تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس سه خصلت داشته باشد، دنيا و آخرتش سالم مى‏ماند: به خوبى فرمان دهد و خود به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804359331




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرداني كه برطبل جنگ مي‌كوبند


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: مرداني كه برطبل جنگ مي‌كوبند


طناب‌كشي سناتورهاي آمريكايي بر سر تحريم‌ ايران

در آستانه يك‌ماهگي توافق تاريخي ايران و گروه كشورهاي1+5 (آمريكا، انگليس، فرانسه، چين، روسيه و آلمان) بر سر برنامه هسته‌اي ايران پس از 11سال مناقشه، گروهي26نفره متشكل از سناتورهاي دمكرات و جمهوريخواه آمريكا، لايحه‌ تحريمي جديدي عليه ايران را به كنگره معرفي كردند و براي نخستين‌بار با واكنش فوري و بي‌سابقه كاخ سفيد مواجه شدند. 3سناتور تندروي مجلس سناي آمريكا كه زمزمه برخي اقدامات ضد‌ايراني آنها از هفته‌هاي قبل شنيده مي‌شد، روز پنجشنبه هفته گذشته خبر ارائه طرح تحريم‌هاي جديد عليه ايران را به مجلس سنا دادند؛ خبري كه چند ساعت پس از آن با واكنش 10نفر از رهبران كميته‌هاي مختلف اين مجلس مواجه شد. 10سناتور ارشد آمريكا نيز در واكنش به اين طرح، در نامه‌اي به هري ريد (رهبر اكثريت سنا)، ضمن هشدار نسبت به اينكه اين طرح مي‌تواند به مذاكرات هسته‌اي با ايران آسيب بزند، از ريد خواستند تا اين طرح را رد كند. كاخ سفيد نيز پس از آن به دفاع تمام قد از سياست خارجي خود برآمد و جي كارني (سخنگوي كاخ سفيد) در اظهاراتي كم‌سابقه تأكيد كرد كه باراك اوباما هرگونه طرح تحريمي عليه ايران را وتو خواهد كرد.

براي نخستين‌بار پس از انتخابات رياست‌جمهوري 24خرداد ايران، جنگي تمام‌عيار ميان مخالفان و موافقان سياست خارجي رئيس‌جمهور اوباما در قبال ايران آشكار مي‌شود. تنها چند روز پس از آنكه حسن روحاني با وعده تنش‌زدايي در سياست خارجي و حل پرونده هسته‌اي با غرب به‌عنوان رئيس‌جمهور ايران انتخاب شد، واشنگتن نيز برداشتن گام‌هايي در جهت به‌كارگيري ديپلماسي در حل پرونده هسته‌اي ايران را آغاز كرد و در اين بين چندين مرتبه جان كري (وزير خارجه آمريكا) و وندي شرمن (معاون وزير خارجه آمريكا) را به منظور اقناع نمايندگان براي عدم‌تصويب هرگونه طرح تحريم‌هاي جديد عليه ايران، راهي جلسات مختلف كنگره كرد.

اما تنها اندكي پس از شامگاه تاريخي روز يكشنبه (2آذر) كه وزراي خارجه ايران و كشورهاي گروه 1+5 به همراه كاترين اشتون دست يكديگر را در مقابل چشم جهانيان فشردند و خبر از توافقي تاريخي بر سر برنامه‌ هسته‌اي تهران دادند، ساز مخالفان در واشنگتن نيز كوك شد. لابي‌هاي صهيونيسم به همراه حاميان پروپاقرص خود در كنگره از رهانشدن طناب تحريم‌ها عليه ايران سخن گفتند و خواستار ادامه روند سخت مجازات‌هاي مالي و بانكي عليه ايران شدند.

در اين بين سناتورها رابرت منندز، مارك كرك و چارلز شومر ابتكار عمل را در اقدامات ضد‌ايراني به‌دست گرفتند و طرح تشديد تحريم‌ها عليه ايران را تدوين و با همراهي 23سناتور ديگر به مجلس سنا ارائه كردند. بررسي سوابق برخي از اين 26سناتور نشان مي‌دهد كه آنها يد طولايي در تدوين لوايح و طرح‌هاي تحريمي و همچنين مواضع ضد‌ايراني دارند. در ادامه به اختصار به معرفي و ارائه سوابق سناتورهاي برجسته مخالف و موافق سياست خارجي باراك اوباما (رئيس‌جمهور آمريكا) در قبال ايران مي‌پردازيم.

حاميان تحريم

رابرات منندز
رابرت باب منندز (سناتور ارشد مجلس سناي كنگره آمريكا) از ايالت نيوجرسي آمريكاست. وي در ژانويه سال 2006وارد مجلس سنا و در ژانويه سال 2013به‌عنوان رئيس كميته روابط خارجي سنا انتخاب شد. منندز مدرك كارشناسي خود را در رشته علوم سياسي و مدرك دكتري خود را در رشته حقوق دريافت كرد و در سال1980به‌عنوان وكيل مشغول به‌كار شد.

به‌دليل مواضع منندز درخصوص سياست خارجي آمريكا از وي به‌عنوان يكي از شخصيت‌هاي نزديك به جمهوريخواهان ياد مي‌شود؛ در پرونده كاري اين سناتورارشد آمريكايي آمده است: منندز به قطعنامه كوزوو كه استفاده از نيروي نظامي عليه يوگسلاوي را قانوني مي‌كرد، رأي مثبت داد. وي همچنين از مدافعان نخستين و سفت‌وسخت مقابله با برنامه هسته‌اي ايران به شمار مي‌رود. وي همچنين به طرح قانوني‌شدن استفاده از نيروي نظامي در مبارزه عليه تروريسم و به‌راه‌افتادن جنگ افغانستان پس از حملات 11سپتامبر رأي مثبت داد.

رابرت منندز از سناتورهاي پيشگام در عرصه تهيه و تدوين لوايح و طرح‌هاي تحريمي عليه ايران است. براساس طرحي كه اين سناتور در سال2011 به همراه چند سناتور ديگر به كنگره ارائه كرد، افزون بر تحريم بانك مركزي ايران از سوي آمريكا، مؤسسات مالي خارجي كه با اين بانك معامله كنند نيز مورد تحريم و مجازات قرار مي‌گرفتند.

مارك كرك
مارك استيون كرك (سناتور جمهوريخواه ايالت ايلينوي در مجلس سناي آمريكا) كه دكتري خود را از دانشگاه جورج تاون در رشته حقوق دريافت كرد، در سال 2000 با كسب بيش از 51درصد از آرا، كرسي ايالت ايلينوي در مجلس نمايندگان آمريكا را كسب كرد و در سال‌هاي پس از آن مجددا با كسب آراي لازم در مقام خود ابقا و سپس به سناي آمريكا راه يافت.

كرك يكي از اعضاي كارگروه ايران در مجلس نمايندگان آمريكا بود. وي به همراه سناتور منندز در سال2011 طرح تشديد تحريم‌هاي بانكي و اقتصادي عليه ايران را پيشنهاد كرد. كرك ازجمله نمايندگان ضد‌ايراني در كنگره آمريكا به‌شمار مي‌رود كه تاكنون و به‌ويژه پس از انتخابات مناقشه‌برانگيز سال 88 اظهارنظرات جنجالي بسياري مطرح كرده است. وي در اكتبر سال 2011 (مهرماه90) در يك گفت‌وگوي راديويي خواستار اعمال مجازات‌هاي بيشتر اقتصادي عليه ايران شد. كرك همچنين به همراه چند سناتور ديگر كنگره، پيش‌نويس مصوبه‌اي را ارائه كردند كه براساس آن خواستار ارسال نماينده ويژه‌اي از ايالات متحده آمريكا براي بررسي امور حقوق بشر و دمكراسي به ايران شدند.

سناتور مارك كرك فروردين‌ماه سال گذشته نيز به همراه 3 سناتور ديگر با ارسال نامه‌اي به هيلاري كلينتون، وزير خارجه وقت آمريكا ،خواستار تحريم محمود احمدي‌نژاد (رئيس‌جمهور وقت ايران) و 25نفر ديگر از مقامات ايراني به‌عنوان ناقضان حقوق بشر شدند.

چاك شومر
چاك شومر، سناتور ارشد دمكرات مجلس سناي آمريكا از ايالت نيويورك است كه براي نخستين‌بار در ۳ ژانويه ۱۹۹۹ به‌عضويت اين مجلس درآمد. شومر تحصيلاتش را در دانشگاه هاروارد ادامه داد و در سال1974موفق به كسب دكتري در رشته حقوق شد. شومر از موافقان تصويب قطعنامه جنگ نظامي عليه عراق و از اعضاي كميته امور آمريكايي- اسرائيلي و يكي از طرفداران پروپاقرص رژيم صهيونيستي در كنگره آمريكاست. وي همچنين يكي از منتقدان سياست‌هاي جورج بوش پسر در جنگ عراق بود. شومر در مقاله‌اي در روزنامه وال‌استريت ژورنال در تاريخ سوم ژوئن سال 2008 نوشت كه همكاري آمريكا، انگليس، آلمان، روسيه و چين در اعمال تحريم‌هاي مشترك اقتصادي عليه ايران مي‌تواند به سقوط نظام اين كشور منجر شود. سناتور چاك شومر نيز در بحبوحه نوسانات اقتصادي در ايران در سخناني خطاب به اوباما، گفته بود: مردم ايران آماده قيام همه‌جانبه هستند. با تحريم اقتصادي به‌خصوص در مسئله بنزين، سطح نارضايتي‌ها بالاتر مي‌رود و انفجار اجتماعي در جهت تغيير رخ خواهد داد.

جان مك‌كين
جان مك‌كين سناتور كنوني ايالت آريزوناي آمريكا در مجلس است. وي نامزد انتخابات رياست‌جمهوري‌۲۰۰۸ ايالات متحده آمريكا از حزب جمهوريخواه بود. او در آن انتخابات كه روز چهارم نوامبر ۲۰۰۸(13 آبان 1387) برگزار شد، با اختلاف زيادي از باراك اوباما (نامزد حزب دمكرات) شكست خورد. جان مك‌كين از طرفداران سختگيري بيشتر ايالات متحده در برخورد با ايران است؛ تا جايي كه تاكنون برخي از اظهارات و مواضع وي درخصوص ايران با انتقاد بسياري در درون اين كشور و حتي مطبوعات آمريكا مواجه شده است. در سال ۲۰۰۶، مك‌كين انتقادات تندي را متوجه حكومت ايران دانست و اظهار داشت: جاي تأسف است كه هزاران سال تاريخ پرگهر ايران اكنون منجر به تشكيل دولتي شده كه نمي‌تواند در ميان كشورهاي متمدن جايي داشته باشد. مك‌كين در ۴فوريه ۲۰۱۳(15بهمن91)، چندر روز پس از اعلام ارسال موفقيت‌آميز يك ميمون به فضا توسط ايران و ساعاتي پس از اظهارات محمود احمدي‌نژاد مبني بر اينكه حاضر است با وجود ريسك بالايي كه دارد نخستين ايراني‌اي باشد كه به فضا فرستاده مي‌شود، در اكانت توييتر خود نوشت: پس احمدي‌نژاد مي‌خواهد نخستين ايراني در فضا باشد. مگر او همين هفته پيش آنجا نبود؟ سخنان توهين‌آميز مك‌كين واكنش‌هاي مختلفي را برانگيخت. جاستين اماش (نماينده كنگره آمريكا) اين سخنان را نژادپرستانه خواند.

مخالفان تحريم

در ادامه نيز به بررسي سوابق 5نفر از رهبران كميته‌هاي مختلف سناي آمريكا كه پنجشنبه گذشته در نامه‌اي به رئيس مجلس سنا مخالفت خود را با هرگونه طرح اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران عنوان كرده بودند، مي‌پردازيم.

كارل لوين
رئيس كميته خلع سلاح مجلس سناي آمريكا و ازجمله رهبران امضا‌كننده نامه مخالفت با تحريم‌هاي جديد كنگره عليه ايران است. وي سناتور ايالت ميشيگان است كه براي نخستين‌بار در ۳ ژانويه ۱۹۷۹ به‌عضويت اين مجلس درآمد. وي مقطع كارشناسي خود را در رشته هنر به پايان رسانده است.

تيم جانسون
رئيس كميته بانكداري سناي آمريكا و سناتور ايالت داكوتاي جنوبي در كنگره است كه براي نخستين‌بار در ۳ ژانويه ۱۹۹۷ به‌عضويت اين مجلس درآمد. وي ازجمله سناتورهاي مجلس آمريكاست كه همواره از سياست‌هاي اوباما در قبال ايران پشتيباني كرده و اخيرا با افزايش زمزمه‌هاي ارائه تحريم‌هاي جديد عليه ايران، به‌عنوان رئيس كميته بانكي سنا اعلام كرد كه مي‌توان بررسي اين تحريم‌هاي جديد را به تعويق انداخت. وي عنوان كرد كه مايل است تلاش‌ها در اين زمينه را متوقف كند.

دايان فاينشتاين
رئيس كميته اطلاعات سنا بر كرسي ايالت كاليفرنيا در سناي آمريكا تكيه زده است كه براي نخستين‌بار در ۱۰ نوامبر ۱۹۹۲ به‌عضويت اين مجلس درآمد. فاينشتاين نيز ازجمله سناتورهاي دمكرات و مخالف پيشبرد تحريم‌ها عليه ايران است كه طي چند‌ماه اخير همواره مخالفت خود را با تصويب تحريم‌هاي جديد عليه ايران اعلام كرده.

توماس كارپر
رئيس كميته امور دولتي و امنيت داخلي مجلس سنا از ايالت دلاوير است كه براي نخستين‌بار در ۳ ژانويه ۲۰۰۱ به‌عضويت اين مجلس درآمد. كارپر نيز در زمره سناتورهاي ارشد آمريكاست كه در طرح جديد تحريمي سناتورهاي آمريكا عليه ايران، توقف هرگونه اقدامات ضد‌ايراني تا ادامه گزينه ديپلماسي را خواستار شده بود.

باربارا ميكولسكي
رئيس كميته تخصيص بودجه مجلس سناي آمريكا از ايالت مريلند است كه براي نخستين‌بار در ۳ ژانويه ۱۹۸۷ به‌عضويت اين مجلس درآمد. وي ليسانس خود را در رشته روانشناسي و كارشناسي ارشد خود را در رشته امور اجتماعي دريافت كرد. وي ازجمله سناتورهاي كنگره آمريكاست كه طي 2 نوبت به طرح به‌كار‌گيري نيروي نظامي عليه عراق رأي منفي داد.

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن