تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که از چیزی طرفداری مصرّانه و نابجا کند یا اینکه از جانب دیگران به نفع او طرفداری ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804757349




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انرژي زمستان امسال در بشقاب‌هاي شما


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: انرژي زمستان امسال در بشقاب‌هاي شما


هوا سرد شده است و زمستان رسيده است. ننه سرما بساط پهن كرده و اين وسط ويروس‌ها هم بيكار ننشسته‌اند! منتظر فرصت‌اند تا راهي به بدنتان پيدا كنند و خداي نكرده يك سرماي اساسي نوش جان كنيد. از طرف ديگر در بيشتر روزها ابرها چهره‌ي زيباي خورشيد خانم را مي‌پوشانند. براي همين هم نور كم مي‌شود و سرما تا مغز استخوان آدم راه پيدا مي‌كند. وقتي نور كم است ويتامين D هم كم مي‌شود براي همين در فصل سرما خستگي و بي‌حالي بيشتر مي‌شود و سيستم ايمني بدن نياز به تقويت هر چه بيشتر پيدا مي‌كند.

براي همين لازم است به بدنتان برسيد تا بهتر با اين خستگي مقابله كرده و تمام قد در برابر بيماري‌ها بايستند. اگر مي‌خواهيد سرماي امسال را بي انرژي نباشيد و يا وقتتان را در مطب دكتر نگذرانيد اين مواد غذايي را مهمان بشقاب‌هايتان بكنيد.

ويتامين C: انرژي، نشاط، سلامت

ويتامين C خاصيت آنتي‌اكسيداني دارد و دشمن شماره يك بيماري‌هاست. اين ويتامين باعث جذب هر چه بيشتر آهن و كلسيم موجود در منابع غذايي گياهي مي‌شود و به بهبود زخم‌ها و جراحات كمك زيادي مي‌كند.

براي جذب هر چه بيشتر ويتامين C فقط به مركبات (پرتقال، گريپ‌فروت، نارنگي، ليموترش) بسنده نكنيد بلكه تا مي‌توانيد بروكلي، كيوي، فلفل دلمه‌اي قرمز، سيب‌زميني شيرين، كلم سبز و قرمز و شلغم ميل كنيد. آب ميوه‌ها نيز حاوي اين ويتامين هستند. اما از آنجايي كه ويتامين C به نور و گرما حساس است بهتر است مواد غذايي حاوي اين ويتامين را به صورت تازه و خام ميل كنيد.

اگر احساس مي‌كنيد دچار كمبود ويتامين C هستيد مي‌توانيد از مكمل آن استفاده كنيد. البته توصيه مي‌كنيم اول با پزشك مشورت كنيد و هيچ‌وقت سر خود از مكمل‌هاي غذايي استفاده نكنيد. به خاطر اينكه مصرف بيش از اندازه‌ي ويتامينC اثر برعكس دارد و باعث آسيب به سلول‌ها مي‌شود.

توجه داشته باشيد كه سيگاري‌ها بيشتر به اين ويتامين نياز دارند و بايد روزانه بين 60 تا 90 ميلي‌گرم ويتامين C دريافت كنند.

در روزهاي سرد سال هر چقدر مصرف ميوه و سبزيجات را بالا ببريد بيشتر به نفعتان است. به خاطر اينكه ويتامين‌هاي مورد نياز بدنتان را به خوبي تامين مي‌كنند. حواستان باشد هرچه ميوه و سبزيجات رنگي‌تر باشند ويتامين‌شان نيز بيشتر است.

پيش به سوي پروتئين‌ها

دريافت پروتئين چه از طريق مصرف گوشت يا حبوبات، توفو و غيره براي ساخت آنتي‌كورها (پادتن‌ها) لازم و ضروري است و به شما كمك مي‌كند تا به راحتي با بيماري‌هاي عفوني اين فصل مقابله كنيد. گوشت حاوي آهن است كه كم خوني و خستگي و كسالت را از شما دور مي‌كند. خوشبختانه بدن ما آهن موجود در گوشت را خيلي سريع‌تر و بهتر از منابع غذايي ديگر جذب مي‌كند.

با سير يك دل سير از خودتان مراقبت كنيد

سير يك مشكل بزرگ ايجاد مي‌كند آن هم بوي نامطلوب است براي همين هم خيلي‌ها خودشان را از مصرف اين ماده‌ي غذايي فوق‌العاده محروم مي‌كنند.

اما بدانيد كه سير رفيق سلامتي زمستانه‌ي شماست. اگر مي‌خواهيد سيستم ايمني بدنتان تقويت شود و سرماخوردگي، بيماري‌هاي تنفسي و به دنبال آن خستگي و كسالت از شما دور شود سير را دريابيد.

غلات كامل: انرژي و عملكرد خوب بدن

برنج قهوه‌اي، پاستاها و نان تهيه‌شده از آرد كامل (سبوس‌دار) و غلات كامل بعد از مصرف شدن به قند دير جذب تبديل مي‌شوند كه به تامين انرژي بدن كمك و با خستگي و بي‌حالي مقابله مي‌كنند. شايد براي شروع مصرف مثلاً پاستاهاي كامل چندان خوشايندتان نباشد اما كم‌كم به طعم آن عادت مي‌كنيد.

سعي كنيد اين جور غذاها را با چاشني‌هاي مختلف طعم‌دار و باب ميل كنيد. در اين روزهاي سرد اگر دنبال ميان‌وعده‌ي خوب مي‌گرديد يك لقمه نان سبوس‌دار، پنير، گردو و سبزي بهترين و كامل‌ترين ميان وعده است كه انرژي‌تان را چند برابر مي‌كند.

ما حبوبات مي‌خوريم، شما چطور؟

عدس، لوبيا، نخود، لپه و غيره. اين مواد غذايي سرشار از قندهاي دير جذب، پروتئين، فيبرهاي غذايي و مواد معدني بوده و خوشبختانه چندان گران هم نيستند. اگر دنبال فيبر، منيزيم و پتاسيم بيشتري هستيد حبوبات را دريابيد. توصيه مي‌كنيم هفته‌اي حداقل دو مرتبه حبوبات ميل كنيد. اگر اين مواد غذايي را با غلات ميل كنيد پروتئين زياد و چربي كمي نصيبتان مي‌شود. البته بعضي‌ها با اين مواد غذايي مشكل دارند و بعد از مصرف دچار نفخ يا گاز معده مي‌شوند. براي كاهش اين اثرات نامطلوب، حبوبات را به مدت 6 ساعت در آب نمك بخيسانيد. البته هر چه اين مدت بيشتر شود حبوبات زودتر هضم شده و اين مشكلات نيز كمتر مي‌شود.

با اين دو دشمن هميشگي مقابله كنيد

قندهاي تصفيه‌شده

قندهاي تصفيه‌شده و سفيد سيستم ايمني بدن را ضعيف مي‌كند. اين قندها باعث ترشح هورمون كورتيزول مي‌شود كه سيستم ايمني بدن را ضعيف مي‌كند. توصيه مي‌كنيم مصرف قندهاي تصفيه‌شده را كاهش دهيد.

استرس

امان از استرس! استرس و فشارهاي روحي نقش زيادي در ابتلا به بيماري‌هاي زمستاني دارند. شايد خودتان هم تجربه كرده باشيد. زماني كه استرس زيادي داريد به راحتي سرما مي‌خوريد به خاطر اينكه سيستم ايمني مشغول مقابله با اثرات منفي استرس مي‌شود و كمتر مي‌تواند به وظايف اصلي خود يعني مقابله با بيماري‌ها رسيدگي كند. استرس همچنين ميزان ويتامين‌ها و مواد معدني بدن را كاهش مي‌دهد. فشارهاي روحي را از خود دور كنيد و سعي كنيد آرامشتان را حفظ كنيد.

منبع: تبيان

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن