تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819041251




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بي بي سي : حركت در مسير ميراث مائوبه مشكل چين جديد تبديل شده است


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: بي بي سي : حركت در مسير ميراث مائوبه مشكل چين جديد تبديل شده است
تهران/واحدمركزي‌خبر/سياسي 1392/10/02
00:53:31.02
حركت در مسير ميراث بنيانگذار چين كمونيست به مسئله مشكل آفرين در اين كشور تبديل شده است ، بطوريكه انتقاد از آن تابو است و حركت در مسير اين ميراث، با شرايط كنوني چين منطبق نيست.
به گزارش شبكه تلويزيوني بي بي سي، پنجشنبه اين هفته يكصد و بيستمين سالروز تولد مائو زدونگ رهبر و بنيانگذار جمهوري خلق چين است. مائو براي مدت بيش از سي سال رهبر حزب كمونيست چين بود. مائو در روستاي شائو شان به دنيا آمد و آينده اي متفاوت را براي كشورش رقم زد. از چند روز پيش مقامات بلندپايه چيني به محل تولد مائو مي آيند تا به رهبر و بنيانگذار حزب كمونيست چين اداي احترام كنند و اين در حالي است كه آنها از آن بيم دارند كه قدرتشان كاهش يابد. براي مدتي مائو نمادي متعالي براي چيني ها بود كه در حد ستايش گرامي داشته مي شد و «خداي سياسي » چين بود. اما براي كساني كه پس از دوران حكومت مائو در چين به دنيا آمده اند، احترام چنداني براي مائو باقي نمانده است.
هزاران نفر از مردم چين در سالروز تولد مائو به زادگاه او مي آيند. در اين روستا هيچ سخني از حكمراني بيرحمانه مائو به ميان نمي آيد كه سبب كشته شدن ميليونها نفر شد.
جوانان چيني فرصت چنداني براي توجه به مائو ندارند. آنها مي گويند اينترنت بسيار بيشتر از مائو بر جوانان چيني تاثير مي گذارد. اگر رئيس مائو حالا زنده مي بود شايد به سختي مي توانست چين امروز را تشخيص بدهد زيرا از زمان مرگ او چين تغييرات بسيار چشمگيري را تجربه كرده است. باوجود اين، يك مسئله همانند گذشته است و آن اينكه حزب كمونيست همچنان با قدرت در مسند امور است.
هنوز هم در چين درباره ميراث مائو بحث و گفتگو مي شود. شيوه حكمراني شي جين پينگ رئيس جمهور كنوني چين، آثاري از شيوه حكومت مائو را دارد. او همانند مائو به مناطق روستايي مي رود و تاكيد دارد حزب كمونيست بايد با پايگاه اصلي قدرت خود يعني طبقات پايين و كارگري جامعه ارتباط جدي داشته باشد. اما درشرايطي كه شي جين پينگ به دنبال اصلاحات اقتصادي است نمي تواند چندان به سخنش درباره ارتباط با طبقات پايين جامعه پايبند باشد. به گفته كارشناسان، شي جين پينگ از آن بيم دارد كه اگر از مائو انتقاد كند، چين از هم پاشيده مي شود زيرا هنوز هم عده اي هستند كه به شدت طرفدار مائو هستند و معتقدند او در حوزه هايي ازقبيل مبارزه با فساد بسيار قاطع عمل مي كرد. البته اگر شي جين پينگ بخواهد از مائو ستايش كند، ممكن است اختلافهايي بيش از انتقاد ازدوران مائو را در درون چين سبب شود. به هرحال، با گذشت حدود چهل سال از فوت مائو، هنوز نفوذ او در جامعه چين احساس مي شود.
00:56:00.04

دوشنبه 2 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن