تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان، در روز قيامت، قدم از قدم برنمى‏دارد، مگر آن كه از چهار چيز پرسيده مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819292623




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

منتقدان علي‌آبادي چه كساني هستند و چه مي‌گويند؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: منتقدان علي‌آبادي چه كساني هستند و چه مي‌گويند؟
سه روز از آغاز ‌‌نام‌نويسي كانديداهاي انتخابات كميته ملي المپيك مي‌گذرد و هنوز انتخابات اين نهاد بزرگ ورزشي كشورمان، تحت تأثير آيين‌نامه جنجالي است كه چهار روز مانده به آغاز ‌نام‌نويسي در نشست هيأت اجرايي به تصويب رسيد.
سه روز از آغاز نام‌نويسي كانديداهاي انتخابات كميته ملي المپيك مي‌گذرد و هنوز انتخابات اين نهاد بزرگ ورزشي كشورمان تحت‌تأثير آيين‌نامه جنجالي است كه چهار روز مانده به آغاز ‌نام‌نويسي در جلسه هيأت اجرايي به تصويب رسيد.

به گزارش «تابناك»، پس از تصويب ‌آيين‌نامه جنجالي هيأت اجرايي، تقريبا برداشت همگاني از آن اين بود كه اعضاي كنوني كميته ملي المپيك به دنبال تثبيت بقاي خود در اين كميته براي چهار سال ديگر هستند و اين گونه شد‌ كه اين روز‌ها همه فعالان ورزش كشور از وزارت ورزشي‌ها گرفته تا رؤساي فدراسيون‌ها، همه و همه نسبت به آن اعتراض كردند.

بنا بر اين گزارش، اما دو بند جنجالي در آيين‌نامه اين روز‌ها، موجبات اعتراض اين دو گروه را فراهم آورد‌: نخست اينكه فدراسيون‌هايي كه يك ‌ماه اخير رؤسايشان عوض شده‌اند، حق رأي ندارند و بايد يكي از اعضاي هيأت‌رئيسه اين فدراسيون‌ها در روز رأي‌گيري حاضر باشند. اين افراد در حقيقت آنهايي هستند كه در هشت ‌سال اخير طي حضور علي‌آبادي در رأس سازمان تربيت‌بدني سابق و كميته ملي المپيك به ورزش آمده‌اند و به نوعي با وي همسو هستند.

‌دوم آنكه از حضور كانديداهايي كه با عضويت در هيأت‌رئيسه فدراسيون‌ها مي‌خواهند در اين مجمع انتخاباتي شركت كنند، جلوگيري مي‌شود. در اين شرايط گذاردن چنين‌ بندي در اين آيين‌نامه، سد بزرگي ‌پيش‌ روي كانديدايي قرار داده كه تا پيش از اين به‌ عنوان گزينه‌هاي اصلي تصدي رياست و دبيركلي كميته ملي المپيك نام برده مي‌شد.

بند دوم اما منتقدان بزرگتري را براي علي‌آبادي تراشيده است. چه اينكه در روزهاي منتهي به انتخابات كميته ملي المپيك، همه از نام‌هايي نظير هاشمي‌طبا و خادم براي كانديداتوري رياست اين كميته سخن به ميان مي‌آوردند كه البته شانس هاشمي‌طبا با توجه به اجماعي كه حول او شكل گرفته بود، بيشتر هم مي‌شد.‌

اما از آنجا‌ كه سيد مصطفي هاشمي طبا و امير خادم كمتر از شش ماه است ‌به عضويت هيأت رئيسه فدراسيون‌هاي ژيمناستيك و كشتي درآمده‌اند، با بند جديد آيين‌نامه از دور انتخابات كنار مي‌روند.

در ادامه اين گزارش مي‌خواهيم بزرگ‌ترين منتقدان تصميم اخير كميته ملي المپيك كه به نوعي بزرگ‌ترين رقيبان محمد علي‌آبادي هم به شمار مي‌روند، ‌بررسي كنيم و با آرا و نظرات آن‌ها در اين باره آشنا شويم.

سيد مصطفي هاشمي طبا‌

مدير با سابقه ورزشي ايران كه سابقه مديريت ورزشي او به سال‌ها پيش باز‌مي‌گردد. وي در دولت دوم آيت‌الله هاشمي رفسنجاني و دولت نخست سيدمحمدخاتمي، رياست سازمان تربيت بدني را بر عهده داشت و افزون بر اين، رياست ‌كميته ملي المپيك را هم در كارنامه خود مي‌بيند.

هاشمي طبا علاوه بر اين‌ها، تنها ايراني بود كه عضويت در IOC را هم تجربه كرده است؛ رويدادي كه هيچ‌گاه در ورزش ايران رخ نداده بود و ‌كسي نتوانسته بود در تاريخ ورزش ما، كرسي در كميته بين‌المللي المپيك را از آن خود كند؛ بنابراين، با رفتن او از كميته ملي المپيك، تنها كرسي ايران در اين كميته هم از ورزش كشورمان گرفته شد.

وي كه در دوران محمود احمدي‌نژاد از عرصه مديريت ورزشي كشور دور بود، با روي كار آمدن دولت جديد، اميدوار بود كه بتواند بار ديگر به صندلي رياست كميته ملي المپيك تكيه بزند. البته براي اين كار، نيازمند ‌عضويت در هيأت رئيسه يك فدراسيون بود كه اين اتفاق در زمان سرپرستي محمد شريعتمداري در وزارت ورزش و در ۲۶ آبان ماه امسال رخ داد و طي حكمي از سوي سرپرست وزارت، وي به عضويت هيأت رئيسه فدراسيون ژيمناستيك درآمد و اينجا بود كه محمد علي‌آبادي، صداي پاي رقيب قدرتمندي را پشت سر خود مي‌شنيد.

هاشمي‌طبا در زمان ‌نام‌نويسي اوليه انتخابات كميته ملي المپيك هم در محل نام‌نويسي حاضر شد و اين كار را انجام داد، ولي اين انتخابات به تعويق افتاد تا رقيبان فرصت كافي داشته باشند و سناريويي براي از راه به‌در‌كردن وي طرح‌ريزي كنند.

وي كه اين روز‌ها پرقدر‌ت‌تر از ديگران به اين كار كميته ملي المپيك اعتراض كرده، بر اين باور است كه اين تغيير آبين‌نامه بر پايه آيين‌نامه IOC نيست‌ و ‌مي‌گويد: «در نسخه انگليسي اساسنامه IOC واژه «Representative» به معني نمايندگان فدراسيون‌هاست؛ اما آقايان آمده‌اند و مندرجات اساسنامه IOC را هم تحريف كرده‌اند. من با مسئول كميته‌ روابط بين‌الملل كميته ملي المپيك ـ كه اساسنامه IOC را ترجمه كرده‌ ـ صحبت كردم و از ايشان پرسيدم كه معني كلمه «Representative» را نمي‌دانم و ايشان گفت: يعني «نماينده‌». من به او گفتم كه اگر اين كلمه معني نماينده را مي‌دهد، چرا در اساسنامه ترجمه كرده‌ايد «رئيس فدراسيون» اجازه كانديداتوري در انتخابات را دارد كه او هم به دست‌وپا افتاد! اين‌ها مي‌گويند براي تدوين اساسنامه با IOC مكاتبه داشته‌اند، مگرIOC بيكار است كه مكاتبات ايران را پيگيري كند؛ ضمن اينكه سند و آنچه مكتوب است، ملاك است، نه آنچه شفاهي گفته مي‌شود. اصلا آن‌ها حداقل شش ‌ماه عضويت براي حضور نماينده فدراسيون در مجمع را از كجا آورده‌اند، ترجمه غلط ‌و به آن هم استناد مي‌كنند. آن‌ها كار اشتباه انجام داده‌اند و حالا هم اين كار اشتباهشان را ماست‌مالي مي‌كنند‌».

هاشمي‌طبا در نخستين واكنش خود به تصويب اين آيين‌نامه، پاي IOC را هم به ميان كشيد‌ و گفت، در صورتي كه آيين‌نامه از سوي اعضاي هيأت اجرايي تصحيح نشود، به IOC شكايت خواهد كرد و پيگري موضوع را از طريق مراجع ذي‌صلاح بين‌المللي ادامه خواهد داد.

وي در ادامه اقدامات خود، روز گذشته به محمود گودرزي، وزير ورزش و جوانان نيز نامه‎‌اي نوشت و از او خواست تا به عنوان يك عضو مجمع در خصوص ‌تطابق نداشتن آيين‌نامه و اساس‌نامه كميته ملي المپيك اقدام كند.

هاشمي‌طبا از بزرگ‌ترين منتقدان مديريت علي‌آبادي در ورزش بوده و بر اين باور ‌است كه علي‌آبادي استاد متعلق ورزش ايران است.

هرچند وي ‌در اين سه روز، هنوز براي نام‌نويسي انتخابات اقدام نكرده، همچنان از حضور با قدرت در انتخابات سخن مي‌گويد.

اميررضا خادم

كشتي‌گير سابق تيم ملي كه چهار بار حضور در المپيك‌ و در دوره‌اي نيز رياست فدراسيون و مديريت تيم‌هاي ملي را هم تجربه كرده بود، پس از مدتي دوري از ورزش و پرداختن به مسائل سياسي، بار ديگر عزم حضور در مديريت ورزشي را كرده است.

هرچند خادم‌ هنوز به عضويت فدراسيوني درنيامده، نام او به عنوان دبير كل هاشمي‌طبا مطرح بوده و او هم در اين روزها به انتقاد از سياست‌هاي تماميت‌خواهانه علي‌آبادي پرداخته است.

خادم ‌يكي از نخستين مصاحبه‌هايش پس از تصويب آيين‌نامه جنجالي علي‌آبادي را چسبيده به ورزش خواند‌: درباره مطالبي كه در خصوص انتخابات كميته ملي المپيك در اين چند روز مطرح شده است، هدفي جز اين نمي‌توان متصور بود و آن اينكه كساني كه سال‌هاست مشكلات عديده و متفاوتي براي ورزش فراهم كرده‌اند و به اصطلاح‌ «چسبيده‌هاي ورزش» هستند، امروز با هر ابزاري تلاش مي‌كنند در ورزش ماندگار شوند و به دنبال خارج كردن فضاي انتخابات از حالت رقابتي آن هستند. اين اولين دوره برگزاري انتخابات كميته ملي المپيك نيست، اما تعبيرات و نكات جديدي كه توسط علي آبادي چسبيده به ورزش‌ مطرح شده،‌ بدعتي تازه است. اين آقايان با وجود تمام مشكلاتي كه در اين مدت ايجاد كرده‌اند و بداخلاقي‌هايي كه حاصل‌ فرهنگ حاكم بر دستگاه اجرايي كشور در ‌هشت سال‌ گذشته بوده، حالا هم مي‌خواهند از جايگاه خود و همراهانشان استفاده كنند تا فضاي انتخابات از فضاي رقابتي سالم بيرون شود‌‌».

خادم كه به جز حضور در تيم علي‌آبادي، بحث نام‌نويسي او براي انتخابات هم جدي است، در گفت‌وگو‌ با يك روزنامه صبح امروز گفته است: «اميدوارم كه سازمان بازرسي كل كشور و دستگاه‌هاي مربوطه هر چه سريع‌تر در خصوص اين اقدام مسئولان كميته ملي المپيك دخالت كنند تا شرايط تعليق ورزش ايران از سوي IOC فراهم نشود، چون اگر IOC بفهمد كه اين افراد غيرقانوني عمل كردند، حتما با ورزش ايران برخورد خواهد كرد.»

خادم در پاسخ به اينكه آيا هنوز براي شركت در انتخابات مصمم هستيد، ادامه داد: «بله حتما در انتخابات شركت خواهم كرد».

او همچنين در واكنش به اينكه از طرف چه فدراسيوني مي‌خواهيد وارد مجمع شويد، افزود: «فعلا بگذاريد اصل قضيه حل شود، چون عضويتم در هيأت‌رئيسه فدراسيون‌ها ديگر مشكلي ندارد».

نصرالله سجادي

اما اگر اين روز‌ها صفحات ورزشي خبرگزاري‌ها را دنبال كنيد، مي‌بينيد كه به جز هاشمي‌طبا و خادم، نصرالله سجادي هم مصاحبه‌هاي تندي‌ عليه كار جديد كميته ملي المپيك و شخص علي‌آبادي انجام داده است. سومين گزينه تصدي پست وزارت ورزش و جوانان و معاون قهرماني اين وزارتخانه هم اين روز‌ها از جدي‌ترين منتقدان علي‌آبادي است و از گزينه‌هاي جدي انتخابات كميته!

سجادي در حاشيه برگزاري مجمع انتخاباتي فدراسيون كشتي پهلواني و ورزش باستاني درباره آيين‌نامه جديد كميته ملي المپيك گفته است: «در كجاي دنيا سه ‌روز مانده به نام‌نويسي نامزد‌ها و ۳۳ روز مانده به برگزاري انتخابات، آيين‌نامه جديد مي‌نويسند؟

‌در اين رابطه نيز روز گذشته، شمار بسياري از رؤساي فدراسيون‌ها، از جمله فدراسيون‌هاي شطرنج، هندبال، ووشو، دووميداني و تنيس نيز نسبت به اين اقدام ناگهاني هيأت اجرايي كميته ملي المپيك اعتراض كردند و آن را غيرقانوني دانستند.

با همه اين‌ها، سه روز از نام‌نويسي كانديداهاي كميته ملي المپيك مي‌گذرد و به ‌رغم همه انتقاد‌ها، هنوز اوضاع‌ تغييري نكرده است؛ اما از جمع بزرگ منتقدان و مخالفان، چنين به نظر مي‌آيد كه در روزهاي آتي، اخبار مهمي از انتخابات اين فدراسيون به گوش خواهد رسيد.

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن