تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر باطل با حق درنياميزد، بر حقيقت جويان پوشيده نمى مانَد و اگر حق با باطل آميخته ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819938016




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارائه شعر به صاحب‌نظران راهي مناسب براي كشف استعدادها/ مسئولان از شعرهاي پايه آييني حمايت كنند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ارائه شعر به صاحب‌نظران راهي مناسب براي كشف استعدادها/ مسئولان از شعرهاي پايه آييني حمايت كنند
همدان - خبرگزاري مهر: يك شاعر ملاير ارائه شعر به صاحب‌نظران را راهي مناسب براي كشف استعدادها دانست گفت: مسئولان از شعرهاي پايه آييني حمايت كنند.

به گزارش خبرنگار مهر، بي‌شمارند غيور مرداني كه سال‌ها قبل از آسايش و راحتي خويش گذشتند و به منظور پاسداري از اركان مقدس اين سرزمين، همراه هميشگي بستر و صندلي چرخ دار شدند و امروزه نيز با همان همت بسيجي خود در سنگر فرهنگ و هنر از آرمان‌هاي مقدس نظام پشتيباني مي‌كنند حال وظيفه مردم و مسئولين است كه حداقل با دلجويي و كسب اطلاع از احوالات آن‌ها نسبت به افزايش انگيزه و تشويق آن‌ها ياري كنند.

اين شاعر گران قدر كه متولد 1334 در روستاي مي آباد از توابع شهرستان ملاير است، پس از تحصيل دوره متوسطه و كسب ديپلم طبيعي، مدتي به كار آزاد پرداخت پس از آن به خدمت مقدس سربازي اعزام كه در جريان مانور نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي در سال 1358 به شدت مجروح و دچار ضايعه نخاعي شد و با وجود پيگيري‌هاي متعدد براي اعزام ايشان به خارج از كشور براي درمان اين امر ميسر نشد و به قول خود شاعر سال‌ها طول كشيد تا با شرايط زندگي جديد خود كنار آمد و به اصلاح خود ايشان پذيرفتنش سخت بوده و هست. اما از آنجا كه بيت معروف «خدا گر ز حكمت ببندد دري به رحمت گشايد در ديگري» هميشه مصداق پيدا كرده است، معلوليت «جليل جمشيدي» نه تنها باعث محدوديت وي نشد بلكه موجبات تفكر و تعقل بيشتر را نيز فراهم كرده به طوري كه ابتدا به صورت مقدماتي و «در حاشيه مجلات و روزنامه‌ها» اقدام به يادداشت كردن افكار و اشعار خويش مي‌كرد و بعد از رحلت امام خميني‌(ره) و شنيدن غزل‌هاي آن پير فرزانه از راديو و تلويزيون، به سرودن شعر به صورت جدي پرداخت و با بهره گيري از راهنمايي‌ها و تشويق‌هاي اساتيد فن به خصوص فريدون محمودي در اين مهم به ممارست پرداخت كه حاصل آن چاپ دو دفتر شعر به نام‌هاي شيواي عشق (دهه 60) و آواي عشق (دهه 70 ) بود و ديوان انتظار در اواخر سال 90 بود.

اين شاعر ملايري در گفتگو با مهر سخن خود را با بيان جمله اي مبني بر اينكه «بنام حي دانا همان خلاق هستي كه جان بخشيده ما را، بيا آزاده باشيم كه كوتاه است دنيا» آغاز كرد و گفت: بعد از دريافت ديپلم به خدمت سربازي رفتم و اوايل انقلاب در مانوري كه انجام شد از ناحيه گردن دچار آسيب نخاعي شدم.

وي افزود: از آن به بعد سال‌هاي سال با اين وضعيت كنار آمدم و هيچ وقت با آن مأنوس نشدم، پذيرفتم كه بايد به نحوي با اين موضوع كنار بيايم، پنج يا شش سال زمان لازم بود با نا ملايمت‌هايي ايجاد شده از طريق درماني و جسمي كنار بيايم.

جمشيدي اظهار داشت: از آن زمان جسته و گريخته به نويسندگي رو آوردم، به مطالعه كتاب‌هاي ادبي و رمان بسيار علاقه داشتم و در اواخر دهه 1360 از اشعار قدما مخصوصاً سعدي، حافظ و فردوسي و بسياري از شاعران بزرگ ايراني بهره بردم.

وي گفت: در سال 67 با شنيدن غزل امام خميني (ره) «من به خال لبت اي دوست گرفتار شدم» تحت تأثير قرار گفتم و به تضمين شعر ايشان شعري گفتم و از آن زمان به طور جدي وارد مقوله شعر گفتن شدم و زماني كه اشعار خود را به صاحب نظران ارائه كردم مورد تأييد آن‌ها واقع شد و در اوايل سال 70 دفتر شعر «شيدا عشق» را با امكانات محدود موجود در شهرستان به چاپ رساندم، پنج سال بعد دفتر ديگري به نام «آواي عشق» منتشر كردم.

جمشيدي با بيان اينكه هم‌اكنون صاحب سه اثر است، گفت: «ديوان انتظار» با مضامين آييني در رابطه با امام زمان اوايل سال 91 چاپ شد و هم‌اكنون در كتاب فروشي‌هاي ملاير موجود است.

انتظار به معني يكجانشيني و انجام كار سطحي نيست

وي در خصوص مفهوم انتظار و ويژگي‌هاي منتظر واقعي اظهار داشت: منتظر بودن به معني يكجانشيني و انجام كار سطحي نيست بلكه به معني قدم برداشتن از دل و جان و طبق خواسته خداوند و ائمه اطهار (ع) است.

وي با اشاره به سرودن شعر در قالب‌هاي مختلف گفت: سرودن غزل به دلايل ذاتي براي اينجانب لذت‌بخش‌تر است به طوري كه بيش از 700 غزل معنوي، عرفاني و عاشقانه سروده‌ام كه موضوع شخصي ندارد و سخن از دل و جان بر آمده است.

جمشيدي افزود: پيش زمينه شعر و شاعري به خود ذهنيت شاعر باز مي‌گردد شعر در خلوت يا جلوت برخي افراد جوشش دارند، چنانكه بين ادبا معروف است شعر جوشش شعري است كه محدود به زمان و مكان نيست.

وي يادآور شد: در خلوت شبانگاهان بيت‌هاي بسياري به نظرم مي‌رسد كه اگر يادداشت كردم بيت‌الغزل بودند همچنين بر اثر رفتار و برخورد با برخي موارد اجتماعي شعر‌هايي سروده‌ام.

اين شاعر با اشاره به مطرح نبودن سن و سال براي شاعر بودن اظهار داشت: اگر به مطالبي كه برخي كودكان با خود مطالبي را زمزمه مي‌كنند توجه كنيم متوجه مي‌شويم اين حرف‌ها ميانه اي با شعر دارند.

وي افزود: ترس از گفتن و ارائه دادن بسياري زمينه‌هاي شعر گفتن را خاموش مي‌كند، شعر از ذات برخي افراد تراوش مي‌كند، مطالب بسياري براي گفتن دارند اما جرات ارائه ندارند.

شعر راهي مناسب براي كشف استعدادها است

جمشيدي ارائه دادن شعر را راهي مناسب براي كشف استعدادها دانست و گفت: علاقمندان به حوزه شعر بايد دل نوشته‌ها و دست نوشته‌هاي خود را به صاحب نظران ارائه دهند.

وي در پاسخ به سئوال در خصوص مشكلاتي كه شاعران شهرستاني با آن مواجه هستند، بيان داشت: مشكلات زيادي در ارتباط با چاپ و تايپ آثار در شهرستان وجود دارد به طوري كه اينجانب دفتر اول خود را با مشكلات زياد و هزينه شخصي منتشر كردم.

وي وجود مشكلات فراوان نشر و چاپ كتاب را از دغدغه‌هاي اساسي دانست و گفت: اين موضوع قابل مقايسه با پايتخت و ساير استان‌ها نيست به طوري كه ممكن است با وجود تلاش و زحمات زياد در اين راستا، آثار به صورت مطلوب نرسيده و از طرفي هم هزينه چاپ آثار مناسب را فراهم نكنند.

اين شاعر ملايري با بيان اينكه هدف من از طرح مشكلات مظلوم نمايي نيست، گفت: اقدامات اداره ارشاد شهرستان و انجمن‌هاي ادبي دستي از شعراي شهرستاني نگرفته است.

وي ادامه داد: من با زمينه شخصي با مرارت و مشقت ديوان شعر خود را منتشر كردم و حتي در شهرستان خودم از طريق ارشاد حمايت نشدم.

وي شعر گفتن و نويسندگي در شهرستان را دشوار دانست و افزود: به طور معمول تعدادي از در انجمن‌هاي ادبي جمع مي‌شود اما كارها به چاپ نمي‌رسد و دفتر‌هاي شعر در زمان خود خاك مي‌خورد و بعد از مدتي از بين مي‌رود.

جمشيدي با اشاره به فعاليت انجمن‌هاي ادبي در شهرستان ملاير گفت: اگرچه مديران انجمن از طرف ارشاد انتخاب مي‌شود اما نظارتي بر انجمن‌هاي ادبي وجود ندارد و اين انجمن‌ها چندان حرفه‌اي نيستند و نبايد به جمع شدن چند نفر و خوانده شدن تعدادي شعر اكتفا شود زيرا اين كار‌ها بعد از مدتي فراموشي شود بلكه بايد براي كمك به انتشار آثار تلاش شود.

شعر بايد استخوان بندي داشته باشد

وي با بيان اينكه هر انجمن بايد ميوه اي داشته باشد، افزود: انجمن بايد هر چند سال يك‌بار به طور گزيده و انتخابي از هر شاعر و نويسنده آثاري به اجتماع ارائه دهد.

اين شاعر ملايري با انتقاد از برخي مطالب منتشر شده در روزنامه‌ها، مجلات و هفته نامه كه شعر نيست، گفت: شعر بايد استخوان بندي داشته باشد البته تأكيد نمي‌كنم حتماً بايد نوآوري داشته باشد زيرا نوآوري در مواردي كه جرقه‌اي به ذهن فرد مي‌رسد، نادر است.

وي با اشاره به نبود مكتب شعري و كمبود برخورد‌هاي عرفاني اظهار داشت: در گذشته مرحوم فيروز كوهي و شهريار اگرچه مدت‌هاي زيادي رفت و آمد نداشتند ولي آنقدر همديگر را قبول داشتند كه به سطحي رسيدند كه شهريار شدند.

جمشيدي ادامه داد: در زمان حافظ هم همين بود، حافظ مكتب رفته است عرفان حافظ و سعدي هر شاعري از پيشينيان را تأثير پذير قرار مي‌داد اما سخنانشان به قدري انسجام داشته كه قرن‌ها استفاده شده است.

مسئولان از شعرهاي پايه آييني حمايت كنند

وي با بيان اينكه از مسئولان استاني و كشوري مرتبط با حوزه فرهنگ و ارشاد درخواست مي‌كنيم از شعرهاي پايه آييني حمايت كنند، گفت: علاقه داريم افرادي كه در رأس هستند در هر زمينه‌اي حمايت عملي خود را از نويسندگان و هنرمندان داشته باشند.

اين شاعر مي‌گويد: انسان موجودي است كه بسياري از اتفاقات زندگي‌اش تقديري و اجتنا‌ب ناپذير است، امروزه بسياري از مسائل براي آسيب روحي و جسمي و بشريت يكه تازي مي‌كند ، اميدوارم هيچ فردي با مشكل جسمي مواجه نشود اما در صورت برخورد با اين موارد بايد در كمترين زمان ممكن و با بزرگواري اطرافيان خود را دريابد و از همان مقداري كه برايش در زمينه سلامتي مانده به نحو مثبت استفاده كند.

وي پرهيز از منفي گرايي و گوشه نشيني را يكي از عوامل موفقيت خود دانست و گفت: مثبت انديشي براي زندگي انسان‌هاي سالم و افرادي كه با مشكلات جسمي روبرو هستند حياتي دوباره است و اين در حالي ست كه با منفي نگري مرگ تدريجي به سراغ افراد مي‌آيد.

كد خبر: 2201604

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۴ - ۱۰:۱۴

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن