تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه نفس از لذتهاى دنيوى سودمندترين روزه‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820409332




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آبي كه نان كشاورزان خراسان را آجر كرد/ آلودگي، جان كشف‌رودرا به لب رسانده‌است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آبي كه نان كشاورزان خراسان را آجر كرد/ آلودگي، جان "كشف‌رود"را به لب رسانده‌است
مشهد – خبرگزاري مهر: سال‌هاست به دليل ورود انواع فاضلاب به رودخانه كشف رود، مرگ تدريجي بزرگترين رودخانه شمال شرق ايران رقم خورده و با اين وجود هنوز هم پس از گذشت زمان‌ طولاني، پرونده اين موضوع بدون نتيجه ميان مسئولان دست به دست مي‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آب رودخانه كشف رود در گذشته براي آبياري مزارع كشاورزي استفاده مي‌شد اما در نهايت به دليل ورود انواع فاضلاب‌ها به اين رودخانه، آب پاكي روي دست كشف رود و كشاورزان ريخته شد و حال ديرزماني است كه پرونده موضوع آلودگي رودخانه كشف رود روي ميز مسئولان امر خاك مي‌خورد.

مرگ تدريجي رودخانه كشف‌رود

بسياري از كارشناسان بر اين اعتقادند كه آلودگي كشف رود موجب مرگ تدريجي اين رودخانه و يكي از بزرگترين ضربه‌ها به كشاورزان مشهدي بوده است.

هوشنگ دهقاني كه يكي از كارشناسان حوزه مديريت آب است در اين رابطه به خبرنگار مهر مي‌گويد: در گذشته آب رودخانه كشف‌رود به طور وسيعي براي آبياري مزارع كشاورزي حاشيه رودخانه استفاده مي‌شد اما امروزه به دليل ورود رواناب‌هاي سطحي شهر مشهد و انواع فاضلاب‌ها اين رودخانه شديدا آلوده شده است.

وي با اعلام اينكه رودخانه كشف رود يكي از بزرگ‌ترين رودخانه‌هاي شمال شرق ايران است كه در تامين آب مورد نياز ده‌ها روستا، چندين طرح پرورش ماهي و كارخانجات صنعتي نقش ايفا مي كرد ادامه مي‌دهد: هم اكنون قصه پر غصه آلودگي اين رودخانه بر سر زبان‌ها افتاده اما هيچ گاه براي حل ريشه‌اي اين مسئله راه چاره اي پيدا نشده است.

ممنوعيت كشت صيفي جات در حاشيه رودخانه

وي تاكيد مي‌كند: جاري بودن فاضلاب خام در رودخانه كشف رود و تبعات مصرف آن در بخش كشاورزي تنها بخشي از مشكلات اين رودخانه است و امروز ضرورت دارد با حساس كردن مسئولان، سازمان‌ها و نهادهاي مختلف را پاي كار آورد و براي نجات كشف رود و حفظ بهداشت عمومي و سلامت زائران و مجاوران حرم رضوي دست به كار شد هرچند كه تاكنون اين تلاش ها و برنامه ريزي ها منجر به نتيجه اساسي نشده است.

اين كارشناس حوزه مديريت آب با اشاره به تشكيل كارگروه كشف‌رود، مي‌افزايد: تشكيل كارگروه كشف رود در استانداري يكي از اقدامات مناسبي بود كه از سوي دست اندركاران صورت گرفت زيرا بر اين اساس مقرر شد تا براي حفظ سلامتي شهروندان كشت هر نوع سبزي و صيفي جاتي در اين منطقه ممنوع شود.

بزرگ ترين رودخانه شمال شرق ايران نان كشاورزان را آجر كرد

وي با بيان مطلب فوق تصريح مي‌كند: اين اقدام موجب شده تا كشاورزي و كشت هر محصولي در حاشيه اين رودخانه به عنوان خط قرمز مطرح و با متخلفان برخورد قانوني صورت پذيرد؛ هرچند كه اين امر موجب آجر شدن نان كشاورزان مي‌شود اما در اين راستا اجازه كاشت گل‌هاي تزئيني و درختان صنوبر در اطراف اين رودخانه مي تواند به رونق كار كشاورزان نيز كمك كند.

دهقاني يادآور مي‌شود: امروز ضروري است ضمن مقابله جدي با كشت محصولات كشاورزي در اطراف رودخانه كشف‌رود فكري براي حل مشكل آلودگي اين رودخانه نيز انجام داد چرا كه اقتصاد اين منطقه به رونق كشاورزي و آب اين نقطه از زمين باز مي گردد.

وي تصريح مي‌كند: براي به حداقل رساندن اثرات مخرب كوتاه مدت و بلندمدت آلودگي رودخانه كشف رود به كار بستن ضوابط مناسب و راهبردهاي مديريتي ويژه براي كاهش آلودگي اين رودخانه ضروري است. در نتيجه كنترل صحيح آلودگي رواناب‌ها و پساب‌ها مشكلات ناشي از تخليه اين قبيل آبها به منابع آب پذيرنده به حداقل خواهد رسيد.

پايان پاكسازي ۲۶ كيلومتر از حريم آلوده كشف رود

معاون هماهنگي و امور عمراني استاندار خراسان رضوي نيز از پايان يافتن پاكسازي 26 كليومتر از حريم آلوده كشف رود خبر داده و به خبرنگار مهر مي گويد: 26 كيلومتر از حريم آلوده رودخانه كشف رود تا پايان سال جاري پاكسازي مي شود.

محمدحسن واحدي اظهار مي كند: 300 ميليون تومان اعتبار مورد نياز براي پاكسازي حريم آلوده رودخانه كشف رود است.

وي با اشاره به ساخت تصفيه خانه در محل رودخانه مي افزايد: در اين راستا تصفيه خانه هايي با كمك آب منطقه اي و آب و فاضلاب مشهد با جذب سرمايه گذار و بخش خصوصي در دستور كار قرار مي گيرد.

وي يادآور مي شود: شهرداري قرار بود در راستاي ساخت تصفيه خانه‌هاي محلي در مجاورت رودخانه همكاري داشته باشد كه هم اكنون مراحل ساخت يكي از اين تصفيه خانه‌ها به صورت آزمايشي طي شده است.

صدور اخطاريه كتبي براي واحدهاي صنفي كه به تخليه فاضلاب اقدام مي كنند

وي از صدور اخطاريه كتبي براي واحدهاي صنفي حاشيه رودخانه كه در گذشته نسبت به تخليه فاضلاب در كشف رود اقدام كرده اند خبر مي دهد و مي گويد: براي واحدهاي صنفي كه به تخليه فاضلاب در كشف رود اقدام كنند اخطاريه كتبي صادر و در صورت تكرار به مراجع قانوني معرفي مي شوند.

معاون هماهنگي و امور عمراني استاندار خراسان رضوي تصريح مي كند: شركت آب و فاضلاب مشهد نيز موظف است طرح‌هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدتي را به منظور رفع مشكلات پيش روي رودخانه كشف رود ارائه كند چرا كه آلودگي اين رودخانه وضعيت نگران كننده اي را پيش روي همگان قرار داده است.

حمايت از كشاورزان حاشيه رودخانه كشف رود

واحدي در بخش ديگري از سخنانش با اعلام اينكه از كشاورزان حاشيه رودخانه به صورت جدي حمايت مي شوند، اظهار مي كند: كشاورزاني كه در حاشيه اين رودخانه فعاليت مي‌كرده‌اند مورد حمايت قرار مي گيرند و در حال حاضر آنان مي توانند به جاي كشت صيفي جات اقدام به كاشت گل‌هاي تزئيني و درختان صنوبر كنند در همين راستا بايد بر اساس نياز شهرداري به اين توليدات، با كشاورزان منطقه قراردادهاي لازم منعقد شود.

به گفته وي اداره كل منابع طبيعي نهال‌هاي مورد نياز را به كشاورزان تحويل و محصولات آنها را خريداري مي‌كند.

وي سپس در خطاب به اداره محيط زيست بيان مي كند: اين اداره كل بايد از آبياري محصولات كشت شده در حاشيه رودخانه با فاضلاب خام جلوگيري كند.

معاون هماهنگي و امور عمراني استاندار خراسان رضوي با اشاره به اينكه كارگروه كشف رود بايد بتواند گرهگشاي مشكلات اين رودخانه آلوده باشد، مي افزايد: به منظور مقابله با تخليه فاضلاب توسط تانكرها در رودخانه بايد اقدامات جدي توسط دستگاه هاي ذي ربط انجام داد زيرا در صورتي كه هر يك از دستگاه‌هاي اجرايي در راستاي اجراي مصوبات كارگروه كوتاهي كنند به مراجع قانوني معرفي مي‌شوند.

پاك سازي كانون هاي آلاينده

معاون برنامه ريزي و بهبود مديريت شركت آب منطقه اي خراسان رضوي نيز با اشاره به مصوبات كارگروه كشف رود به خبرنگار مهر مي گويد: موضوع ساماندهي معضلات كشف رود در قالب پاك سازي كانون هاي آلاينده، آزادسازي حريم رودخانه و جلوگيري از كاشت صيفي جات در اين منطقه بخشي از مصوباتي است كه در كارگروه كشف رود به تصويب رسيده است.

محمد علايي با اشاره به كشت گل هاي تزئيني در حاشيه رودخانه كشف رود ادامه مي دهد: هم اكنون كشف رود به منطقه اي براي كشت گل ها و درختان تزييني تبديل شده و اين امر با همكاري كشاورزان صورت پذيرفته است.

تعهد 40 ميليارد توماني شهرداري براي خريد گل هاي تزييني

وي مي افزايد: كشت گل هاي تزييني به رفع مشكلات بهداشتي در اطراف رودخانه كشف رود و تامين نيازهاي فضاي سبز مشهد كمك مي كند.

علايي از تعهد شهرداري مشهد براي خريد گل هاي تزييني خبر مي دهد و مي گويد: شهرداري قرار است تا سقف 40 ميليارد تومان براي خريد اين محصولات تزييني سرمايه گذاري كند.

يكي از مجريان طرح صنوبر كاري در مسير كشف رود از خلف وعده مسئولان براي دادن وام به صنوبركاران خبر داده و اعلام مي كند: از ميان 270 نفر متقاضي وام معرفي شده به بانك زير 20 نفر موفق به دريافت وام شده اند.

يزدي مي گويد: براي توسعه كشت صنوبر نيازمند همكاري بانك كشاورزي در اعطاي وام هستيم و در غير اين صورت نمي توانيم كاري از پيش ببريم.

مشكلات كشف رود هنوز حل نشده است

فرماندار مشهد هم با تاكيد بر اينكه مشكلات كشف رود هنوز حل نشده به خبرنگار مهر مي‌گويد: حل مشكل اين رودخانه نيازمند مشاركت تمامي دستگاه هاست.

حسن موحدي تصريح مي كند: ساماندهي و رسيدگي به مسير كشف رود تنها وظيفه شركت آب منطقه‌اي و فرمانداري نيست و بايد تمامي مسئولان پاي كار بيايند تا مشكل رودخانه كشف رود صد درصد حل شود.

وي ادامه مي‌دهد: كشف رود در گذشته دريا بود و مردم از آن ماهي مي‌گرفتند اما در حال حاضر اين رودخانه به لجن زار تبديل شده و ضروري است امروز با روشهاي درست و علمي نسبت به تصفيه فاضلاب اين رودخانه اقدام كرد.

مرگ تدريجي رودخانه كشف رود در حالي رقم مي خورد كه هنوز تدابير دقيق و حساب شده اي از سوي مسئولان امر براي احياء دوباره اين رودخانه صورت نگرفته است.

...............................

گزارش: مرضيه صاحبي

كد خبر: 2201142

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۳ - ۰۸:۳۹

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن