دولت در سیاست خارجی را نقد کند. البته اصلاح‌طلبان نیز خودشیفته نیستند و باید ضمن حمایت از دولت برای اجرای وظایفش اصول نقد منصفانه و مشفقانه را فراموش کنند. ما شرایط سختی در دنیا داریم با نقاط قوت و پتانسیل فراوان رعایت این اصول می‌تواند باعث هم افزایی شود تا نقش منطقه و بین‌المللی ایران شکوفا شود. بنابراین تفاوت بین دولت گذشته و کنونی در چگونگی و میزان شناخت صحنه جهانی و روابط بین‌الملل است که نمره دولت قبلی صفر است.
* یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دنیای کنونی شتاب روزافزون تغییرات است و لازم است در تدوین راهبردهای سیاست خارجی به این عامل توجه ویژه شود. به عنوان مثال مجموعه تحولات خاورمیانه، دلسردی امریکا از نقش عربستان و ترکیه در قضایای سوریه، اوج گرفتن افراطی‌گری بر اساس تکیه بر سیاست‌های ضد ایرانی غرب که دور نیست آن روز که دامن خود غرب را نیز بگیرد و شکست امریکا در معرفی ترکیه به عنوان نمونه یک کشور اسلامی موفق شرایطی برای ایران فراهم کرده که ایران می‌تواند از این ظرفیت‌سازی استفاده کند.
* به نظر من تماس تلفنی در بستر واقع‌گرایی مسوولان ایران و امریکا و پاسخ به ندای تغییر و تحول‌خواهانه مردم و مخصوصا در سیاست خارجی شکل گرفت. تداوم عدم گفت‌وگو بین دو کشور مهم و تاثیرگذار در صحنه بین‌المللی با توجه به شرایطی که ما به عنوان ایران در منطقه و در دنیا با آن روبه‌رو هستیم به صلاح کشور و سیاست خارجی نیست. این مساله جدای از قطع رابطه بین دو کشور و بی‌اعتمادی ما به امریکا و مطالباتی که ما داریم باید دیده شود.



1392/10/4





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن