تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگاه ميهمان داشتند، با او غذا مى‏خوردند و دست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820244476




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاكتيك‌هاي فعاليت لابي صهيونيسم در آمريكا


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: تاكتيك‌هاي فعاليت لابي صهيونيسم در آمريكا
لابي صهيونيسم در آمريكا از شبكه‌اي پيچيده، تاكتيك‌هاي گسترده و نفوذ بالا برخوردار است و از اين طريق مانع از هر اقدام سياست خارجي آمريكا در تعارض با منافع تل‌آويو مي‌شود.
به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران، در دايرة المعارف بريتانيا واژه « لابي » اينگونه تعريف شده است: لابي عبارت است از گروهي كارگزار فعال كه منافع خاصي دارند و بر كارمندان رسمي به ويژه قانونگذاران فشار مي آورند تا آنها را در كاري كه انجام مي دهند تحت تأثير قرار دهند.

در چاپ بين الملل فرهنگ وبستر درباره لابي آمده است: اشخاصي هستند كه به راهروهاي پارلمان رفت و آمد دارند، يا اشخاصي كه عضو پارلمان نيستند و سمت رسمي ندارند، يا اشخاصي كه سمتهاي دولتي دارند، و تلاش مي كنند از طريق ارتباطات ويژه و با هدف تصويب يك قانون مشخص يا اتخاذ يك سري تصميمات خاص، بر شركا يا شخصيتهاي عمومي تأثير بگذارند.

اين تعريف مي تواند مقدمه اي براي شناخت ميزان نفوذ لابي يهودي در آمريكا و به ويژه در بخشهاي تصميم گيري اين كشور باشد، همچنين تعريف مذكور مي تواند راه را باز كند تا واقعيت سازمانهاي يهودي در آمريكا و تاكتيكهاي آنها براي كشاندن روابط آمريكا و اسرائيل به سمت منافع اسرائيل - البته در چارچوب منافع خاورميانه اي آمريكا - آشكار گردد.

«تاكتيك مرحله به مرحله» اساسي ترين تاكتيك اسرائيل

صهيونيستها تا قبل از سال 1948 متمايل به بريتانيا بودند اما از اين تاريخ به بعد با توجه به نفوذ و قدرت آمريكا در عرصه روابط بين الملل، متوجه اين كشور شدند. روش صهيونيسم براي تحقق هدف مذكور، به صورت تاكتيكهاي مختلف – چه اصلي و چه فرعي – آشكار شد. مهمترين و اساسي ترين اين تاكتيكها تاكتيك مرحله به مرحله است؛ اين تاكتيك مهمترين وجه مشخصه صهيونيسم است و صحبت كردن درباره روش يا طرح صهيونيسم در حقيقت حول محور تاكتيك مرحله به مرحله مي چرخد. اين تاكتيك در همه لحظات و حركات صهيونيسم به چشم مي خورد و در چارچوب نظريه « طرح صهيونيسم » به معناي تعامل ميان چهار اصل است:

1- واقع گرايي، كه سقف خواسته هاي جنبش صهيونيسم در همه شرايط زماني را با توجه به پتانسيلها و اوضاع اين جنبش، مشخص مي كند.

2- انعطاف پذيري، كه مبتني بر استفاده از ابزارها و قالبهاي مختلف است.

3- اصل عدم عقب نشيني، كه كف خواسته هاي صهيونيسم در همه شرايط زماني را تعيين مي كند.

4- صعود به مرحله بعد، به گونه اي كه صهيونيسم بعد از كسب همه دستاوردهاي طراحي شده در يك شرايط زماني مشخص، خواسته هاي جديدي را مطرح مي كند كه كف آن، سقف و خواسته كامل مرحله قبلي، محسوب مي شود. با توجه به اين اصول مي توان روابط صهيونيسم با كشورهاي جهان را ارزيابي كرد.

بيش از پنج مليون يهودي در آمريكا زندگي مي كنند

اغلب يهوديان جهان در آمريكا زندگي مي كنند و جمعيت آنها در اين كشور به 5.7 مليون نفر مي رسد. جنبش صهيونيسم با استفاده از اين مسأله، توانست يك لابي فشار يهودي در ايالات متحده تأسيس نمايد. بر اساس يكي از قوانين آمريكا كه در سال 1964 به تصويب رسيد جريانهاي مختلف مي توانند يك گروه فشار تأسيس كنند تا از طريق راهبردها و تاكتيكهاي متعدد منافع خود را محقق كنند، كه به دو نمونه از اين راهبردها و تاكتيكها اشاره مي كنيم:

1- تأثيرگذاري مستقيم، مانند تماس با قوه مجريه يا مقننه.

2- تأثيرگذاري غير مستقيم، مانند بسيج افكار عمومي و ايجاد يك رويكرد عمومي كه سياست سازان را براي اتخاذ يك تصميم خاص در جهت تحقق منافع گروههاي فشار، تحت تأثير قرار دهد.

حضور نماينده آيپك در همه نشستهاي علني كنگره

بر اساس قانون مذكور، گروههاي يهودي توانستند با حمايت جنبش صهيونيسم، كميته اي را در سال 1959 تشكيل دهند و آيپك ( كميته روابط عمومي آمريكا و اسرائيل ) را به عنوان يك لابي صهيونيستي در ادارات آمريكا به ثبت برسانند. « آي ال كنن » كه در اسناد وزارت دادگستري آمريكا به عنوان مؤسس آيپك ثبت شده است در عين حال نماينده يك كشور خارجي هم محسوب مي شود. كميته آيپك از يك رئيس و مدير اجرايي تشكيل شده و شوراي فدراسيون يهوديان و سازمان « بناي بريث » نيز به آيپك كمك مي كنند تا از طريق حمايت از لابي يهودي و گسترش نفوذ آن در كنگره و ساير پايگاههاي تصميم گيري در آمريكا، جنبش صهونيسم و اسرائيل را تقويت كنند.

كميته آيپك اصرار دارد كه نماينده اي در همه نشستهاي علني كنگره داشته باشد تا كارتها { ي رأي گيري } را توزيع نموده و بي هيچ واهمه اي با همه كارمندان بلندپايه و معمولي در ارتباط باشد. در نشستهاي غير علني هم هميشه يكي از اعضاي فراكسيون حمايت از اسرائيل در كنگره، شركت دارد و دستور كار كنگره را به به صورت مستمر مطالعه مي كند تا اگر نكته نگران كننده اي وجود داشته باشد كميته آيپك را مطلع كند و اين كميته براي رفع نگراني ها به ديدار اعضاي كنگره برود.

از همه اين مثالها روشن مي شود كه لابي صهيونيستي تا چه ميزان بر كنگره تأثيرگذار است؟! البته پرواضح است كه حمايت آمريكا از اسرائيل فراتر از مرزهاي لابي گري است، اسحاق رابين نخست وزير مقتول اسرائيل هنگامي كه سفارت اسرائيل در واشنگتن را اداره مي كرد اين نكته را مورد تأكيد قرار داد و گفت: « معتقدم كه پيوند مردم و دولت آمريكا با اسرائيل فراتر از وزن و نفوذ يهوديان مقيم آمريكاست».

136 مليارد دلار ارزش تراكمي كمكهاي آمريكا به اسرائيل از 1951 تا 2013

لابي يهودي در ايالات متحده توانسته است در سالهاي گذشته با آن دسته از اعضاي كنگره كه تلاش داشته اند از حق اعراب در فلسطين حمايت كنند، مبارزه كند و آنها را به صهيونيست ستيزي و مقابله با اسرائيل متهم سازد. لابي يهودي همانگونه كه موفق شده ديدگاههاي اسرائيل و نه ساير ديدگاهها را به دولتمردان آمريكا انتقال دهد، توانسته است قانونگذاران آمريكايي را از سفر به كشورهاي عربي بازدارد.

لابي يهودي از طريق سازمانهاي متعددي كه در آمريكا داير كرده، از ثروت و پول خود براي جلب حمايت اعضاي كنگره از اسرائيل، استفاده مي كند و هميشه توانسته است دولتهاي آمريكا را تحت فشار قرار دهد تا به كمكهاي خود به اسرائيل كه ارزش تراكمي آن از سال 1951 تا 2013 بالغ بر 136 مليارد دلار مي شود، ادامه دهند، كمكهايي كه 61٪ آن كمك نظامي بوده است.

دوشنبه 2 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن