تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):براستى كه حق را دولتى است و باطل را دولتى، و هر يك از اين دو، در دولت ديگرى ذليل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804394537




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ناگفته‌هاي زلزله بم پس از يك دهه


واضح آرشیو وب فارسی:الف: ناگفته‌هاي زلزله بم پس از يك دهه
صدور مجوز ورود به آسمان ايران از هر نقطه جهان به بم و شايعات رسيدن تيم‌هاي امدادي خارجي پيش از حضور نيروهاي امدادي ايران، گوشه‌هاي از ناگفته‌هاي زلزله بم است كه از زبان فرمانده امدادي زلزله بم پس از يك دهه عنوان مي‌شود.

به گزارش تسنيم، بيژن دفتري به عنوان فرمانده امدادي زلزله بم ناگفته‌هاي اين زلزله بزرگ در ايران را اينگونه تشريح مي‌كند. حوالي اذان صبح ۱۳۸۲/۱۰/۵ زنگ تلفن من به صدا درآمد. آن سوي خط مديرعامل استان كرمان بود. وي وقوع زمين‌لرزه‌اي را در استان گزارش مي‌كرد. در استان اعلام آماده‌باش كردند. با ستاد حوادث غيرمترقبه استان و سپس با آقاي جزايري در ستاد حوادث كشور تماس گرفتم. وي نيز اين خبر را از طريق استانداري استان كرمان دريافت كرده بودند. به سرعت مراتب را به كشيك سازمان امداد و نجات اطلاع دادم تا تمهيدات لازم صورت گيرد.

در اين زمان مديرعامل استان سيستان و بلوچستان هم وقوع زمين‌لرزه‌اي را در قسمت شمالي استان سيستان و بلوچستان اطلاع دادند. گزارش‌هايي تلفني نيز از زمين لرزه‌هايي در شمال استان هرمزگان، جنوب استان يزد و شرق استان فارس رسيد. اين گزارش‌ها خبر از وقوع زمين‌لرزه‌اي در مقياس بسيار وسيع را مي‌داد كه چندين استان با آن مواجه شده بودند. به مديران عامل استان‌هاي مذكور اعلام شد ضمن جست‌وجو در استان خود، به حالت آماده‌باش باشند.

معمولاً موسسه ژئوفيزيك دو يا سه ساعت بعد از حادثه محل زلزله را اعلام مي‌كرد. آقاي جزايري با موسسه ژئوفيزيك تماس گرفتند و با دريافت اطلاعات غيررسمي گفتند كه زمين‌لرزه در حوالي جازموريان بوده است. چون اين ناحيه سكنه زيادي ندارد به نظر نمي‌بايست زلزله مخربي باشد. ليكن تجربه نشان مي‌داد با اين لرزش وسيع يك جاي كار مشكل داشت. من به سرعت عازم سازمان امداد و نجات شدم. با تلفن به آقاي دكتر نوربالا رياست جمعيت هلال‌احمر وقت اطلاع داده شد تا تمهيدات لازم پيش‌بيني شود.

مديرعامل استان كرمان تماس گرفتند و اظهار داشتند كه به دليل قطع برق قادر به تماس با سه شهر كهنوج، جيرفت و بم نمي‌باشند. اين امر نشان‌دهنده اين مساله بود كه زلزله در يكي از اين سه شهر واقع شده بود. به جمعيت كرمان گفته شد تا عوامل امدادي خود را به سمت بم اعزام كنند. مرحوم آقاي ملااكبري معاونت امداد نجات وقت استان كرمان عازم بم شدند. به مديرعامل استان سيستان و بلوچستان اعلام شد كه نيروهاي امدادي خود را به سمت بم اعزام كند. به مديرعامل استان هرمزگان نيز اعلام شد كه با نيروهاي امدادي خود ابتدا به كهنوج و اگر اتفاق خاصي نبود به سمت جيرفت و سپس به سمت بم بروند. همزمان با اعلام آمادگي به ستاد مركزي تهران به استان‌هاي همجوار براي اعزام نيرو دستورات لازم صادر شد.

من با كسب اجازه از رياست جمعيت هلال‌احمر آقاي دكتر نوربالا، به فرودگاه رفتم تا هرچه سريع‌تر به منطقه بروم. در فرودگاه بودم كه مرحوم آقاي ملااكبري اطلاع دادند كه اتومبيل‌هايي كه از بم به سمت كرمان در حركتند مجروحان زيادي همراه دارند. اين خبر ما را مطمئن كرد كه مركز زلزله مي‌بايست شهر بم باشد.

بعداً موسسه ژئوفيزيك نيز مركزيت زلزله در شهر بم را تاييد كرد. زمان پرواز هواپيما به كرمان ساعت هفت و سي دقيقه صبح بود. با معرفي خودم سوار هواپيما شدم و بعد معلوم شد اين پرواز در اصفهان نيز توقف دارد، ليكن چاره‌اي نبود. هنگام توقف هواپيما در فرودگاه اصفهان مطلع شدم كه از طريق بي‌سيم به كرمان اطلاع‌ داده‌اند تخريب بسيار زياد و ميزان كشته‌شدگان بالا مي‌باشد و حتي بيمارستان بم نيز تخريب شده است. اين پيام به طور كامل مشخص كرد كه وقتي بيمارستان تخريب شده تكليف ساختمان‌هاي خشت و گلي روشن است.

فرمانده امدادي زلزله بم ادامه مي‌دهد در اين جا ۲ سوال مهم مطرح مي‌باشد:
آيا در شهر بم سيستم‌هاي معمولي مخابرات نظير تلفن، موبايل وجود نداشت؟
اگر به علت حادثه سيستم‌هاي تلفن و موبايل از كار افتاد، پس بي‌سيم‌ها چرا از كار افتاده‌اند؟

در شهر استراتژيك بم بسياري از سازمان‌ها مجهز به بي‌سيم بودند، ليكن اين تجهيزات يا با قطع برق از كار افتادند يا دكل آنها روي ساختمان‌هايي كه تخريب شده‌اند قرار داشتند. به اين دليل ما به روش‌هاي سنتي و پيگيري‌هايي كه كرديم در جريان وقوع زلزله قرار گرفتيم كه اگر جز اين بود كار با سرعت بيشتري انجام مي‌گرفت.

يكي ديگر از مواردي كه براي نخستين در زلزله بم رخ داد صدور مجوز ورود به آسمان ايران از هر كشور و هر جايي براي كمك به آسيب‌ديدگان بود. اعلام فضاي باز براي مشتاقاني كه مي‌خواستند به هر دليل از جمله كمك‌رساني بيايند خوب بود، ولي براي ما مشكلات بسياري را به وجود آورد. زيرا بيشتر اين تيم‌ها وسايل كافي و كارآمدي لازم را نداشتند.

البته اين موارد به حل يك مساله بين‌المللي نيز كمك كرد. سازمان ملل در تلاش بود مجوزي به دولت‌ها بدهد كه نيروهاي امدادي اجازه داشته باشند در مسائل امدادرساني مربوط به حوادث و سوانح بدون مجوز كشور آسيب ديده وارد عمل شوند و بسياري از كشورهاي بزرگ مخالف اين نظر بودند. تجربه زلزله بم نشان داد كه اين روش مناسبي نيست و از اين تصميم منصرف شدند.

درس‌هايي را كه در زلزله گيلان و زنجان آموختيم در امدادرساني زلزله بم بسيار مفيد واقع شد. براي اولين بار در تاريخ حوادث جهان فدراسيون بين‌المللي صليب سرخ و هلال احمر و بخش بشردوستانه سازمان ملل استمداد مشترك بين‌المللي انجام دادند و يك مركز هماهنگي مشترك در منطقه و با همكاري اداره كل بين‌المللي جمعيت هلال‌احمر ايران تشكيل دادند.

از مشكلات بزرگ ديگري كه با آن مواجه بوديم ارسال بي‌رويه كمك‌هاي اهدايي داخلي بود. ما مرتباً اعلام مي‌كرديم كه براي ارسال اين كمك‌ها با جمعيت هلال‌احمر هماهنگ شود، ولي اين اتفاق به ندرت مي‌افتاد و كمك‌ها بدون تفكيك و هماهنگي با هلال‌احمر به منطقه ارسال مي‌گرديد.

تعداد كاميون‌هايي كه كمك‌هاي اهدايي را به بم مي‌آوردند به قدري زياد بود كه صف‌هاي طويلي را براي تخليه بار به وجود مي‌آورد. گاهي رانندگان كاميون‌ها سهواً يا عمداً اين وسايل را روي خاك‌ها تخليه مي‌كردند. از اين موارد عكس و فيلم تهيه و منتشر شد و اعلام شد كه جمعيت هلال‌احمر در خصوص كمك‌هاي مردمي، كوتاهي كرده است. اين مساله دردسرهايي را براي ما فراهم كرد و جمعيت را مجبور كرد تا توضيحاتي بدهد كه ثابت كند مسبب اين اتفاق نبوده است، كه خوشبختانه پذيرفته شد. در تمام اين موارد اينجانب به عنوان مسئول سازمان امداد و نجات جمعيت مي‌بايست پاسخگو مي‌بودم.

البته ما مجبور به استفاده از سيصد امدادگر براي خارج كردن اين وسايل از خاك شديم. در تمام اين مدت من نگراني بزرگي داشتم و آن آسيب ديدن اين امدادگران بود. تعدادي از امدادگران از جمله يكي از همكارانمان در بخش پشتيباني عمليات سازمان امداد و نجات بيماري سالك گرفته بود.

ايستگاه راه‌آهن هر چند كه هنوز بهره‌برداري نشده بود، ليكن در زلزله بم مورد استفاده قرار گرفت و خيلي از كمك‌ها از اين طريق به بم وارد شد. اما ما باز هم با مواردي مواجه شديم كه بسيار جاي تامل دارد. اجناسي كه بار واگن‌هاي قطار مي‌شدند تفكيك نشده بود و برخي كمك‌ها دچار فساد شده بودند و از برخي واگن‌ها بوي تعفن به مشام مي‌رسيد.

با وجود اينكه بم در يك منطقه كويري و گرمسيري قرار دارد، ولي در زمان وقوع سانحه درجه حرارت به ۹ درجه زير صفر رسيد و اين براي بازماندگان مشكلات عديده‌اي را به وجود آورد. تيم‌هاي خارجي در مكان‌هاي خاصي كه مشخص كرديم استقرار يافتند و يك رابط ويژه به كارهاي آنها رسيدگي مي‌كرد.

وجود مراكزي مثل فرودگاه، راه‌آهن و راه‌هاي ارتباطي ديگر نشان داد كه وجود امكانات چقدر مي‌توانند در امداد رساني موثر واقع شوند. يكي از نقاط قوت اين عمليات تعداد زيادي هواپيماهايي بودند كه در اين امر به كار گرفته شدند. با توجه به اينكه تعداد اين هواپيماها از ظرفيت فرودگاه‌ بم خيلي بيشتر بود، ولي با تمهيدات خاصي كه صورت گرفت خوشبختانه مشكلي پيش نيامد.

بم به عنوان يك شهر تاريخي خيلي مورد توجه رسانه‌هاي جهاني بود. مرتبا اخبار و اطلاعات در سراسر دنيا پخش مي‌شد. آقاي دكتر محقق مديركل اسبق امور بين‌الملل جمعيت هلال‌احمر توانست با درايت ارتباط گسترده سازمان‌هاي بين‌المللي را به نحو شايسته و مطلوبي ساماندهي كند.

در بين كمك‌هاي غيرسازمان يافته دولت‌ها، اجناسي كه از نظر فرهنگي، مذهبي و سنتي مغاير با فرهنگ مردم ما بود بسيار به چشم مي‌خورد. سه هواپيما از كشوري كه نامش را ذكر نمي‌كنم در فرودگاه مهرآباد به زمين نشستند كه محموله آنها البسه‌هاي دسته دوم و غيرقابل استفاده بود. عدم تخليه اين اجناس نيز موضوع را سياسي مي‌كرد. لذا ما مجبور به تحويل اين محموله شديم.

در كنفرانسي كه به همين منظور (اهداي كمك) از طريق سازمان هاي بين‌المللي در ژنو تشكيل گرديد من معايب و محاسن كمك‌هاي بين‌المللي را گوشزد كردم. به دليل سرماي شديد مردم آتش روشن مي‌كردند و آتش‌سوزي‌هايي صورت گرفت و ما مجبور به توزيع مجدد چادر و دادن امكانات جديد بوديم.

مدتي كه در بم بودم بر اثر استنشاق گرد و غبار فراوان و تعريق حاصل از فعاليت‌هاي فيزيكي ريه‌هايم آسيب ديد و مدتي در محل تحت درمان قرار گرفتم ولي آقاي دكتر نوربالا رئيس اسبق جمعيت هلال احمر وقت دستور دادند به تهران بروم و معالجه كنم و من پس از ۴ روز بستري شدن در تهران، به منطقه برگشتم زيرا در زمان نبود من درگيري‌هايي پديد آمد كه پس از بازگشت به سرعت به رفع آنها پرداختم.

علي‌رغم اينكه معايب و نواقصي در طول عمليات وجود داشت اما يك همت عمومي در تامين و ارسال نيازها باعث شد امدادرساني با تمام كاستي‌ها، مشكلات و مسائل حاشيه‌اي به خوبي انجام شود و همين امر مورد توجه جامعه جهاني قرار گرفت.

فرمانده امدادي زلزله بم در جمع‌بندي كلي عنوان كرد:

* اشتباه اوليه در اعلام منطقه زلزله (جازموريان) كه بعد در اطلاعيه رسمي اصلاح شد

* آغاز عمليات جست‌وجو و نجات و امدادرساني توسط اهالي بم، روستاهاي اطراف و بازماندگان نيروهاي هلال احمر و ارگان‌هاي ديگر كه اين مسئله به خودي خود نشان‌دهنده ميزان بالاي اهميت ترويج فرهنگ ايمني و خودامدادي براي آموزش به اقشار مختلف مردم مي‌باشد

* اعزام مصدومان و مجروحان با وسايط نقليه شخصي و در ادامه با وسائط نقليه دولتي و برقراري پل هوايي

* حضور نيروهاي امدادي سه ساعت پس از حادثه از شهرها و استان‌هاي همچوار كه اين اعزام نيرو تا روزهاي بعد ادامه داشت

برخي شايعات مبني بر رسيدن تيم‌هاي امدادي خارجي پيش از حضور نيروهاي امدادي ايران وجود داشت كه من اين مسئله را شديداً تكذيب مي‌كنم. به طور قطع تا بيست و چهار ساعت اول هيچ نيروي خارجي وارد بم نشد از روز دوم، سوم و چهارم نيروهاي خارجي وارد شدند.

* آغاز دفن اجساد از بعد از ظهر روز اول كه تا روزهاي بعد ادامه داشت

بر طبق آمار ارائه شده تعداد ۷۲ نفر زنده و ۷۲۵ نفر مرده به وسيله سگ‌هاي جست‌وجوي ايران پيدا شدند و تعداد يك نفر زنده و ۶ مرده توسط سگ‌هاي جست‌وجوي خارجي كشف شد.

اين مسئله به اين دليل بود كه سگ‌هايي كه از نقاط دور مي‌آيند براي مدتي كارايي خود را از دست مي‌دهند به همين دليل، پيشنهاد تشكيل تيم‌هاي سگ‌هاي تجسس را براي هر استان داديم.

* حضور تيم‌هاي امدادي جست‌وجو و نجات بين‌المللي از روز دوم به بعد

اسكان اضطراري در منطقه به صورت زير صورت گرفت؛

*‌ توزيع اقلام بعد از يك هفته با دفترچه‌هاي امدادي در سه نوبت و به صورت بسته‌هاي مواد غذايي

بعدها اهالي درخواست كردند كه به جاي بسته‌هاي غذايي به آنها پول پرداخت شود كه از آن پس به جاي توزيع غيرنقدي، توزيع به صورت نقدي انجام شد كه اين خود در رونق كسب و كار و بازگشت شهر به حالت اول كمك مي‌كرد.

فرمانده امدادي در جمع‌بندي مسائل و مشكلات زلزله بم نيز عنوان كرد

* مشكلات در خبر و اطلاع‌رساني به موقع از حادثه،

* نقص در ارزيابي اوليه

* مشكلات هماهنگي در ابعاد گسترده

* آسيب‌ديدگي نيروها و ساختارهاي محلي

* حجم و ابعاد بالاي فاجعه

* حضور نيروهاي مردمي غيرسازمان يافته

* حضور تعداد كثيري نيروهاي رسمي سازمان يافته با امكانات كم و ناكافي به طوري كه صف اين نيروهاي براي دريافت حواله اقلام در برخي از موارد از صف مردم آسيب‌ديده طولاني‌تر بود

* مشكلات در اطلا‌ع‌رساني و قطع سيستم‌هاي اطلاع‌رساني، رايج و حتي بي‌سيم‌هاي موجود در منطقه

* قطع شريان‌هاي حياتي

يكي از تجربيات ارزشمند اين بود كه ما اولين موتور برقي را كه پيدا كرديم در پمپ بنزين قرار داديم تا سيستم حمل و نقل ادامه يابد.

* سرماي شديد

* ازدحام و بي‌نظمي، به ويژه در روزهاي اول

* تداخل و دوباره‌كاري

* مشكلات ناشي از اعلام آسمان بازي و حضور بي‌رويه نيروهاي خارجي

* افزايش تعداد دريافت‌كنندگان كمك‌هاي امدادي بر اثر هجوم اهالي مناطق اطراف و غير بومي

نقاط قوت:

* توجه و سفارش موكد مسئولان عالي‌رتبه در رسيدگي به مردم، به ويژه رهبر معظم انقلاب، رياست جمهوري و سايرين و حضور چندين باره آنها در منطقه

* استفاده از تجربيات حوادث گذشته كشور به طوري كه آقاي توني فريش هماهنگ كننده اتحاديه اروپا بعد از ۱۴ روز كه منطقه را ترك كرد و وارد ژنو شد در مصاحبه خود عنوان كرد: جمهوري اسلامي ايران با استفاده از تجربيات دفاع مقدس و حوادث ديگر توانست به صورت شايسته‌ كار عمليات امداد و نجات را انجام دهد؛

در نهايت تجربه عمليات پاسخگويي و امدادرساني زلزله بم با وجود همه كاستي‌ها و نارسايي‌ها به دليل حمايت و حضور همه جانبه و در سطح ملي، تاكيد و توجه مسئولان نظام و بسيج منابع و مشاركت قوي نهادهاي دولتي، نظامي، بخش خصوصي و غير دولتي به عنوان يك عمليات بسيار موفق جهاني ثبت شد و درس‌هاي آموخته شده از آن سال‌هاي متمادي در كنفرانس‌ها و كارگاه‌هاي آموزشي جهاني و بين‌المللي مورد توجه بوده است.

قابل ذكر است كه بيژن دفتري فرمانده امدادي زلزله بم در روز ۱۳ آذر سال جاري در تهران درگذشت.

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن