تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند به ازاى هر حرفِ آن چهار هزار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804334059




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پرونده نمايندگان هديه بگير روي ميز هيات نظارت


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: پرونده نمايندگان هديه بگير روي ميز هيات نظارت
دريافت كارت هديه توسط نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بار ديگر اهميت نظارت بر عملكرد نمايندگان در دوران ايفاي وظايف نمايندگي را مطرح مي كند.
به گزارش ايرنا، موضوع داغ و قابل توجه اين روزها در رسانه هاي مكتوب و فضاي مجازي و حتي برخي محافل موضوع گزارش تحقيق و تفحص مجلس درباره تخلفات مرتضوي رييس پيشين سازمان تامين اجتماعي و دادن كارت هديه به برخي مسئولان و نمايندگان است.

برخي نمايندگان مجلس با دريافت كارت هاي هديه كه اخيرا براي آن دلايلي چون خرج كردن براي افراد كم بضاعت و مردم مطرح مي شود،نه تنها خود را وامدار اين فرد كرده بلكه پرسشهايي در رابطه با رفتار نمايندگان و نحوه نظارت بر عملكرد آنان در دوره ايفاي نقش وظايف نمايندگي در مجلس مطرح مي كند.

اگر خوب دقت كنيم درمي بابيم كه رييس پيشين سازمان تامين اجتماعي خود چندين و چند پرونده قضايي در دادگاه ها دارد و از طرف ديگر اموال سازمان تأمين اجتماعي متعلق به كارگران و مستمري بگيران يعني اقشار ضعيف و كم درآمد جامعه است و كسي حق ندارد با اين اموال چنين بذل و بخشش هايي كند.

سعيد مرتضوي مديرعامل پيشين سازمان تامين اجتماعي در دو نامه جداگانه به كميسيون اصل 90 مجلس ادعا كرد كه تعداد زيادي از نماينده هاي مجلس از تامين اجتماعي هديه گرفته اند.

نكته جالب توجه در اين ميان اظهارات مرتضوي است كه ارايه كارت هديه به 37 نفر از نمايندگان مجلس را انكار كرده بود و گفته بود كه به بيش از 180 نفر از نمايندگان مجلس كارت هديه داده است!

به گزارش پايگاه خبري ملت سيدمحمدحسين ميرمحمدي عضو هيات نظارت بر رفتار نمايندگان مجلس زمان دقيق رسيدگي به دريافت كارت هاي هديه به نمايندگان را 4 دي ماه اعلام كرد.

و حال با اين گزارش 84 صفحه اي اخير كميته تحقيق و تفحص مجلس از سازمان تامين اجتماعي مبني بر تحويل دادن كارت هديه به برخي از مسئولان و مقامات دولتي وقت و تعدادي از نمايندگان مجلس، صرف نظر از اينكه آيا اين عمل مقامات دولتي عنوان مجرمانه دارد يا خير؟، كه در جاي خود محل بحث است، پرسش هايي در رابطه با رفتار نمايندگان و نحوه نظارت بر عملكرد آنان در دوره ايفاي وظايف نمايندگي در مجلس مطرح مي شود.

يك حقوقدان در گفت و گو با ايرنا در اين باره مي گويد: براي روشن شدن اين موضوع فارغ از رفتار يك نماينده از لحاظ شرعي و در پيشگاه خداوند و وجدان خويش، بايد در دوره نمايندگي اش ابتدا به قوانين و مقررات نظارتي بر عملكرد نمايندگان مراجعه شود.

ˈفرهاد شهبازوارˈ با استناد به برخي مواد قانوني در اين ارتباط مي افزايد: ماده 78 قانون آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي بيان مي دارد كه نمايندگان در اساس مسئوليت نمايندگي متعهد و ملتزم به حفظ حيثيات مجلس و نمايندگان و رعايت نظم و نوبت و اجراي آيين نامه داخلي مي باشند.

وي ادامه مي دهد: رعايت نكردن اين تعهدات، تذكر، اخطار، احضار و توبيخ نماينده متخلف را به دنبال دارد، از طرفي با دقت در نظارت مجلس بر رفتار نمايندگان و ماده سوم آن كه اعلام داشته دريافت هرگونه هديه نقدي يا غيرنقدي غيرمتعارف از اشخاص حقيقي يا حقوقي، خصوصي يا عمومي و دولتي داخلي يا خارجي تحت هر عنوان توسط نمايندگان ممنوع و مرتكب مستوجب اعمال مجازات ماده(6) اين قانون است.

وي با استناد به ماده چهارم همين قانون مي گويد: همين طور ماده چهارم همين قانون اعلام داشته سوء استفاده از اختيارات نمايندگي و اخذ امكانات و امتيازات از بخش هاي دولتي عمومي و خصوصي به هر عنوان و به هر شكل توسط نماينده به نفع خود و نزديكان وي به ناحق و اعمال نفوذ و استفاده از سمت نمايندگي براي اين منظور و سوء استفاده و از اطلاعات و اسناد در دسترس وي ممنوع و مرتكب مستوجب اعمال مجازات ماده 6 اين قانون است.

به گفته اين حقوقدان تذكر شفاهي بدون درج در پرونده، تذكر كتبي با درج در پرونده، اخذ تعهد كتبي مبني بر عدم تكرار تخلف، كسر حقوق از يك ماه تا يكسال به ميزان يك دوم، محروميت از عضويت در مجامع و شوراها يا كميته هاي تحقيق و تفحص، محروميت از نامزدي براي عضويت در هيات رييسه مجلس و هيات رييسه كميسيون ها، اعلام يك يا چند تخلف نماينده در جلسه علني توسط رييس مجلس از جمله مجازات هاي ماده 6 قانون آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي است.

پس ملاحظه مي شود كه مطابق با قانون نظارت مجلس بر رفتار نمايندگان در ابتداي هر دوره مجلس و پس از انتخاب هيات رييسه دائمي، هيات نظارت رفتار نمايندگان را بررسي و حتي مطابق با تبصره اول ماده 6 همين قانون در صورتي كه تشخيص دهد دارايي نماينده به ناحق افزايش يافته است تا قبل از انتخابات دوره بعد موضوع را به اطلاع شوراي نگهبان اعلام و براي رسيدگي به دستگاه قضايي ارسال مي كند.

از ديگر سو دقت انتشار گزارش كميته تحقيق و تفحص در سازمان تامين اجتماعي فرض را بر صحت وقوع تخلف به ذهن متبادر مي كند و مطابق ماده 200 آيين نامه داخلي مجلس در صورت احراز تخلف و ضرورت تعقيب توسط هيات تحقيق و تفحص متخلف توسط هيات رييسه مجلس به محاكم قضايي معرفي مي شود.

شهباوزاور مي گويد: دستگاه قضايي صالحه موظف است طبق مقررات تقاضاي كميسيون را خارج از نوبت مورد بررسي قرار داده و نتيجه آن را به كميسيون اعلام كند.

به نظر مي رسد بايد گام بعدي در اين خصوص بررسي گزارش تحقيق و تفحص همراه با اسامي متخلفان در قوه قضاييه است .

نظر شما:
------------

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن