تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820349483




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توسعه تلفن ثابت متوقف شده است؟


واضح آرشیو وب فارسی:آی تی ایران: توسعه تلفن ثابت متوقف شده است؟
نوشته : سونيتا سراب‌پور منبع :‌ دنياي اقتصاد نسخه چاپي

شركت مخابرات ايران: سازمان تنظيم مقررات مجوز ترخيص دستگاه‌ها و تجهيزات مخابرات را به گمرك نمي‌دهد سازمان تنظيم مقررات: مخابرات پايبند به‌تعهداتش درخصوص بررسي تجهيزاتش در زمان مشخص از سوي رگولاتوري نيست

يكي از افتخارات دو دولت گذشته پيشرفت صنعت ارتباطات و زيرساخت‌هاي كشور در بخش تلفن ثابت بوده است. مديران دولتي و مخصوصا وزيران ارتباطات دولت نهم و دهم پيوسته در گفت‌وگوهاي خود با ارائه آماري از ميزان واگذاري خطوط تلفن‌ثابت و رسيدن ضريب‌نفوذ كشور در اين بخش به بالاي 100 درصد اعلام مي‌كردند كه ايران در بخش تلفن ثابت در بهترين شرايط در خاورميانه و حتي كشورهاي برتر جهان قرار دارد.

به‌عنوان مثال محمدحسن نامي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات دولت دهم توسعه فيبر نوري، افزايش خدمات اينترنتي و ضريب نفوذ تلفن همراه و ثابت را از مهم ترين اقدامات حوزه ارتباطات طي دولت نهم و دهم عنوان و اعلام كرده بود كه ميزان واگذاري خطوط تلفن ثابت و همراه در كشور نشان‌دهنده ضريب نفوذ بالاي ۱۰۵ درصد است و اين در حالي است كه در اكثر كشورها ضريب نفوذ زير ۸۰ است و در بعضي از ضريب نفوذها در حد چند كشور برتر جهان قرار گرفته‌ايم. همچنين از ديگر افتخارات مديران مخابراتي كشور كاهش معطلي كاربران براي دريافت خط تلفن ثابت در كشور است. در حالي مسوولان دولتي وضعيت حوزه ارتباطي كشور مخصوصا حوزه تلفن‌ثابت را رضايت بخش مي‌دانند كه اين روزها كاربران براي گرفتن يك خط تلفن ثابت از برخي مناطق مخابراتي كشور با مشكلات متعددي روبه‌رو هستند. كمبود خط‌هاي خالي در برخي مراكز مخابرات و معطل شدن 4 تا 5 ماه كاربران براي دريافت خط تلفن ثابت، استفاده از تكنولوژي منسوخ شده pcm‌در برخي مراكز مخابراتي كشور، ازجمله مشكلاتي است كه برخي كاربران كشور را از داشتن ابتدايي‌ترين امكان ارتباطي محروم كرده است.

توسعه‌‌اي كه متوقف شده است؟!

رضا، يكي از كاربراني است كه براي دريافت يك خط تلفن به يكي از مراكز مخابراتي تهران مراجعه و ثبت‌نام كرده است، اما با گذشت حدود يك ماه و نيم موفق به استفاده از خط تلفن ثابت نامي خود نشده است . وي با ابزار ناراحتي از اينكه چرا هنوز بايد كاربران براي دريافت يك خط تلفن ثابت معطل بمانند، مي‌گويد: «يك ماه پيش به يك مركز مخابراتي مراجعه و براي دريافت يك خط تلفن، ثبت نام كردم مسوولان اين مركز به من اين وعده را دادند كه ظرف 24 ساعت يا نهايتا يك هفته اين خط راه‌اندازي خواهد شد، اما تقريبا يك ماه ازاين وعده گذشته و خط تلفن ثابت من راه‌اندازي نشده است.» به گفته وي مسوولان مخابراتي در جواب شكايت وي از طولاني شدن اين راه‌اندازي، شلوغ بودن مركز مخابراتي را دليل اين امر اعلام كرده و خواستار تحمل بيشتري شده‌‌اند.

شادي، يكي ديگر از كاربراني است كه تقريبا دوماه براي دريافت يك خط تلفن ثابت صبر كرده است. شلوغ بودن مركز مخابراتي نيز دليل طولاني شدن راه‌اندازي خط تلفن وي اعلام شده است. وي در اين خصوص مي‌گويد: شركتي را تازه تاسيس كرده و به خاطر همين براي انجام كارهاي اوليه و ارتباط با مشتريان به خط تلفن ثابت نياز داشتم براي همين براي ثبت‌نام به مركز مخابراتي منطقه‌اي كه در آن كار مي‌كنم مراجعه و دو خط تلفن، ثبت‌نام كردم، اما به دليل شلوغي اين منطقه حدود دوماه است كه منتظر راه‌اندازي اين دو خط هستم و هر بار كه به اين مركز مراجعه مي‌كنم گفته مي‌شود كه هنوز خطي خالي نشده و بايد تا خالي شدن يك خط صبر كنم. شادي ادعا كرد در حالي مسوولان اين مركز مخابراتي از كمبود جاي خالي براي واگذاري تلفن ثابت خبر مي‌دهند كه يكي از ماموران اين مركز بعد از اينكه بارها مرا در رفت و آمد ديد پيشنهاد كرد براي راحت شدن و رسيدن به خط تلفن ثابت 100 هزار تومان به وي پول پرداخت كنم تا او هم خط تلفن مورد نياز مرا راه‌اندازي كند.

از اين دست كاربران كم نيستند. حتما براي شما يا يكي از اطرافيان شما هم از اين دست اتفاقات افتاده است. در حالي كاربران ايراني آن هم در پايتخت براي دريافت يك خط تلفن ثابت با مشكلات متعددي روبه‌رو هستند كه براساس گزارش‌هاي منتشر شده مخابرات ايران تا مهر ماه سال‌جاري، با حدود 27 ميليون مشترك ثابت درآمدي بالغ بر ۸۰ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان به صورت ماهانه دارد. درآمدي كه مي‌تواند به توسعه زيرساخت‌هاي مخابراتي كشور كمك شاياني كند.

اما به باور برخي از مسوولان وزارت ارتباطات چند سالي است كه مخابرات توسعه زيرساختي خود را به دلايل مختلف متوقف كرده است. در همين زمينه سال گذشته و در گفت‌وگويي حسن رضواني، معاون سازمان تنظيم مقررات اعلام كرد كه مخابرات بعد از واگذاري، توسعه تلفن ‌ثابت را به دليل بازگشت سرمايه بيش از 2 سال متوقف كرده كه نتيجه آن بعد از 3 سال نمايان شده و عقب‌بودن از تعهدات تلفن‌ ثابت در پروانه اين موضوع را ثابت مي‌كند. وي همچنين تاكيد كرده بود كه مخابرات از به‌روز بودن، واگذاري تلفن ثابت خبر داده و مي‌گويد كه با توجه به اين به روز بودن، اما متقاضي براي دريافت خط تلفن ثابت وجود ندارد و اين در حالي است كه هم‌اكنون به علت توقف توسعه‌ها، در بسياري مناطق از جمله تهران و مراكز استان‌ها (براي مثال بوشهر)، عموما مسكن‌ مهر و شهرك‌هاي جديد، تلفن ثابت واگذار نمي‌كند.

اختلاف مخابرات و رگولاتوري

هرچند كه چند روز بعد مظفر پوررنجبر، رييس هيات‌مديره و مديرعامل شركت مخابرات نيز با ارائه آمار و ارقام مختلف، اظهار كرد كه مخابرات ايران تمام تلاش خود را براي توسعه زيرساخت‌هاي ارتباطي كشور انجام داده است، اما شواهد امر و معطل‌شدن برخي كاربران در برخي مراكز مخابراتي كشور نشان مي‌هد كه شركت مخابرات ايران در توسعه زيرساخت خود تا چه حد موفق بوده است. براساس آمارهاي ارايه شده تا آبان ماه سال جاري، 27 ميليون و 680 هزار و 57 خط تلفن ثابت در كشور واگذار و داير شده است.

همچنين ضريب نفوذ تلفن ثابت كه زماني در سال 86 حدود 46/33 درصد بود، تا پايان چهارماه اول امسال به 03/36 درصد رسيده است كه اين رقم در مقايسه با ضريب نفوذ تلفن ثابت در سال گذشته كه حدود 8/35 درصد بوده، 23/0 درصد رشد داشته است.

بنابر آمارهاي موجود، علاوه بر شهرهاي مختلف در حال حاضر 48 هزار و 957 روستاي كشور نيز به تلفن ثابت دسترسي دارند كه اگرچه اين تعداد در مقايسه با سال‌هاي قبل افزايش داشته، اما همچنان روستاهاي متعددي فاقد امكانات ارتباطي هستند. همچنين برخي مراكز مخابراتي در تهران يا شهرك‌هاي جديد تازه تاسيس شده از جمله مسكن مهر نيز به دليل فراهم نبودن امكانات و تجهيزات لازم از داشتن يك خط تلفن ثابت محروم هستند.

مسوولان مخابراتي عدم ترخيص تجهيزات لازم از سوي گمرك براي توسعه زيرساخت تلفن ثابت را در كشور عامل اصلي به روز نبودن ارايه خط تلفن ثابت در برخي مناطق كشور اعلام مي‌كنند. مديركل روابط عمومي و امور بين‌الملل شركت مخابرات ايران،

در اين خصوص مي‌گويد: «تا چند ماه پيش تمام مراكز مخابراتي با كمترين معطلي و به روز به مشتركان خود خط تلفن ثابت ارائه مي‌كرد، اما طي 6 ماه گذشته به دليل برخي مسائل از جمله تحريم‌ها همچنين عدم ترخيص تجهيزات مخابراتي از سوي گمرك، شركت مخابرات امكان ارائه خدمات به روز به مشتركانش در اين خصوص را ندارد.»

در همين زمينه مظفر پوررنجبر، مديرعامل شركت مخابرات ايران در يك نشست خبري كه آبان‌ماه سال‌جاري برگزار شد اعلام كرده بود كه مدتي است سازمان تنظيم مقررات مجوز ترخيص دستگاه‌ها و تجهيزات مخابرات را نمي‌دهد و بحث بدهي‌ مخابرات را بهانه اين كار خود قرار داده است. وي تاكيد كرده بود كه حتي اگر در حساب‌هاي مخابرات و وزارتخانه اختلافي هم وجود داشته باشد يك منبع قانون‌گذار نمي‌تواند كه در يك موضوع، موضوع ديگري را دخالت دهد.

اما در واكنش به اظهارات مديران شركت مخابرات، سازمان تنظيم مقررات عمل نكردن اين شركت به تعهداتش را دليل اصلي توقف تجهيزاتش در گمرك اعلام مي‌كند. حسين صادقيان، مديركل دفتر استاندارد و تاييد نمونه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، در اين خصوص مي‌گويد: «در فرآيند تاييد نمونه، ترخيص تجهيزات ارتباطي صرفا پس از بررسي و ارزيابي نمونه كالاهاي ICT وارداتي به كشور و صدور گواهي تاييد نمونه امكان‌پذير است و اگر ارايه نمونه براي طي فرآيند تاييد نمونه، از سوي اپراتور انجام نشده باشد، تاخير در ترخيص به اپراتور مربوط مي‌شود.»

وي با اشاره به اظهارات مديران شركت مخابرات ايران درخصوص عدم ترخيص تجهيزات ارتباطي مربوط به شركت مخابرات در گمرك ايران مي‌افزايد: «پيش از اين، براساس سياست‌هاي رگولاتوري و به‌منظور كمك با شركت‌هاي بزرگ دولتي و خصوصي مانند شركت مخابرات ايران، مجوز ترخيص كالاهاي آنها، مشروط به اينكه نمونه تجهيزات، پس از طي زمان لازم براي بررسي و ارزيابي به رگولاتوري ارسال شود، صادر شده است.»وي تصريح مي‌كند كه به‌رغم انتظار منطقي از پايبندي اين شركت‌ها به انجام تعهدات، اين روند پس از پيگيري‌هاي مستمر رگولاتوري و عدم‌ همكاري شركت مخابرات ايران متوقف شده و صدور مجوز منوط به بررسي، ارزيابي و طي فرآيند تاييد نمونه تجهيزات است. با اين حساب و تا زماني كه مخابرات به تعهدات خود و براساس آنچه رگولاتوري ادعا مي‌كند پايبند نباشد كاربران ايراني بايد براي ابتدايي‌ترين خدمت ارتباطي ماه‌ها در برخي مراكز مخابراتي در رفت و آمد باشند.

------------

موارد موضوعي مرتبط

تلفن ثابت

مخابرات

توسعه تلفن ثابت

توقف توسعه تلفن ثابت

PCM

خطوط PCM

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آی تی ایران]
[مشاهده در: www.itiran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن