تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ربا خوار از دنيا نرود، تا آن كه شيطان ديوانه اش كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803646921




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راه‌اندازي درگاه بانك مركزي صداي بانك ها را درآورد؛ جريمه سنگين براي دور زدن «شاپرك»


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: راه‌اندازي درگاه بانك مركزي صداي بانك ها را درآورد؛ جريمه سنگين براي دور زدن «شاپرك»
باوجود دستورات بانك مركزي به بانك‌ها براي يكپارچه سازي پرداخت‌هاي اينترنتي و اتصال سوئيچ آنها به شاپرك، برخي از بانكها در مقابل اجراي اين طرح مقاومت كرده و براي فرار از جريمه سنگين بانك مركزي جلوي تراكنش‌هاي اينترنتي شتاب خود را گرفته‌اند به طوري كه مبالغ انتقالي از اين طريق، 24 ساعت پس از انجام عمليات الكترونيكي، به حساب‌هاي مقصد واريز مي‌شود.
بر اساس اطلاعيه‌هاي قبلي بانك مركزي، قرار بود از اول دي ماه تمامي پرداخت‌هاي الكترونيكي بانكهاي دولتي، غيردولتي و موسسات اعتباري از طريق سوئيچ شاپرك انجام و بر اين اساس، درگاه پرداخت اينترنتي بانكها از مركز شتاب قطع شود.بانك مركزي اعلام كرده بود كه به منظور نظارت دقيق و ارتقاي سطح امنيت تراكنش‌هاي خريد اينترنتي و جلوگيري از جعل، از تاريخ 30 آذرماه تمامي تراكنش‌هاي پذيرندگي مربوط به درگاه‌هاي پرداخت اينترنتي بانك‌ها از مركز «شتاب» قطع شده و اين تراكنش‌ها صرفاً از طريق «شاپرك» انجام مي‌شوند؛ لذا ضروري است تا تاريخ فوق الذكر تمامي درگاه‌هاي پرداخت در بانك‌ها به شركت‌هاي ارايه‌دهنده خدمات پرداخت واگذار شود.اين در حالي است كه علي رغم دستورات و درخواست‌هاي مكرر بانك مركزي از بانكها، برخي از بانكها از اجراي اين طرح امتناع مي‌كنند و سوئيچ‌هاي خود را براي اجراي طرح جديد آماده سازي نكرده اند و برخي از بانكها نيز عمليات آماده سازي سوئيچ و سيستم‌هاي خود را با كندي انجام مي‌دهند و در نهايت همچنان از سوئيچ‌هاي قبلي براي عمليات پرداخت اينترنتي استفاده مي‌كنند.
بر اين اساس، بانك مركزي به بانكها مجددا اعلام كرد كه مي‌توانند تا پايان دي ماه همچنان از سوئيچ‌هاي خود براي پرداخت‌هاي اينترنتي استفاده كنند اما به ازاي هر تراكنشي كه از طريق سيستم شتاب خود انجام مي‌دهند، بايد به بانك مركزي مبلغي را به عنوان جريمه پرداخت كنند.بانك مركزي مبلغ جريمه اي براي بانكها در نظر گرفته كه بالا است و بر اين اساس، برخي از بانكها كه همچنان در مقابل اجراي اين طرح مقاومت مي‌كنند، براي اينكه مشمول اين جريمه سنگين نشوند، جلوي انجام تراكنش‌هاي خود را از ديروز گرفته اند.
با توجه به اينكه تعداد تراكنش‌هاي اينترنتي شتاب بالا است و اين عمليات به ويژه در برخي از بانك‌هاي بزرگ از ساير بانكها بيشتر است، آنها براي اينكه مشمول جرائم سنگين بانك مركزي نشوند، جلوي تراكنش را گرفته اند و پرداخت‌هاي آني را غيرممكن كرده اند و به مشتريان اعلام مي‌كنند كه براساس دستورالعمل جديد بانك مركزي، كليه وجوه تا 24 ساعت آينده كارسازي خواهد شد.بانك مركزي حدود دو ماه پيش به بانكها اعلام كرده بود كه به صورت پايلوت پرداخت‌هاي خود را با سوئيچ شاپرك تطبيق دهيد، در نهايت بانك مركزي به بانكها هشدار داده است كه اگر تا پايان دي ماه جاري پرداخت‌هاي اينترنتي خود را بر روي شاپرك سوئيچ نكنند، ديگر نمي‌توانند در شبكه تراكنشي را انجام دهند.
تراكنش‌هاي قابل پذيرش اينترنتي در درگاه‌هاي پرداخت شامل خريد و پرداخت قبوض مي‌باشد، كه صرفاً از طريق شبكه الكترونيكي پرداخت كارت (شاپرك) قابل انجام خواهد بود و تراكنش پرداخت قبوض و سحاب از طريق اينترنت بانك براي كارت‌هاي صادر شده در آن بانك كمافي‌السابق قابل انجام است.
پيش از اين، ناصر حكيمي مديركل فناوري اطلاعات و ارتباطات بانك مركزي، از راه اندازي درگاه واحد پرداخت اينترنتي از 15 آذر به صورت پايلوت و از اول دي ماه به صورت كامل خبرداده و اعلام كرده بود: اجراي اين طرح براي حفاظت از منافع مردم و سپرده گذاران خواهد بود.
وي افزوده بود: در اين طرح مقابله با فيشينگ يا جعل سايت به منظور مقابله با ترفندهايي كه به كار مي‌رود، مدنظر قرار گرفته است. همچنين در اين زمينه آدرس اينترنتي shaparak.ir براي پرداخت‌ها مجاز خواهد بود و ساير آدرس‌هاي اينترنتي ديگر كاربردي نخواهد داشت و بر اين اساس تا حد زيادي از آشفتگي و سرگرداني مشتريان جلوگيري شده و به سمت نظام پرداخت ساماندهي شده خواهيم رفت.
در اصل هدف بانك مركزي يكپارچه سازي كليه پرداخت‌هاي اينترنتي از طريق شبكه الكترونيكي پرداخت كارت «شاپرك» است. شاپرك نيز اعلام كرده بود بر اساس سياست‌هاي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و طبق برنامه ريزي‌هاي انجام شده براي تمركز و يكپارچه سازي نظام پرداخت كشور و با توجه به انجام اين امر براي پايانه‌هاي فروش، كليه پرداخت‌هاي اينترنتي از آذر ماه سال جاري در شبكه الكترونيكي پرداخت كارت «شاپرك» متمركز و تراكنش‌هاي مذكور صرفا از طريق اين شبكه انجام مي‌شود. بنابراين پس از تاريخ فوق، پذيرش كليه پرداخت‌هاي اينترنتي در شبكه شتاب از طريق بانك‌ها متوقف خواهد شد.

ارسال نظر

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن