تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با اخلاق نيكو، گفتار نرم مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818974583




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رئيس جهاد كشاورزي كرمان خبر دادرتبه نخست كرمان در توليد پسته و گردو


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئيس جهاد كشاورزي كرمان خبر دادرتبه نخست كرمان در توليد پسته و گردو
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان كرمان گفت: كرمان رتبه نخست سطح زيركشت و توليد پسته و گردو را در كشور دارد.


عباس ملايي امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در كرمان اظهار داشت: استان كرمان با دارا بودن رتبه نخست توليد پسته و رتبه دوم توليد گردو در كشور‌ توانايي جذب 500 ميليارد تومان‌ سرمايه در بخش‌هاي كشاورزي و دامي استان كرمان را دارد.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان كرمان عنوان كرد: اين استان داراي 23 شهرستان است كه از اين تعداد 16 شهرستان زير نظر سازمان جهاد كشاورزي شمال استان كرمان و مابقي منطقه جيرفت و كهنوج را شامل مي‌شوند.

وي افزود: تامين غذا و امنيت غذايي، خودكفايي در توليد محصولات اساسي، توسعه صادرات محصولات كشاورزي و حفاظت از منابع طبيعي از مسئوليت‌هاي مهم بخش كشاورزي در تحقق‌ اهداف توسعه كشور به شمار مي‌آيد.

ملايي بيان داشت: باتوجه به ظرفيت‌هاي موجود در بخش كشاورزي استان كرمان‌ سعي شده با اصلاح زيرساخت‌ها و انجام اقدامات زيربنايي و فراهم كردن بستر مناسب براي فعاليت بهره‌برداران بخش كشاورزي و رفع موانع و مشكلات‌ قدم‌هاي اساسي در اين زمينه برداشته شود.

وي تصريح كرد: اگرچه خشكسالي‌هاي چند سال اخير و كاهش شديد بارندگي‌ها و منابع آبي ضرباتي بر پيكره كشاورزي وارد كرد، اما اقدامات انجام شده چند سال اخير نشان‌گر پيشرفت‌هاي بسيار خوبي در تمام زمينه‌ها است.

اين مسئول ادامه داد: از كل مساحت استان كرمان‌ پنج درصد اراضي كشاورزي‌، 45 درصد مرتع، 13 درصد جنگل و 37 درصد را بيابان تشكيل مي‌دهد.

وي افزود: جمعيت شاغل در بخش كشاورزي 258 هزار و 633 نفر يعني بيش از 28 درصد جمعيت شاغل استان و چهار درصد از شاغلان در بخش كشاورزي كشور است.

ملايي سهم ارزش افزوده بخش كشاورزي استان كرمان را 29.1 درصد توليد ناخالص داخلي استان، 6.5 درصد از بخش كشاورزي كشور عنوان كرد و گفت: استان كرمان داراي رتبه چهارم توليد ناخالص ملي در كشور است.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي شمال استان كرمان افزود: مناطق بسيار مستعد و ظرفيت‌هاي موجود در استان كرمان با فراهم كردن امكان توليد 124 نوع محصولات باغي و زراعي اهميت ويژه‌اي براي اين استان فراهم كردند كه در راستاي كمك به توليد و خود كفايي محصولات اساسي كشاورزي نقش ارزنده‌اي براي موفقيت‌هاي چشمگير دارد.

وي ادامه داد: استان كرمان از نظر سطح زيركشت محصولات باغي با 410 هزار هكتار حائز رتبه نخست كشوري و برخوردار از 150 هزار هكتار سطح زيركشت محصولات زراعي است.

ملايي با اشاره به توليد بيش از 2.2 ميليون تن انواع محصولات كشاورزي و دامي در استان كرمان گفت: قريب به 30 درصد شاغلان استان كرمان به صورت مستقيم و غيرمستقيم در امر توليدات كشاورزي حدود شش درصد بيش از ميانگين كشوري را تشكيل مي‌دهند.

وي تصريح كرد: استان كرمان با برخورداري از 296 هزار هكتار سطح زيركشت و 122 هزار تن توليد پسته‌ داراي رتبه نخست سطح و توليد در كشور است كه به عنوان نخستين محصول در صادرات غيرنفتي با ارزشي بالغ بر يك ميليارد دلار همواره نقش ارزنده‌‏اي در ارزآوري داشته و دارد.

ملايي خاطرنشان كرد: در مناطق گرمسيري استان به طور عمده خرما و مركبات كشت مي‌شود، خرما از جنبه اقتصادي و همچنين نقش آن در صنايع تبديلي، صنايع غذايي و بسته‌بندي قابل اهميت است و يكي از محصولات اقتصادي استان به شمار مي‌رود.

وي در ادامه با اشاره به برخي رتبه‌هاي سطح و توليد محصولات كشاورزي در استان كرمان ابراز داشت: اين استان رتبه نخست سطح زيركشت پسته و گردو، رتبه نخست توليد پسته، رتبه دوم سطح زيركشت گل محمدي، رتبه چهارم سطح زير‌كشت خرما و توليد ذرت، رتبه پنجم سطح زيركشت بادام و مركبات، رتبه ششم توليد خرما و رتبه هفتم توليد مركبات در كشور را داراست.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي شمال استان كرمان با اشاره به قابليت‌هاي استان كرمان در زمينه باغباني گفت: مزيت نسبي در صادرات و ارزآوري محصولات، استعداد مناسب و كم نظير بخش باغباني در ايجاد و حفظ اشتغال مولد، مزيت نسبي توليد، وجود اراضي شيبدار و كوهپايه‌اي ناهموار در برخي مناطق به عنوان ظرفيت‌هاي توسعه سطح زيركشت، امكان ترويج توسعه كشت زعفران از جمله قابليت‌هاي استان در اين زمينه است.

وي ادامه داد: وجود ظرفيت توليد محصولات زراعي با عملكرد بسيار بالا مانند گندم با توليد 8.5 تن در هكتار، ذرت دانه‌اي باتوليد 13.5 تن در هكتار، كلزا با توليد 6.5 تن در هكتار، وجود رقم معروف يونجه بمي، امكان كاشت و توليد بيش از 54 نوع محصول زراعي به دليل تنوع آب و هوايي و امكان كاشت ذرت در دو فصل از سال از قابليت‌هاي بخش زراعي استان كرمان است.

انتهاي پيام/2446/خ40

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن