تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820247891




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محورهاي نهمين همايش فلسفه رسانه اعلام شد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: محورهاي نهمين همايش فلسفه رسانه اعلام شد
رسانه، تكنولوژي، زندگي جديد
* خبر نهمين همايش فلسفه رسانه

محورهاي همايش به شرح زير است:

قرائت قرآن

8.20 صبح

معرفي همايش: احسان شاه قاسمي

8.25

سخنراني دكتر مسعود كوثري

8.30

سخنراني دكتر يونس شكرخواه

8.45

پنل اول: تبليغات در فضاي مجازي

9.00-9.40

تبليغات آنلاين (برخط) - رضا شريفي

تبليغات سنتي - صادق اقبال

زبان تبليغات - علي رسولزاده

فرا تبليغات - حسن پور محمدي

پنل دوم: تلويزيون

9.40-10.20

داستان تلويزيون در متن: تحصيلات و سرگرمي - ياسمين نامجويان

ساختن برنامه تلويزيوني خوب: فلسفه‌هاي خلاقانه، حرفه‌اي‌گري و ارزش‌هاي توليد - مهديه نصيري

رازهاي خانوادگي: خشونت جنسي - آزيتا لاجوردي

مسايل اجتماعي، توليد و ژانر - سارا بختياري

پنل سوم: راديو

10.20-11.00

راديو جماعتي در غرب - سيده متين سيد حسيني

رسانه، فرهنگ و جامعه: هويت فرهنگي و راديوي غير قانوني - ساجده بهروزي

شكل‌هاي بياني و ويرايش ديجيتالي گفتاري راديويي - مهتاب حاتمي طاهر

اشكال بلاغي و ويرايش ديجيتال سخنراني‌هاي راديويي - ناصر محمدي

پنل چهارم: جهان شيشه‌اي

11.00-11.50

نظارت الكترونيكي بر مجرمان - نگار عاقل زاده

تشديد نظارت - فرشته پورطاهري

داده پژوهي و نظارت بعد از 11 سپتامبر - بهنوش يزديزاده

پيوست دولت - فاطمه بدري

جنگ اطلاعاتي و حقيقت بشر - فاطمه عباسي

نماز و نهار

11.50-13.00

پنل پنجم: اقتصاد توجه

13.00-13.50

اقتصاد توجه: معرفي و تاريخچه - مريم مومن زاده

اعتماد توجه - بهناز راشدي اشرفي

اقتصاد توجه و تبليغات - امينه راسخ

جنبش‌هاي اجتماعي و اقتصاد توجه - عطيه ملك زاهدي

اقتصاد توجه و شبكه‌هاي اجتماعي - زينب ابراهيم زاده

پنل ششم: تبليغات

13.50-14.30

تبليغات محاوره‌اي و رسانه‌هاي جديد - مريم جعفري

تبليغات از دو منظر - نكيسا معمار

ارتباطات بازاريابي و رسانه هاي جديد - زهره طاهر

آينده تبليغات - زهرا نيكخواه

پنل هفتم: ستارگان رسانه‌اي

14.30-15.10

ستاره سازي - زينب الماسي

ستاره به عنوان منظره‌ي تماشايي - يسرا مرادي زاده

افراد مشهور و رسوايي - راضيه مطهري

فرهنگ شهرت - الهام رحيمي

پنل هشتم: سينما

15.10- 15.40

تاريخ سينما - سپيده طيري

تئوري فيلم - مريم روستا

زمينه توليد، توزيع و نمايش - مهرداد بينا

جمع بندي همايش: دكتر سعيد رضا عاملي

15.40

پنل اول: تبليغات

* تبليغات محاوره‌اي و رسانه‌هاي جديد - مريم جعفري

يكي از دسترسي‌هاي مقايسه‌اي بين وسايل ارتباط جمعي قديم و رسانه شبكه‌اي ديجيتال تعاملات است. كه به شكل صحيح و درست ارتباط درك مي‌شود. هرچه اين ارتباط تعاملي‌تر باشد ارتباط و مبادله مي‌تواند از انعطاف وتنوع بيشتري حمايت كند. تعامل يكي از ويژگي‌هاي سيستم‌هاي مهندسي شده ارتباطي‌اند كه به طور وسيع گسترش يافته است تا رسانه‌هاي فيزيكي مانند روزنامه ومجلات را در بر بگيرد. يكي از تعاملي‌ترين رسانه ارتباطي كه مي‌توان در نظر گرفت اينترنت است چون از تمام شيوه هاي ميان فردي و ارتباطات جمعي و كامپيوتر محور حمايت مي كند. هم چنين يكي از پيشرفت هاي مهم كه د رشبكه ي جهان گستر اينترنت مكررا با آن مواجه ايم توان توليدي مشاركت و تعاملات محاوره اي است. تعاملاتي كه هم به طور مستقيم و هم به طور غير مستقيم در رسانه ها وجود دارد عبارتند از: محاوره- گفتار رسمي - مشورت-تعاملات ثبت شده و...كه استفاده كنندگان اين سيستم بيشتر به شكل مصرف كننده معلوم اند تا خوانندگان چون اين رسانه هاي ارتباطي متكي به مشاركت و نمايش مستقيم هستند. جايي كه رسانه هاي جمعي د رشكل دادن بازار هاي جمعي و اجتماع جمعي خيلي اهميت پيدا كرده است رسانه محاوره اي محصولات چند گانه بازار جديد و ارتباطات اجتماعي را گسترش مي دهند.

واژگان كليدي: تعاملات- مشاركت- ارتباطات جمعي-مصرف كننده

* تبليغات از دو منظر - نكيسا معمار

در اين مقاله 2 شيوه ي تبليغاتي مورد بررسي قرار گرفته اند شيوه ي سنتي تبليغات و شيوه ي تبليغات معنا گرا و اين بررسي به واسطه ي مقايسه 2 برند تبليغاتي زنانه و مردانه‌ي شركت يوني ليور و صورت گرفته است كه در آن به المان‌هاي هويتي و جنسيتي توجه شده و سازو كارهاي تبليغاتي 2 شركت مبلغ بي بي اچ و او اند ام مورد توجه قرار گرفته است و به تعريف كليشه‌هاي جنسيتي و اثر آن‌ها بر تبليغات و موفقيت آميز يا ناموفق بودن تبليغات را با توجه به كليشه‌ها مي‌سنجد و در آخر راهكارهاي تبليغات تعاملي را ارائه مي‌دهد.

واژگان كليدي: هويت؛ تعاملي؛ كليشه هاي جنسيتي؛ جنسيت؛ تبليغات خلاقانه؛ تبليغ آگاهي دهنده

* ارتباطات بازاريابي و رسانه‌هاي جديد - زهره طاهر

ايميل، وب و موبايل به عنوان رسانه‌هاي جديد در ارتباطات بازاريابي نقش مهمي ايفا مي‌كنند. عناصر مهم ارتباطات بازاريابي، بازاريابي مستقيم و تبليغات است. بازاريابي مستقيم به بازارياب اجازه مي‌دهد كه پاسخ‌هاي مستقيم بيشتري از مشتري دريافت كرده و و بازار هدف را به نحو بهتري شناسايي كند. تبليغات مستقيم نيز به بحث‌هايي درباره اصول، حوزه و تكنيك‌هاي رسانه‌هاي جديد مي‌پردازد.

در ارتباطات بازاريابي با دسترسي به اطلاعاتي كه در سيستم ثبت نام است، ابزارهاي نظارت از راه دور در محيط هاي رسانه اي جديد به دست مي آيد. ثبت نام يك ابزار تكنيكي مهم است كه به وسيله آن بازاريابي مستقيم توانمند مي شود. از طريق اطلاعات موجود در فرم هاي ثبت نام، اطلاعات مفيدي در مورد نياز مشتريان و ارزيابي ميزان رضايت آن‌ها به دست مي‌آيد.

از يك جهت رويكردهاي پاسخگويي مستقيم براي بازاريابان اهميت دارد و از طرف ديگر، مكانيسم پاسخگويي ويژگي جدايي ناپذير رسانه هاي جديد است. امروزه اهميت رسانه‌هاي جديد در امر بازاريابي انكارناپذير است.

واژگان كليدي: رسانه هاي جديد؛ ارتباطات بازاريابي؛ بازاريابي مستقيم؛ تبليغات؛ ثبت نام

* آينده تبليغات - زهرا نيكخواه

تبليغات يكي از مسائلي است كه در رسانه‌ها اهميت زيادي دارد. ديجيتال سازي موقعيت كليدي فناورانه از هم گرايي و جهاني سازي داده است. سرعت فناورانه و هم گرايي در چرخه‌اي از پيشرفت بازاريابي مشتري سريع، رشد و كمال دستگاه‌هاي ارتباطي چند منظوره خلاصه مي شود. تقاضاي مصرف كننده براي تعامل گفتگويي و سر گرمي اجتماعي، پيامدهاي مهمي براي تبليغات رسانه محور بر انواع ديگري از تعامل دارد. ثبت يا كنترل از راه دور نوع ديگري از تعامل است كه مقرون به صرفه‌تر و همه جا حاضر است. ميزان تبليغات جستجو با گوگل ثروت باد اورده‌اي براي شركت‌هاي خبري ايجاد كرد.

رسانه‌هاي تجاري الزام اور براي به دست اوردن درامد تبليغاتي ادامه پيدا مي‌كنند تا عامل مهمي شود كه تعامل مصرف كننده با شركت رسانه تجاري را براي اينده شكل دهد. رسانه‌هاي تجاري در حال توسعه پتانسيل‌هايشان به عنوان عامل فروش است نه به عنوان رسانه تبليغاتي. ميزان بالاي مدل‌هاي تجاري، رسانه تجاري الكترونيكي را قادر مي‌سازد تا از دريچه مجازي شدن كالا و خدمات، به كانال‌هايي براي فروش و توزيع اطلاعات الكترونيكي و محتوا و خدمات سرگرمي تبديل شوند و راه را براي توسعه تجارت موبايل هموار سازند. تغير در رسانه و انتخاب‌هاي ارتباطي مصرف كننده به طور گسترده مي‌تواند به عنوان يك تغيير از رسانه توده به رسانه گفتگويي توصيف و مشخص كند.

واژگان كليدي: تبليغات؛ مصرف كننده؛ تعامل؛ ديجيتال سازي؛ رسانه هاي تجاري؛ رسانه گفتگويي

پنل دوم: تلويزيون

* داستان تلويزيون در متن - تحصيلات و سرگرمي - ياسمين نامجويان

در اين پژوهش نويسنده در تلاش است تا بتواند دلايل پرداختن به موضوع سريال‌ها را و علت بوجود آمدن اين دغدغه‌ها را شرح دهد. نويسنده اصلي‌ترين دليل خود را براي انجام اين پژوهش، بي توجهي اي مي‌داند كه در تحقيقات علمي نسبت به اين موضوع روا داشته مي‌شود و تلاش مي‌كند تا در ذيل اين عنوان هر يك از دلايل پرداختن به پژوهش تلويزيوني را تشريح كند.

واژگان كليدي: داستانهاي تلويزيون، سريالهاي عامه پسند، تحصيلات اجتماعي، سرگرمي و لذت

* ساختن برنامه تلويزيوني خوب: فلسفه‌هاي خلاقانه، حرفه اي‌گري و ارزش‌هاي توليد - مهديه نصيري

در اين سخنراني به روند توليد سريال ها پرداخته مي‌شود. خيلي از برنامه ها در ژانر سريال قرار مي گيرند ولي نوع توليد، نگاه و هدف تيم تهيّه( سرگرمي خانواده، برنامه سازي براي تغيير، بازتاب واقعيت و...) در هر برنامه و شبكه و همچنين انتظارات بينندگان از آنها با هم فرق مي كند و اين امر هويت متفاوتي به هر برنامه و شبكه اي خاص مي دهد. در هر بخش نويسنده تلاش مي كند با روش مطالعۀ موردي و نام بردن از يك سريال، شيوه‌هاي برنامه سازي را با بافت بيروني آن ربط مي دهد و اين مساله به بازتاب متفاوت مسائل اجتماعي در قالب طرح هاي داستاني مي انجامد. ضمن آنكه ارتباط بين تهيّه كننده و نويسندگان، برنامه و شبكه، توليد و بينندگان و الويت هاي تجاري، در توليد هر سريال تاثير گذار است.

واژگان كليدي: سريال، روند توليد، اهداف برنامه سازي، هويت برنامه

* رازهاي خانوادگي: خشونت جنسي - آزيتا لاجوردي

وفاداري در خانواده، خويشاوندي و وراثت تم هاي فراگيري در تلويزيون عامه پسند و سريال هاي درام هستند. روايت هاي داستاني معمولا به روابط پنهاني ، فرزندان نامشروع و اصالت هاي مشكوك ميپردازند. توطئه و دسيسه چيني در خانواده مانند داشتن روابط جنسي با محارم و نزديكان كه باعث دلسردي اعضاي خانواده مي شود موضوعي است كه بسياري از روايت ها و سريال هاي عامه پسند با آن سر و كار دارند هرچند كه روابط نامشروع خواهر و برادر يا روابط جنسي با محارم موضوع داستان هاي عامه پسند اوليه در آمريكا بوده اما سوء استفاده جنسي از كودكان در مباحث و برنامه هاي خانوادگي قلمرويي كشف نشده بود .
اين فصل نشان مي‌دهد كه چگونه تلويزيون عامه پسند كه روايت‌هاي آن‌ها حول محور خانواده است موضوعاتي را مطرح كرد كه به معضل سوء استفاده جنسي از كودكان ميپردازد و از پروسه‌ها و مسائلي كه تيم‌هاي توليدكننده برنامه‌ها و فيلم‌هاي عامه پسند تلويزيوني با آن مواجه هستند پرده بر مي‌دارد.

واژگان كليدي: تلويزيون، سريالهاي عامه پسند، ژانر خانوادگي، كودكان، خشونت جنسي.

* مسايل اجتماعي، توليد و ژانر: سارا بختياري

مقاله حاضر يك سري از فاكتورهايي را شناسايي مي كند كه بر اينكه موضوع "پريشاني رواني" چگونه در طيف "غير-اخبار"ي برنامه سازي تلويزيون به نمايش درمي آيد موثر مي باشد. پروسه ي توليد، مسئله ي ژانر است و بسيار پيچيده تر از آن است كه گمان مي شود. در اين مقاله اولويت‌هاي توليد در فرمت‌هايي مثل مستند يا درام مشخص مي‌شود و به چگونگي بازنمايي موضوع "مشكلات رواني" در تلويزيون پرداخته مي‌شود و براي توضيح اين مهم عوامل متعدد موثر بر توليد تا نمايش را توضيح داده و با مثال‌هايي آن را مشخص مي‌سازد و علل تاثيرگذار بر انتخاب و نحوه ي نمايش مسايل مرتبط با مشكلات و ناراحتي‌هاي رواني را توصيف مي‌كند.

واژگان كليدي: پريشاني رواني، توليد، ژانر، توليد كنندگان رسانه، بازنمايي، مستند

پنل سوم: راديو

* راديو جماعتي در غرب - سيده متين سيد حسيني

راديو يكي از رسانه هاي ارتباطي است كه مخاطبان خاص خود را دارند. يكي از راديو هاي كه بسيار مورد توجه است راديو جماعتي مي باشد. اين راديو ها معمولا براي گروه جماعتي خاصي پخش مي گردد و ويژگي هاي خاص خود را داراست. در اين مقاله پيش رو هدف بررسي راديو هاي جماعتي در كشورهاي غربي با تاكيد بر سه كشور: ايالات متحده امريكا، بريتانيا، و بلژيك ( شمال و جنوب بلژيك) است. اين پژوهش به سياسست گذاري هايي كه بر روي اين راديوها انجام مي گيرد را مورد تحليل و بررسي قرار مي دهد. در اين مقاله هدف نشان دادن تاثير سياست گذاري‌ها در ايجاد و يا عدم امكان ايجاد اين ايستگاه‌هاي راديويي است. و از نكته ي قابل توجه در اين در اين مقاله تفاوت سياست گذاري ها در شمال و جنوب بلژيك است. و پرداختن به اين موضوع كه از نظر تعداد ايستگاه هاي راديويي كدام يك از اين سه كشور وضعيت بهتري دارند.

كليد واژگان: راديوي جماعتي: سياست گذاري رسانه اي: راديو هاي بدون مجوز

* رسانه، فرهنگ و جامعه: هويت فرهنگي و راديوي غير قانوني - ساجده بهروزي

اين مقاله به اين مي پردازد كه چگونه هويت هاي فرهنگي با ميراث راديويي غير قانوني در هلند در ارتباط هستند. منظور از راديوي غير قانوني، ايستگاه هاي راديويي ساحلي است كه در دهه 1960، به پخش موسيقي مشغول بوده اند. اين ايستگاه ها تبليغات راديويي و موسيقي هاي مردمي مثل موسيقي ضربي را كه عموما در آن زمان پخش نمي شد، پخش مي كردند. اين مقاله، هويت هايي كه با شرح و روايت راديوي قاچاقي ايجاد شده اند را بررسي مي كند. با استفاده از مصاحبه، بايگاني ها، طرفداران و گويندگان راديو، ارتباط بين راديوي غير قانوني، موسيقي‌هاي مردمي و هويت‌هاي فرهنگي بررسي مي‌شود. اين مقاله بيشتر درباره ي اين توضيح مي دهد كه چگونه تكنولوژي (مانند پخش اينترنتي)، يك سكو براي ايجاد اين ميراث و در نتيجه حفظ اين هويت‌هاي محلي را به ارمغان مي آورد. ميراث بعنوان يك حافظه(خاطره) جمعي تعريف مي‌شود كه رسم و رسوم و سنت‌ها بعنوان متعلقات به هويت فرهنگي گروهي از مردم به رسميت شناخته مي‌شوند. خاطرات اغلب از داستان‌هاي منسجم شكل مي‌گيرد كه هويت‌هاي فرهنگي را ايجاد مي‌‌كنند.

كلمات كليدي: ميراث فرهنگي، هويت فرهنگي، حافظه(خاطره) فرهنگي، ميراث DIY، راديوي ساحلي، راديوي قاچاقي، موسيقي هاي مردم پسند

* شكل‌هاي بياني و ويرايش ديجيتالي گفتاري راديويي - مهتاب حاتمي طاهر

در عصر امتداد راديوديجيتالي رويكر دهاي شبه منطقي نسبت به گفتار راديويي به نظر كار كرد وكار خود از دست داده اند چنين رويكرد هايي به شكل مناسب وكارامد دستور العمل هاي راديويي كنوني را نمي توانند توصيف كنند اما در حوزه زبان توليد راديو و گفتارانتقادي راديويي هنوز ارجحيت خودرا حفظ كرده اند.

يك رويكرد جايگزين كه براي راديوي ديجيتالي اكنون ودر آينده مثمر ثمر است در اين مقاله ارائه داده ايم. اين مقاله شامل ايده هاي شكل هاي شنودي برگرفته از سفسطه هاي جرج پاترهانس است كه به توصيف و تحليل دگرگوني هاي رخ داده درراديو ديجيتال مي پردازد. پس در اين مقاله يك رده بندي براي استعاره هاي ويرايش راديويي ديجيتال ارائه شده است. اين رده بندي دانش و فهم را هم در زمينه مقدار شنودي و مونتاژ باالقوه ي ديجيتال گسترش مي دهد هم به نحوه ي چگونگي ساختن يك رابطه ي جديد با شنوندگان راديويي از طريق ويرايش ديجيتالي راديو مي پردازد. پيشگامان اين عرصه، كريستوف ميگون، گريگوري ويتهد، جان اسوالد، شري دليز، آنتوني پيتز، باني گريرو ميگوئل ماكياس هستند.

كليد واژگان: ويرايش ديجيتالي صدا، راديو ديجيتالي، هنرمندان راديو، روايت راديو، سخنراني راديويي، طبقه بندي راديويي

* اشكال بلاغي و ويرايش ديجيتال سخنراني هاي راديويي - ناصر محمدي

به فناوري يا دستگاهي كه صدا، پيام يا نشانه ها را به وسيله امواج راديويي منتقل مي كند راديو گفته مي شود. پيشرفت روزافزون اين راديو و تبديل شدن آن از راديوي آنالوگ به راديوي ديجيتال پيشرفتي شگرف در تحولات راديو بوده است كه دوره بلوغ راديو را به تكامل رسانيده و وارد عصري به نام عصر پراداليه كرده است كه خصوصياتي از قبيل توسعه‌ي گيرنده‌هاي راديو، پيشرفت‌هاي فنّي و بهبود برنامه‌ها را دارا مي باشد. با گسترش اين خصوصيات راديو هاي ديجيتال يا راديوهاي ترانزيستوري به ‌سرعت در جهان گسترش يافتند. تبديل از آنالوگ به ديجيتال به تبع خود دگرگوني هاي را در فرستنده از حيث كميت در دسترس بودن راديو، كوچكتر شدن راديو، قابليت جابجاي راديو و در مخاطب به عنوان گيرنده شرايط جديدي را در دريافت و استفاده از راديو براي مخاطب به وجود آورد وآنگونه شدكه توسعه اين نوع راديوها، راديوهاي خانوادگي را كه معمولاً به‌طور دسته‌جمعي مورد بهره‌برداري قرار مي‌گرفتند از رونق انداخت و استفاده از برنامه‌هاي راديويي را به‌صورت فردي درآورد. و نتيجه آن شدكه ديجيتالي شدن ويژگي‌ها و خصايص راديو را بهبود بخشيد و قابليت پخش انواع فرستنده‌هاي راديويي را افزايش داد و باعث شد عواملي مانند ويرايش صداي ديجيتال، هنرمندان راديو، روايت راديو و سخنراني راديويي بيش از پيش در راديو اهميت پيدا كند.

واژگان كليدي: طبقه بندي راديويي: راديو ديجيتال: هنرمندان راديو: روايت راديو: سخنراني راديويي: ويرايش صداي ديجيتال

پنل چهارم: جهان شيشه‌اي

* نظارت الكترونيكي بر مجرمان - نگار عاقل زاده

فناوري‌هاي مدرن الكترونيكي جايگاه ويژه‌اي در زندگي روزمره بشر پيدا كرده است. اين فناوري‌ها از يك سو مي‌تواند به عنوان ابزارهايي در دست مجرمان و تبهكاران قرار گيرد و ارتكاب جرم را تسهيل‌ كند و از سوي ديگر پليس و سيستم عدالت كيفري نيز از اين ابزارها، براي كشف جرم و شناسايي‌ مجرمان و جمع‌آوري دلايل و مدارك عليه آنان استفاده مي‌كند و دلايل علمي اي كه از اين طريق به‌ دست مي‌آيد در رديف محكمه پسندترين دلايل و مدارك به شمار مي‌روند. استفاده از فناوري، نه تنها در پيشگيري از وقوع جرم كاربرد وسيعي پيدا كرده است، بلكه در سركوبي و مجازات مجرمان نيز جاي پاي خود را بازكرده است. علاوه بر استفاده از اين ابزارها در كنترل زندانيان و نظارت بر اعمال آنان، اين فناوري‌ها گاهي توانسته‌اند به عنوان جايگزين مجازات‌ زندان عمل كنند. در اين بخش به طور خاص، نظارت الكترونيكي مجرمان در انگلستان، فراز و فرودهايي كه از سال1998 تا سال 2002 طي كرده، نحوه اثبات آن در سيستم قضايي، مخالفت ها و موافقت ها، اجراي آزمايشي آن، ديدگاه هاي رسانه و بازخورد اجتماعي آن ارائه مي شود. هم چنين، به اثرات اجتماعي نظارت الكترونيكي مجرمان، در سه مرحله ي آغازين، مكمل قرار گرفتن آن در كنار مجازات هاي كيفري و جايگزين شدن آن به طور كامل به جاي مجازات هاي كيفري، پرداخته مي شود.

كليد واژه ها: نظارت الكترونيكي مجرمان؛ عفو مشروط؛ سيستم مجازات كيفري؛ زندان خصوصي؛ حريم شخصي؛ جامعه ي آزاد

* تشديد نظارت - فرشته پورطاهري

امروزه فعايت هاي همه ما در هر گوشه اي از جهان با وسايل و تكنولوژي هاي مختلفي مورد نظارت قرار دارد. نظارت دربرگيرنده مشاهده، ضبط و طبقه بندي اطلاعات از مردم و فرايندها و نهادها است. و به عنوان يك قاعده براي جمع آوري اطلاعات، ذخيره سازي و بررسي آنها و هم چنين انتقال اطلاعات به شمار مي رود. در طول سالها نظارت به طور فزاينده اي به صورت سيسماتيك و جاسازي شده اي وارد زندگي روزمره ما شده است. به ويژه اين كه نظارت براي تثبيت قدرت و مواضع دولت، سازمان ها و شركت هاي بزرگ به كار مي رود. در حال حاضر نظارت در سطح گسترده و به صورت شديدتر اعمال مي گردد. و در نتيجه يكي از ويژگي هاي فراموش نشدني جوامع پيشرفته قابليت رؤيت پذيري است كه به يك مسئله اجتماعي، اقتصادي و سياسي تبديل شده است. در اين مقاله بحث بر سر تشديد نظارت است. اينكه چه عواملي در عصر حاضر باعث شدت گرفتن نظارت و افزايش قابليت رؤيت شدن مي شود. ابتدا در اين مقاله به برخي از مطالعاتي كه پيرامون نظارت پرداخته اند و بحث هاي ليون اشاره مي شود و سپس مقوله تشديد نظارت را از منظر صاحبنظراني همچون براورمن و وبر مطرح مي كند. و در آخر هم اندكي به بحث نظارت و تضعيف شدن حريم خصوصي مي پردازد.

كليد واژه ها: نظارت؛ تشديد نظارت؛ رؤيت پذيري؛ حريم خصوصي؛ ديوان سالاري؛ سرمايه داري

* داده پژوهي و نظارت بعد از 11 سپتامبر - بهنوش يزديزاده

به دليل اينكه بيشتر كارهاي روزمره ي ما، شامل تعاملات و معاملاتي است كه به صورت الكترونيكي ضبط مي شود، زندگي ما در رسانه اي تثبيت شده كه قابل مشاهده و بازيابي در هر زماني است. به همين منظور علم «داده پژوهي» كه وسيله ايست براي «كشف الگوهاي معنا دار از طريق اطلاعات» به وجود آمد. هزينه ي ذخيره ي اين اطلاعات الكترونيكي، روز به روز كاهش پيدا مي كند و به همين دليل اكثر سازمان ها و شركت ها به دستيابي به اين اطلاعات علاقه مند شده اند. نرم افزارها و محصولات داده پژوهي به وسيله فروشندگان زيادي، كه با هم رقابت مي كنند، به بازار عرضه مي شود. نگراني زياد دولت ها در مورد امنيت بعد از اتفاقات 11 سپتامبر باعث جذب شدن هجمه ي زيادي از فروشندگان شد. در اين فصل خلاصه ي كوتاهي از داده پژوهي به عنوان يك تكنولوژي، شناخت تعدادي از شركت هاي اصلي و بررسي محصولات داده پژوهي آنها و شناخت بعضي از نگراني هايي كه براي مدافعين حريم شخصي به وجود آمده، بررسي مي شود.

كليد واژه ها: داده پژوهي؛ نظارت؛ داده؛ الكترونيكي؛ تبليغات؛ مصرف كننده

* پيوست دولت - فاطمه بدري

فراهم كنندگان خدمات ارتباطي بايد اطلاعات شخصي را فراتر از نيازمندي هاي خود حفظ كنند تا بتوانند نه تنها براي اهداف امنيت ملي بلكه براي اهداف قانوني گسترده تر در زمينه هاي تحقيقي و نظارتي كه امكان دارد هيچ ربطي به امنيت حاكميت نداشته باشد، قابل دسترس باشند. وظيفه ي بسيار مهمي بر دوش جامعه ي حفاظت از اطلاعات گذاشته شده تا مطمئن شوند مواردي كه بر روي حريم خصوصي تاثير مي گذارند، به هيچ عنوان خطرناك و تهديد آميز نباشند. بنابراين در بين كشورها و در درون كشورها حركتي رو به عقب در جهت رسيدن به پايين ترين مرحله يعني بينش درباره ي جايگاه حريم خصوصي براي بالا بردن برنامه هاي امنيتي آغاز شده است. حركت هاي امنيتي جديدي در جهت حمايت از حريم خصوصي در جريان اطلاعات شخصي پايه گذاري شده كه نه تنها براي پي گيري و تعقيب اهداف ضد تروريستي هستند، بلكه حركت هاي فرعي و پنهاني و مخفيانه را نيز زير نظر دارند. در پايان بحثي كه همواره ميان صاحبنظران مطرح است مسئله ي خوب يا بد بودن عدم وجود حريم شخصي در جامعه ي امروز است. براي برقراري امنيت، دولت نيازمند اطلاعات شخصي افراد است و در عين حال همين برقراري امنيت تمامي حريم هاي خصوصي را مي تواند زير سوال ببرد.

كليد واژه ها: شخصي؛ امنيت؛ نظارت و مراقبت؛ پيوست دولت، اطلاعات شخصي؛ حفاظت اطلاعات

* جنگ اطلاعاتي و حقيقت بشر - فاطمه عباسي

ميان نظارت حكومت و جنگ و نياز به ديده بان (ناظر) بر دشمنان در داخل و خارج كشور يك ترديد و دودلي وجود دارد. يك مسئله اي كه نبايد ناديده گرفته شود اين است كه فاعل و نهاد مشخص و ناظر را به حواشي زندگي اجتماعي هل مي دهد. و تغيير در شرايط محيط پيگرد اطلاعات و جنگ را احاطه كرده است. جهاني شدن و بسط دادن يك نقش براي رسانه به اين معناست كه مانياز داريم مراقبت را از يك ساكن و مقيم ببينيم. اگر ما اين كار را انجام دهيم مي توانيم قدردان باشيم زماني كه رسانه بر هوشياري افراد نفوذ مي كند و آن را تحت تاثير قرارمي دهد. و تاثير آن زماني بيشتر مي شود كه بدانيم تاثير آن بر زندگي افراد تا چه اندازه است. رسانه در زمان جنگ به عنوان معبر وگذر ماشين هاي نظامي به كار مي رود. در هر حال تلاش هايي كه مي شود تا مديريت احساسات را متقاعد كند. رسانه يك معادله ي پيچيده است و يك نقش دو پهلو را بازي مي كند. هم چنين رسانه مي تواند آغازگر يك جنگ اطلاعاتي باشد.

كليد واژه ها: رسانه؛ جنگ اطلاعاتي؛ نظارت؛ ديده بان؛ جهاني شدن؛ هوشياري

پنل پنجم: اقتصاد توجه

* اقتصاد توجه: معرفي و تاريخچه - مريم مومن زاده

اقتصاد توجه حوزه مطالعاتي ميان رشته‌اي است كه در مطالعات رسانه‌اي بسيار مورد توجه قرارگرفته است. براي درك اين حوزه، اقتصاد رابه عنوان مطالعه روش تخصيص منابع مادي و معنوي كمياب درميان خواسته‌هاي نامحدود يا مقاصد رقيب تعريف كرده و توجه را فرايند ذهني جهتدار و هدفداري كه بخشي از اطلاعات را ناديده گرفته و بخشي ديگر را به تفضيل موردارزيابي قرارمي دهد در نظر مي گيريم. با اين رويكرد آنچه در عرصه‌ي اقتصاد تعيين كننده وحكم فرماست عامل كمياب است و درمطالعات رسانه‌اي با در نظرگرفتن پيشرفت فناوري ديجيتال، شكل گيري فضاي مجازي و... كه توليدو توزيع اطلاعات رابا سرعت بسياري صورت داده است، «توجه» به عنوان عامل كمياب معرفي مي‌شود.

هربرت سيمون اولين كسي بودكه در نوشته‌هايش به مفهوم اقتصادتوجه اشاره كرد.و پس از وي «نظريه‌ي اقتصادتوجه» توسط توماس داون پورت ومايكل گولدهابر مطرح شد. در اقتصاد توجه آنچه مدنظر است بحث جذب و مديريت توجه توسط رسانه هاي جمعي يارقابت در برقراري ارتباط ميان دو دنياي متناهي توجه و نامتناهي اطلاعات است.

اقتصاد توجه از دو طريق مخاطبان و رسانه ها مي تواند مورد ارزيابي قرارگيرد. البته در هر دو طريق ارزيابي بايد دو نوع توجه كاذب و واقعي را در نظر گرفت كه خودتعيين كننده­ي اين نكته است كه مخاطب به مثابه كدام يك از انواعگروه، توده، بازار يا فرد معرفي مي شود.

كليد واژگان: اقتصاد توجه؛ عامل كمياب؛ جذب توجه؛ مديريت توجه؛ توجه كاذب؛ توجه واقعي

* اعتماد توجه - بهناز راشدي اشرفي

دنياي معاصر را عصر ارتباطات و اطلاعات ناميده اند. انفجار اطلاعاتي دنياي معاصر موجب اهميت روزافزون اطلاعات و نحوه حافظت از آن ها شده است. تجارت و اقتصاد از شكل پيشين خود فاصله گرفته و نوع جديدي از تجارت, به نام تجارت اطلاعات جريان هاي اقتصادي را اداره مي كند. بنابراين عامل اصلي مبادلات اقتصادي به عنصر جديدي به نام «توجه» تغيير يافته است.

توجه و اطلاعات لازم و ملزوم يكديگرند, به اين گونه كه جلب توجه به يك پديده برابر با در اختيار قرار دادن اطلاعات در آن راستاست. اطلاعات و اهميت نحوه حفاظت از آن ها موجب نظريه پردازي هاي متعددي در اين باره شده است. از اين جمله مي توان به نظريه اقتصاد توجه و نظريه اعتماد توجه اشاره كرد. اعتماد توجه به حقوق افراد و اطلاعات شخصي آن ها مي پردازد و اصولي را براي حقوق فرد برمي شمارد. اين حقوق در شمار مباحث اساسي اقتصاد توجه قرار مي گيرد.

كليدواژگان: تجارت اطلاعات, جلب توجه, اقتصاد توجه, اعتماد توجه.

* اقتصاد توجه و تبليغات - امينه راسخ

از گذشته تا به امروز، چرخشي از اطلاعات به توجه را به عنوان عنصر كمياب در اقتصاد رسانه شاهد هستيم؛ چرخشي كه تغييراتي اساسي در شيوه تبليغات رسانه­اي را منجر شده­است. امروزه تبيلغ­كنندگان بر خلاف گذشته نمي­توانند بر جلب و حفظ توجه مخاطب، اعتماد كنند زيرا طبق گفته «لي» يك شهروند عادي در يك كلانشهر، روزانه با سه هزار پيام تجاري احاطه مي­شود و هر لحظه امكان دارد توجه وي به سمت محصول تازه­اي جلب شود. بنابراين نياز به روش­هاي تازه­اي ايجاد شد كه از طريق آن تبليغ­كنندگان بتوانند صرفا توجه مخاطب را در لحظه و از ميان جريان گسترده­اي از تبليغات كه به وي عرضه مي­شود، به خود جلب كند.

اقتصاد توجه باعث ايجاد تفكري جديد درمورد چگونگي ايجاد ارتباط مداوم، منعطف و داراي تحول با مشتريان شده­است. اقتصاد توجه يك پاسخ پيچيده و بعضا متناقض به يك محيط رسانه­اي است كه به نظر كمتر و كمتر قابل اتكا بوده و به مشترياني كه رفتارشان اغلب به سختي شناخته مي­شود.

وازگان كليدي: توجه، اقتصاد، تبليغات، رسانه، مشتري/ مخاطب.

* جنبش‌هاي اجتماعي و اقتصاد توجه - عطيه ملك زاهدي

در سالهاي اخير ظهور رسانه هاي جديد بر توليد و توزيع توجه مخاطبان تاثير گذاشته است و اين توجه بر جنبش هاي اجتماعي مانند بهار عربي موثر بوده است. در زمينه جنبشهاي اجتماعي توجه به ندرت به طور مستقيم مورد مطالعه قرار گرفته است اما در اين مقاله سعي شده است كه به اين موضوع پرداخته شود. رسانه هاي جديد مانند اينترنت باعث شده اند كه گروه هاي سياسي راحت تر از گذشته با هم ارتباط برقرار كنند. هم چنين اين رسانه ها با سرعت بالاي خبررساني خود توانسته اند كاري كنند كه ديگر هيچ اتفاقي پوشيده نماند و همه ي مردم بتوانند از اخبار روز دنيا در كم ترين زمان مطلع شوند. جنبشهاي اجتماعي با حضور فعال در رسانه هاي جديد مانند شبكه هاي اجتماعي توانسته اند توجه مخاطب را به خود جلب كنند و مردم را در رسيدن به اهداف جنبش با خود همراه سازند.

كليد واژگان: توجه, رسانه, جنبش اجتماعي, خبر.

* اقتصاد توجه و شبكه‌هاي اجتماعي - زينب ابراهيم زاده

موضوع اصلي در اين تحقيق، بررسي موردي فيس‌بوك است كه با چارچوب نظري اقتصاد توجه به آن پرداخته شده است. در چكيده‌ي حاضر سعي مي‌شود تعدادي از واژگان اصلي در اين مقاله توضيح داده‌ شود. آنچه كه در اقتصاد داراي اهميت است، آن چيزي است كه كمياب است؛ پيش از آنكه رسانه‌هاي ارتباط جمعي در اين سطح توسعه يابند آنچه كه در ارتباطات افراد كمياب محسوب مي‌شد، «اطلاعات» بود؛ اما امروزه كه ما در دوران انفجار اطلاعات به سر مي‌بريم، آنچه كه به دليل كميابي آن داراي اهميت است، «توجه» است. بنابراين اقتصاد توجه به اين موضوع مي‌پردازد كه در برنامه‌سازي و به طور كلي در رسانه‌هاي ارتباط جمعي چگونه مي‌توان كاري را انجام داد تا «توجه» مخاطب را جلب نموده و پس از آن به ارائه‌ي اطلاعات به وي پرداخت.

از نظر نگارنده‌ي اين مقاله، آنچه كه در فيس‌بوك بسيار مورد توجه قرار مي‌گيرد، «فراداده‌هاي اجتماعي» است. فراداده در اين مقاله به عنوان «اطلاعات درباره‌ي اطلاعات» تعريف شده است. به اين معني كه آنچه كه فرد در فيس‌بوك به عنوان اطلاعات در مورد خود منتشر مي‌كند، اطلاعاتي است كه در مورد شرايط اجتماعي خود مي‌دهد. براي مثال، فرد از طريق فهرست اسامي دوستان خود نشان مي‌دهد كه به چه حلقه‌هايي از طبقات اجتماعي متعلق است. اين فراداده‌هاي اجتماعي مبنايي است براي تحليل‌هاي اين تحقيق. در‌واقع اطلاعاتي كه فرد در مورد ويژگي‌ها و مشخصه‌ها و اطلاعات اجتماعي خود در فيس‌بوك مي‌دهد موضوع اين تحقق است كه با چارچوب نظري اقتصاد توجه به آن پرداخته مي‌شود. علاوه بر ليست دوستان، تصاويري كه فرد مي‌گذارد، نظراتي كه براي تصاوير وي گذاشته مي‌شود و يا وي براي ديگران آن‌ها را مي‌گذارد و ساير امكانات فيس‌بوك كه شامل ساير عناصر رسانه‌اي مي شود, موضوع تحقيق اين است.

كليد واژگان: اقتصاد توجه, فيس بوك, قراردادهاي اجتماعي, عنصر كمياب.

پنل ششم: تبليغات در فضاي مجازي

* تبليغات آنلاين (برخط) - رضا شريفي

اينترنت آخرين رسانه جمعي الكترونيك در قرن بيستم است كه رشد و توسعه يافته است و امكانات بسياري را در اختيار كاربران قرار داده است كه از جمله اين امكانات داد و ستد و تبادل اطلاعات در اين فضا و در هم شكستن مرزها براي دستيابي به اطلاعات است. يكي از اين امكانات كه جداي از نامه هاي الكترونيكي است وب جهاني است ((www . فضاي وب جهاني ، يك مجموعه پر از رايانه هاي متصل شده و لينك شده به اينترنت است كه اطلاعاتي را كه همگان به صورت مشترك مي توانند آن را در دسترس داشته و از آن استفاده كنند را در خود نگاه مي دارد. اين وب جهاني پلتفرم و زمينه و بستر مناسبي باي عرصه تبليغات نيز به شمار مي رود.

در اين فصل ما بر روي تبليغات آنلاين در فضاي وب تمركز مي كنيم. انواع و گونه بندي هاي مختلف تبليغات در اينترنت را معني و دسته بندي كرده و آنها را نه از منظر تاريخي و تكنيكي بلكه از از منظر عملكردهاي ارتباطي مورد تجزيه و تحليل قرار مي دهيم. .همچنين براي روشن شدن موضوع، از مثالهاي مختلف استفاده مي كنيم تا اينكه نشان دهيم تبليغات در اينترنت و فضاي وب چگونه ساختار بندي شده اند و كاركرد آنها چيست و نشان دهيم در تحليل اين تبليغات چه عناصري را به كار مي گيرند.

در اين قسمت به شما نشان مي دهيم كه تبليغ كنندگان در فضاي اينترنت چگونه مخاطبان خود را به تله مي اندازند و چگونه از تصاوير و طرح هاي گرافيكي مختلف براي جذب مخاطب استفاده مي كنند. همچنين در اين بخش بر روي تاثيرات تبليغات اينترنتي بر روي كاربران بحث و تاكيد مي شود. مواردي از قبيل نقش توجه و انگيزه كاربران در برابر تبليغات اينترنتي و استراتژي و راهبرد تبليغ گران براي جذب مخاطب. همچنين در اين فصل به راه هاي مختلف و شيوه هاي گوناگون اقناع مخاطبان در تبليغات اينترنتي نيز پرداخته مي شود.

كليد واژه ها : تبليغات ؛ تبليغات آنلاين ؛ كاربر اينترنتي ؛ اقناع

* تبليغات سنتي - صادق اقبال

در هر جايي از جهان كه زندگي كنيم با تبليغات روبرو مي شويم. اينگونه تبليغاتي كه در عصر حاضر مشاهده مي كنيم شكل متحول شده و دگرگون تبليغات سنتي است. پايه و اساس تبليغات سنتي را مي توان در رسانه هاي چاپي، تلويزيون و راديو جستجو كرد.هر كدام از انها به شيوه هاي متفاوتي به اقناع مخاطبان خود مي پردازند مثلا رسانه هاي چاپي به طور مستقيم (نامه پستي) و غير مستقيم (پخش اگهي هاي چاپي) به تبليغات مي پرداختند كه در نمونه اول امكان بازخورد مخاطب بيشتر از نوع ديگر بود. اما با ظهور تلويزيون ميدان جديدي براي پخش تبليغات موثر تر بوجود امد؛ تلويزيون توانست با ويژگي هايي كه دارد در القاي پيام به مخاطب نقش موثر تري ايفاء كند. اما تبليغات در همه انها با چهار عنصر اساسي(AIDA) توانسته است به جلب توجه مخاطب بپردازد؛ اين عناصر شامل توجه(Attention)، علاقه(Interest)، خواست(Desire) و عمل(Action) است كه گوياي چگونگي عملكرد پيام تبليغي بوده و با استفاده از ان مي تواند به اقناع مخاطب بپردازد.

كليد واژه ها : تبليغات سنتي ؛ مخاطب ؛ اقناع؛ رسانه

* زبان تبليغات - علي رسولزاده

امروزه تبليغ گران براي موفقيت در فضاي اينترنت به سراغ زبان شناسان رفته اند و اينگونه در پي جذب و اقناع مردم براي توجه و كليك كردن هستند. با توجه به فضاي تعاملي اينترنت بايد كه از زبان اقناع براي درگير كردن كاربران با مطالب مورد نظر استفاده نمود. در اين فصل با تعريف اقناع و سپس زبان تبليغات به اين موضوع پرداخته شده است كه چگونه مي توان با استفاده از مفاهيم زبانشناختي كاربر اينترنتي را درگير تبليغات كرد و به اين مورد اشاره مي شود كه زبان تبليغات در وب با ساير تبليغات تجاري متفاوت است. در اين نوع تبليغات به نحوه استفاده از ضماير و افعال،شكستن فعل براي ايجاد حس خودماني بودن،مزاياي استفاده از سوال در تبليغ، بهره گيري از جملات مختصر و جنبه هاي لغوي و نحوي زبان توجه مي شود و با استفاده از اقناع زباني مخاطبان يكپارچه شده و موجب تقليد رفتار آنها مي شوند.

كليد واژه ها: زبان؛ تبليغات؛ اينترنت؛ اقناع

* فرا تبليغات - حسن پور محمدي

در بخش فرا واقعيت ما به مطالعه ابعادي مي پردازيم كه وراي تبليغات هستند و آن هم شناخت روانشناسي حاكم بر فضاي تبليغات و نوع جديد ارتباط به وجود امده در تبليغات است كه از ان با عنوان فرا تبليغات ياد مي شود. در واقع هدف از بيان اين مبحث اين است كه شكل هاي جديدي از ارتباطات كه داراي ظرفيت هاي متعددي هستند (همچون فرا تبليغات ) را مورد تجزيه وتحليل قرار دهيم. د اين بخش از ارتباطات بر روي دو مورد زبان ارتباط و فرا متن ها تمركز و توجه ميژه اي صورت گرفته است . در اين بخش بر اين مسئله تاكيد مي شود كه ايجاد ساختار جديد از اطلاعات در اينترنت تنها تغيير در ساختار ارتباطات نيست بلكه در اينجا نقش فرستنده و گيرنده نيز مهم و قابل تامل است. آدرس ها به طور فعالانه اي در مورد درك اطلاعت درگير مي شوند و جنبه جديدي از ارتباطات بين فردي است كه ساختار كلي ارتباطات را دستخوش تغيير و تحول قرار نمي دهد اما شكل جديدي از اين تعامل را در فضاي فرا تبليغات بين فرستنده و گيرنده به وجود مي آورد. در اين بخش نيز مانند ساير بخش ها تاكيد اصلي بر روي مباحث زبان شناسي و روانشناسي در ارتباط است.

كليد واژه ها : فرا متن ؛ فرا تبليغات ؛ ارتباط بين فردي ؛ تبليغات اينترنتي

پنل هفتم: ستارگان رسانه‌اي

* ستاره سازي - زينب الماسي

در جهان امروزي افراد مشهور به واسطه ي رسانه ها از مرزهاي فرهنگي و جغرافيايي عبور كرده اند، افراد مشهور ديگر محصور مرزهاي جغرافيايي نيستند مي توانيم ادعا كنيم كه در ميدان ديد همه ي افراد قرار دارند، اين امكان را رسانه ها براي آنها فراهم كرده اند. در عصر حاضر ستاره هاي زيادي وجود دارند، ابعاد گوناگون اين ستارگان افسونگر، درخشان و دست نيافتني بخشي از زندگي روزمره ي ما هستند. شوهاي تلويزيون امكان پديدار شدن مشاهير را فراهم مي كنند.

صحنه هاي اجرا مشاهير را به مناظري تماشايي براي توده ها تبديل مي سازند و گاه ممكن است حتي يك فرد عادي را به فردي مشهور تبديل كنند، فرآيند شهرت يافتن تقريبأ به طور كامل توسط رسانه ها ايجاد مي شود؛ عناصر و سبك هاي ستارگان توسط رسانه هاي جمعي ساخت مي يابند، به گونه اي كه رسانه ها هويت هاي خاصي را به عنوان هويت هاي مطلوب به تصوير در مي آورند.

كليد واژگان: افراد مشهور، رسانه، شهرت

* ‌ستاره به عنوان منظره‌ي تماشايي - يسرا مرادي زاده

قرن بيستم، دوره‌ي آغاز شكل‌گيري منظره‌هاي رسانه‌اي است. سياست، اقتصاد، مسائل اجتماعي و زندگي روزمره، همگي به منظره‌هايي براي رسانه‌ها تبديل شده‌اند. قتل‌ها، پرونده‌هاي فساد، مد، اختلافات و تعارض‌هاي سياسي، جنگ، بيماري و مرگ، رسوايي‌هاي جنسي و ... همگي به عنوان نمايش‌هايي پر زرق و برق و چشم‌نواز بر روي صفحه‌هاي نمايش قرار مي‌گيرند كه اين صفحه‌هاي نمايش عبارتند از : بيلبوردها، بنرها، پوسترها، تلويزيون، سينما و رسانه‌هاي چاپي. منظره چيزي است كه بايد ديده شود و مخاطب بايد ببيند. به عبارت ديگر، منظره‌ي تماشايي، مستلزم توليد چيزي بر روي صفحه‌ي نمايش و مصرف آن به وسيلۀ مخاطب است. ستارگان و مشاهير آنچه را كه مردم مي‌خواهند باشند يا آرزوي آن را در سر مي‌پرورانند نمايش مي‌دهند. در اين بخش از مقاله، به توليد منظره‌ي تماشايي مشاهير در رسانه‌ها مي‌پردازيم. ويژگي‌هاي خاصي مثل زيبايي‌هاي ظاهري و مد براي افراد مشهور بخصوص ستاره‌هاي سينما اهميت دارد.

واژگان كليدي: زيبايي، ستاره، مد، منظره‌ي تماشايي

* افراد مشهور و رسوايي - راضيه مطهري

در جامعه و عصر حاضر رسوايي و بدنامي وجود دارد ولي اگر از طريق رسانه نشان داده شود همه ي افراد جامعه بيدار مي شوند و بيشتر به چشم مي آيد. اگر ستارگان سينما، شخصيت هاي ورزشي و سياسي از طريق رسانه ها اين رسوايي را داشته باشند و ديده شوند ديگر مورد قبول جامعه نيستند و موقعيت آنها را به خطر مي اندازد. اما ستارگان سينما بيشتر از شخصيت ها ي سياسي و ورزشي موقعيت خطرناك تري را دارند و بيشتر مورد بدنامي و حتي مورد آزار و اذيت قرار مي گيرند و بنابرين خيلي بيشتر از رسوا و بدنام شدن مي ترسند.

وقتي افراد مشهور در كار خود پيشرفت زيادي مي كنند يكي از جذابيت ها در مورد اين افراد اين است كه اطلاعاتي در مورد زندگي خصوصي شان بفهميم و اين كنجكاوي ها زماني شكل مي گيرد كه افراد در رسانه ها نمايش داده شوند.

كليد واژگان: رسانه، رسوايي، ستارگان سينما

* فرهنگ شهرت - الهام رحيمي

فرهنگ شهرت موقعيتي از نمايش‌هاي چرخش رسانه اي است درباره‌ي مردمي كه به خاطر توجه، تحسين و تقليد از مشاهير، ارزشمند شناخته مي شوند. فرهنگ شهرت به سادگي از رسانه‌ ها به سوي مردم رانده نشده است بلكه اين فرهنگ به واسطه ي ستاره ها انتقال مي يابد. فرهنگ شهرت به طور ذاتي پديده اي ناپايدار است و داد و ستدي است بين تصاوير رسانه ‌اي و مخاطبان.

مخاطبان، طرفدارن، ستايش كنندگان و كساني كه دوستدار مشاهير هستند به قدرت نمادين مشاهير پاسخ مي‌دهند اما همچنين به طور فعالانه، شخصيت مشاهير را شكل مي‌دهند. اين ساده انگارانه است كه باور كنيم مخاطبان، بدون انديشه و فكر توسط مشاهير فريب مي‌خورند و جادو مي‌شوند. رسانه‌ها بيشتر اوقات بر فريبندگي، جواني، قدرت و زيبايي تمركز مي‌كنند حتي گزارش اخبار نيز دستاوردي براي مد و سرگرمي است.

واژگان كليدي: شهرت، فرهنگ، مشاهير، مد

پنل هشتم: سينما

* تاريخ سينما - سپيده طيري

اين مقاله به بررسي سير تحول و تاريخ فيلم داستاني در سينماي اروپا٬ آمريكا و همچنين آن‌ چيزي كه سينماي غير‌غربي - مانند هند٬ اندونزي٬ ژاپن و نيجريه- نام دارد٬ مي‌پردازد. آن‌چيزي كه ايده‌ي اصلي اين بخش را تشكيل مي‌دهد٬‌ اين است كه در مطالعه تاريخ فيلم و سينما بايد همواره توجه اصلي‌مان را به زمينه برآمده از آن مبذول بداريم. چرا كه همين مسئله است كه روشن مي‌كند٬ اساسا آنچه به مثابه نام‌گذاري جغرافيايي در تاريخ سينما صورت گرفته است٬ از همين‌جا نشات مي‌گيرد. اينكه ما مقوله‌اي را سينماي غرب يا به طور نمادين٬ سينماي وسترن مي‌ناميم - كه به طور جداگانه يك ژانر مسلط است- و همچنين سينماي غير‌غربي٬ خود گواه بر ضرورت بررسي ريشه‌هاي تاريخي اين نام‌گذاري و به طريق اولي شكل گيري فيلم داستاني در سينماهاي خاص آن‌ها است. بنابراين اگر بخواهيم رويكردي تاريخي و انسان‌شناسانه به مطالعه سينما داشته باشيم٬ بهتر است با بررسي روند و پيدايش آن در جغرافيا و تاريخ مشخص به اين امر مبادرت ورزيم.

واژگان كليدي: سينما،ژانر،تاريخ،زمينه

* تئوري فيلم - مريم روستا

چرا تئوري فيلم داراي اهميت است؟ اصلي ترين دليل اين است كه تئوري فيلم ابزارهايي مفهومي براي دانشجويان فراهم مي كند تا در مطالعه فيلم درگير شوند، فراتر از گفتن اينكه من از اين فيلم لذت بردم يا فلان فيلم خسته كننده بود. تئوري هاي مختلف ابزارها و مفاهيم مختلفي را براي فهم فراهم مي كنند اما شايد مهم تر از اينها بحث كردن و حرف زدن در مورد ايده فيلم است. تئوري هاي اوليه مانند فرماليسم اصطلاحاتي را فراهم كردند كه در نقدهاي روزنامه مي خوانيم يا در تلويزيون مي بينيم. همچنين دانشجويان را با مفاهيم اساسي ميزانسن، نورپردازي و تركيب بندي آشنا كردند كه اين امر سبب شد تحليل هاي بيشتر و عميق تري بر روي انگيزه ها و معاني كه نظريه هاي بعدي بر آن متمركز شدند صورت بگيرد، در واقع بحث اينكه «فيلم چگونه كار مي كند».

رويكردهاي علوم اجتماعي به طور كلي بر تحليل متمركزند و توجه شان به عوامل و پديده هايي است كه بر زير پوشش سطح ظاهري قرار دارند. اين ويژگي بيشتر تئوري هاي اين فصل است. اگرچه همه ي آنها يك هدف كلي و همه جانبه را دنبال مي كنند و در بعضي موارد اين نظريه ها در علوم اجتماعي نيز به كار برده مي‌شوند تفاوت هايي در كاربرد اين تئوري‌ها وجود دارد.

اين مقاله مهم ترين تئوري هاي فيلم، از سال 1920 تاكنون را به شكل خلاصه توضيح مي دهد. نظريات آيزنشتاين، كراكوئر يا بنيامين كه در 1920 و 1930 مطرح شدند، هنوز براي نظريه پردازان فيلم مهم هستند. ساير نظريات مانند رويكردهاي ماركسيستي، ساختارگرايي، نمادشناسي و روانكاوي نيز به اختصار توضيح داده خواهند شد. بازگشت به نظريه ادبي در پايان قرن بيستم نيز شرح داده ميشود.همان طور كه ملاحظه كرديد، تمركز اصلي تئوري هاي ذكر شده بر روي محتواي سينما است.نظريه ها و رويكردهايي كه زمينه و بافت سينما را كاوش مي‌كنند مانند سينماي سوم يا سينماي ملي نيز به آنها اشاراتي خواهد شد.

واژگان كليدي: سينما،محتوا،تئوري،رويكرد،ماركسيسم،ساختارگر�





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن