تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):خوش اخلاقى عبادت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818945283




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ردپاي هنرمندان استان مركزي در سالن اجلاس سران


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: ردپاي هنرمندان استان مركزي در سالن اجلاس سران
معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مركزي، صنايع چوبي دستي و حصيري، قلم‌زني، زيراندازهاي سنتي، گيوه و ميناكاري را به‌عنوان رشته‌هاي محبوب صنايع دستي استان معرفي كرد.

صنايع چوبي دستي و حصيري

علي ارباب‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرويس صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با معرفي گروه صنايع چوبي دستي و حصيري به‌عنوان يكي از گروه‌هاي محبوب صنايع دستي در استان مركزي، درباره‌ي آن توضيح داد: صنايع دستي چوبي و حصيري شامل معرق، منبت، مشبك، پيكرتراشي و ... است كه به سطح كشور فرستاده مي‌شود و به فروش مي‌رسد. از جمله آثاري چوبي كه در اين استان و در كل كشور مورد استقبال قرار مي‌گيرد مي‌توان به غزال‌هاي چوبي اشاره كرد. اين غزال‌ها حدود هشت سانتي‌متر تا يكي و دو متر ارتفاع دارند.

او با بيان اين‌كه صنايع دستي چوبي در استان مركزي مورد توجه بسياري از هنرمندان است گفت: از هفت‌هزار نفر هنرمند صنايع دستي در استان مركزي، بيش از 700 نفر هنرمندان صنايع دستي چوبي هستند. از ديگر محصولات صنايع دستي چوبي مي‌توان به كتيبه‌هاي منبت و تابلوهاي معرق اشاره كرد؛ كتيبه‌هاي منبت در آرامگاه ميرزاكوچك‌خان جنگلي در شهر رشت به كار رفته‌اند. كتيبه‌ي سردر سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي در شهر تهران نيز كار دست هنرمندان استان مركزي است.

قلم‌زني

او يكي ديگر از رشته‌هاي محبوب صنايع دستي استان مركزي را قلم‌زني معرفي كرد و درباره‌ي آن گفت: قلم‌زني بيشتر روي فلز مس و و در مواردي هم روي طلا و نقره انجام مي‌شود. از جمله محصولاتي كه روي آن كار قلم‌زني انجام مي‌شود مي‌توان به تابلوهاي تزييني و مصنوعاتي مانند جام، قندان يا گلدان اشاره كرد.

زيراندازهاي سنتي

معاون صنايع دستي استان مركزي اظهار كرد: يك نوع از زيراندازهاي سنتي، گليم گل‌برجسته است كه در شهرستان خمين توليد مي‌شود. تار اين محصول از جنس پنبه و پود و پرز آن از جنس پشم است. در اين اثر، زمينه‌ي كار، گليم‌بافي مي‌شود و ساير بخش‌هاي طرح و نقش گليم به‌صورت فرش بافته مي‌شود و گل‌برجسته را به اين صورت روي آن درمي‌آورند.

گيوه

او يكي ديگر از محصولات صنايع دستي استان مركزي را گيوه دانست و توضيح داد: گيوه، يكي ديگر از محصولاتي است كه در استان مركزي مورد اقبال قرار مي‌گيرد. رويه‌ي گيوه‌ي اين استان غالبا از جنس پنبه و تخت آن معمولا از جنس چرم يكپارچه يا لايه‌هاي تخته چرمي است كه با نخ‌هاي پنبه‌اي روي آن، آج داده مي‌شود. گيوه‌ي تخت آجيده در شهر سنجان توليد مي‌شود و به نام همين شهر در ايران مشهور است.

ميناكاري

ارباب‌زاده درباره‌ي ميناكاري نيز گفت: اين رشته مخصوص استان مركزي نيست و از استان اصفهان به اين استان وارد شده است. مينا جزو صنايع دستي فلزي است كه زيركارش از جنس مس است و آبكاري مي‌شود. نقاشي آن هم با استفاده از اكسيدهاي فلزي انجام مي‌شود. بعد از كشيدن نقاشي روي اين محصول، اثر داخل كوره مي‌رود تا لعاب‌ها پخته و تثبيت شوند. از اين محصول غالبا مصنوعات كاربردي مانند گلدان و قندان مي‌سازند و رنگ آن هم به‌طور معمول به رنگ گنبدهاي مساجد يعني فيروزه‌اي است.

انتهاي پيام

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن