تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802976058




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سايكس پيكو2 و تلاش عربستان براي ايجاد همگرايي شيخ نشين‌ها عليه ايران


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: سايكس پيكو2 و تلاش عربستان براي ايجاد همگرايي شيخ نشين‌ها عليه ايران


براساس تحليل هايي كه در رسانه هاي عربي حوزه خليج فارس و خصوصا پس از برگزاري سي و چهارمين نشست شوراي همكاري خليج فارس در كويت به دست مي آيد، شيخ نشين ها تحت تاثير جو ايران هراسي ايجاد شده از سوي سعودي و اسرائيل قرار گرفته اند و اين سرگرداني ممكن است موجب نزديكي آنان به اسرائيل شود.
روزنامه الجريده چاپ كويت روز يكشنبه در مقاله اي تقريبا به صراحت از گرايش شيخ نشين هاي عربي به سمت اسرائيل خبر داد و نوشت ممكن است اعراب مجبور شوند خلاء حمايتي آمريكا در منطقه را با رويكرد مثبت به تل آويو جبران كنند.
اين تحليل ها در حالي ارائه مي شود كه ايران همواره اعلام كرده است با كشورهاي همسايه خصوصا شيخ نشينان عرب مشكلي ندارد و آنها را كشورهاي دوست، مسلمان و برادر خود مي داند. اين مواضع در سفر اخير وزير امورخارجه كشورمان به شيخ نشين هاي عرب و ديدار وزيرامور خارجه امارات با رئيس جمهور در سعدآباد تكرار و برآنها تاييد شد، با اين همه رونامه الشرق الاوسط نيز در گزارشي مشابه آنچه در الجريده منشتر شد ادعا كرد ايران براي كشورهاي عربي از اسرائيل هم خطرناك تر است و اين موضوع باعث مي شود اگر شيخ نشين هاي عرب نتوانند روي كمك آمريكا حساب كنند به اسرائيل نزديك شوند.
سعودي معتقد است خلاء آمريكا در منطقه به سروري و قدرت ايران شيعي و تركيه اخواني منتج خواهد شد و اعراب زير سيطره اين دو جريان قوي سياسي-مذهبي دوام نخواهند آورند. رياض همين حساسيت ها را در خصوص تركيه نيز برانگيخته است بگونه اي كه يكي از دلايل اصلي شكاف ميان دو متحد سابق در سوريه، اقدامات سراسر تخريبي عربستان در مصر عليه محمدمرسي رئيس جمهور منتخب مردم بود كه حمايت تركيه را با خود داشت اما سرانجام در كودتايي كه نقش سعودي ها در آن بسيار پر رنگ بود از قدرت ساقط شد.
رياض مي كوشد اينگونه القاء كند كه يك توافق نانوشته جديد ميان قدرت هاي بزرگ دنيا از جمله آمريكا، روسيه و انگليس بر سر منطقه خاورميانه پديد آمده است كه مايلند از آن با عنوان سايكس پيكو2 ياد كنند. نقطه عطف آن را نيز انصراف و رويگرداني آمريكا از حمله به سوريه مي دانند كه ماحصل آن ظهور يك ايران قدرتمندتر از گذشته در منطقه خواهد بود. توافق ژنو و حتي احتمال حل و فصل مشكلات ايران با جهان، كابوس ديگري است كه اين تصور را براي رياض عينيت مي بخشد. از سوي ديگر آنها با توجه به شناختي كه از زيركي و ذكاوت ترك ها دارند به خوبي چرخش آنها به سمت تهران و تشكيل يك محور قدرتمند در منطقه كه دست كم ظاهر آن غير عربي است را حس مي كنند.
اين در حالي است كه وزير دفاع آمريكا چند روز پيش به منظور اطمينان خاطر دادن به كشورهاي عربي به منطقه سفر كرد و تلاش خود را براي برطرف كردن ترس و نگراني آنان به كار گرفت. اما عربستان از آنجا كه بيش از هر كشور عربي ديگري منافع خود را در خطر مي بيند دست از اقدامات تخريبي و تقلا و تلاش خود بر نمي دارد.
آنچه اين نگراني را تا اندازه اي براي سياستمداران عرب عقلاني جلوه مي دهد اين است كه سعودي نه در عرصه سياسي-اجتماعي، نه در عرصه تفكر و فناوري و نه حتي در عرصه اقتصادي حرفي براي گفتن و رقابت با ايران و تركيه ندارد و تنها تكيه گاه آنها يعني انرژي نيز روز به روز اهميت خود را براي آمريكا از دست مي دهد.
اما نكته حائز اهميت اين است كه نزديك شدن به اسرائيل براي شيوخ عرب كار شايد كار ساده اي باشد اما به هيچ وجه عاقلانه نيست و بيشتر به يك بلوف رسانه اي براي رسيدن به هدفي ديگر مطرح مي شود. به نظر مي رسد هدف از ارائه چنين تحليل هايي از سوي رسانه هاي عربي هل دادن كشورهاي كوچك خليج فارس به ورود در اتحاديه اي است كه عربستان سعودي براي آنها طراحي كرده است و تا اندازه زيادي مي تواند امنيت خاطر رياض را فراهم كند چرا كه سعودي ها نمي خواهد در رويارويي سياسي-عقيدتي با ايران و تركيه تنها بمانند. از اين منظر عربستان با ارائه چنين تحليل هايي شيخ نشين هاي كوچك را ميان رويارويي با دشمني بزرگ به نام ايران، نزديكي مشمئز كننده به اسرائيل و يا پذيرش آغوش باز رياض مردد و مخير كرده است.
اين تلاش ها زماني بيشتر اهميت پيدا مي كند كه عمان بعنوان دومين كشور بزرگ عربي خليج فارس صراحتا از پيوستن به اين اتحاديه سرباز زده و باعث ايجاد شكافي بزرگ ميان اعضاي شوراي همكاري خليج فارس و ترديدي قابل توجه در ذهن شيخ نشينان در مورد ادعاها و اتهامات عربستان نسبت به ايران شده است.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن