تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى بهشت درى است‏بنام (ريان) كه از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819498174




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واكنش پارلمان به بي‌ادبي چشم آبي‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: واكنش پارلمان به بي‌ادبي چشم آبي‌ها
جلسه علني امروز مجلس در حالي برگزار شد كه اعتراض به رفتار خارج از عرف ديپلماتيك هيئت پارلماني اروپا بيشترين زمان جلسه امروز پارلمان نشينان را به خود اختصاص داد.
تسنيم: جلسه علني امروز مجلس شوراي اسلامي به رياست علي لاريجاني و با حضور 241 تن از نمايندگان در بهارستان برگزار شد.

پيش از قرائت قرآن كريم، محمدحسين فرهنگي منشي هيئت رئيسه مجلس دستور جلسه امروز را بدين شرح اعلام كرد: ادامه رسيدگي به گزارش كميسيون اجتماعي درموردطرح تشكيل سازمان مديريت، برنامه‌ريزي وبهره‌وري، گزارش كميسيون ويژه حمايت از توليد ملي و نظارت بر اجراي اصل (44) قانون اساسي درمورد طرح اصلاح تبصره (5) بند (الف) ماده (3) قانون اجراي سياست‌هاي كلي اصل چهل‌وچهارم(44) قانون اساسي، گزارش كميسيون اقتصادي درمورد لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز، گزارش كميسيون برنامه و بودجه درمورد طرح استفساريه جزء (1 - 5 ) قوانين بودجه سال‌هاي 1391 و 1392 كل‌كشور، گزارش‌كميسيون شوراها و امور داخلي كشوردرمورد طرح انتقال پايتخت و گزارش كميسيون انرژي درمورد طرح حمايت از صنعت برق كشور.

**نمايندگان پيش از آغاز جلسه علني براي نمايندگان عزاداري كردند

در ادامه جلسه آياتي از قرآن كريم و ترجمه آن قرائت شد و پيش از آغاز جلسه علني امروز علي لاريجاني رئيس مجلس اعلام كرد كه جلسه علني امروز به اين دليل كمي ديرتر آغاز شد كه دقايقي برادر اعتماديان به مناسبت اربعين حسيني مرثيه‌سرايي كرده‌اند.

**موسسه عالي آموزش و سازمان ملي بهره‌وري ايران به عنوان مراكز وابسته ادامه فعاليت مي‌دهند

نمايندگان پس از يك هفته سركشي به حوزه‌هاي انتخابيه خود جلسه علني امروز را با ادامه رسيدگي به گزارش كميسيون اجتماعي درمورد طرح تشكيل سازمان مديريت، برنامه‌ريزي وبهره‌وري آغاز كردند و با رأي خود در يكي از مواد اين طرح سازمان‌ها و مراكز وابسته به اين سازمان را مشخص كردند.

نمايندگان مجلس مصوب كردند سازمان‌ها و مراكز وابسته به معاونت‌هاي مذكور در ماده يك، موسسه عالي آموزش، پژوهش و مديريت و برنامه‌ريزي و سازمان ملي بهره‌وري ايران به عنوان سازمان‌ها و مراكز وابسته به سازمان، به فعاليت خود ادامه مي‌دهند.

بر اين اساس، اين طرح در نهايت با 133 راي موافق، 36 راي مخالف و 21 راي ممتنع از مجموع 212 نماينده حاضر به تصويب رسيد.

**شوراهاي منتقل شده به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي تعيين شدند

بهارستان‌نشينان در ادامه بررسي طرح تشكيل سازمان مديريت، برنامه‌ريزي وبهره‌وري در يكي از مصوبات خود شوراهاي منتقل شده به اين سازمان را تعيين كردند.

نمايندگان مجلس مصوب كردند، شوراهايي كه رياست آنها و دبيرخانه شوراهاي قانوني كه دبيري آنها در قانون مديريت خدمات كشوري، قانون برنامه و بودجه كشور و ساير قوانين و مقررات با سازمان مديريت و برنامه‌ريزي سابق و معاونت‌هاي مذكور در ماده يك مي‌باشند، به اين سازمان منتقل مي‌گردند كه از 219 نفر نمايندگان حاضر در صحن مجلس، اين ماده با 110 راي موافق، 57 راي مخالف، 20 راي ممتنع به تصويب رسيد.

**نحوه اداره واحدهاي استاني سازمان مديريت و برنامه‌ريزي تعيين شد

همچنين نمايندگان در نهايت بررسي طرح تشكيل اين سازمان را به پايان رساندند.

وكلاي ملت براساس ماده‌اي مصوب كردند كه در راستاي جذب و نگهداري متخصصان و نخبگان و نيز اعمال سياست‌هاي حاكم بر سازمان‌هاي منعطف، بهره‌ور، يادگيرنده، پژوهش‌محور، چابك و كوچك، شرح وظايف، ساختار سازماني و مقررات اداري و استخدامي سازمان در مركز و استان‌ها، متناسب با احكام و ماموريت‌هاي پيش‌بيني شده در اين قانون و در چارچوب قانون مديريت خدمات كشوري توسط سازمان تهيه و به تصويب رئيس‌جمهور مي‌رسد كه اين ماده با 142 راي موافق، 25 راي مخالف و 9 راي ممتنع از مجموع 205 نماينده حاضر در صحن به تصويب رسيد.

نمايندگان مجلس همچنين در بند ديگري، تصويب كردند كه واحدهاي استاني اين سازمان از محل تفكيك وظايف، منابع انساني، امكانات و اختيارات معاونت‌هاي برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور و توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس‌جمهور كه به استانداري ملحق شده است، ايجاد مي‌كردند و به عنوان سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان، تحت نظر سازمان اداره مي‌شود و رئيس سازمان استان با هماهنگي استانداران انتخاب مي‌شود كه اين ماده نيز با 163 راي موافق، 7 راي مخالف و 9 راي ممتنع از مجموع 209 نماينده حاضر در صحن به تصويب رسيد.

**آيين‌نامه اجرايي تشكيل سازمان مديريت ظرف 6 ماه تدوين مي‌شود

نمايندگان در مصوبه‌ ديگري كه ماده آخر طرح تشكيل اين سازمان بود، مصوب كردند كه آيين‌نامه اجرايي اين قانون ظرف 6 ماه از تاريخ لازم‌الاجرا شدن آن، توسط سازمان تهيه شود و به تصويب هيئت وزيران مي‌رسد كه اين ماده نيز با 156 راي موافق، 3 راي مخالف و 9 راي ممتنع از مجموع 212 نماينده حاضر در صحن به تصويب رسيد.

با اين مصوبات، بررسي طرح تشكيل سازمان مديريت، برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور به اتمام رسيد و بايد به شوراي نگهبان ارسال شود.

در پايان بررسي اين طرح، رئيس مجلس از زحمات كميسيون‌هاي اجتماعي و برنامه و بودجه تشكر كرد.

**تسليت لاريجاني در خصوص دو حادثه در ايران و عراق

در ادامه جلسه امروز علي لاريجاني رئيس مجلس در خصوص حملات تروريستي تكفيري‌ها به كاركنان يك شركت ايراني در عراق اظهار داشت: چند روز قبل 10 نفر از هموطنان ما در عراق كه مشغول اقدامات مهندسي بودند، به آتش غضب تكفيري‌ها مزدوران سلفي به شهادت رسيدند كه به خانواده آنها تسليت عرض مي‌كنم.

وي ادامه داد: 9 نفر از كساني كه به شهادت رسيده‌اند، از استان چهارمحال و بختياري هستند كه مجمع نمايندگان اين استان به خانواده‌هاي داغديده آنها تسليت مي‌گويد.

رئيس‌ مجلس با اشاره به كشته شدن 11 نفر در خوزستان گفت: همچنين حادثه دلخراش ديگري را در شهرستان گتوند خوزستان داشتيم كه در آن 11 نفر كشته شدند كه ما به خانواده‌هاي داغديده تسلت مي‌گوييم. مجمع نمايندگان استان خوزستان و نماينده شهرستان‌هاي شوشتر و گتوند نيز اين ضايعه را به خانواده‌هاي آنها تسليت مي‌گويند.

**خوش‌آمدگويي به مهمانان مجلس

در ادامه شاهين محمدصادقي عضو هيئت رئيسه مجلس اسامي مهمانان جلسه علني امروز را قرائت كرد و به آنها خوش آمد گفت.

**تذكرات نمايندگان پيرامون يك ديدار فتنه‌برانگيز

پس از آن علي لاريجاني به 5 نماينده اجازه داد تا تذكرات آيين‌نامه‌اي خود را در صحن مطرح كنند.

**رسايي: رفتار هيئت پارلماني اروپا با رفسنجاني دور از ادب ديپلماتيك بود

حجت‌الاسلام حميد رسايي نماينده مردم تهران در مجلس در جلسه علني صبح امروز پارلمان در تذكري با استناد به ماده 24 آيين‌نامه داخلي مجلس و با اشاره به حضور هيئت پارلماني اروپا در كشورمان اظهار داشت: هفته گذشته كه مجلس جلسه علني نداشت، يك اتفاق ديپلماتيك در كشور رخ داد و چون مدعو اين ديدار و ملاقات مجلس بوده، خيلي از علامت سوال‌ها متوجه مجلس است.

وي با بيان اينكه سگ زرد برادر شغال است، گفت: اتحاديه اروپا در لطمه زدن به منافع مردم ايران فرقي با آمريكا ندارد هر چند ما با همه سعي مي‌كنيم روابط دو طرفه و عادلانه‌اي داشته باشيم؛ در سالگرد فتنه88 كميته‌اي از پارلمان اروپا به ايران آمده و علي‌رغم اينكه به اين كميته تاكيد شده بود كه با كساني كه عليه جمهوري اسلامي ايران فعاليت دارند، ديداري نخواهند داشت، اما اين هيئت در بدو ورود در يكي از سفارتخانه‌ها با دو تن از كساني كه فتنه‌گري كردند و در دادگاه نظام جمهوري اسلامي محكوم شدند، ملاقات مي‌كنند.

اين نماينده مجلس با بيان اينكه اين ملاقات نشاندهنده اين است كه فتنه‌گران وطن‌فروش هستند، تصريح كرد: در غير اين صورت، آنها در يك سفارت خارجي نمي‌رفتند با كساني كه ملت ما را تحريم كردند و مردم را در فشار قرار دادند، ملاقات كنند اما سوال اين است كه اين هيئت پارلماني كه سال‌هاي قصد سفر به ايران را داشته و همه هم مي‌دانستند كه اگر به ايران بيايند، قصد چنين ملاقات‌هايي را دارند همچنين بر اساس ادعاهايي كه همكاران ما داشتند از يك هفته قبل از آمدن اين هيئت پارلماني، به وزارتخانه‌هاي خارجه و اطلاعات تذكرات لازم داده شده بود كه اينها چنين رفتارهايي انجام خواهند داد، پس چرا وزارت اطلاعات تمهيدات لازم را انجام نداد و معاون مربوطه يك روز پس از انجام ملاقات ادعا كرد كه من گزارش را ديده‌ام. همچنين وزير مربوطه چند روز پيش گفته كه من خبر نداشتم و تازه متوجه شده‌ام.

رسايي افزود: چرا سفير يونان با تاخير و پس از بازگشت اين هيئت به اروپا بازگشته احضار شده است؟ سوال ديگر من اين است كه چرا پس از اينكه اين هيئت چنين ملاقاتي را خارج از برنامه ديپلماتيك انجام داد، ملاقات‌هاي ديگر آنها را لغو نكردند.

وي خطاب به علي لاريجاني رئيس مجلس تصريح كرد: با اينكه بنده مي‌دانم كه مواضع حضرتعالي در سياست خارجي بسيار موضع محكمي است و هميشه عزتمندانه بوده است، اما اين هيئت پس از ملاقات با فتنه‌گران با شما ملاقات كرده‌اند؛ سوال اين است كه چرا برنامه‌ريزان اين ملاقات را لغو نكردند؟

نماينده مردم تهران در مجلس تصريح كرد: وقتي اين هيئت به ملاقات آقاي هاشمي رفسنجاني رفت، رفتاري خلاف ادب ديپلماتيك انجام داد؛ ما به آقاي هاشمي درون خانواده خود انتقاداتي داريم اما اگر يك خارجي بخواهد به شخصيت‌هاي ما توهين كند براي ما قابل تحمل نيست. در فيلم نشان داده مي‌شود كه وقتي آقاي هاشمي وارد مي‌شود، رئيس هيئت پارلماني اروپا جلوي آقاي هاشمي بلند نمي‌شود و اين برخلاف ادب ديپلماتيك و حتي ادب ميهمان و ميزبان است و فيلمي كه پخش شده است، مشخص است كه يك فيلم رسمي نيست و بنده احساس مي‌كنم كه اين فيلم عمدا گرفته شده است چرا كه نوع فيلمبرداري به صورت كج انجام شده است.

نماينده مردم تهران در مجلس ادامه داد: از همه بدتر اينكه وقتي اين هيئت به اروپا بازگشت، اعضاي آن گفتند كه مهمترين ملاقات ما، ملاقات با فتنه‌گران در سفارت يونان بوده است. بنابراين چرا وزارت خارجه عزتمندانه برخورد نكرده است و روي مجلس هم علامت سوال گذاشته‌ است، بنابراين ما از رئيس مجلس مي‌خواهيم كه به صورت شفاف اين موضوع را روشن كند.

**قاضي‌پور: حضور فعال در حل بحران سوريه "حق مسلم ايران" است

نادر قاضي‌پور نماينده مردم اروميه در مجلس با استناد به اصل 77 قانون اساسي طي اخطاري اظهار داشت: اخطار من به وزير امور خارجه است چرا كه شيطان بزرگ، آمريكا و رئيس جمهور و وزير خارجه ملعون اين كشور دائما تكرار مي‌كنند كه جلوي غني‌سازي و برنامه اتمي ايران را گرفته‌اند.

وي ادامه داد: از آنجا كه مقام معظم رهبري كه هم مرجع و هم فرمانده كل قواي ماست، فتوا داده‌اند كه جمهوري اسلامي به هيچ وجه به دنبال بمب اتمي و هسته‌اي نيست، بنابراين رهبر عزيز انقلاب جلوي اين كار را گرفته است والا آمريكايي‌ها و اروپايي‌ها عددي نيستند.

اين نماينده مجلس همچنين خاطرنشان كرد: ملت شريف ايران، آمريكايي‌ها و اروپايي‌ها را از سال 57 از مملكت اخراج كرده‌اند، آنها ملت ايران را نمي‌شناسند. آمريكا يك مسئله از اساس دروغ را جعل كرده و به دروغ گفته كه ايران مي‌خواهد بمب اتمي بسازد و حالا همه‌شان متحد مي‌شوند كه اين مشكل را با تحريم و مذاكره حل كنند، تا خود را قهرمان جلوه دهند.

قاضي‌پور افزود: در واقع آمريكا خودش را قهرمان نشان مي‌دهد در حالي كه او با سايه خودش كشتي گرفته است بنابراين از وزير امور خارجه مي‌خواهيم تا انتقادات كذب و بي‌اساس اوباما و جان كري را پاسخ دندانشكن بدهد.

وي در ادامه سخنان خود تصريح كرد: ملت ايران اسلامي از مردم سوريه حمايت مي‌كند و اين حق مسلم ايران است كه در حل مشكل سوريه حضور فعال داشته باشد. همچنين مصوبات ژنو 2 بدون جمهوري اسلامي قابل اجرا نيست.

**آقامحمدي: هيئت پارلماني اروپا سفر به تهران را مشروط به ديدار با برخي فتنه‌گران كرده بود

ابراهيم آقامحمدي نماينده مردم خرم‌آباد در مجلس در تذكر آئين‌نامه‌اي با استناد به ماده 24 آيين‌نامه داخلي مجلس اظهار داشت: تذكر من در رابطه با ديدار هيئت پارلماني اروپا با زندانيان و مجرمين است؛ اولا اين هيئت گفته بود به شرطي به ايران مي‌آيد كه با زندانيان ملاقات كند لذا بايد مشخص شود كه چه كسي اين شرط را پذيرفته بود.

وي ادامه داد: زماني كه اين هيئت به ايران آمد رئيس هيئت مصاحبه كرد و گفت كه علت اصلي آمدن ما ملاقات با اين زندانيان و تقديم جايزه ساخاروف به ميزان 50 ميليون يورو به هر يك از زندانيان و مجرمين بود.

در اين زمان، علي لاريجاني رئيس مجلس با قطع سخنان نماينده خرم‌آباد گفت: 50 ميليون يورو؟ سطح را بالا گرفته‌ايد و ريال را با يورو اشتباه گرفتيد؛ حالا مهم نيست، بفرماييد.

آقامحمدي نيز در ادامه گفت: چيزي كه من ديدم 50 ميليون يورو بود، حالا من را به شك انداختيد.

لاريجاني نيز گفت: 50 ميليون بوده، حالا معلوم نيست كه چه بوده است؟

نماينده خرم‌آباد در ادامه سخنان خود تصريح كرد: جايزه ساخاروف به نام ميخائيل ساخاروف ناراضي شوروي به افرادي داده مي‌شود كه در راستاي سياست‌هاي غرب بر رژيم‌ها و نظام‌هايي كه حاكم در آن كشور هستند، مبارزه مي‌كنند و حالا اينها به ايران آمدند و ملاقاتي با فتنه‌گران داشتند اما مسئوليت اين ملاقات را هيچ‌كس برعهده نمي‌گيرد.

وي افزود: وزارت خارجه مي‌گويد مسئوليت آن با مجلس بوده و مجلس هم مي‌گويد مسئوليت آن با وزارت خارجه بوده و وزارت اطلاعات مي‌گويد من از اين قضيه اطلاع ندارم.

آقامحمدي ادامه داد: اگر ديدار اين هيئت بدون هماهنگي بوده پس چرا بعد از ملاقات برخوردي با اين هيئت صورت نگرفت و آنها طرد نشدند و پس از آن كوچك تا بزرگ مسئولان كشور رديف شدند تا با اين هيئت كه به كشور آمده و مداخله كرده، ديدار داشته باشد.

نماينده خرم‌آباد تاكيد كرد: يك زماني نظام يا دولت تصميم‌گير است و كاري انجام مي‌شود ولي اكنون هيچ‌كس مسئوليت اين كار را برعهده نمي‌گيرد. البته رئيس مجلس هم بايد از حيثيت مجلس دفاع كند و هركسي كه عامل اين قضيه بوده نيز حتما بايد مواخذه شود تا از اين به بعد به گونه‌اي نشود كه هر كسي دلش خواست هر فردي را دعوت كند و به او اجازه دهد هر جا كه مي‌خواهد برود.

**جلالي: جواد لاريجاني گفت قو‌ه‌ قضائيه با ديدار هيئت پارلماني اروپا با 2 محكوم فتنه موافق است

كاظم جلالي رئيس گروه دوستي پارلمان ايران و پارلمان اروپا در جلسه علني امروز مجلس در تذكري در خصوص ديدار هيئت پارلماني اروپا با فعالان فتنه سال 88 گفت: از حساسيت به جاي نمايندگان تشكر مي‌كنم، از باب روشنگري چند نكته را مطرح مي‌كنم.

وي ادامه داد: آخرين سفري كه گروه ايراني روابط به پارلمان اروپا داشت حدود 6 سال پيش بود و از آن پس قرار بود هر ساله يك سفر رفت و برگشتي را داشته باشيم؛ نكته ديگر اينكه در پارلمان اروپا به علت اهميت جمهوري اسلامي ايران يك گروه روابط خاص با ايران تشكيل شده است در حالي كه در پارلمان اروپا براي كشورهاي مختلف گروه متفاوت وجود ندارد و به صورت منطقه‌اي با برخي از كشورها رابطه دارند.

رئيس گروه دوستي پارلمان ايران و اروپا افزود: يك نكته ديگر نيز اين است كه هيئت پارلماني اروپا در طول 6 سال گذشته مرتب شرايطي براي حضور در ايران مي‌گذاشتند كه همواره رئيس مجلس به بنده مي‌گفت ما هيچ پيش‌شرطي را براي هيچ سفري نمي‌پذيريم و ما به گروه پارلمان اروپا اعلام مي‌كرديم كه مجلس شوراي اسلامي هيچ ‌گونه پيش‌شرطي را براي سفر نمي‌پذيرد البته ممكن است نارسايي‌هايي از سوي ما وجود داشته باشد تا اينكه در بهمن‌ماه سال گذشته قرار بود هيئت پارلماني اروپا به ايران سفر كند و هرگاه كه قرار بود به ايران سفر كند، ابتدا صهيونيست‌ها و نمايندگان افراطي كنگره آمريكا بودند كه آنها را از سفر به ايران بازمي‌داشتند.

وي در ادامه سخنان خاطرنشان كرد: به دليل خلأ حضوري كه ما در پارلمان اروپا داريم، اين پارلمان جولانگاه سازمان منافقين شده و ضدانقلاب و اپوزيسيون مرتب در پارلمان اروپا حضور مي‌يابند و جمهوري اسلامي ايران متاسفانه حضور كمي در پارلمان اروپا دارد؛ توجه داشته باشيد كه گروهي كه با پارلمان ايران هستند بيشترين علاقه‌مندي را به ايران و فرهنگ و تمدن ايراني دارند و معمولا نيز خانم كرانبرگ كه رئيس هيئت است، در زماني كه مريم رجوي در پارلمان اروپا حضور مي‌يابد، بلافاصله مخالفت مي‌كند و بيانيه مي‌دهد.

جلالي با بيان اينكه در اين سفر وزارت خارجه به ما گفت كه هيئت پارلماني اروپا هيچ پيش شرطي را تعيين نكرده است، گفت: ما براي آخرين هماهنگي روز سه‌شنبه قبل از سفر اين هيئت، جلسه‌اي را گذاشتيم و از وزارت امور خارجه، مديركل اروپاي وزارت خارجه شركت كرد و دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي كه همواره هماهنگ كننده اين قبيل كارهاست هر چه تماس گرفتيم فردي از آن در جلسه شركت نكرد و از وزارت اطلاعات نيز 2 نفر در جلسه حضور يافتند و از مجلس شوراي اسلامي نيز بنده و آقاي بروجردي حاضر بوديم.

"در اين جلسه قرار شد كه آخرين برنامه‌ها را با يكديگر چك كنيم و ببينيم كه آيا پيش شرطي تعيين كردند يا خير كه مديركل اروپاي وزارت خارجه گفت، اخيرا كه سوسياليست‌هاي پارلمان اروپا به تهران سفر كردند، ملاقاتي با محمدجواد لاريجاني معاون بين‌الملل رئيس قوه قضائيه داشته و در آن ديدار خواسته بودند كه اعضاي پارلمان اروپا در سفر به ايران با جعفر پناهي و نسرين ستوده ديدار كنند."

وي افزود: مديركل اروپاي وزارت خارجه در آن جلسه گفت كه آقاي محمدجواد لاريجاني با اين درخواست آنها موافقت كرده است؛ ما بلافاصله با اين ديدار مخالفت كرديم و اعلام كرديم كه نمايندگان مجلس با هرگونه ملاقات به غير از مسئولان جمهوري اسلامي ايران مخالف هستند و دليل آن هم اين است كه اعضاي پارلمان اروپا سخنان اپوزيسيون را بسيار شنيده‌اند و حالا در سفر به ايران وقت بگذارند و سخنان مسئولان جمهوري اسلامي را بشنوند و هر روز از اپوزيسيون و ضد نظام در پارلمان اروپا حضور دارند و نيازي نيست كه به حرف‌هاي آنها گوش دهند و ما به همين دليل با اين درخواست آنها مخالف هستيم.

وي ادامه داد: بنده در وسط همان جلسه با محمدجواد لاريجاني تماس گرفتند و تلفن را روي بلندگو گذاشتم تا همه دوستان بشنوند و از وي سوال كردم كه آيا شما چنين قولي داده‌ايد كه وي گفت، به اين دليل چنين قولي را داده‌ام كه افرادي كه در كشور مرتكب جرمي شده‌اند و محاكه شدند و مدت مجازات خود را سپري كرده‌اند، ما چيزي را نداريم كه پنهان كنيم و آنها با هر كسي كه مي‌خواهند ملاقات كنند، ملاقات داشته باشند و ما به عنوان قوه قضائيه با اين ملاقات موافق هستيم.

نماينده مردم شاهرود در مجلس تصريح كرد: وي نكته ديگري كه گفت، اين بود كه اين افراد آزاد هستند و چگونه مي‌توانند كه هيئت پارلماني اروپا با آنها ملاقات نكند. بنده پشت تلفن تاكيد كردم كه مجلس با هرگونه ملاقات خارج از برنامه مخالف است. پس از اينكه تلفن را قطع كردم، در جلسه مطرح كردم كه اگر اعضاي پارلمان اروپا با اين دو نفر ديدار كنند و جايزه ساخاروف را به آنها بدهند، چه مي‌شود؟ مديركل اروپاي وزارت خارجه گفت كه امكان ندارد در اين جلسه جايزه ساخاروف را به آنها بدهند چرا كه براي اهداي جايزه ساخاروف بايد رئيس پارلمان اروپا حضور داشته باشد و اين جايزه در پارلمان اروپا با تشريفات خاصي ارائه مي‌شود لذا به عنوان نماينده وزارت خارجه مي‌گويم كه آنها به هيچ عنوان جايزه ساخاروف را به اين دو نفر نمي‌دهند.

جلالي ادامه داد: بنده اين شبهه را مطرح كردم كه با توجه به اينكه اين دو نفر آزاد هستند، اگر در يك سفارتخانه اروپايي با هيئت پارلماني اروپا ديداري داشته باشند، چه مي‌شود؟ كه در آنجا بروجردي پيشنهاد كرد كه وزارت اطلاعات تمهيداتي در نظر بگيرد كه چنين اتفاقي رخ ندهد.

وي در پايان سخنانش تصريح كرد: معمولا در اولين روز سفر هيئت‌ها، برنامه در اختيار خودشان است و دليل اينكه به سفارت يونان رفتند، اين بود كه يونان در حال حاضر رئيس دوره‌اي پارلمان اروپاست و آنها نيز همه سفراي اروپايي را دعوت مي‌كنند و در روز اول با يكديگر مي‌نشينند و برنامه‌هاي خود را هماهنگ مي‌كنند و اين دو نفر را نيز سفارت يونان دعوت كرده بود تا در اين جلسه حضور پيدا كنند كه عمل خلاف عرف ديپلماتيك است و مجلس شوراي اسلامي نيز همه اقدامات خود را انجام داد و آنچه كه مي‌توانستيم شبهاتي را وارد كنيم و پاسخ بگيريم، هيچ جايي كوتاهي نكرديم.

**لاريجاني: ديدار دزدانه هيئت پارلماني اروپا كار زشتي بود

علي لاريجاني رئيس مجلس پس از تذكرات نمايندگان مجلس نسبت به ديدار هيات پارلماني اروپا با نسرين ستوده و جعفر پناهي گفت: هم تذكر داده شد و هم براي همه نمايندگان مجلس و ملت مطلب روشن شد. چيز پوشيده‌ شده‌اي هم نيست، از مدت‌ها پيش پارلمان اروپا تقاضا مي‌كرد به ايران بيايد كه البته كار خوبي هم است و ارتباط پارلماني بين ايران و پارلمانهاي كشورها مختلف اقدام مناسبي است و گفت‌‌وگوها مي‌تواند مفيد باشد.

وي با بيان اينكه تقاضاي هيئت پارلماني اروپا براي سفر به ايران مربوط به سال گذشته است؛ اظهار داشت: وزارت خارجه و مجلس موافق بودند تا اين هيئت به ايران بيايد و اين هيئت مطلقا هيچ شرطي براي ما نگذاشتند و كاري هم كه كردند كار سبك و بدي بود.

رئيس مجلس ادامه داد: ديدار پنهاني خصوصا براي اروپايي‌ها كار بسيار سخيفي است و اگر مي‌خواستند ملاقاتي داشته باشند، بايد درخواست‌شان را به طرف ايراني مي‌گفتند. حالا يا ما مي‌پذيرفتيم و يا نمي‌پذيرفتيم. عقل هم حكم مي‌كرد رفتار ديپلماتيك خودشان را خودشان رعايت مي‌كردند، اما اين اقدام را انجام ندادند و كار سخيفي كردند.

لاريجاني خاطرنشان كرد: نكته‌اي كه بايد مورد توجه قرار دهيم، اين است كه خودمان در عباراتي كه استفاده مي‌كنيم، دقت كنيم و اينكه بگوييم مسئولان ايراني براي ملاقات با هيئت پارلماني اروپا رديف شدند، تخفيف مسوولان خودتان است و اصلا چنين چيزي نبوده است. اين هيئت پارلماني به طور طبيعي به ايران آمد و با مسوولان ايراني نيز ملاقات داشت و كسي علاقه‌اي براي ملاقات نداشته است و شما نيز در اعتراض به ملاقات هيئت پارلماني اروپا با اين دو نفر تلاش كنيد درست توجه كرده باشيد؛ نه اينكه مسئولان را تخفيف دهيد.

وي با اشاره به اظهارات رسايي كه خواستار عدم ملاقات لاريجاني با هيئت پارلماني اروپا بود، گفت: ما يكسري منافعي را در اين ديدار و گفت‌وگوهاي سياسي ديپلماتيك مي‌ديديم و نظر بنده اين نبود كه اين موضوع در ايران اينطور برجسته شود و الان هم برجسته كردن آن را غلط مي‌دانم.

رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: هيئت پارلماني اروپا كار خلافي انجام داده‌اند؛ اما اين دليل نمي‌شود كه از ساير منافعي كه در مذاكرات داريم صرف‌نظر كنيم. آنها يك كار غلط و اشتباهي انجام داده و اينكه در بازگشت از ايران اين موضوع را علني كردند، نشان مي‌دهد كه به دنبال هياهو هستند و مي‌خواهند از آن بهره‌برداري تبليغاتي انجام دهند. اما بهتر است شما به اندازه‌اي كه اين موضوع ارزش دارد به آن بپردازيد.

لاريجاني تصريح كرد: هيات پارلماني اروپا كار بي‌ارزشي انجام دادند، ولي ما نبايد در دام آنها بيفتيم، چرا كه آنها مي‌خواهند سروصدا كنند و ما هم هيزم آن را زياد كنيم؛ آنان كار غلطي انجام دادند و از نظر بنده نيز كار بسيار غلطي بود و در سطح اتحاديه اروپا و پارلماني اروپا نيست كه چنين اقدام خفيه‌اي انجام دهند و اگر مي‌خواستند با كسي ملاقات كنند، بايد برنامه‌شان را بطور روشن ارائه مي‌كردند و طرف ايراني در آن صورت يا مي‌پذيرفت و يا نمي‌پذيرفت. اما اينكه پنهاني ديدار كنند از اقدامات زشتي است كه دزدانه مي‌روند و ملاقاتي مي‌كنند.

وي در ادامه سخنان خود گفت: مهمترين مسئله اين است كه ما به دنبال هدف خود باشيم چرا كه آنها به دنبال اين هستند كه اين مسائل را بزرگ كنند، ولي ما بايد توجه داشته باشيم كه از طريق موضوع با آن برخورد كنيم و لزومي ندارد همه موضوعات رسانه‌اي شود و همان چيزي كه آنها مي‌خواهند از آن خارج شود و اختلاف در داخل كشور به وجود بيايد.

لاريجاني در پايان خاطرنشان كرد: وزرات خارجه كاردار يونان را احضار كرد و به او تذكر داد. ما مسائل مهم ديگري داريم كه نبايد هواس‌ها صرف موضوعي شود كه آنها مي‌خواهند و اين سر و صداها را ايجاد كنند.

**نطق 31 دقيقه‌اي ناطقان ميان دستور

در ادامه حجت‌الاسلام سبحاني نيا عضو هيئت رئيسه مجلس اسامي ناطقان ميان دستور را مطرح كرد. براين اساس محمد علي‌پور بنكداري نماينده مردم قائم‌شهر در مجلس، حسين نياز آذري نماينده مردم بابل در مجلس، امير خجسته نماينده مردم همدان در مجلس، حجت‌الاسلام محمد باقري بنابي نماينده مردم بناب در مجلس و سيد محمدرضا طباطبايي نائيني نماينده مردم نائين در مجلس به عنوان ناطقان ميان دستور در صحن علني سخنراني كردند.

**انتقاد از اظهارات تيم مذاكره كننده در زمينه عدم ارتباط تحريم‌ها با نشست اخير ژنو

محمد علي‌پور بنكداري نماينده مردم قائم‌شهر در مجلس در نطق ميان دستور خودر در صحن علني اظهار داشت: تحريم‌هاي جديد عليه ايارن نشان از بي صداقتي آمريكا است و تيم مذاكره كننده نبايد بگويد اين تحريم‌ها هيچ ارتباطي با نشست اخير ژنو ندارد.

وي گفت: آمريكا و سران كشورهاي غربي بدانند تا موقعي كه اين فرهنگ زنده است، نمي‌توان مردم را با زور، اسلحه، ترور و تحريم به زانو در آورد و قطعاً بازنده اين ميدان كساني هستند كه در مقابل اين مردم و فرهنگ ايستادگي كنند.

**خجسته: سران مفاسد اقتصادي در ميدان آزادي اعدام شوند

امير خجسته نماينده مردم همدان در مجلس در نطق ميان‌دستور خود طي سخناني در صحن علني اظهار داشت: امروز پيام ايران اسلامي پيام صلح، برابري، برادري، عدالت و پرهيز از هر نوع تنش، چالش و افراط‌گري در جهان است.

وي ادامه داد: امروز به لطف خداوند و با هدايت‌هاي مقام معظم رهبري، جمهوري اسلامي ايران در بالاترين سطح آمادگي رزمي و دفاعي قرار دارد و با اقتدار در مذاكرات حاضر شد و موفقيت‌هاي خوبي كسب كرد.

نماينده مردم همدان افزود: بي‌شك اين سطح بالاي رزمي و دفاعي كشور مرهون وحدت، همدلي و انسجام در كشور طبق نظر مقام معظم رهبري است. هوشيار باشيد. بيان هر سخن و نقل هر نوع پيامي كه موجبات تضعيف وحدت ملي باشد، آسيب به وحدت ملي و جبران‌ناپذير است. اين وحدت و همدلي در داخل كشور و موفقيت‌هاي بزرگ ملي و اسلامي و پيروزي‌هاي غرور‌آفرين در لبنان و فلسطين و هلاكت تروريست‌هاي سلفي و وهابي سرمايه عظيمي است كه نبايد از توجه به آن مغفول ماند.

خجسته با اشاره به مفاسد اقتصادي گفت: مبارزه با فساد در همه ابعاد و شئون آن مطالبه جدي مردم و مقام معظم رهبري بوده و يكي از ابزارهاي اصلي و مهم تحقق حماسه اقتصادي به شمار مي‌رود. وجود بيش از 20 دستگاه نظارتي در كشور تغييري را در ادراك فساد ايجاد نكرده و لازم است تمام دستگاه‌ها به خصوص وزارت اطلاعات، سازمان بازرسي و ديوان محاسبات توجه ويژه‌اي به اين امر داشته باشد وانتظار مي‌رود قوه قضائيه با قدرت و صلابت انقلابي ضمن برخورد زودهنگام با عوامل و سران مفاسد اقتصادي در كشور، به جهت روحيه مقابله با فساد و ايجاد اميد در ميان مردم و دادن درس عبرت، پس از طي مراحل سريع دادرسي اين افراد را در ميدان آزادي و در ملأعام اعدام كند.

وي در خصوص صنايع خودروسازي در كشور افزود: صنعت روبه مرگ خودرو در كشور نه‌تنها نوآوري در توليد خودرو نداشته، بلكه با توليد خودروهاي غيراستاندارد و بي‌كيفيت جاده‌هاي كشور را تبديل به قربانگاه مردم كرده است، لذا توجه به افزايش استاندارد ضروري است.

نماينده مردم همدان با اشاره به معوقات ايثارگران و جانبازان گفت: اعتبارات در نظر گرفته شده در حوزه ايثارگران و پرداخت معوقات آزادگان، جانبازان و خانواده‌هاي شهدا كافي نبوده است.

خجسته در پايان خاطرنشان كرد: تامين معيشت مردم براساس تورم، مي‌طلبد كه طبق قانون افزايش حقوق كاركنان تا 40 درصد در نظر گرفته شود. لذا درخواست مي‌كنم كه اين موضوع در تصويب بودجه در نظر گرفته شود. همچنين از مسئولان درخواست مي‌كنم كه راه‌آهن تهران- همدان و ملاير - همدان هرچه زودتر تكميل شود، چرا كه 20 سال است كه مي‌گويند صداي سوت قطار مي‌آيد، ولي خبري از اين موضوع نيست.

**طباطبايي: هيئت رئيسه در خصوص رد كليات طرح ممنوعيت به كارگيري بازنشستگان اشتباه كرد

سيد محمدرضا طباطبايي نائيني نماينده مردم نائين در مجلس در نطق ميان دستور خود در صحن علني با اشاره به رد كليات طرح ممنوعيت به كارگيري بازنشستگان در مجلس، اظهار داشت: هيئت رئيسه موضوع را مشمول بند 5 ماده 121 آيين‌نامه داخلي دانست، در اين بند آمده است براي تصويب اصلاح قانون برنامه توسعه در ضمن لايحه بودجه نياز به اكثريت دو سوم آرا است، در حالي كه موضوع طرح ممنوعيت مصداق اين ماده و اين بند نيست و استدلال آن اين است كه اصل 71 قانون اساسي به مجلس شوراي اسلامي در عموم مسائل كشور حق قانون‌گذاري داده و در اصل 73 شرح و تفسير قوانين عادي را در صلاحيت مجلس دانسته است.

وي با بيان اينكه اين تقصير را هيئت رئيسه انجام داد، افزود:طبق برنامه پنجم توسعه به كارگيري بازنشستگان ممنوع اعلام شده است و زمانيكه استثنا قائل مي‌شود. ضمن اينكه اين تفسير وجود دارد كه بازنشسته استخدام كردن ممنوع است و اينجا اشتباه رخ داده است چراكه كليات تصويب شده و براي ادامه بررسي آن نياز به دو سوم رأي ندارد، چون دو سوم در مواقعي است كه اصلاح برنامه نياز است و اين طرح اين موضوع را به دنبال نداشت.

نماينده مردم نائين در مجلس تأكيد كرد: 110 نفر از نمايندگان اشتباه هيئت رئيسه را تشخيص داده و كتباً به هيئت رئيسه نامه نوشتند بنابراين لازم است اين موضوع بازنگري شود و اگر هم تفسيري نياز است مجلس بايد آن را انجام دهد و اين تفسير حق كليت مجلس است نه فقط هيئت رئيسه.

**اعلام وصول 2 طرح در صحن علني مجلس

پس از پايان سخنان ناطقان ميان دستور، حجت‌الاسلام حسين سبحاني‌نيا عضو هيئت‌ رئيسه مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد كه طرح اصلاح ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران و طرح الحاق يك تبصره به ماده 119 آئين‌نامه داخلي مجلس نيز اعلام وصول شد.

**بررسي دو فوريت طرح تعيين وظايف سازمان توسعه و عمران دريا و ساحل

نمايندگان مجلس در ادامه جلسه علني امروز مجلس دو فوريت طرح تعيين وظايف سازمان توسعه و عمران دريا و ساحل را مورد بررسي قرار دادند و ضمن مخالفت با دو فوريت اين طرح، در نهايت يك فوريت آن را به تصويب رساندند.

در جريان بررسي دو فوريت اين طرح، مقداد نجف‌نژاد نماينده مردم بابلسر در مجلس طي سخناني به عنوان طراح اين طرح گفت: ما اكنون حدود 500 هزار كيلومتر ساحل دريا در كشور داريم كه شايد كمتر از 10 تا 15 درصد آن براي استفاده عموم آزاد است و بقيه در اختيار سازمان‌ها و بخش خصوصي قرار دارد كه بايد آزاد شوند، چرا كه ساحل دريا جزو انفال است.

وي ادامه داد: همچنين هر سال مي‌بينيم كه حدود هزار نفر در درياها غرق مي‌شوند و اگر اين مسئله ساماندهي نشود و ماموريت دستگاه‌هاي مربوطه شفاف و روشن نباشد، نمي‌توانيم از اين موضوع جلوگيري كنيم. بنابراين طرح مذكور مي‌تواند تا حد زيادي اين مشكلات را حل كند.

اين نماينده مجلس گفت: ساماندهي نجات غريق‌ها و‌ آزادسازي 60 متر از حريم دريا جزو موارد مهم اين طرح است كه اگر حداكثر تا پايان اسفندماه اين طرح به تصويب نرسد و اين طرح اجرايي نشود، ما عملا سال 93 را هم از دست مي‌دهيم و حدود هزار نفر ديگر هم در سال 93 غرق مي‌شوند.

**محجوب: دو فورريت در زمان اضطرار مطرح شود

عليرضا محجوب نماينده تهران در مجلس به عنوان مخالف دو فوريت طرح مذكور گفت: دو فوريت براي يك طرح بايد زماني مطرح شود كه فوت فرصت در ميان باشد و يا يك موضوع اضطراري بوجود آمده باشد. بنابراين در حالي كه اين طرح مي‌تواند بسيار خوب و جامع باشد، اما بهتر است بدون فوريت مورد بررسي قرار گيرد.

در ادامه ايرج نديمي نماينده مردم لاهيجان در مجلس در موافقت با دو فوريت طرح مذكور گفت: در اين مملكت تا قانوني تصويب شود و آيين‌نامه اجرايي آن آماده شود، چند ماه زمان مي‌برد. بنابراين اگر اين طرح به زودي به تصويب نرسد، فصل بهار فرا مي‌رسد و باز هم غرق‌ شدن‌ها شروع مي شود.

وي افزود: با شناختي كه از پروسه تصويب و اجراي قوانين داريم مي‌دانيم، اين كار زمان زيادي مي‌برد و اگر اين طرح به صورت دو فوريت بررسي نشود، ما سال 93 را از دست مي‌دهيم.

در نهايت وكلاي ملت با 109 راي موافق، 59 راي مخالف و 20 راي ممتنع از مجموع 200 نماينده حاضر در صحن علني با دو فوريت اين طرح مخالفت كردند.

**مزاح ابوترابي‌با يك نماينده؛انشاءالله ساحل اروميه هم احيا شود

در زمان رأي‌گيري حجت‌الاسلام ابوترابي‌فرد كه در غياب لاريجاني جلسه امروز را بر عهده داشت، خطاب به يكي از نمايندگان به مزاح گفت: شما كه به ساحل نزديك هستيد هم رأي دهيد؛ انشاءالله ساحل اروميه هم احيا شود.

پس از آن هيئت رئيسه يك فوريت اين طرح را به راي وكلاي ملت گذاشت كه در نهايت يك فوريت آن با 107 راي موافق، 41 راي مخالف و 16 راي ممتنع از مجموع 201 نماينده حاضر در صحن علني مطرح شد.

**از توضيحات لاريجاني و جلالي درباره ديدار هيئت پارلماني اروپا با فتنه‌گران قانع نشديم

در ادامه جلسه امروز نمايندگان تذكرات شفاهي خود را مطرح كردند ولي به دليل نزديكي به اذان ظهر فرصت به تذكرات كتبي نرسيد.

جبار كوچكي‌نژاد نماينده مردم رشت در مجلس شوراي اسلامي در تذكر شفاهي طي سخناني در صحن علني با اشاره به توضيحات رئيس مجلس در خصوص ديدارهاي هيئت پارلماني اروپا با فتنه‌گران اظهار داشت: مجلس از توضيح لاريجاني و جلالي در مورد هئيت پارلماني قانع نشد.

وي ادامه داد: همه مي‌دانند كه نمايندگان وقتي به خارج از كشور مي‌روند، حتي اگر بخواهند از كودكستان هم بازديد كنند، به شدت از اين اقدام آنها ممانعت مي‌شود. چطور مي‌شود هيئتي با فتنه‌گران و كساني كه دستشان به خون مردم آلوده است، در هتل ملاقات كند؟ آيا اين قابل گذشت است؟

نماينده مردم رشت در مجلس با بيان اينكه به وزراي اطلاعات خارجه و كشور تذكر مي‌دهم، تاكيد كرد: آنها بايد در مجلس پاسخ دهند.

كوچكي نژاد در تذكر ديگري به وزراي علوم و آموزش و پرورش گفت: به اين وزرا مي‌گويم كه فتنه‌گران و كساني كه با آنها همكاري كرده‌اند را در مسند قدرت به كار نگيرند.

وي در خصوص قانون هدفمندي يارانه‌ها گفت: قانون هدفمندي، كل بنگاه‌هاي اقتصادي را تحت تاثير قرار مي‌دهد و اين قانون دولت را مكلف كرده كه بودجه هدفمندي را در چهاربخش ارائه كند ولي دولت اين بودجه را نياورده است لذا به دولت يادآوري مي‌كنم كه هرچه زودتر اين لايحه را به مجلس ارائه كند.

**از قلع و قمع شبانه درختان توسط محيط زيست تا پيگيري "بروسلوز"

عبدالرحمان رستميان نماينده مردم دامغان در مجلس شوراي اسلامي در تذكر شفاهي با اشاره به بودجه اظهار داشت: در بودجه امسال آمده كه بودجه عمراني براي طرح‌هاي بالاي 80 درصد اولويت گذاشته شود، ولي بايد گفت كه برخي از طرح‌ها ممكن است اولويت داشته باشد لذا درخواست دارم كه سهم هر شهرستاني را به خود آن شهرستان بدهند تا خودشان اولويت گذاري كنند و سهمي را براي پروژه‌هاي ملي بين استاني نيز اختصاص دهند.

وي در خصوص بودجه بخش بهداشت افزود: بودجه ماندگاري متخصصين در شهرستان‌ها در سال 93 كاهش يافته و ضروري است كه اين بودجه افزايش يافته و رديف‌هاي ضروري براي بهداشت محيط و آلودگي هوا افزايش يابد.

نماينده مردم دامغان نيز در تذكري به وزير جهاد گفت: بيماري بروسلوز (تب مالت) در سال‌هاي 91 و 92 شيوع داشته كه خواستار رسيدگي به اين موضوع هستم.

در ادامه محسن عليمرداني نماينده مردم زنجان در مجلس نيز در تذكر شفاهي در صحن علني مجلس گفت: بودجه نويسي بايد به‌گونه‌اي باشد كه منافع ملي و عمومي را در نظر بگيرد و در راستاي رفع گراني، ايجاد اشتغال و حفظ و ارتقاي پول ملي باشد. البته از دولت به دليل ارائه به موقع بودجه تشكر مي‌كنم ولي اي كاش دقت و عدالت را فداي سرعت نمي‌كرديم و بودجه را به طور مناسب بين پروژه‌هايي كه درصدد پيشرفت داشتند، تقسيم مي‌كرديد.

وي با انتقاد از تخصيص بودجه شهرستان زنجان گفت: امسال 38 درصد از بودجه عمراني استان زنجان كاهش يافته در حالي كه بودجه عمومي استانها 35 درصد كم شده است.

نماينده مردم زنجان افزود: ماليات بر ارزش افزوده، 253 درصد افزايش يافته و حتي ماليات كارمندان را به 50 درصد افزايش داده‌اند كه با توجه به افزايش حقوق 17.5 درصدي كارمندان، اين موضوع مبناي علمي ندارد لذا ما نمايندگان زنجان به شدت نسبت به اين ‌بي‌عدالتي اعتراض داريم و اميدواريم كه در كميسيون تلفيق اصلاح شود.

رسول خضري نماينده مردم پيرانشهر در مجلس نيز طي سخناني در تذكر شفاهي با اشاره به حادثه شين آباد در 15 آذر 91 تاكيد كرد: علي‌رغم قول‌هاي داده شده در خصوص پرداخت هزينه جراحي و بستري حادثه ديدگان شين آباد، هنوز اين هزينه‌ها باقي مانده است.

وي همچنين خواستار تعريض راه هاي بين شهري پيرانشهر و رفع معارض تصفيه خانه اين شهرستان شد.

نماينده مردم پيرانشهر افزود: علي رغم قول‌هاي مكرر ارائه شده از سال گذشته، بحث گازرساني به شهرستان‌هاي پيرانشهر بلاتكليف مانده و به طرح‌هاي ملي، ريالي اختصاص نيافته است. همچنين عليرغم گذشت 26 سال از حوادث شيميايي در پيرانشهر، احراز جانبازي بلاتكليف مانده و امروزه كساني كه روي مين مي‌روند، براي احراز جانبازي با مشكل مواجه مي‌شوند لذا از وزارت كشور انتظار مين‌زدايي را داريم.

اسماعيل جليلي نماينده مردم مسجد سليمان در مجلس در تذكر شفاهي در صحن علني اظهار داشت: تذكر اول من به وزير راه بدليل بي‌توجهي به راه‌هاي بين شهري خوزستان است كه جان ده‌ها نفر را گرفته است ولي اقدام عملي براي رفع بحران مناطق حادثه خيز انجام نشده است. همچنين راه ميان‌بُر مسجد سليمان به اهواز با وجود گرفتن جان 20 نفر همچنان در بلاتكليفي است كه اميدواريم در سال 93 شاهد بازگشايي اين راه باشيم.

وي در تذكر به وزير صنعت گفت: عليرغم تكليف در قانون بودجه 92 براي سرمايه‌گذاري سازمان توسعه ايدرو و ايميدرو، اقدامي در خصوص سرمايه‌گذاري شهرستان مناطق محروم صورت نگرفته است.

به گزارش خبرگزاري تسنيم، محمدرضا محسني نماينده مردم سبزوار در مجلس با اشاره به شهادت سه تن از پاسداران سپاه در مرز سراوان اظهار داشت: به مناسبت شهادت سه نفر از پاسداران در مرز سراوان اين موضوع را به خانواده آنها و تيپ 47 سلمان تسليت مي‌گويم و با توجه اينكه فصل بودجه است تقاضا دارم كه بودجه لازم براي انسداد مرز در نظر گرفته شود تا از رسوخ مزدوران سرويس‌هاي بيگانه، تكفيري‌ها و القاعده‌اي‌ها جلوگيري شود.

در ادامه، حجت‌الاسلام محمد حسن ابوترابي‌فرد كه در غياب لاريجاني رياست مجلس را بر عهده داشت، گفت: ما هم محضر نمايندگان شريف سبزوار شهادت سه تن از پاسداران سپاه انقلاب اسلامي را تسليت مي‌گوييم.

محمد سقايي نماينده استهبان نيز در تذكر شفاهي خطاب به ابتكار گفت: محيط زيست بعد از 30 سال از خواب بيدار شده است. بعد از گذشت 30 سال مردم درختان چند هكتار از اراضي را هرس كرده‌اند. آن هم درختاني با عمر بالاي 30 سال؛ ولي مديران شما به جاي ارائه راهكار همه درختان را نيمه شب قلع و قمع كرده‌اند در كجاي دنيا درخت را آفت محيط زيست مي‌دانند.

وي خطاب به ابتكار گفت: شما 10 سال پيش اين مسئوليت را داشتيد و چرا آن زمان نظارت نكرديد و مردم درختان را قطع مي‌كردند؟ در كجاي دنيا محيط زيست درختان را قطع مي‌كند. انتظار داريم كه اين موضوع به جد پيگيري و با خاطيان برخورد قاطع شود.

**سوال نماينده مشهد از وزير خارجه درباره توافقنامه ژنو اعلام وصول شد

پيش از پايان جلسه علني صبح امروز پارلمان، حجت‌الاسلام حسين سبحاني‌نيا عضو هيئت رئيسه مجلس سوال چند تن از نمايندگان مجلس از سه وزير امور خارجه، كشور و آموزش و پرورش را اعلام وصول كرد.

به گفته وي، سوال ملي جواد كريمي قدوسي نماينده مردم مشهد و كلات از وزير امور خارجه درباره ناديده گرفتن مصاديق حقوق هسته‌اي ملت ايران در توافقنامه ژنو، اعلام وصول شد.

نايب‌رئيس مجلس همچنين سوال ملي 3 تن از نمايندگان مجلس از وزير آموزش و پرورش درباره علت به‌كارگيري افراد بازنشسته در وزارتخانه‌اي كه بيشترين ارتباط را با اقشار جوان جامعه دارد، اعلام وصول كرد.

سبحاني‌نيا همچنين گفت: سوال ملي مشترك 3 نماينده مجلس از وزير كشور درباره عدم برخورد جدي با باندهاي مواد مخدر در سطح كشور و عزل و نصب‌هاي گسترده در وزارت كشور اعلام وصول شد.

**پايان جلسه علني امروز/جلسه بعدي يكشنبه

حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابي‌فرد كه در غياب علي لاريجاني رياست جلسه علني امروز خانه ملت را برعهده داشت، زنگ پايان جلسه امروز را به صدا در آورد و زمان جلسه بعدي را روز سه‌شنبه 3 دي‌ماه اعلام كرد.

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن