تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در پاسخ به پرسش از معناى سنّت، بدعت، جماعت و تفرقه فرمودند: به خدا سوگند، سنّت، هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804420922




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خوب بخوريد تا خوب بخوابيد!


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: خوب بخوريد تا خوب بخوابيد!


كيفيت خواب تأثيرات گسترده و فراگيري بر كيفيت زندگي روزانه دارد. خواب ناكافي و از خواب بيدار شدن‌هاي مكرر مي‌تواند بر كار كردن روزانه، تمركز هنگام كار و مطالعه، نحوه برخورد با ساير افراد و ساير جنبه‌هاي زندگي اجتماعي تأثيرگذار باشد.

در طول خواب ترميم و استرداد جسمي و ذهني صورت مي‌گيرد. به همين خاطر يك شب خواب راحت باعث احساس طراوت و بشاش بودن صبحگاهي خواهد شد.

نياز به خواب از فردي به فرد ديگر متفاوت است. بهترين ميزان خواب را 7 تا 9 ساعت مي‌دانند. شما خودتان هم مي‌توانيد كافي بودن يا نبودن خوابتان را بر اساس احساس روزانه‌تان بسنجيد. خوابيدن زياد و يا كم باعث مي‌شود فرد احساس خستگي و تحريك‌پذيري كند. از آنجايي كه هورمون‌هاي رشد طي خواب ترشح مي‌شوند، كودكان، بچه‌هاي دبستاني، و نيز نوجوانان نسبت به بالغين به خواب بيشتري احتياج دارند.

دانشمندان دريافته‌اند كه ريتم شبانه‌روزي زندگي افراد مدت كوتاهي بعد از تولد تعيين مي‌شود و به عنوان "ساعت فيزيولوژيك بدن" به عنوان ريتم سلامت زندگي با فرد مي‌ماند. اما برخي تركيبات شيميايي در بدن باعث بهبود خواب مي‌شوند و رژيم غذايي در اين زمينه نقش پررنگي دارد.

كم خوردن يا زياد خوردن مي‌تواند باعث اختلال در خواب شود. خوردن يك ميان‌وعده كوچك و سبك در هنگام خواب مي‌تواند باعث بهبود كيفيت خواب شود. اما خوردن بيش از حد مي‌تواند به مشكلات گوارشي منجر شده و شب زنده داري‌هاي آزارنده را به دنبال داشته باشد.

كافئين مي‌تواند باعث اختلالات خواب شود. هر غذا و يا نوشيدني كه حاوي كافئين باشد مي‌تواند منجر به اختلالات خواب شود. اگر چه ممكن است برخي افراد اصلاً اين تأثير را نپذيرند. مطالعات نشان داده‌اند افراد بالغي كه مبتلا به اختلال خواب‌اند مصرف كافئين بالاتري دارند. اگر شما هم از اين دسته افراد هستيد، از مصرف كافئين هنگام عصر و شب‌ها پرهيز كنيد.

چربي را فراموش كنيد. مصرف وعده غذايي پرچرب در هنگام عصر و نيز قبل از خواب و يا خوردن غذاهايي كه منجر به سوءهاضمه و سوزش سر دل مي‌شوند، مي‌تواند منجر به خواب ناآرام و بيدار شدن‌هاي مكرر در طول شب گردد.

شب‌ها دير شام نخوريد. افرادي كه از ناراحتي‌هايي مثل سوزش سر دل و برگشت اسيد معده به مري در عذاب‌اند بايد از خوردن وعده‌هاي غذايي ديرهنگام و سنگين كه مدت بيشتري در معده مي‌مانند پرهيز كنند. دراز كشيدن با معده پُر مي‌تواند علت سوزش سر دل در شما باشد. در اين وضعيت ترشحات معده و نيز اسيد معده به دليل انقباضات معدي به مري نفوذ كرده و سوزش سر دل هنگام خواب عارضه آزارنده اين وضعيت خواهد بود.

ساعت قبل از خواب مايعات و نوشيدني‌ها را مصرف نكنيد. از نوشيدن چاي، قهوه و ساير نوشيدني‌ها بعد از شام تا حد ممكن پرهيز كنيد.

شير و عسل خوابيدن را تسهيل مي‌كنند. شير حاوي تريپتوفان است. اسيدآمينه ضروري كه منجر به تحريك بدن در جهت خوابيدن مي‌شوند. تريپتوفان در بدن به سروتونين تبديل مي‌شود. ماده‌اي كه مي‌تواند به عنوان يك مسكن در مغز عمل كند. به همين خاطر است كه بسياري از رژيم‌درمان‌ها يك ليوان شير گرم به همراه يك قاشق چاي‌خوري عسل و يا شكر را براي داشتن يك خواب آرام ضروري مي‌دانند.

كربوهيدرات‌ها ورود تريپتوفان به مغز را تسهيل مي‌كنند به همين خاطر است كه توصيه مي‌كنيم به همراه اين شير گرم عسل يا شكر هم مصرف شود. مصرف موز به همراه شير به دليل داشتن ويتامين B6 بالا در تبديل سريع‌تر و بيشتر اسيدآمينه به تريپتوفان تأثيرگذار خواهد بود.

بسياري از گيا‌هان براي داشتن يك خواب راحت موثر شناخته شده‌اند. يكي از موثرترين اين گياهان سنبل‌الطيب است. تأثير اين گياه در تسهيل خواب به دليل تأثيرات آرامش‌بخش آن بر سيستم مغز و اعصاب مي‌باشد و همچنين تأثير آن بر عضلات صاف كه باعث انبساط و شل شدن عضلات و رفع گرفتگي‌ها و اسپاسم‌هاي عضلاني مي‌شود. البته اگر سنبل‌الطيب به صورت چاي، عصاره و يا كپسول گياهي مصرف شود، تأثير بيشتر و البته سريع‌تري در داشتن يك خواب آرام خواهد داشت. اما لازم است اين را هم بدانيد كه مصرف سنبل‌الطيب به زنان باردار و يا شيرده توصيه نمي‌شود.

ساير گياهاني كه به عنوان مسكن و خواب‌آور شناخته شده‌اند چاي‌هاي گياهي تهيه‌شده از بابونه، چاي نعناع، گل گاوزبان و چاي سياه همراه آب ليمو هستند.

منبع: تبيان

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن