تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، بى شرم، كودن، چاپلوس و بدبخت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804037550




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

يك پيشنهاد سبز به روحاني و قاليباف


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: يك پيشنهاد سبز به روحاني و قاليباف
اگر همه 80 هزار تاكسي موجود در تهران، تبديل به خودروهاي سبز شوند و دولت يا شهرداري براي هر تاكسي،مبلغ 50 ميليون تومان يارانه بدهد، حدود 1.3 ميليارد دلار نياز است.اين مبلغ تنها 400 ميليون دلار بيشتر از رقمي است كه براي احداث پل صدر هزينه شده است. هر چند رقم، قابل توجه است اما با توجه به اين كه در مصرف بنزين،صرفه جويي شگفت انگيزي صورت مي گيرد و بخش مهمي از آلودگي هوا به طور ملموسي كاهش مي يابد، هم براي اقتصاد ملي و شهري و هم براي رانندگان تاكسي مقرون به صرفه است.
عصرايران - چندي پيش با يكي از كارشناسان محيط زيست صحبت مي كردم. وقتي سخن به راه هاي حل مشكل آلودگي هوا رسيد با قاطعيت گفت: الان بچه مدرسه اي ها هم راهكارها را بلد هستند، فقط بايد اراده اي براي عملي كردن اين راهكارها وجود داشته باشد ، راه هايي مانند از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده ، استاندارد سازي سوخت ، انتقال كارخانه ها به جايي دورتر از حريم شهر و ... .

شايد يكي از دلايل نرفتن مسوولان به سمت اجرايي كردن راهكارهاي كاستن از آلودگي هوا اين باشد كه مشكل را بسيار بزرگ ، غول آسا و غير قابل شكست مي دانند و لذا جرأت نزديك شدن به آن را ندارند و تنها به اقداماتي مانند تعطيلي شهرها و به ويژه تهران در روزهاي آلوده سال مي پردازند.
اين در حالي است كه مي توان مشكل را در يك چارچوب واحد ، به قسمت هاي كوچك تر تقسيم كرد و آن را به طور مرحله اي حل كرد.
يكي از اقدامات لازم براي حل مشكل آلودگي هوا ، خروج خودورهاي فرسوده از رده است. با اين حال ، حجم ميليوني اين خودروها ، كار را سخت و پرهزينه مي كند (كه البته مي صرفد).

براي اين كار مي توان گام نخست را از تاكسي ها آغاز كرد. براي مثال مي تواند تهران را بررسي كرد كه حدود يك سوم ترافيك كل كشور را تحمل مي كند.
از بين حدود 4 ميليون خودرويي كه در اين شهر تردد مي كنند ، حدود 80 هزار آن ، تاكسي هستند. فرق تاكسي و خودورهاي شخصي نيز كاملاً مشخص است. خودروهاي شخصي به مراتب كمتر از تاكسي ها در سطح شهر تردد مي كنند و لذا يك تاكسي ، دهها برابر بيش از نوع مشابه شخصي اش ، ايجاد آلودگي مي كند. بنابراين ، اگر يك تاكسي آلاينده از رده خارج شود ، انگار چند ده خودروي شخصي، نوسازي شده اند. با اين حال ، هزينه خروج تاكسي ، همان هزينه خروج يك خودرو است.

اشتباه بزرگي كه تا كنون در اين باره رخ داده ، اين بوده كه تاكسي هاي فرسوده را با خودروهاي بنزيني نه چندان استاندارد تعويض كرده اند و چنين شده كه به جاي پيكان ، پژو 405 هايي تاكسي شده اند كه تكنولوژي شان به بيش از 20 سال قبل برمي گردد و يا پرايدهايي كه سال هاست در كره جنوبي از رده خارج شده اند و نظاير اين ها.

اين در حالي است كه اگر همان هزينه اي كه براي تعويض خودروهاي فرسوده شده ، براي جايگزيني آنها با خودورهاي هيبريدي يا پلاگين هيبريد صورت مي گرفت، اوضاع با وضعيت كنوني بسيار متفاوت بود.

خودروهاي هيبريدي از يك موتور بنزيني و يك موتور الكتريكي بهره مي برند كه موتور الكتريكي نيازي به اتصال به برق براي شارژ ندارد. موتور بنزيني به صورت خودكار به شارژ بسته باتري كمك مي كنند. براي دستيابي به بهره وري سوخت بالا و عملكرد قابل قبول تعويض بين اين دو موتور و يا استفاده تركيبي از هر دو صورت مي گيرد.
خودروهاي پلاگين هيبريد از يك موتور بنزيني و يك موتور الكتريكي كه براي شارژ بسته باتري مي تواند به منبع تغذيه برق 120 و يا 240 ولت متصل شود، سود مي برند. از نظر دامنه حركت، موتورالكتريكي اين خودروها مسافت بيشتري را پوشش مي دهد.(1)

اين گونه خودورها كه خودروي سبز هم ناميده مي شوند، حداقل 5 برابر سوخت كمتري نسبت به خودروهاي بنزيني موجود در بازار ايران مصرف مي كنند. هم اكنون خودورهايي در جهان مورد استفاده قرار مي گيرند كه در هر 100 كيلومتر ، تنها 2.5 ليتر مصرف دارند.

خودروهاي سبز به طور معمول نسبت به رقباي خود كه تنها از سوخت هاي فسيلي استفاده مي كنند گران تر هستند، اما براي ترويج استفاده از آنها كشورهايي مانند آمريكا و چين امتيازهايي تشويقي را براي خريد خودروهاي سبز ارائه مي كنند. به عنوان مثال، در آمريكا خودروهاي تمام الكتريكي مانند نيسان ليف و تسلا مدل S از اعتبار مالياتي فدرال به ميزان 7 هزار و 500 دلار بهره مند مي شوند. در رتبه هاي بعدي و براي خودروهاي پلاگين هيبريد و هيبريد اين رقم به 4 هزار، 3 هزار و 625 و 2 هزار و 500 دلار با توجه به مدل خودرو كاهش مي يابد.
در چين كه با آلودگي شديد هواي شهرهاي خود مواجه است، دولت طي طرح جديد خود تا سقف 60 هزار يوان (9 هزار و 800 دلار) براي خريد خودروهاي تمام الكتريكي مسافري و 500 هزار يوان براي اتوبوس هاي الكتريكي يارانه اعطا مي كند. چين در نظر دارد تا سال 2020 ناوگاني گسترده از خودروهاي الكتريكي را در بازار خود داشته باشد.(2)

اگر همه 80 هزار تاكسي موجود در تهران ، تبديل به خودروهاي سبز شوند و دولت يا شهرداري براي هر تاكسي، مبلغ 50 ميليون تومان يارانه بدهد، حدود 1.3 ميليارد دلار نياز است. اين مبلغ تنها 400 ميليون دلار بيشتر از رقمي است كه براي احداث پل طبقاتي اتوبان صدر در تهران هزينه شده است.
هر چند رقم ، قابل توجه است اما با توجه به اين كه در مصرف بنزين ، صرفه جويي شگفت انگيزي صورت مي گيرد و بخش مهمي از آلودگي هوا به طور ملموسي كاهش مي يابد، هم براي اقتصاد ملي و شهري و هم براي رانندگان تاكسي مقرون به صرفه است.

خودروهاي تاكسي نيز در حال حاضر دو حالت دارند: يا فرسوده اند و يا طبق "استاندارد نه چندان متقن موجود" ، فرسوده محسوب نمي شوند.
لذا مي شود فرسوده ها را از رده خارج كرد و خودروهاي سبز را با يارانه بيشتري به رانندگان داد و تاكسي هاي غيرفرسوده را تغيير كاربري داده و شخصي كرد تا رانندگان تاكسي آنها را بفروشند و با يارانه كمتري خودروي سبز تحويل بگيرند.
هم اكنون نيز شركت هاي متعددي در جهان خودروي سبز توليد مي كنند و حتي اگر قرار به وارد كردن خودروي چيني است ، از همين چين هم مي توان خودروي سبز وارد كرد هر چند كه بايد اولويت را به توليدكنندگاني داد كه برند و محصول بهتري دارند.

اگر اين 80 هزار تاكسي ، تبديل به خودروي سبز شوند، معادل آن است كه يك ميليون و بلكه بيشتر خودروي بنزيني از شخصي از رده خارج شده اند.
اين مي تواند گام بزرگي در عملي كردن راهكارهاي كاهش آلودگي هوا باشد و نشانه اي از اين كه مسوولان ، بعد از سال ها شعار دادن ، به سمت عملي كردن "تدبير" ها رفته اند.

پي نوشت:
1 و 2) پايگاه اطلاع رساني زيست نيوز؛گزارش "كليدي سبز براي هواي پاك" ؛ مازيار دانيالي

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن