تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804385596




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقدام ضرب‌الاجلي براي حل برنج‌هاي آلوده


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: اقدام ضرب‌الاجلي براي حل برنج‌هاي آلوده
اواخر مهرماه امسال بود كه رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي به ماجراي واردات 13 نوع برنج آلوده هندي در دو سال گذشته اشاره و عنوان كرد كه اطلاعات مربوط به عدم سلامت اين برنج‌ها را خود سازمان استاندارد جمع‌آوري كرده بود، اما مسئولان وقتش را ناچار كرده‌اند طي مصاحبه‌هايي اعلام كنند، اين برنج‌ها مشكلي ندارند.
ايسنا: كشمكش برنج‌هاي وارداتي ماجراي تازه‌اي نيست و چند سالي است مرتب از سوي مسئولان مختلف تاييد و سپس تكذيب مي‌شود. صرف نظر از حاشيه‌ها و پشت پرده‌هايي كه "برنج‌هاي آلوده" دارند، حفظ سلامت مردم در عصر سونامي سرطان‌ها و بيماري‌هاي ناشناخته‌اي كه هنوز منشا مشخصي ندارند موضوعي است كه لازم بود بانيان امر سلامت به آن ورود پيدا كنند.

اكنون گويي مسئولان سازمان غذا و دارو به همراه دستگاه‌هاي ذيربط دست به كار شده‌اند و طرحي نو در انداخته‌اند تا مشكل برنج‌هاي وارداتي مسموم به فلزات سنگيني چون سرب را براي هميشه حل كنند و پرونده آن را ببندند. با مدير كل نظارت و ارزيابي فرآورده‌هاي خوراكي و آشاميدني سازمان غذا و دارو درباره راهكار اساسي وزارت بهداشت به منظور برون‌رفت از اين مشكل به گفت‌وگو نشستيم. وي وعده داده است با اجراي ضربتي اين طرح از سه ماه آينده مردم ديگر نگراني درباره برنج كه سرانه مصرف بالايي دارد نداشته باشند.

دكتر سيد هدايت حسيني در اين باره اظهار كرد: گياه برنج، ذاتا علاقه‌مند به تجمع برخي آلاينده‌هاي زيست محيطي از جمله سرب، كادميوم و آرسنيك است. به اين معنا كه اگر يك سوي زميني گندم و سمت ديگر آن برنج بكاريد، ممكن است هيچ كدام از آلاينده‌هاي موجود در خاك در گندم ديده نشود ولي در برنج شاهد وجود آن‌ها باشيم.

وي ادامه داد: در واقع تجمع سم جزو ويژگي‌هاي ذاتي دانه مغذي برنج است، بنابراين ميزان آلايندگي موجود در برنج به شدت تحت تاثير آلايندگي خاك و سموم موجود در آن قرار مي‌گيرد. در اين صورت برنج آلوده مي‌تواند در صورت ورود به سفره غذايي خانوار، تغذيه آن‌ها را نيز تحت تاثير قرار دهد.

مدير كل نظارت و ارزيابي فرآورده‌هاي خوراكي و آشاميدني سازمان غذا و دارو با بيان اينكه حدود چهار، پنج سالي است كه وجود كادميوم، سرب و آرسنيك در دانه‌هاي برنج بحث برانگيز شده و دغدغه‌هايي را براي مردم ايجاد كرده است، گفت: وزارت بهداشت طي بررسي‌هاي يك ساله اخير خود روي برنج‌هاي وارداتي، حد مجاز سرب، كادميوم و آرسنيك را به دست آورده است. اين مقادير بر اساس سرانه مصرف ايراني‌ها و توانايي دفع اين فلزات محاسبه شده و آسيبي براي بدن به همراه ندارد.

آخرين آمار از سموم موجود در برنج‌هاي وارداتي ظرف يكسال اخير

حسيني افزود: مطابق معيارهاي حال حاضر ما، حد مجاز آرسنيك و سرب 150ppb (يك قسمت در هر يك بيليون قسمت) و حد مجاز كادميوم 60ppb است. آخرين آمارها نشان مي‌دهند متوسط ميزان آرسنيك، سرب و كادميوم برنج‌هاي وارداتي به كشور در يك سال اخير از هند،‌ پاكستان، آرژانتين، اوروگوئه و تايلند به ترتيب 95، 50 و 19ppb بوده است.

وي با بيان اينكه پس از ورود محموله‌هاي برنج به كشور، كارشناسان ما نمونه‌برداري انجام و آنها را در آزمايشگاه‌هاي كنترل مواد غذايي سازمان مورد بررسي قرار مي‌دهند، عنوان كرد: در صورتي كه نمونه‌ها با معيارها و استانداردهاي كشور ما مطابقت داشته باشند اجازه ورود به كشور را پيدا مي‌كنند.

تنها يك درصد از محموله‌هاي برنج خارجي، بالاتر از حد مجاز حاوي سموم بوده‌اند

به گفته مدير كل نظارت و ارزيابي فرآورده‌هاي خوراكي و آشاميدني سازمان غذا و دارو، در يك سال اخير تنها يك درصد از محموله‌هاي برنج خارجي، بالاتر از حد مجاز حاوي سموم بوده‌اند و اجازه ورود به كشور را پيدا نكرده‌اند و از گمرك عودت داده شده‌اند.

حسيني در پاسخ به اينكه آيا واردات برنج از هندوستان علت بخصوصي دارد، اظهار كرد: واردات يك مبحث تجاري است و علت ويژه‌اي ندارد. اما مبداء 80 تا 90 درصد برنج‌هاي وارداتي، كشور هند است. البته يكي از چالش‌هاي موجود هم همين واردات بي‌رويه برنج به كشور است كه از يك سو كار دستگاه‌هاي نظارتي چون ما را سخت‌تر مي‌كند و از سوي ديگر توليد داخل را با اختلال مواجه مي‌كند.

اجراي طرح شش بندي " تشديد نظارت بر ايمني و سلامت برنج" از ابتداي سال 93

وي ضمن اعلام خبر تدوين و اجراي برنامه‌ ضرب‌الاجلي وزارت بهداشت براي حل مشكل برنج‌هاي آلوده گفت: تا چند ماه آينده با اطمينان اعلام خواهيم كرد كه ديگر نگراني در خصوص سلامت برنج‌ها نداريم. اين برنامه از ابتداي سال 93 به اجرا درمي‌آيد.

حسيني، " تشديد نظارت بر ايمني و سلامت برنج" را عنوان طرح شش بندي سازمان غذا و دارو در اين خصوص دانست و اظهار كرد: بند نخست اين برنامه ثبت منبع و محصول برنج در كشور مبدأ است. بر اين اساس واحد فرآوري برنج بايد از لحاظ فني و بهداشتي به تاييد وزارت بهداشت برسد. هر كارخانه‌اي از اول فروردين اجازه صادرات نخواهد داشت مگر نظام كيفيت و ايمني‌اش به تاييد ما رسيده باشد.

واحدهاي فراوري برنج در هند بايد از وزارت بهداشت تاييديه بگيرند

مدير كل نظارت و ارزيابي فرآورده‌هاي خوراكي و آشاميدني سازمان غذا و دارو افزود: اگر كارخانه‌اي مستندات كافي براي نمايش نظام كيفي و ايمني‌اش در دست نداشته باشد اجازه صادرات برنج را به او نخواهيم داد و بدون نياز به بازرسي و گمرك،‌ كالا را به مبدأش مرجوع مي‌كنيم.

بنا به تاكيد وي پس از اجراي اين طرح از سه ماه آينده لازم است واحدهايي كه برنج‌ها را از شلتوك خارج كرده و فرآوري اوليه را انجام و بسته‌بندي آن را انجام مي‌دهند از لحاظ فني و بهداشتي مورد تاييد وزارت بهداشت باشند.

برنج‌هاي وارداتي را شناسنامه‌دار مي‌كنيم

حسيني به شناسنامه‌دار شدن برنج‌هاي وارداتي بر اساس بند دوم طرح تشديد نظارت بر ايمني و سلامت برنج اشاره كرد و گفت: اكنون محصولات ما شناسنامه ندارند و اطلاعات آنها در جايي ثبت نمي‌شود. حتي اگر وزارت بهداشت در جريان بازرسي‌ها به مشكلاتي بربخورد، درنمي‌يابد كه عرضه‌كننده چه كسي بوده است؟ اما با شناسنامه‌دار شدن، برنج قابليت رديابي پيدا مي‌كند. به برنج‌هاي وارداتي كد رهگيري اعطا مي‌شود كه در آن مواردي چون نام واحد بسته‌بندي كننده، كشور و حتي استان مبدا و نماينده پخش آن در ايران مشخص است.

مديركل نظارت و ارزيابي فرآورده‌هاي خوراكي و آشاميدني سازمان غذا و دارو ادامه داد: با توجه به اينكه برخي مناطق در كشورهايي چون هند آلوده است، اجازه آماده‌سازي و بسته‌بندي برنج را تنها به مناطق پاك مي‌دهيم. هرچند برنج‌ها در زمان ورود هم مجددا به روال سابق نمونه‌برداري و آزمايش مي‌شوند تا امكان تقلب كاهش يابد. اگر در گمرك به محموله‌اي بربخوريم كه با استانداردهاي ما مطابقت نداشته نباشد، ضمن مرجوع كردن محموله، واحد منبع ارسال‌كننده را از سامانه خارج مي‌كنيم و ديگر اجازه صادرات برنج را به او نخواهيم داد.

وي با بيان اينكه به علت حساسيت بالا با شدت بسيار زيادي نظارت‌ها را براي محصول برنج آغاز كرده‌ايم، گفت: سرانه مصرف اين محصول بالاست و مطمئنا اگر خطري سلامت مردم را تهديد كند، وزارت بهداشت نخستين دستگاهي خواهد بود كه واكنش نشان داده و براي حل آن اقدام مي‌كند.

كاهش 20 درصدي سقف مجاز سموم در برنج‌هاي وارداتي

حسيني سومين بند اين طرح را كاهش 20 درصدي سقف مجاز سموم در برنج‌هاي وارداتي دانست و اظهار كرد: بر اين اساس حد مجاز سرب، آرسنيك و كادميوم برنج را فقط در زمان ورود به كشور كاهش مي‌دهيم. در واقع سازمان غذا و دارو حتي به برنج‌هايي كه نزديك به اين حد مجاز هستند اجازه ورود به كشور را نمي‌دهد. به عنوان مثال ميزان مجاز سموم آرسنيك و سرب 150ppb است كه آن را 120ppb اعلام كرديم و حدمجاز كادميوم را كه 60ppb بوده، به 48ppb تقليل داده‌ايم. اين قانون از ابتداي فروردين سال 93 اجرا مي‌شود.

تشديد نظارت بر برنج‌هاي عرضه شده در بازار

مدير كل نظارت و ارزيابي فرآورده‌هاي خوراكي و آشاميدني سازمان غذا و دارو به شدت نظارت بر عرضه مطابق بند چهارم اين طرح اشاره و اظهار كرد: به صورت دوره‌اي از تمام برنج‌هاي موجود در سطح بازار نمونه‌برداري مي‌كنيم و هر برند تجاري كه انطباق نداشته باشد، جمع‌آوري شده و به مردم اطلاع‌رساني مي‌شود. اين طرح از حدود دو ماه پيش به طور جدي آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد.

برنج‌هاي ايراني هم صاحب شناسنامه مي‌شوند

وي ادامه داد:‌ بخش پنجم اين طرح هم بر شناسنامه‌دار شدن برنج‌هاي داخلي تاكيد دارد. زيرا گاهي ديده شده است مخلوطي از برنج‌هاي خارجي و ايراني يا برنج‌هاي خارجي با سوءاستفاده از عنوان برند برنج‌هاي ايراني به صورت تقلبي به فروش مي‌رسند.

تشكيل كميته تشديد نظارت بر ايمني و سلامت برنج در سازمان غذا و دارو

حسيني در پايان از تشكيل كميته تشديد نظارت بر ايمني و سلامت برنج در سازمان غذا و دارو با حضور نمايندگاني از مجلس شوراي اسلامي، وزارت جهاد كشاورزي و انجمن صنفي برنج ايران خبر داد و اظهار كرد: بر اساس بند ششم اين طرح، در اين كميسيون سياست‌گذاري‌ها مورد بررسي قرار مي‌گيرند.

مدير كل نظارت و ارزيابي فرآورده‌هاي خوراكي و آشاميدني سازمان غذا و دارو ابراز اميدواري كرد با اجراي اين طرح فوري اين اطمينان خاطر را براي مردم، نمايندگان آنها در مجلس و همچنين وزارت بهداشت ايجاد كنيم كه اقدامات وزارت بهداشت براي سلامت برنج‌هاي وارداتي اثربخش است.

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن