تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر جوان مؤمنى كه در جوانى قرآن تلاوت كند، قرآن با گوشت و خونش مى آميزد و خداوند ع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819530712




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پنج ملاقات‌ سري ميان ديپلمات ارشد امريكايي با مقامات ايران


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: پنج ملاقات‌ سري ميان ديپلمات ارشد امريكايي با مقامات ايران
آسوشيتدپرس در گزارشي مدعي شد سال گذشته،‌ هنگامي كه جيك ساليوان به همراه رئيس خود (هيلاري كلينتون،‌ وزير امور خارجه سابق امريكا) سفر مي‌كرد،‌ در خلال توقف كلينتون در پاريس به آرامي به عمان رفته و با مقامات ايراني ديداري داشته است!
به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، آسوشيتدپرس ادعا كرده است: افراد مطلع اعلام كردند جيك ساليوان سال گذشته از مغولستان به صورت پنهاني به كشور عمان عزيمت و در آنجا با مقامات ايراني ديدار كرده بود.

اين خبرگزاري در ادامه مدعي ميشود: اين امر نشان مي‌دهد كه ساليوان به طور شخصي از مدت‌ها پيش در زمينه نزديك شدن دولت امريكا به جمهوري اسلامي فعاليت داشته است.

جيك ساليوان در اوايل سال ميلادي كنوني از وزارت امور خارجه امريكا به كاخ سفيد منتقل شد.

مقامات ارشد دولت امريكا پيشتر به اسوشيتدپرس گفته بودند كه ساليوان و ديگر مقامات امريكايي در سال جاري دست كم پنج بار با مسئولان ايراني ديدار كرده اند. آنها گفته‌‌اند كه اين گفتگوها زمينه را براي امضاي يك توافق هسته اي موقت بين ايران و گروه پنج به علاوه يك در ماه نوامبر گذشته مهيا كردند.

ساليوان 37 سال دارد. افراد نزديك به ساليوان مي گويند وي فردي معتدل و عملگراست و روحيات وي انعكاس همان روحياتي است كه در باراك اوباما به چشم مي خورد. همين مسئله به ساليوان كمك كرد كه تيم منسجم سياست خارجي را در كاخ سفيد شكل دهد و اكنون خود به عنوان مشاور امنيت ملي جو بايدن، معاون رئيس جمهور امريكا، خدمت نمايد.

جو بايدن يكي از نامزدهاي احتمالي دمكرات هاي امريكا در انتخابات رياست جمهوري سال 2016 اين كشور محسوب مي شود. با اين حال، ساليوان هنوز به هيلاري كلينتون وفادار است. در صورتي كه كلينتون در انتخابات رياست جمهوري آتي امريكا نامزد حزب دمكرات شده و به عنوان نامزد اين حزب به رقابت با نامزد نهايي حزب جمهوري خواه بپردازد، احتمالا از ساليوان به عنوان فردي كه براي تصدي سمت مشاور امنيت ملي رئيس جمهور در نظر گرفته شده است نام خواهد برد.

ساليوان فارغ التحصيل رشته حقوق از دانشگاه ييل است؛ در دانشگاه اكسفورد تحصيلات خود را ادامه داده است‌؛ و منشي استفن برير Stephen Breyer، قاضي ديوان عالي امريكا بوده است.

ساليوان در انتخابات درون حزبي حزب دمكرات در سال 2008 از هيلاري كلينتون حمايت كرد. او جزو مشاوران ارشدي بود كه در آماده سازي كلينتون براي مناظره هاي انتخاباتي فعاليت داشت. با اين حال، هنگامي كه باراك اوباما به عنوان نامزد نهايي حزب دمكرات مطرح شد به حمايت از باراك او روي آورد و همان كمك هايي را كه در مناظره هاي انتخاباتي به كلينتون ارائه مي داد در اختيار اوباما قرار داد.

هنگامي كه باراك اوباما هيلاري كلينتون را براي تصدي سمت وزارت امور خارجه امريكا برگزيد، ساليوان نيز به همراه كلينتون به وزارت امور خارجه آمد. او به عنوان معاون رئيس دفتر وزير امور خارجه و مدير سياستگذاري مشغول به كار شد. او به آرامي به يكي از مورد اعتمادترين مشاوران كلينتون تبديل شد. ساليوان كلينتون را تقريبا در تمام سفرهايي كه به عنوان وزير امور خارجه امريكا به 112 كشور جهان انجام داد همراهي كرد. او نقشي مهم در شكل دهي به سياست امريكا در قبال ليبي و سوريه ايفا كرد. ساليوان همچنين در شكل گيري روابط امريكا با ميانمار، كه يك كشور منزوي آسيايي است، نقش ايفا كرد. هنگامي كه هيلاري كلينتون در انتهاي دوره اول رياست جمهوري اوباما اعلام كرد كه از وزارت امور خارجه امريكا كناره گيري مي كند، مشاوران اوباما تلاش خود را براي مجاب كردن ساليوان به پذيرش شغلي در كاخ سفيد شروع كردند.

او به عنوان دستيار ارشد بايدن در امور سياست خارجي مشغول به كار شد. ساليوان در تشديد فعاليت هاي بايدن در نزديك شدن به امريكاي لاتين و آُسيا نقش مهمي ايفا كرده است. وي همچنين نقشي كليدي را در ميان اعضاي تيم امنيت ملي رئيس جمهور ايفا مي كند. او در گزارش دادن ها و مصاحبه هاي روزمره اوباما حضور دارد.

آسوشيتدپرس مدعي است: "در ماه مارس،‌ يعني هنگامي كه هنوز يك ماه از آغاز به كارش در كاخ سفيد مي گذشت، جيك ساليوان به طور پنهاني و با يك فروند هواپيماي نظامي با عمان عزيمت كرد. اين بار ويليام برنز، معاون وزير امور خارجه امريكا، نيز وي را همراهي مي كرد. ويليام برنز يكي از ديپلمات هاي بسيار مشهور امريكاست. شماري اندكي از مسئولان ارشد ايراني در عمان منتظر آنها بودند!"

تماس هاي ساليوان با ايراني ها در سال 2012 و اوايل سال 2013 به طور عمده بر روي اين موضوع متمركز بود كه آيا امكان حضور دوباره امريكايي ها و ايراني ها در يك مكان وجود دارد يا خير.

جيك ساليوان درباره نزديك شدن هايش به ايران اظهار نظري نمي كند. او از مصاحبه درباره اين موضوع نيز خودداري مي ورزد.

سايت خبري مين پست MinnPost،‌ بخش هايي از سخنراني وي را در دانشگاه مينسوتا منتشر كرد. بنا بر گزارش اين سايت خبري، ساليوان در بخشي از سخنراني خود گفته بود:‌ «بايد اتاق ديگري وجود داشته باشد،‌ جايي در گوشه سالن،‌ جايي كه نشست واقعي در آن اتفاق مي افتد،‌ جايي كه كارشناسان واقعي در آن گرد هم مي آيند و تصميم هاي واقعي را اتخاذ مي كنند.»

انتهاي پيام/

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن