تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819621551




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آيت‌الله بيات‌زنجاني‌: زائر حقيقي اباعبدالله(ع) بايد براي اصلاح حركت كند


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: آيت‌الله بيات‌زنجاني‌: زائر حقيقي اباعبدالله(ع) بايد براي اصلاح حركت كند
راه كربلا همواره با «خون» قرين بوده است. در محرم سال 61 قمري دو طايفه حق و باطل تمام قامت در اين سرزمين مقابل هم ايستادند‌‌.‌ آن روز خون فرزندان پيامبر مظلومانه ريخته شد تا راه آزادي و آزادگي زنده بماند. امروز بعد از گذشت 1400 سال از آن جنايت يزيد و يارانش همچنان يزيديان زمان خون پيروان فرزندان پيامبر را به زمين مي‌ريزند و اين خون‌هاي پاك سندي است بر حقانيت راه حسين‌بن‌علي عليهما‌السلام. آيت‌الله بيات‌زنجاني معتقد است: خوف و خطر مانع زيارت اباعبدالله الحسين عليه‌السلام نيست و كساني كه در اين مسير كشته مي‌شوند مطمئنا ثواب شهدا را دارند. استاد سطوح عالي حوزه علميه قم در گفت‌وگو با خبرنگار شفقنا (پايگاه بين‌المللي همكاري‌هاي خبري شيعه) خطاب به زائران حرم حسيني بيان كرد: زائر حقيقي اباعبدالله(ع) بايد براي اصلاح حركت كند. متن گفت وگوي شفقنا با آيت‌الله بيات‌زنجاني را مي‌خوانيد:

امروز مشاهده مي‌شود كه افراد زيادي در مسير كربلا به شهادت مي‌رسند آيا خطر مي‌تواند مانع سفر شود؟

مطابق روايات باب 47 از ابواب مزار وسائل الشيعه، نه تنها خوف و خطر مانع زيارت سيدالشهدا(ع) نيست بلكه ثواب مضاعف هم دارد.

كساني كه در اين سفر توسط گروه‌هاي تكفيري از دنيا مي‌روند شهيد محسوب مي‌شوند؟

با عنايت به روايت محمد ابن مسلم از امام صادق(ع) در حديثي مفصل در وسائل الشيعه باب مذكور كه در پاسخ سوال قبل آمده، مطمئناً ثواب شهداء را دارند اگرچه احكام فقهي شهيد كه كشته شده در معركه قتال را در برمي‌گيرد، شامل آنها نمي‌شود.

آيا شيعيان از نظر شرعي مي‌توانند اقدام تلافي‌جويانه داشته باشند؟

از ادبيات اهل بيت(ع) و شيعيان آنها، رفتار تلافي جويانه و امثال آن به دور است.

بر‌اساس عقيده شيعه، امام بر عالم اشراف دارد و حركات ما همه در منظر معصومين است. بر اين اساس رفتن به زيارت چه لزومي دارد در حالي كه هركسي مي‌تواند از منزل خودش هم به معصوم سلام بدهد.

زيارت در فرهنگ اهل بيت(ع)، نوعي بيعت است كما‌اينكه در روايت حسن‌بن‌ علي و شّاء از امام هشتم (ع) آمده كه فرموده‌اند: هر امامي عهد و پيماني بر گردن دوستان و شيعيانش دارد؛ طبعاً اگر امام(ع) زنده بود، افراد در حد توان موظف بودند به حضورش رسيده و با او بيعت كنند و در صورتي كه امام حيات ظاهري نداشته باشد، همين بيعت با حضور در كنار مرقد مطهر – در صورت امكان – محقق مي‌شود و اين موضوع در 25 حديث در وسائل‌الشيعه در باب دوم از ابواب مزار آمده است. البته اين نوع زيارت، منافاتي با زيارت از راه دور ندارد و هر كدام ثواب خاص خود را دارا مي‌باشند.

چه پيامي براي زائران داريد؟

زائرين أباعبدالله(ع) بايد توجه كنند كه پيام امام در زمان حيات مباركش با زمان پس از حيات، تفاوتي ندارد و آن هم در بيانات و سخنان امام در تمام مسير منتهي به كربلا مشخص شده كه امر به معروف و نيز قيام براي اصلاح دين اسلام بوده و هست. بنابراين زائر حقيقي اباعبدالله(ع) بايد براي اصلاح حركت كند و در اين مسير، حضرت و حركت مباركش را الگو قرار داده و بداند كه امام وقتي دين جدش را در خطر ديد، حتي در برابر حاكمي كه نام اسلام را يدك مي‌كشيد ايستاد و اين نمادي است براي اينكه همگان بدانند حركت اصلاحي، حتي در آن شرايط سخت و دشوار نيز نبايد ترك شود. با اين توضيح زائر بايد بداند كه اين اصلاح اول مربوط به خود اوست و سپس مربوط به جامعه و اين طبيعي است كه وقتي فرد يا افراد خود در پي اصلاح خود نباشند، حركت‌هاي آنها در جهت اصلاح جامعه اثري نخواهد داشت.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن