تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس براى اصلاح خود، خويشتن را به زحمت بيندازد، خوشبخت مى‏شود هر كس خود را در لذت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802350397




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لاريجاني در مراسم روز ملي ثبت احوال: 20 سال آينده جمعيت كشور سالخورده مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: لاريجاني در مراسم روز ملي ثبت احوال: 20 سال آينده جمعيت كشور سالخورده مي‌شود
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به هرم سني جمعيتي كشور، گفت: 20سال آينده جمعيت كشور سالخورده مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري مهر، به نقل از پايگاه اطلاع رساني مجلس، علي لاريجاني ديروز با حضور در سالن همايش‌هاي پيامبر اعظم وزارت كشور با اشاره به سوم دي روز ثبت احوال گفت: آمارهاي اطلاعاتي جمعيتي كشور كه در يك قرن گذشته به دست ‌آمده بسيار مهم است و بايد كاملا اين آمار درك شود.
وي تصريح كرد: در يك قرن گذشته جمعيت كشور از 9 ميليون نفر به بالاي 75 ميليون رسيده كه رشد 8 برابري جمعيت را نشان مي‌دهد.
رئيس مجلس ادامه داد: البته اين افزايش جمعيت در سالهاي مختلف متفاوت است از سال 1330 جمعيت رشد صعودي خود را آغاز كرده در دهه 35 تا 45 نرخ رشد جمعيت 1/3 بود كه رشد پرشتابي بود.
وي افزود: در دهه 45 تا 55 كه تنظيم خانواده باب شده بود نرخ رشد به 7/2 درصد و در دهه 55 تا 65 كه مصادف بود با انقلاب اسلامي كه رويكردهاي جمعتي تغيير كرد رشد جمعيت به نرخ 9/3 رسيد كه نرخ نسبتا بالايي است.
لاريجاني گفت: اگر رشد جمعيت با همان نرخ 9/3 درصد ادامه پيدا ميكرد جمعيت كشور هر 18 سال يكبار دو برابر مي‌شد.
وي تصريح كرد: در سال 67 مجددا بحث جمعيت موضوع مهمي شد و در سطح سران كشور مورد بحث قرار گرفت و سپس با مردم در ميان گذاشته شد. اما نرخ رشد جمعيت در دهه 65 و 75 به حدود دو درصد و مابين سالهاي 75 تا 85 به 6/1 رسيد و اين كاهش در سال 1390 به حدود 4/1 درصد رسيد كه معلوم شد در اين سالها رشد جمعيت بيش از حد دچار ايست شده است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: اگر جمعيت كل جهان را حدود 7 ميليارد در نظر بگيريم و آخرين جمعيت آماري كشور كه در سال 92 اعلام شد حدود 77 ميليون نفر است مي‌توان گفت كه حدود 1 درصد جمعيت جهان در ايران زندگي مي‌كنند كه رتبه ايران در جهان را 18 و در آسيا پس از پاكستان و هند در رتبه سوم قرار داده است.
لاريجاني ادامه داد: اين نرخ رشد 6/1 درصدي وضعيت ما را در يك سنين دچار مخاطره مي‌كند در حال حاضر جمعيت زير 15 سال ما 4/23 درصد يعني 5/17 ميليون نفر است. جمعيت 15 تا 29سال يعني جمعيت جوان ما 5/31 درصد يعني 7/23 ميليون نفر است. جمعيت ميان سال يعني 30 تا 64 ساله‌ها 3/39 درصد است كه حدود 5/29 ميليون نفر هستند كه نشان مي‌دهد ثقل جمعيتي ما روي جمعيت ميان سال است اگر سالمندان بالاي 65 سال را كه 7/5 درصد جمعيت يعني 2/4 ميليون نفر را نيز به آن اضافه كنيم جمعيتي كه از ميان سال به بالا هستند كه 34 ميليون (44 درصد) جمعيت ما را تشكيل مي‌دهند بنابراين هرم سني جمعيت نشان مي‌دهد 20 سال آينده جمعيت حالت سالخورده مي‌گيرد.
عضو كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس گفت: بر همين اساس كارشناسان معتقدند اگر در 100 سال آينده تغييراتي در سياست جمعيتي كشور شكل نگيرد رشد جمعيت منفي مي‌شود كه مي‌تواند در راه توسعه و شرايط اجتماعي كشور مشكلاتي را به وجود آورد.
وي ادامه داد: رهبر معظم انقلاب دو سال پيش تاكيداتي را درباره اين موضوع داشتند و شوراهاي عالي انقلاب فرهنگي نيز تصميماتي را اتخاذ كرد و دولت هم لايحه‌اي به مجلس ارائه كرد كه در مرحله نهايي است.
رئيس مجلس با بيان اينكه تنها با قانون‌گذاري نمي‌توان رشد جمعيت كشور را بالا برد، گفت: رسانه‌ها و بخش‌هاي دولتي با مشوق‌هايي كه ايجاد مي‌كنند بايد تلاش كنند زاد و ولد در كشور افزايش پيدا كند كه اين امر نياز به اهتمام ويژه ملي دارد تا هرم جمعيتي كشور به نحو مناسبي ساماندهي شود.
لاريجاني با بيان اينكه در سال حدود 1 ميليون و 400 هزار نفر در كشور متولد مي‌شوند و بيش از 800 هزار نفر ازدواج مي‌كنند، تصريح كرد: ميانگين سن ازدواج مردان به 1/27 سال و خانم‌ها به حدود 23 سال رسيده كه اين از آسيب‌هاي مهم است. اگرچه در اين راه عواملي همچون مسائل اقتصادي و درس خواندن‌ وجود دارد اما حدود 8/23 ميليون نفر از افراد جامعه در سن ازدواج هستند ولي زمينه‌ها و برخي فرهنگ‌ها و رسوم‌ها موجب شده شرايط ازدواج فراهم نشود كه بايد درباره اين موضوع تامل شود.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن