تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819804862




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لايحه افزايش تحريم‌هاي ايران، نفوذ لابي اسرائيل در كنگره را محك مي‌زند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: لايحه افزايش تحريم‌هاي ايران، نفوذ لابي اسرائيل در كنگره را محك مي‌زند
هر چند اوباما اعلام كرده كه در صورت تصويب تحريم‌هاي جديد عليه ايران، آنها را وتو خواهد كرد، اما به نظر مي‌رسد كه لابي اسرائيل، مصمم است كه با استفاده از نفوذ خود در كنگره آمريكا، اوباما را در اين خصوص به مبارزه بطلبد.


به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه تحليلي "اينفورميشن كليرينگ هاوس" در مقاله‌اي به قلم "جيم لوب" مي‌نويسد: ارائه لايحه‌ تحريم‌هاي جديد عليه ايران، در جلسه اين هفته كنگره كه توسط گروهي دوحزبي، متشكل از 26 سناتور صورت گرفت، مي‌تواند به بزرگترين آزمايش نفوذ سياسي لابي اسرائيل در كنگره آمريكا، در طول چند دهه اخير منجر شود.

*** هشدار كاخ سفيد به كنگره در مورد اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران

كاخ سفيد كه معتقد است اين لايحه مي‌تواند مذاكرات بين ايران و آمريكا و 5 قدرت ديگر جهان را در مورد برنامه هسته‌اي ايران از خط خارج كرده و به ائتلاف بين المللي كه در پشت تحريم‌هاي كنوني قرار دارد، خدشه وارد كند، هشدار داده است كه در صورت تصويب اين لايحه، به شكل فعلي آن در كنگره، آن را وتو خواهد كرد.

*** لايحه جديد كنگره در مورد تحريم ايران

لايحه جديد، كه حاميان آن 2 نفر از بزرگترين ذينفعان كمپيني هستند كه از سوي كميته‌هاي اقدام سياسي كه از نزديك با كميته قدرتمند امور عمومي آمريكا-اسرائيل (آيپك) ارتباط دارند، حمايت مي‌شود، در صورت عدم پيروي ايران از توافق موقت اخير ژنو، ‌كه در ماه گذشته با گروه 1+5 به آن دست يافت، و يا در صورت عدم رسيدن به توافقي كلي و جامع با قدرت‌هاي بزرگ جهان در ظرف مدت يك سال، تحريم‌هاي گسترده‌اي را عليه ايران تحميل خواهد كرد.

*** موضع مبتني بر غني سازي صفر، كاري عبث و بيهوده است

با اين حال، طبق اين لايحه، چنين توافقي در صورتي يك توافق قابل قبول و رضايت بخش به شمار مي‌رود كه ايران، همانطور كه بنيامين‌نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي اصرار دارد، عملا كل برنامه هسته‌اي خود را كه شامل هرگونه غني سازي اورانيوم در خاك اين كشور خواهد بود، متوقف كند.

دولت رئيس‌جمهور حسن روحاني بارها هشدار داده است كه چنين خواسته‌اي مشكل ساز خواهد بود و مانع از انجام اين توافق مي‌شود و حتي جان كري، وزير امور خارجه آمريكا نيز گفته ‌است كه موضع مبتني بر غني سازي صفر، كاري عبث و بيهوده است.

***تلاش‌هاي بي‌نتيجه سناتور جمهوريخواه

اين لايحه، با عنوان «ايران عاري از سلاح هسته‌اي 2013»، همچنين از واشنگتن مي‌خواهد كه در صورت اقدام نظامي دولت اسرائيل عليه برنامه هسته‌اي ايران، از اين رژيم حمايت كند.

طرح اين لايحه، در روز پنجشنبه به دنبال تلاش‌هاي ناموفق سناتور جمهوريخواه، «مارك كرك» و «رابرت منندز»، سناتور دموكرات كنگره صورت گرفت كه پس از امضاي پيمان ژنو در 24 نوامبر، به دنبال تصويب برخي از تحريم‌ها عليه ايران بودند.

*** طبق تعهد 1+5، اين گروه از اعمال هر گونه تحريم جديد عليه ايران، در طول توافق موقت 6 ماهه، خودداري خواهد كرد

«كرك» در ابتدا سعي كرد كه كار خود را با پييشنهاد قانوني كه تحريم‌هاي جديدي را عليه ايران اعمال مي‌كرد، آغاز كند كه اين كاملا با تعهدات گروه 1+5 در پيمان ژنو در تضاد بود؛ چرا كه طبق تعهد 1+5، اين گروه از اعمال هر گونه تحريم جديد در طول توافق موقت 6 ماهه، خودداري خواهد كرد. در مقابل، ايران نيز با افزايش بازرسي‌هاي بين المللي از تاسيسات هسته‌اي، و توقف بخشي از برنامه هسته‌اي خود [غني سازي اورانيوم 20 درصد] موافقت كرده است.

*** لايحه‌اي كه ناقض توافقنامه ژنو نيست

پس از آنكه تلاش‌هاي «كرك» ناكام ماند، وي تصميم گرفت تا با همكاري «منندز»، لايحه‌ جديدي را تنظيم كند كه به گفته آنها، به اين دليل كه به آينده مربوط مي‌شد، توافقنامه ژنو را نقض نمي‌كرد. آنها در ابتدا برنامه‌ريزي كردند كه پيش از وقفه تعطيلات، اين لايحه را به عنوان متمم لايحه دفاعي ارائه دهند. اما رهبر حزب دموكرات كه وظيفه كنترل تقويم كنگره را نيز بر عهده دارد، با اين كار موافقت نكرد.

*** صهيونيست‌هاي مسيحي، راي دهندگان عمده جمهوريخواهان

اكنون آنها اميدوارند كه اين لايحه ــ چه به عنوان لايحه‌اي مستقل و يا به عنوان متمم لايحه‌اي ديگر، پس از تشكيل مجدد كنگره در 6 ژانويه، به تصويب برسد.

اين دونفر، براي نشان دادن اينكه اين لايحه از حمايت دو حزب برخوردار است، عده‌ ديگري از سناتورهاي متعلق به هر حزب را براي حمايت از اين لايحه، گرد خود جمع كرده‌اند.

جمهوريخواهان كه بسياري از آنها در حالت عادي نيز در خصوص هر مسئله‌اي با مواضع اوباما مخالفت مي‌كنند، و راي دهندگان عمده آنها را صهيونيست‌هاي مسيحي تشكيل مي‌دهند، تقريبا مصمم هستند كه با اكثريتي قريب به اتفاق از اين لايحه حمايت كنند. پيش‌بيني مي‌شود كه اگر اين لايحه به صحن علني كنگره راه پيدا كند، نزاع اصلي در داخل اكثريت دموكرات، شكل خواهد گرفت.

*** دموكرات‌ها دچار دوگانگي شدند

دموكرات‌ها در اين اواخر، از سويي بين وفاداري خود به اوباما و ترس از اينكه تحريم‌هاي جديد، مذاكرات را عملا از خط خود خارج ساخته، و در نتيجه احتمال جنگ را افزايش خواهد داد، و از سويي ديگر، نفرت و انزجار عمومي خود از ايران و نفوذي كه از سوي آيپك و ديگر گروه‌هاي مرتبط بر آنها اعمال شده، ( كه ناشي از اين تفكر سوال برانگيز است كه امنيت اسرائيل، مهم‌ترين چيز از نظر راي دهندگان يهودي و حاميان اين كمپين به شمار مي‌رود)، دچار دوگانگي شده‌اند.

*** دولت آمريكا مجبور خواهد بود كه 34 نفر از 100 سناتور را براي حمايت از وتو، جلب كند

دولت اوباما اميدوار است كه رهبري حزب دموكرات، از به راي گذاشتن اين لايحه جلوگيري كند كه در غير اين صورت، متقاعد كردن بيشتر دموكرات‌هايي كه پشتيباني خود را از اين لايحه اعلام كرده‌اند، براي تغيير عقيده، كار بسيار دشواري خواهد بود. اگر اين لايحه تصويب شود، دولت آمريكا مجبور خواهد بود كه 34 نفر از 100 سناتور را براي حمايت از وتو، جلب كند كه اين كار هر چند غيرممكن نيست، اما به گفته منابع وابسته به كنگره، كار بسيار دشواري خواهد بود.

*** تحريم‌هاي جديد، چشم‌انداز رسيدن به يك توافق هسته‌اي جامع با ايران را تضعيف خواهد كرد

در حال حاضر اين نزاع و درگيري آغاز شده است. در مخالفت با 13 سناتور دموكراتي كه لايحه كرك-منندز را امضا كرده‌اند، 10 نفر از رؤساي كميته‌‌هاي دموكرات مجلس سنا، از «هري ريد»، رهبر اكثريت، كه تقويم مجلس عيان را كنترل مي‌كند، خواستند تا از تصويب هرگونه قانون تحريم جديد خودداري كند.

اين 10 نفر، از جمله «ديان فينستن» و «كارل لوين»، رؤساي كميته‌هاي اطلاعات و سرويس‌هاي مسلح، در اين نامه نوشتند: «حال كه مذاكرات در جريان است، ما معتقديم كه تحريم‌هاي جديد، چشم‌انداز رسيدن به يك توافق هسته‌اي جامع با ايران را تضعيف خواهد كرد.»

*** تصويب لايحه تحريم‌ها= تضعيف ديپلماسي آمريكا

متعاقب اين نامه، «جي كرني»، سخنگوي كاخ سفيد، اين لايحه را به وتو تهديد كرد و «ماري هارف»، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا نيز آن را محكوم كرد. وي حمايت كنندگان اين لايحه را به مخالفت مستقيم با كار دولت متهم كرد. به گفته وي: «... اگر كنگره اين لايحه را تصويب كند، ... اين كار موجب تضعيف ديپلماسي آمريكا شده و احتمال رسيدن به راه حلي مسالمت‌آميز براي اين مسئله را غيرممكن مي‌كند.»

*** افزايش تحريم‌ها با هدف حفظ فشار بر روي ايران

اما هيچ يك از اين اقدامات نتوانستد جلوي سازمان‌هاي اصلي لابي كننده اسرائيلي را بگيرند. روز پنجشنبه، لابي صهيونيستي «ليگ ضد افترا» اعلام كرد كه : «افزايش تحريم‌ها در كنار مذاكرات، عليرغم اينكه احتمال جنگ را افزايش مي‌دهد، حداكثر فشار را بر روي رژيمي كه براي آمريكا و متحدان نزديك ما در خاورميانه يك تهديد محسوب مي‌شود، حفظ مي‌كند.»

و كنفرانس سازمان‌هاي بزرگ يهودي در آمريكا، با انتقاد مستقيم از دولت و هيئت رئيسه سنا، از انتقادات مخالفان اين لايحه به شدت ابراز ناراحتي كرد و گفت: «در روزهاي اخير، استفاده از برخي از اصطلاحات و صفات، از جمله اتهام به جنگ طلبي و كارشكني، كاري ناشايست بود و آثار مخربي برجاي خواهند گذاشت.»

*** خودداري دستگاه امنيت ملي اسرائيل از محكوم كردن كنفرانس ژنو

لابي اسرائيل، از زماني كه در اوايل دهه 1980، در نزاع بزرگي با رونالد ريگان، رئيس‌جمهور اسبق آمريكا بر سر فروش مقادير بسيار بزرگ اسلحه به عربستان شكست خورد، عمدتا از مقابله مستقيم با رئيس‌جمهور وقت اجتناب مي‌كند اما در اين مرحله، به نظر مي‌رسد كه اين لابي مصمم است تا اوباما را بر سر ايران به مبارزه بطلبد.

براي برخي از ناظران، درك مخالفت اين لابي دشوار است، به خصوص به اين خاطر كه اعضاي اصلي دستگاه امنيت ملي اسرائيل، به طور واضح از پيوستن به نتانياهو در محكوم كردن كنفرانس ژنو، خودداري كرده‌اند.

*** ماهيت عملي انگيزه تحريم‌ها

كيث ويسمن»، كارشناس سابق آيپك در امور ايران گفت: «تعجب مي‌كنم كه چرا آنها اينقدر زياده‌روي مي‌كنند. حداقل مي‌توان گفت كه در صورتي كه ايران به تعهدات خود در اين پيمان پايبند بماند، آنها از ظرفيتي كه پيش از اين توافق به آن دست پيدا كرده بودند، دورتر خواهند شد.»

اما از نظر «داگلاس بلومفيلد»، يكي از مديران ارشد آيپك، اين انگيزه مي‌تواند ماهيتي عملي‌تر داشته باشد. وي در گفت و گو با خبرگزاري «آي پي اس» گفت: «آيپك 20 سال گذشته را به نحو بسيار بسيار موثري صرف پرونده سازي عليه ايران كرده است و ايران، دارايي بزرگي براي آنها به شمار مي‌رود.»

*** بيشتر گروه‌هاي يهودي و تمام اعضاي كنگره، در مورد ايران موضعي واحد و ديكته شده دارند

«آنها مي‌خواهند نشان دهند كه در اين مورد قصد تسليم شدن ندارند؛ آنها بر روي اين موضوع، پايگاه سياسي و مالي عظيمي بنا كرده‌اند ... بيشتر گروه‌هاي يهودي و تمام اعضاي كنگره، در مورد ايران موضعي واحد و ديكته شده دارند؛ هيچ كس هرگز فكرش را هم نمي‌كرد كه آمريكا با ايران به توافق برسد...آيپك نيز به اين خاطر كه ممكن است روزي تمامي منابع مالي و حاميان خود را از دست بدهد، به شدت وحشت زده شده است.»

انتهاي پيام/

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن