تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر با اين شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه مرا دشمن بدارد با من دشمنى نمى كند و اگر هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819205830




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت مي‌خواهد در اقدام دشمن‌ساز خود، مجلس را شريك كند!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: دولت مي‌خواهد در اقدام دشمن‌ساز خود، مجلس را شريك كند!
‌اين روزها، رويكرد مجلس چندان با واقعيت‌هاي اساسي اقتصاد كشور همخواني ندارد. از هجمه شماري از نمايندگان به لايحه دولت و استعفاي برخي، تا اعتراض به وضعيت هدفمندي آن هم براي آن كه مبادا آهِ افرادي كه يارانه آنها احتمالا حذف مي‌شود، دامان نمايندگان را بگيرد.
در حالي كه دولت لايحه بودجه سال ۱۳۹۳ را با كسر موضوعات مربوط به هدفمندي يارانه‌ها، روانه مجلس شوراي اسلامي كرد، سر و صداي مجلس بلند شد كه لايحه بودجه بدون هدفمندي ناقص است؛ اما گويا آنچه مشخص است، نشان مي‌دهد كه اين كار دولت و آن انتقادات، روي در چيزي ديگر داشته ‌و نه نقص لايحه بودجه.

به گزارش «تابناك»، برخي از نمايندگان مجلس در اعتراضات شديد به لايحه بودجه سال ۹۳ و عدم ارائه بند‌ها و سرفصل‌هاي مربوط به هدفمندي يارانه‌ها، اين لايحه را بدون هدفمندي لايحه‌اي ناقص خوانده و يادآور شده‌اند كه بايد موضوع هدفمندي يارانه‌ها و تكليف آن براي سال ۹۳ در قالب بندهاي لايحه بودجه ارائه مي‌شد‌‌.

اين امر شايد در نگاه نخست منطقي به نظر آيد كه جمع‌بندي موضوع مهمي مانند ادامه هدفمندي يارانه‌ها در سال آينده در قالب‌ اهداف بودجه منجر به ايجاد انسجام در كليت كاركرد مالي دولت در سال آينده خواهد بود؛ اما ديدگاه ديگر آنكه موضوع هدفمندي يارانه‌ها به قدري فراخ و پيچيده شده ‌كه اساسا شايد ذكر مباحث مربوط به آن در بودجه سال آينده، چندان توجيه پذير نباشد.

‌صرف‌نظر از اين دو نگاه، موضوع مهم‌تر آن چيزي است كه گويا در پشت همه اين‌هاست و گويا نگراني اصلي نمايندگان مجلس را از ارائه لايحه جداگانه براي هدفمندي تشكيل مي‌دهد؛ نگراني كه از اين امر ناشي مي‌شود كه مجلس به دنبال آن است كه پاي خود را كاملا از درگيري‌هاي مربوط به هدفمندي يارانه‌ها كنار بكشد و تنها نظاره‌گر موضوع باشد.

‌بنا بر اين گزارش، عزت‌الله يوسفيان ملا، عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس در اظهاراتي جالب توجه در انتقاد به چرايي ‌ارائه ندادن موضوعات هدفمندي در قالب بودجه ۹۳ گفته است:
از آنجا كه قصد دولت از ارائه لايحه هدفمندي يارانه‌ها به مجلس حذف دهك‌هاي يارانه بگير از فهرست يارانه بگيران است، دولتمردان مي‌خواهند مجلس را هم در حذف دهك‌ها شريك خود كند. از آنجايي كه حذف دهك‌هاي درآمدي پديده‌اي دشمن ساز است و دولت اگر بخواهد اين طرح را اجرا كند بايد ۲۰ ميليون نفر را حداقل حذف كند به طور حتم واكنش‌هاي بسياري از سوي مردم رخ خواهد داد. برهمين اساس دولت مي‌خواهد در كنار مجلس با اين واكنش‌ها برخورد كند.

سخنان عزت‌الله يوسفيان ملا ‌‌صريحا بيانگر يك دغدغه اصلي از سوي مجلس است: حذف دهك درآمدي و موضوع اينكه عواقب اين امر، در صورتي كه دولت آن را به شكل لايحه و براي تبديل شدن به قانون به مجلس ارائه كند، دامان مجلسيان را نيز خواهد گرفت.

تا اينجاي كار منطق كاملا مشخص است و قابل قبول: نمايندگان مجلس كه در پي كاهش اعتبارات عمراني حوزه‌هاي انتخابيه خود، ‌استعفاي اعتراضي مي‌‌كنند، طبيعتا علاقه‌اي به درگيري در رويه‌اي به گفته يوسفيان ملا «دشمن ساز» همچون حذف دهك‌هاي درآمدي ندارند.

در نتيجه اين امر مخالف جدي ارائه لايحه هدفمندي به شكل جدا‌گانه هستند. اما نكته اصلي ‌اينجاست كه بايد پرسيد، مگر اين خود مجلس و نمايندگان نبودند كه پيشنهاد حذف سه دهك درآمدي را به دولت ارائه دادند و سپس با فشار تحميل كردند؟!

نگاهي به اتفاقاتي كه از زمان مطرح شدن اين ايده در بين ‌چند تن از نمايندگان از كميسيون برنامه و بودجه تاكنون افتاده، به خوبي نشان مي‌دهد كه اين طرح و نظر چگونه به يكباره در دامان مجلسيان و دولت افتاد و طي اين روند چه تغييراتي كرد.

حال نمايندگان مجلس و اعضاي كميسيون برنامه و بودجه خود اعتراف مي‌كنند كه اين رويه دشمن ساز است و دولت مي‌خواهد مجلس را در عواقب آن شريك كند؛ در واقع در پيامدهاي كاري كه خود مجلس براي دولت دست و پا كرده است!

از سوي ديگر، نكته‌اي كه مطرح مي‌شود و پرسش اساسي‌تر ‌‌اينجاست كه چرا مجلس تمايلي به درگير شدن در موضوعي به اين اهميت ‌ندارد؟ آيا كنار دولت ايستادن در موضوعي با اهميت هدفمندي يارانه‌ها ـ كه كل اقتصاد كشور را در گرو خود دارد ـ تا اين حد براي مجلس و مجلسيان سنگين است كه حاضر به آن نيستند كه در عواقب اقدامات مربوط به آن با دولت شريك باشند؟

آيا موضوع شراكت دولت و مجلس تنها در بودجه‌هاي عمراني حوزه‌هاي انتخابيه مطرح و قابل دفاع است و در ساير موارد مجلس بايد پاي خود را از شراكت با دولت در موضوعاتي اينچنيني كنار بكشد؟

يوسفيان ملا به موضوع جالب و اساسي اشاره كرده است. رويكرد مجلس اين روز‌ها چندان با واقعيت‌هاي اساسي اقتصاد كشور همخواني ندارد. از هجمه تعدادي از نمايندگان به لايحه دولت و استعفاي برخي، تا اعتراض به وضعيت هدفمندي آن هم براي آنكه مبادا آهِ افرادي كه يارانه آن‌ها احتمالا حذف مي‌شود، دامان نمايندگان را بگيرد.

در واقع اشاره ظريف يوسفيان ملا را بايد ‌‌اشاره‌اي از وضعيت پيچيده و سردرگم برخي نمايندگان در برابر اوضاع اقتصادي اين روزهاي كشور و دورنماي يك سال بعد تصور كرد.

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن