تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس غمى از غم‏هاى دنيا را از مسلمانى برطرف نمايد، خداوند غمى از غم‏هاى روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804663763




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بار سنگين مشكلات و بيم مهاجرت اهالي رزدنبل قائنات


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: بار سنگين مشكلات و بيم مهاجرت اهالي "رزدنبل" قائنات
روستاي رزدنبل از توابع شهرستان قائنات بخش مركزي دهستان قاين است كه بي‌­آبي، فقر امكانات و 15 سال خشكسالي، قامت استوار مردمان سختكوش اين ديار را خم كرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران‌(ايسنا)، منطقه خراسان جنوبي، با پشت سر گذاشتن بخشي از جاده قاين-مشهد، به سه راهي شيرمرغ مي­‌رسيم و به راهمان ادامه مي‌دهيم، جاده كم عرض با علائم راهنمايي و رانندگي و هشدار دهنده محدود به ما هشدار مي­‌دهد كه براي ادامه راه بايد بيشتر احتياط كنيم.

روستاي كلاته نصير را پشت سر مي­گذاريم و به "رزدنبل" مي­‌رسيم، تعدادي از كشاورزان به صورت گروهي مشغول كار در مزارع و كشت‌زارهاي روستا هستند كه مي‌­توان وفاق و همدلي را بين اهالي منطقه حس كرد.

با يكي از اهالي هم كلام مي­‌شويم تا از وضعيت زندگي در اين روستا بيشتر با خبر شويم.

او خودش را حسين دورانديش و 50 ساله معرفي مي‌­كند، فرهنگي است و دغدغه­‌هاي فرهنگي و آموزشي مهم­ترين مشكل از ديدگاه اوست، اما در كنار آن به مشكلات و كمبودها از جمله آب كشاورزي نيز اشاره مي­‌كند.

او كه به گفته خودش تحقيقات زيادي در زمينه نام‌گذاري و پيشينه تاريخي روستا انجام داده، اما اثر مستندي به دست نياورده است، مي­‌گويد: اين روستا در دامنه قله چنار روي يك بلندي واقع شده و از دو طرف مشرف به رودخانه است.

تلاش براي افزايش آب كشاورزي از طريق مرمت و لايروبي قنات و احداث سد خاكي در بالادست قنات، حمايت از دامداران از طريق تامين علوفه ارزان قيمت، خريد تضميني محصولات روستاييان مثل گوشت و فرآورده­‌هاي لبني، راه اندازي خانه سلامت، برخورداري از گاز طبيعي و احداث مدرسه راهنمايي‌(متوسطه اول) از كارهايي است كه بايد در اين روستا انجام شود.

فرامرز مصطفي پور دانش آموز كلاس سوم دبيرستان نيز از تعطيلي خانه ورزش روستا مي­‌گويد و ادامه مي­‌دهد: با وجود استعدادهاي خوب ورزشي به ويژه در واليبال، كمترين توجهي به اين موضوع نشده است.

رسول دورانديش نيز دانش آموز كلاس دوم است كه در قاين مشغول به تحصيل است. او نيز امكانات ورزشي روستا را بسيار ناچيز مي­‌داند و مي‌­افزايد: بچه­‌هاي روستا به زمين خاكي هم قانع هستند، اما از داشتن آن محروم هستند.

او از مسئولان مي­‌خواهد حداقل­‌هاي مورد نياز در رشته پرطرفدار واليبال در اين روستا را كه همه ساله موفقيت‌هاي خوبي در شهرستان به دست مي‌آورد، تامين كنند.

كاهش دام اهالي

يكي از جوانان روستا هم كه بنا به وضعيت شغلي ساكن روستا نيست، اما دلبستگي زيادي به زادگاهش دارد، دغدغه اصلي مردم را كمبود شديد آب كشاورزي مي‌­داند و مي­­‌گويد: فلسفه وجودي و تشكيل اين نقطه جمعيتي، قنات عليا و سفلي بوده است كه نياكان ما از مناطق دوردست در اين جا ساكن شدند و كشاورزي و دامداري را به عنوان مهم ترين شغل در اين منطقه انتخاب كردند.

حسن عاملي مي­‌افزايد: اين روستا در گذشته 14 گله 700 راسي گوسفند و حدود 200راس دام سنگين داشت كه نقش عمده‌اي در توليد شير و فرآورده‌هاي لبني در شهرستان ايفا مي­‌كرد، اما در حال حاضر اين رقم به دو گله 200 راسي گوسفند كاهش يافته و تمام دام‌هاي سنگين به فروش رفته است.

وي مي‌­افزايد: هر چند سفره كشاورزان و دامداران روستا به دليل خشكسالي­‌هاي پي در پي، نسبت به گذشته تا حدي خالي شده، اما مردم روستا همچنان با ناملايمات روزگار، طبيعت خشن و كم لطفي برخي مسئولان مي‌سازند و چشم اميد به الطاف لايزال الهي دارند و با اندك آب كشاورزي و معدود گوسفندي كه دارند، سختي زندگي امروز را به اميد فردايي بهتر تحمل مي­‌كنند.

وي اظهار مي­‌كند: كشاورزاني كه وضعيت مناسبي از نظر اقتصادي دارند، مزارع زعفران و باغ‌­هاي خود را با تانكر آبياري مي­‌كنند، همچنين برخي دامداران هم با خريد آب مورد استفاده دام، البته با هزينه‌هاي گزاف در مقابل كم آبي مقاومت مي­‌كنند.

وي تمام مشكلات به وجود آمده فعلي را ناشي از خشكسالي­‌هاي اخير نمي­‌داند و معتقد است عملكرد برخي مسئولان منطقه‌اي در تشديد اوضاع بي تاثير نبوده است.

مردم روستا را رها كرده‌اند

غلامرضا كشتگر، 55 ساله و يكي ديگر از اهالي نيز به ايسنا مي­‌گويد: قنات روستا خشك شده و بيشتر مردم روستا را رها كرده‌­اند.

وي كه 100 راس گوسفند دارد، مشكلات دامداري را اين گونه عنوان مي­‌كند: براي تامين آب مورد نياز دام هر 72 ساعت بايد 95 هزار تومان هزينه كنيم و تامين جو نيز با نرخ هر كيلوگرم 900 تومان خيلي سخت است.

وي مي­افزايد: از ابتداي آذر هر سال تا 15 فروردين سال بعد مجبوريم دام‌ها را به مراتع روستاي فرخي از توابع زيركوه ببريم و در مدتي كه در مراتع روستا نيستيم، مراتع رزدنبل توسط دامداران منطقه چرانيده مي­‌شود.

وي مي­گويد: مسئولان امر هيچ گونه توجهي به قشر دامدار ندارند و اين مسئله موجب شده نسل جوان تمايلي به ادامه فعاليت در اين بخش نداشته باشد.

او از مسئولان مي­‌خواهد براي كاهش قيمت علوفه و آذوقه و افزايش قيمت گوشت و فرآورده­‌هاي لبني چاره‌انديشي كنند.

غلامرضا عاملي، كارمند كه به شغل كشاورزي نيز مشغول است، مي­گويد: روزهاي تعطيل فرصتي است تا به روستا بياييم و به صله رحم بپردازيم اما در كنار اين ديد و بازديدها، به كار كشاورزي نيز مي‌­پردازيم.

وي قدمت روستا را چند صد ساله مي‌­داند و تنها دليل اين مدعا را وجود آرامستاني وسيع در سمت شرق روستا عنوان مي­‌كند و مي­‌گويد: بزرگان فعلي روستا، زمان ابتدايي تدفين اموات در آن جا را به ياد نمي‌آورند.

در ادامه با وي همراه مي­‌شويم تا با ديگر مشكلات و توانمندي­‌هاي روستا آشنا شويم.

قله مشهور به "پشت آب" در فاصله دو كيلومتري جنوب روستا مقصد بعدي ماست. براي رفتن به قله "پشت آب" از رودخانه سمت شرق روستا و از جوي آبي كه از قنات سفلي به سمت استخر ذخيره آب كشاورزي روستا در جريان بود، گذشتيم تا به باغ‌هاي زرشك رسيديم.

وجود باغ‌­هاي وسيع زرشك و برخي حصاركشي‌­هاي موجود بين باغ‌ها نشان از توجه ويژه اهالي به موضوع كشاورزي دارد، باغ­‌ها خشك و بي روح شده و رمقي هم بر تن درختان زرشك باقي نمانده است.

در ادامه مسير از كنار استخر روستا كه دو قنات عليا و سفلي به آن مي­ريزد و فقط توانسته بود جلبك‌­هاي داخل استخر را سيراب كند، گذشتيم، زمين­‌هاي زيادي به دليل كاهش آب قنات روستا زير كشت نمي‌­رود و به گفته "عاملي"، در گذشته نه چندان دور در اين زمين‌ها چغندر، پنبه و جو كشت مي­‌شده است.

استفاده از درختان بادام ديم خشك شده براي سوخت

در دامنه قله، درختان بادام ديم چند ساله‌اي به چشم مي‌خورد كه بر اثر كاهش نزولات آسماني در سال­‌هاي متوالي خشك شده و از شاخه‌­ها و تنه‌هاي آن براي استفاده در پخت نان استفاده مي‌­شود.

در بلنداي قله چند وسيله بازي مثل تاب و سرسره در قسمت تسطيح شده­اي نصب شده است كه به دليل دوري از روستا كمتر از آن استفاده مي‌­شود، اين در حالي است كه داخل روستا هيچ گونه امكانات سرگرمي و تفريحي براي كودكان پيش بيني نشده است.

غلامرضا عاملي نگاه خاص برخي مسئولان به روستا را از دلايل عقب ماندگي "رزدنبل" در حوزه‌­هاي آموزشي، بهداشتي و كشاورزي مي­داند كه مزيد بر مشكلات كمبود آب و كاهش نزولات آسماني شده است.

به گفته وي، حفر يك حلقه چاه كشاورزي در بالادست قنات و مظهر قنات عليا باعث كاهش چشمگير آب كشاورزي روستا شده است.

وي احداث سد خاكي به منظور مهار سيلاب­‌ها و روان آب­‌هاي جاري شده از ارتفاعات سمت جنوب روستا را تنها راهكار موثر براي جبران كمبود آب عنوان مي­‌كند.

ناصر محمددوست، رئيس شوراي اسلامي روستا نيز به ايسنا مي­گويد: اين روستا 126 خانوار و 460 نفر جمعيت دارد كه در 13 كيلومتري مركز شهرستان قرار گرفته است. شغل بيشتر مردم كشاورزي و دامداري است و زرشك و زعفران از عمده محصولات اين روستا به شمار مي­‌رود.

به گفته وي، قنات­‌هاي عليا و سفلي تامين كننده آب كشاورزي روستاست كه به كمترين و پايين ترين سطح آبدهي رسيده و خشكسالي­‌هاي پي در پي موجب مهاجرت حدود 80 خانوار از اين روستا شده است.

كاهش سطح زيركشت به يك سوم

وي سطح زيركشت زرشك روستا را حدود 3 هكتار و زعفران را 4 هكتار اعلام كرد و افزود: در سال­‌هاي نه چندان دور رزدنبل قطب كشاورزي منطقه پيشكوه قاين بود و 25 هكتار سطح زيركشت زرشك و زعفران داشت كه در حال حاضر اين سطح به يك سوم كاهش يافته است.

پيگيري بي‌نتيجه مشكلات

علي دروگر، دهيار رزدنبل نيز با تاييد مشكلات مطرح شده توسط اهالي در گفت و گو با ايسنا مي­‌گويد: تاكنون پيگيري­‌هاي زيادي براي رفع مشكلات مردم انجام شده است، اما به نتايج قابل قبولي دست نيافته‌ايم.

دروگر كه دوره قبل نيز دهيار روستا بوده و اطلاعات كافي در زمينه مشكلات و پيگيري‌هاي انجام شده دارد، مي‌افزايد: تامين آب كشاورزي مهم‌ترين خواسته اهالي است كه به تازگي با پيگيري‌هاي انجام شده مجوز حفر يك حلقه چاه دستي دريافت شده و بخش كمي از مشكل با اين كار رفع خواهد شد، هر چند اين اقدام كافي نيست.

وي لايروبي و مرمت قنات براي رفع انسداد مسير قنات را از ديگر خواسته‌هاي مردم عنوان مي­‌كند كه مسئولان بايد براي تخصيص اعتبار آن اقدام كنند.

كسب مقام هاي اول تا سوم واليبال

وي به كسب مقام‌هاي اول تا سوم تيم واليبال رزدنبل در مسابقات شهرستان اشاره مي­‌كند و مي­‌گويد: با وجود فعاليت جوانان مستعد و علاقه‌­مند در اين رشته، آنها از حداقل‌هاي ورزشي محروم هستند. گازرساني به روستا نيز چند سال است كه به صورت بلاتكليف رها شده و با وجود نصب علمك در نقاط مختلف روستا، مردم همچنان از اين نعمت محروم هستند و پيگيري‌هاي انجام شده تاكنون به نتيجه نرسيده است.

به گفته وي، تفكيك مراتع دامداري با روستاي كلاته نصير نيز از ديگر مشكلات روستاست كه تاكنون بلاتكليف مانده و در برخي مواقع باعث اختلاف هايي بين دامداران دو روستا شده است.

وي در ادامه مي­‌گويد: آنتن دهي تلفن همراه در روستا با مشكلاتي مواجه است و فقط در برخي از نقاط روستا، مشتركان مي‌­توانند از تلفن همراه استفاده كنند با توجه به نصب دكل همراه در روستاي كلاته نصير، از مسئولان امر تقاضا داريم براي پوشش مناسب تلفن همراه در اين منطقه اقدام كنند.

دهيار رزدنبل با انتقاد از انباشته شدن زباله­‌هاي خانگي در معابر و كوچه‌ها و همكاري نكردن مسئولان بهداشتي مي‌افزايد: در سال هاي گذشته كار جمع آوري زباله در روستا توسط خودروي زباله كشي دهياري شيرمرغ انجام مي‌شد، ولي مدتي است كه بنا به دلايلي اين كار انجام نمي‌شود، در حالي كه سلامت اهالي ممكن است به خطر بيفتد.

وي با اشاره به اينكه زنان روستا در بافت قالي و قاليچه مهارت دارند، مي­‌گويد: در صورت پرداخت تسهيلات به اين افراد زمينه اشتغال بيشتري فراهم مي‌شود و زنان نيز در كنار همسران خود علاوه بر كار كشاورزي، به توليد صنايع دستي و فرش نيز مشغول خواهند شد.

وي ايجاد خانه سلامت را از ديگر خواسته‌هاي بحق مردم اعلام مي­‌كند و ادامه مي‌­دهد: با توجه به هماهنگي­‌هاي انجام شده با مسئولان بهداشتي قاينات مقرر شد ساختمان دبستان قديم توسط اهالي بازسازي و تجهيز شود تا در هفته يك روز بهورز روستاي كلاته نصير بتواند به مادران اين روستا خدمات ارائه كند، اما پس از انجام تعهدات توسط اهالي، اقدامي براي فعال شدن خانه سلامت انجام نشد و خانواده­‌ها به ناچار مسير دو كيلومتري رزدنبل تا كلاته نصير را براي كوچك‌ترين امور بهداشتي بايد با پاي پياده طي كنند.

حصاركشي دبستان تازه تاسيس روستا نيز از جمله مشكلات رزدنبل است كه تاكنون پيگيري­‌ها در اين باره به نتيجه‌اي نرسيده است و با وجود نياز مبرم به برق، برق اين ساختمان هم وصل نشده است تا در مباحث آموزشي (صوتي و تصويري) براي دانش آموزان موثر واقع شود.

فشار آب جوابگو نيست

دروگر با اشاره به فرسوده بودن شبكه آبرساني روستا مي­‌گويد: با توجه به اينكه اين شبكه اوايل انقلاب ايجاد شده و تاكنون روستا توسعه پيدا كرده است، فشار آب پاسخگوي نياز مشتركان نيست و در برخي نقاط روستا هم به اجراي شبكه جديد نياز است كه تاكنون با وجود پيگيري‌هاي زياد به نتيجه نرسيده‌­ايم.

اجراي 400 متر كانيو در ورودي روستا از جمله اقدام‌هاي دهياري در سال 84 است كه با نظارت بنياد مسكن و با اعتباري حدود 70 ميليون ريال انجام شد، اما در معابر روستا هيچ گونه عمليات عمراني و خدماتي انجام نشده است.

وي خاطرنشان مي­‌كند: تعدادي از اهالي روستا تقاضاي احداث مسكن دارند كه به دليل واگذار شدن زمين توسط بنياد مسكن، اين امر با مشكل روبه رو شده است.

وي از مسئولان امر مي­‌خواهد با توجه به مهاجرت بي­رويه اهالي روستا به دليل خشكسالي­‌ها، حمايت خود را از روستانشينان پررنگ‌تر كنند، در غير اين صورت بيم آن مي­‌رود كه به دليل كمبود امكانات و بي توجهي، رفته رفته روستاها خالي از سكنه شود.

گزارش از: محمدرضا براتي، خبرنگار ايسنا، منطقه خراسان جنوبي

انتهاي پيام

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن