تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بسيار راستگو و بسيار نيكوكار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818895932




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هشدار لاريجاني در مراسم بزرگداشت روز ثبت احوالجمعيت ايران تا ۲۰ سال آينده سالخورده خواهد شد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: هشدار لاريجاني در مراسم بزرگداشت روز ثبت احوالجمعيت ايران تا ۲۰ سال آينده سالخورده خواهد شد
رئيس مجلس با اشاره به رشد پايين جمعيت در كشور از سالخورده شدن جمعيت فعلي تا ۲۰ سال آينده خبر داد.


به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در مراسم بزرگداشت روز ثبت‌احوال كه در سالن پيامبر اعظم(ص) وزارت كشور برگزار شد، با اشاره به تغييرات جمعيتي كشور در طول يك قرن گذشته گفت: جمعيت ما در اين مدت از حدود 9 ميليون نفر به 75 ميليون رسيده است و اين به معناي اين است كه جمعيت ما تقريبا 8 برابر گسترده يافته است.

وي افزود: عمده اين افزايش جمعيت از سال 1330 به بعد بوده است از سال 1335 تا سال 1345 نرخ رشد جمعيت 1/3 درصد بوده است كه نرخ پر شتابي است از سال 45 تا سال 55 با باب شدن برخي از برنامه‌هاي تنظيم خانواده اين نرخ به 7/2 درصد رسيده است از سال 55 تا سال 65 با پيروزي انقلاب اسلامي و ادامه يافتن برخي سياست‌ها اين نرخ به 9/3 درصد رسيد كه نرخ بسيار بالايي است و اگر وضع به همين منوال پيش مي‌رفت جمعيت ما هر 18 سال 2 برابر مي‌شد.

لاريجاني گفت: در سال 67 بحث جمعيت و تنظيم خانواده ابتدا در بين سران مطرح و سپس در بين مردم مطرح شد و تا سال 85 نرخ رشد جمعيت به 6/1 درصد رسيد.

وي افزود: در سال 1390 براساس آخرين برآوردها اين رقم به 4/1 درصد رسيد كه اين به معناي اين است كه رشد جمعيت دچار يك ايست شده است.

رئيس مجلس ادامه داد: اگر جمعيت كل دنيا را 7ميليارد در نظر بگيريم و طبق آخرين جمعيت آماري ما جمعيت ايران در سال 92، 79 ميليون نفر باشد حدود يك درصد جمعيت دنيا در ايران زندگي مي‌كنند. رتبه ما در دنيا از لحاظ جمعيت هجدهم و در آسياي جنوب شرقي پس از پاكستان و مصر در رتبه سوم قرار دارد.

لاريجاني با اشاره به اينكه نزديك به 34 ميليون نفر از جمعيت ايران معادل 45 درصد آن در سن ميانسالي و پيري زندگي مي‌كنند، گفت: براساس نرخ رشد جمعيت همين مسئله است كه برخي كارشناسان هشدار مي‌دهند كه طي 20 سال آينده جمعيت ايران يك جمعيت سالخورده خواهد بود و رشد جمعيت ما طي 100 سال آينده رشدي منفي خواهد داشت كه از نظر توسعه‌اي شرايط بسيار بدي را براي ما به وجود خواهد آورد.

لاريجاني گفت: از همين رو رهبر معظم انقلاب نسبت به بحث جمعيت هشدار دادند چراكه 5/44 درصد از جمعيت ما در سنين ميانسالي و سالخورده است.

لاريجاني با اشاره به اينكه در همين رابطه لايحه‌اي كه از دولت به مجلس براي افزايش جمعيت داده شده است در حال بررسي است گفت: البته افزايش جمعيت فقط با قانونگذاري امكان‌پذير نيست بلكه بايد تدابير ديگري در اين‌باره انديشيده شود تا جمعيت كشور افزايش يابد.

لاريجاني در ادامه با اشاره به اينكه سالانه در كشور نزديك به 800 هزار نفر ازدواج مي‌كنند گفت: متوسط سن ازدواج براي مردها 27 و براي زن‌ها 23 سال است كه افزايش سن ازدواج نيز آسيب مهمي است البته در اين بين عوامل بسياري نقش دارند كه مي‌توان بحث درس خواندن و يا تامين مسكن اشاره كرد.

لاريجاني با اشاره به اينكه برخي سنت‌ها و آداب سبب افزايش سن ازدواج شده است گفت: عمده كساني كه هم‌اكنون وزير يا رئيس‌جمهور هستند در سن زير 20 سال ازدواج كرده‌اند و اينجا هم اين مطلب مطرح است كه اگر كسي مي‌خواهد به جايي برسد بايد در سنين پايين ازدواج كند.

رئيس مجلس در ادامه بر ضرورت كمك دولت براي تامين امكانات زندگي و همچنين تعبير برخي باورها درباره ازدواج تاكيد كرد و گفت: اميدوارم كه دولت بتواند در اينباره كمك‌هاي مناسبي را ارائه دهد تا ما شاهد افزايش نرخ رشد جمعيت باشيم.

رئيس مجلس به افزايش نرخ طلاق در جامعه اشاره كرد و گفت: تقريبا از هر 6 ازدواج يكي به طلاق مي‌انجامد و اغلب طلاق‌ها نيز در 5 سال اول ازدواج هستند و اين مسئله به معناي اين است كه برخي تفاوت‌ها و مشكلات به يك نقصان تبديل شده و سبب امر مكروه طلاق مي‌شود.

لاريجاني با اشاره به اينكه برخي از ابعاد زندگي سنتي ازدواج جلوي طلاق را مي‌گيرد، گفت: برخي از جنبه‌هاي عقلاني ازدواج سنتي بسيار بهتر از جنبه‌هاي ازدواج‌هاي احساساتي فعلي عمل مي‌كنند و جلوي چنين اتفاقاتي را مي‌گيرد.

رئيس مجلس در ادامه بر ضرورت توجه به جنبه‌هاي مختلف زندگي اسلامي براي جلوگيري از طلاق و رشد آن تاكيد كرد.

همچنين لاريجاني با تشكر از سازمان ثبت احوال نقش اين سازمان را در برنامه‌ريزي‌هاي كشوري مهم عنوان كرد و گفت: اميدواريم شما بتوانيد با استفاده از مكانيزه كردن امور ثبت احوال و همچنين الكترونيكي كردن آن به خدمت‌رساني به مردم كمك كنيد.

همچنين در پايان از مديران برگزيده ثبت احوال با حضور رئيس مجلس، وزير كشور و رئيس سازمان ثبت احوال تقدير و قدرداني شد.

انتهاي پيام/

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن